РАЗПОРЕЖДАНЕ № 38
гр.Силистра,
18.01.2022 година
Административният съд гр.Силистра, в закрито
заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година, в
състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова, разгледа
постъпилото адм.дело №5 по описа на
съда за 2022 година и прие, че оспорването, с което е сезиран е редовно,
поради което дължи извършване на действията по чл.154, чл.163 и сл. от АПК.
Постъпила
е жалба от Областния управител на област с административен център гр.Силистра срещу
Решение №659, взето по Протокол №29/16.12.2021г. от заседание
на Общинския съвет гр.Силистра, с което: по т.3 е прието договорите с
ползвателите на общински земеделски имоти - полски пътища, да се сключват при
наемна цена от 85.00 лева за декар за съответното землище,определена от
Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра. Оспорването е частично,по отношение
на точка 3 от атакувания акт на органа на местното самоуправление,като жалбоподателят
твърди, че същото е взето в явно противоречие с материалния закон. Съгласно
чл.37в ал.16 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи
(ЗСПЗЗ), ползването на общинските имоти, представляващи полски пътища и
попадащи в масивите за ползване, се предоставят по цена в размер на средното
годишно рентно плащане за землището на всяко отделно населено място, съставна
част на Община гр.Силистра. Позовава се на §2е ал.1 ДР ЗСПЗЗ,нормиращ реда за
определяне на същото, като в приложимата правна рамка не се срещала разписана
възможност тази цена да бъде определяна свободно от Общинските съвети, да е
средната рента за землищата на съставните селища на общината или друго. Ето
защо настоява, че атакуваното решение следва да бъде отменено, като счита, че
при приемането му, неправилно е приложен материалният закон.Релевира и доводи
за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила,
както и, че не е била спазена нормативно установената форма, поради пълна липса
на мотиви (фактически основания) за приемане на решение от оспорения вид
относно наемната цена.
Нещо
повече, в Докладната записка, с която е внесено предложение за вземане на
решението в заседание на Общинския съвет, изготвена на базата на Искане от
Директора на ОДЗ-Силистра,съгласно регламентацията от чл.37в ал.4 ЗСПЗЗ,са
посочени средните годишни рентни плащания за всяко землище поотделно, които са
в диапазона от 25.00 лева до 63.00 лева за декар, а по предложение на
Постоянната комисия „Общински собственост“, наемната цена е определена на 85.00
лева за всички землища, без каквито и да е мотиви. Не било посочено как е
определена, тъй като очевидно в никое селище не е достигната такава средна
рентна цена през 2020г. .Същата е записана в оспореното решение като
„определена от ОДЗ гр.Силистра“, което не се установявало, тъй като във
внесеното Искане до Общ.С-Силистра от директора на същата са посочени съвсем
различни стойности на годишните рентни плащания в различните землища.С оглед на
горните възражения намира, че са налице отменителните основания от чл.146 т.2,
т.3 и т.4 АПК.Ето защо оспорващият орган настоява атакуваното Решение №659/16.12.21г.
на Общ.С-Силистра, да бъде отменено в частта му по т.3, относно определената
наемна цена на декар от 85.00 лева, като несъответно на закона и фактите по
делото.
Оспорването е осъществено от Областния управител съобразно
правилото на чл.152 ал.1 АПК и ответният орган е депозирал административната
преписка. Доколкото оспорващият орган е с нормативни правомощия да упражнява
контрол за законосъобразност по отношение на всички категории актове,вкл.
изрично посочените по чл.45 ал.4 ЗМСМА, на
основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника
по оспорването и на Община Силистра, като заинтересована страна, че носят
доказателствената тежест за установяване наличието на условията (фактическите
предпоставки) за приемане на процесното решение в оспорената му част.Ответният
орган на местното самоуправление в Община-Силистра следва да установи в
съдебния процес,че са спазени и нормативните изисквания,вкл. тези от чл.49 ал.1 ЗМСМА; от чл.37в ал.16 ЗСПЗЗ; разпоредбите от АПК (чл.35; чл.36; чл.7; чл.59
ал.2 т.4 и др.), както и Правилника за организацията и дейността на Общински
съвет Силистра.
В горния контекст съдът намира за необходимо да укаже
изрично на представляващия Общински съвет гр.Силистра, че следва да представи
по делото:
1.Правилника
за организацията и дейността на Общински съвет гр.Силистра;
2.Определения размер на средното
годишно рентно плащане за всяко отдел-но землище в обхвата на Община Силистра
за предходната (2020) година от Комисията, назначена със заповед на директора
на ОДЗ-Силистра, съгласно регулацията от §2е ал.1 ДР ЗСПЗЗ. (Ако такъв документ
не е съпътствал приложеното по делото Искане с вх.№1616/23.11.2021г. на
Директора на ОДЗ-Силистра, да бъде изискан).
Съдът указва на оспорващия орган, че
твърдения от него главен факт - за несъответствие на определената с оспореното
Решение на Общ.С-Силистра наемна цена по т.3 от същото (85 лв/дка),с
размера на средното годишно рентно плащане за всяко землище от общината, определен
от Комисията по §2е ал.1 ДР ЗСПЗЗ, на който основава своите възражения, по
аргумент от чл.154 ГПК,вр. с чл. 144 АПК,подлежи на установяване
с допустимите доказателствени средства.
На
основание чл.154 ал.1 АПК, съдът конституира страните по делото:
Жалбоподател: Областен
управител на Област гр.Силистра, с
административен адрес: гр.Силистра, ул.”Добруджа” №27;
Ответник по жалбата: Общински съвет Силистра с
административен адрес: гр. Силистра,ул.”Симеон Велики” №16, чрез председателя д-р
М.Д..
Заинтересована страна:
Община гр.Силистра, представлявана от Кмета д-р Ю.Н.,с
административен адрес:гр.Силистра,ул.”Симеон Велики”№33;
На основание чл.157 ал.1 АПК,съдът внася жалбата на
Областния управител на Област гр.Силистра за разглеждане в открито съдебно
заседание на 02.03. 2022г. от 14.30 ч., за която дата да
се призоват конституираните страни по делото.
Преписи от настоящото разпореждане да се
връчат на страните по реда на чл. 137 АПК. На Община гр.Силистра да се връчи и
препис от жалбата на Областния управител.Ответният колективен орган и Общината имат
право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от
съобщаването (чл.163 ал. АПК)
СЪДИЯ: