О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
1321/9.8.2021г.
гр.
Пазарджик
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПАЗАРДЖИК, VІ административен състав, в закрито съдебно заседание на девети
август, две хиляди двадесет и първа година в състав:
СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА
като разгледа докладваното от съдия
Юрукова адм. дело № 769 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Делото е образувано по жалба на В.И.Ш.
***, подадена против предварителното изпълнение на Решение № 312/25.06.2021 г.
на Общински съвет Брацигово. Съдът е констатирал, че не е
приложен документ, удостоверяващ внесена държавна такса, съгласно разпоредбата
на чл.151, т.3 от АПК и липсва правен интерес. С Разпореждане № 1593/15.07.2021
г. жалбата е оставена без движение, с указания към В.И.Ш. в
седмодневен срок от съобщаването да представи по делото документ за платена
държавна такса в размер на 10 /десет/ лева, внесена по сметка на
Административен съд – Пазарджик, съгласно чл. 2а от тарифа за държавните такси,
които се събират от съдилищата по ГПК, както и да отстрани нередовностите по
жалбата, като обоснове правен интерес от оспорване.
Съобщението,
с което се указва на жалбоподателя да отстрани констатираните нередовности, му е
връчено лично на 22.07.2021 г. Със същото съобщение е посочено, че при
неотстраняване на нередовностите, жалбата ще се остави без разглеждане и
производството по делото ще бъде прекратено. Съдът констатира, че в указания
срок – до 29.07.2021 г. включително, както и към настоящия момент, държавната
такса не е внесена, респективно по делото не е представен вносен документ,
както и не са отстранени нередовностите с обосноваване на правен интерес.
С жалбата се
навеждат доводи за заинтересованост на жалбоподателя към решението на Общински
съвет Брацигово, тъй като оспорващият има качеството на европейски данъкоплатец
и има интерес да не бъдат накърнени интересите на европейските данъкоплатци от
предварителното изпълнение на решение № 312/25.06.2021г. на Общински съвет
Брацигово.
Видно от
административната преписка с решение № 312/25.06.2021г. на Общински съвет
Брацигово се упълномощава кметът на Община Брацигово да подпише запис на
заповед, без протест и разноски, платима на предявяване в полза на
ДФ“Земеделие“ в размер на 114 439, 16 лв. за
обезпечаване на 100% от стойността на допустимия размер ДДС към авансово
плащане по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG06RDNP001-7.001-0127-C01 от 15.05.2019г. по процедура чрез подбор на проектни
предложения по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или
разширяването на всички видове малка по
мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските
райони“.
Предмет на
оспорване е допуснатото предварително изпълнение на Решение № 312/25.06.2021г.
на Общински съвет Брацигово.
Съгласно
чл.18, ал.1 от ЗМСМА Общинският съвет е орган на местното самоуправление,
поради което актовете, издадени в това качество на Общинския съвет, са
административни актове.
Упълномощаването
на кмета на общината да подпише запис на заповед към управляващ орган, свързана
с процедура по усвояване на безвъзмездна помощ от европейски фондове във връзка
със сключен договор, е част от процедура по сложен фактически състав, който
съдържа в себе си административни и граждански правоотношения. В него участват
два органа - общинският съвет и кметът на общината със строго регламентирани и
разграничени функции.
Първата фаза
е административна, която води до промяна в правната сфера на общината и при
гласуване на това решение на общинския съвет се съдържа волеизявление на
административен орган, с което се създават права или задължения към кмета на
общината. Ето защо, процесното решение на общинския съвет разкрива белезите на
административен акт. Гражданскоправни
отношения се разкриват вече във втората фаза, в която кметът на общината подписва
запис на заповед към ДФ“Земеделие“, което по правната си същност е облигационно
отношение.
Административните
актове могат да бъда обжалвани от лице с пряк интерес от оспорване. За да се
приеме, че жалбата е допустима, жалбоподателят следва да установи правен
интерес от оспорването на съответния акт, който да е пряк, непосредствен и
конкретен. Оспорващият следва да установи, че обжалваното от него предварително
изпълнение на решение на общинския съвет директно и пряко засяга, нарушава или
застрашава негови съществуващи и реални права или законни интереси.
Жалбоподателят
не е доказал пряк и непосредствен правен интерес, като изрично са дадени
указания за нередовност на жалбата, които не са отстранени в 7-дневния срок. Настоящият
състав намира, че в случая такъв интерес не е налице у жалбоподателя. Съгласно
чл. 147 от АПК право да оспорват административните актове имат гражданите и
организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или
застрашени от тях или за които те пораждат задължение. В конкретния случай,
решението на общинския съвет не засяга неблагоприятно правата на жалбоподателя,
както пряко, така и в смисъл на застрашаване, и затова същият не е активно
легитимиран да подаде жалба против него. Решението на Общински съвет Брацигово,
не засяга неблагоприятно правната сфера на жалбоподателя. С решението се
упълномощава кметът на община Брацигово за извършване на действия по процедура
във връзка с изпълнение на договор по проект с бенефициер Община Брацигово. А
това дали средствата са изразходени, съответно на проекта, са въпроси, които вече
касаят правоотношения между страните по съответния договор. В този смисъл
доводите в жалбата, с които жалбоподателят обосновава искането си за отмяна на предварителното
изпълнение на решението на общинския съвет, не обосновават правен интерес от
оспорване. С оглед гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че за
жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорване, поради което не е налице
положителна процесуална предпоставка и води до недопустимост на оспорването по
смисъла на чл.159, т.4 от АПК.
Предвид
изложеното съдът приема, че като в указания седмодневен срок не са изпълнени
съдебните указания, няма представено доказателство за заплатена държавна такса
и не е обоснован правен интерес на основание чл.158, ал.3 от АПК във връзка с
чл.151, т.3 и чл. 159, т. 4 от АПК, жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане, а образуваното производство - прекратено.
Подари
изложените съображения и на основание чл.158, ал.3 и чл. 159, т. 4 от АПК,
съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.И.Ш. ***, подадена против
предварителното изпълнение на Решение № 312/25.06.2021 г. на Общински съвет
Брацигово.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 769 по описа за 2021 г. на Административен
съд – Пазарджик.
На основание
чл.160, ал. 1 от АПК, определението подлежи на обжалване с частна жалба в
7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република
България.
СЪДИЯ:/п/