Определение по дело №769/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1321
Дата: 9 август 2021 г. (в сила от 31 август 2021 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217150700769
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1321/9.8.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VІ административен състав, в закрито съдебно заседание на девети август, две хиляди двадесет и първа година в състав:   

       СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

като разгледа докладваното от съдия Юрукова адм. дело № 769 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на В.И.Ш. ***, подадена против предварителното изпълнение на Решение № 312/25.06.2021 г. на Общински съвет Брацигово. Съдът е констатирал, че не е приложен документ, удостоверяващ внесена държавна такса, съгласно разпоредбата на чл.151, т.3 от АПК и липсва правен интерес. С Разпореждане № 1593/15.07.2021 г. жалбата е оставена без движение, с указания към В.И.Ш. в седмодневен срок от съобщаването да представи по делото документ за платена държавна такса в размер на 10 /десет/ лева, внесена по сметка на Административен съд – Пазарджик, съгласно чл. 2а от тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК, както и да отстрани нередовностите по жалбата, като обоснове правен интерес от оспорване.

Съобщението, с което се указва на жалбоподателя да отстрани констатираните нередовности, му е връчено лично на 22.07.2021 г. Със същото съобщение е посочено, че при неотстраняване на нередовностите, жалбата ще се остави без разглеждане и производството по делото ще бъде прекратено. Съдът констатира, че в указания срок – до 29.07.2021 г. включително, както и към настоящия момент, държавната такса не е внесена, респективно по делото не е представен вносен документ, както и не са отстранени нередовностите с обосноваване на правен интерес.

С жалбата се навеждат доводи за заинтересованост на жалбоподателя към решението на Общински съвет Брацигово, тъй като оспорващият има качеството на европейски данъкоплатец и има интерес да не бъдат накърнени интересите на европейските данъкоплатци от предварителното изпълнение на решение № 312/25.06.2021г. на Общински съвет Брацигово.

Видно от административната преписка с решение № 312/25.06.2021г. на Общински съвет Брацигово се упълномощава кметът на Община Брацигово да подпише запис на заповед, без протест и разноски, платима на предявяване в полза на ДФ“Земеделие“ в размер на 114 439, 16 лв. за обезпечаване на 100% от стойността на допустимия размер ДДС към авансово плащане по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG06RDNP001-7.001-0127-C01 от 15.05.2019г. по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички  видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“.

Предмет на оспорване е допуснатото предварително изпълнение на Решение № 312/25.06.2021г. на Общински съвет Брацигово.

Съгласно чл.18, ал.1 от ЗМСМА Общинският съвет е орган на местното самоуправление, поради което актовете, издадени в това качество на Общинския съвет, са административни актове.

Упълномощаването на кмета на общината да подпише запис на заповед към управляващ орган, свързана с процедура по усвояване на безвъзмездна помощ от европейски фондове във връзка със сключен договор, е част от процедура по сложен фактически състав, който съдържа в себе си административни и граждански правоотношения. В него участват два органа - общинският съвет и кметът на общината със строго регламентирани и разграничени функции.

Първата фаза е административна, която води до промяна в правната сфера на общината и при гласуване на това решение на общинския съвет се съдържа волеизявление на административен орган, с което се създават права или задължения към кмета на общината. Ето защо, процесното решение на общинския съвет разкрива белезите на административен акт.  Гражданскоправни отношения се разкриват вече във втората фаза, в която кметът на общината подписва запис на заповед към ДФ“Земеделие“, което по правната си същност е облигационно отношение.

Административните актове могат да бъда обжалвани от лице с пряк интерес от оспорване. За да се приеме, че жалбата е допустима, жалбоподателят следва да установи правен интерес от оспорването на съответния акт, който да е пряк, непосредствен и конкретен. Оспорващият следва да установи, че обжалваното от него предварително изпълнение на решение на общинския съвет директно и пряко засяга, нарушава или застрашава негови съществуващи и реални права или законни интереси.

Жалбоподателят не е доказал пряк и непосредствен правен интерес, като изрично са дадени указания за нередовност на жалбата, които не са отстранени в 7-дневния срок. Настоящият състав намира, че в случая такъв интерес не е налице у жалбоподателя. Съгласно чл. 147 от АПК право да оспорват административните актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те пораждат задължение. В конкретния случай, решението на общинския съвет не засяга неблагоприятно правата на жалбоподателя, както пряко, така и в смисъл на застрашаване, и затова същият не е активно легитимиран да подаде жалба против него. Решението на Общински съвет Брацигово, не засяга неблагоприятно правната сфера на жалбоподателя. С решението се упълномощава кметът на община Брацигово за извършване на действия по процедура във връзка с изпълнение на договор по проект с бенефициер Община Брацигово. А това дали средствата са изразходени, съответно на проекта, са въпроси, които вече касаят правоотношения между страните по съответния договор. В този смисъл доводите в жалбата, с които жалбоподателят обосновава искането си за отмяна на предварителното изпълнение на решението на общинския съвет, не обосновават правен интерес от оспорване. С оглед гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорване, поради което не е налице положителна процесуална предпоставка и води до недопустимост на оспорването по смисъла на чл.159, т.4 от АПК.

Предвид изложеното съдът приема, че като в указания седмодневен срок не са изпълнени съдебните указания, няма представено доказателство за заплатена държавна такса и не е обоснован правен интерес на основание чл.158, ал.3 от АПК във връзка с чл.151, т.3 и чл. 159, т. 4 от АПК, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното производство - прекратено.

Подари изложените съображения и на основание чл.158, ал.3 и чл. 159, т. 4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.И.Ш. ***, подадена против предварителното изпълнение на Решение № 312/25.06.2021 г. на Общински съвет Брацигово.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 769 по описа за 2021 г. на Административен съд – Пазарджик. 

На основание чл.160, ал. 1 от АПК, определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България. 

                                                       

СЪДИЯ:/п/