Решение по дело №21048/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260063
Дата: 18 август 2020 г. (в сила от 29 декември 2020 г.)
Съдия: Румяна Димова Христова
Дело: 20193110121048
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                              № 260063

                                                                                                     

                                гр.Варна ;18.08.2020год.

 

              В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ХVІ състав в публично заседание на  двадесет и втори юли   през две хиляди и двадесета година , в състав:

      

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:РУМЯНА ХРИСТОВА

          

при секретаря ГАЛЯ ДАМЯНОВА като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 21048  по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

 

 

Производството по делото е образувано по повод искова молба предявена от  Д.К.М., ЕГН **********, съд. адрес: ***2А, офис 318, представляван от "Адвокатско дружество С. и Д.", Булстат *, гр. Варна, чрез адв. В.С.,***, офис 318, тел. ********** срещу О. Д. . М. . В. Р. гр. Варна, с административен адрес ***, представлявана от Д. С. П. в качеството му на Директор, за осъждане на ответника да заплати на ищеца, сумата от 1632.65 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 234.52 часа за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисление на положения нощен труд от 1640часа в дневен с коефициент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска 23.12.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, по сметка с IBAN: ***, на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

В исковата молба се излагат твърдения, че през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е полагал труд като „младши инспектор“ в О. д. на М.-В.. Орган по назначаването се явява Директорът на ОД на М. – В. по силата на чл. 159 ал. 1 от ЗМВР и Заповед ч 8121з-140/24.01.2017г. на Министър на в. р., обн. ДВ бр. 13/2017г. Ищецът е със статут на държавен служител и е полагал труд на 12 часови смени при сумирано изчисляване на работното време.

Съгласно чл.176 от ЗВМР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. 

По силата на чл. 178, ал.1,т.3 от ЗМВР към основното месечно възнаграждение се изплаща и допълнително възнаграждение за извънреден труд. Нормалната продължителност на работното време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица. Твърди, че от 14.10.2016г. работното време на държавни служители се изчислява в работни дни сумирано за тримесечен период, а преди това – ежемесечно. Работата извън работното време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд. Съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. Самият коеф. е 1.143. За процесния период ищецът е положил 1640 часа нощен труд, който преизчислен с коеф. 1,143 възлиза на 1874.52часа. Пояснява, че разликата от  234.52 часа труд следва да бъде допълнително заплатен. Сочи, че размерът е 1632.65лв., като е изчислен на база основното месечно възнаграждение на ищеца, увеличено с 50 %, съгласно чл. 187 ал. 6 от ЗМВР.

В срока по чл. 131 ГПК е депозиран писмен отговор от ответника.

Ответникът не оспорва, че ищецът през процесния период е бил държавен служител и че работата му е изпълнявана на смени при сумирано изчисляване на работното време. Твърди обаче, че целият положен от ищеца извънреден труд му е бил заплатен своевременно, на основание чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР, доколкото приложимите за ищеца, като държавен служител в МВР, норми са тези по ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл и КТ.

Сочи, че процесните отношения се регулират от Наредба 8121з-776 от 29.07.2016г. и Наредба 8121з-908 от 02.08.2018г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, които не предвиждат преизчисляване на нощния труд в дневен.

Оспорва приложимостта на Наредба за структурата и организацията на работната заплата, доколкото считат че съгласно чл. 9 ал. 2 и ал. 3 от същата, се установява, че тя е приложима само за работници и служители по трудово правоотношение, но не и за държавни служители, какъвто е ищецът. Считат, че за ищеца са приложими само нормите на ЗМВР.

Сочи, че съгласно чл. 178 ал. 1 от ЗМВР са изчерпателно изброени възнагражденията, които се изплащат на служителите на МВР и съгласно чл. 179 от  ЗМВР, работно време през нощта е с продължителност от 22:00 ч. до 06:00 ч.

Оспорва часовете положен нощен труд, както и изчисленията на ищеца за заплащане на извънреден труд.

           В   съдебно   заседание   ищецът   поддържа   иска.В писмена форма процесуалния представител на ищеца моли за уважаване на иска и присъждане на сторените по делото разноски.Процесуалния представител на ищеца депозира писмени бележки.

В съдебно заседание ответникът поддържа отговора на исковата молба. В писмена форма процесуалния представител на ответника  моли за отхвърляне на иска и присъждане на разноски. Процесуалния представител на ответника депозира  писмени бележки.

                    СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателства – по отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от фактическа страна:

По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване, че между страните е съществувало служебно правоотношение в процесния период, по което ищецът е заемал посочената в исковата молба длъжност; че в процесния период ищецът е работил на смени, като същото се потвърждава от заключението на вещото лице и представените от страните писмени доказателства.

Спорно между страните е какъв е размерът на дължимите от ответника възнаграждения за положен извънреден труд, както и дали тези възнаграждения са изплатени изцяло на ищеца, както се поддържа с отговора на исковата молба.

За изясняване на фактическата страна на спора са ангажирани специални знания посредством назначена съдебно-счетоводна експертиза.

От заключението по приетата по делото съдебно-счетоводна експертиза, което съдът кредитира изцяло, като обективно, обосновано и базирано на обследване и изчисления не само на база материалите по делото, но и на справка със съхранявани при ответника протоколи и графици за положения извънреден труд в предприятието му през исковия период, се установява, че отработените нощни смени 12/24 часови, съобразно действително отработените дни в месеца - 204бр. За периода от 01.10.2016год. до 30.09.2019год. общо отработените часове нощен труд – 1637 часа, заплатени – 409.25лв. Преизчислен положеният нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се равнява на 1872 часа общо.Разликата след преизчислението с коеф. 1.143-235 часа дневен извънреден труд. На ищеца е изплатен извънреден труд като разлика между нормочасовете за  месеца и часовете положени при дежурства по график, както и полаган по заповед в извън работно време. Извънреден труд, получен при преизчисляване на положения нощен труд в дневен с коефициент-1.143, не е изплащан в периода от 01.10.2016год. до 30.09.2019год. Размерът на сумата за така вписания , изчислен извънреден труд за  235часа – 1 657.97лв.

Предвид така установеното от фактическа страна, СЪДЪТ възприе следните изводи от правна страна:

Ищецът е предявил иск за заплащане на възнаграждение за положен от него извънреден труд.

Съгласно чл.176 ЗМВР „Брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения“.

Сред предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3.

Според нормата на чл.187, ал.9 ЗМВР „Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи“.

В процесния период приложима към спора, касаещ нощния труд полаган от служителите в МВР е Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. издадена от министъра на вътрешните работи и уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Според чл.3, ал.3 от наредбата „При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“.

В Наредба № 8121з-779 /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г., отменена с решение № 16766/10.12.2019 г. по адм. д. № 8601/2019 г. на ВАС, петчленен състав/ липсва изрична норма съответстваща на чл.31, ал.2 от предходно действалата в периодите от 19.08.2014г. до 31.03.2015г. и от 11.07.2016г. до 02.08.2016г.  Наредба № 8121з-407 /ДВ, бр. 69/19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г./ за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143. Липсата на изрична норма, обаче не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен (каквато изрична забрана би била и противоконституционна), а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба касаеща служителите в МВР следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн.ДВ бр.( от 26.01.2007г.), като в чл.9, ал.2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Действително в чл.187, ал.3, изр.4 ЗМВР е предвидена възможност  полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Разпоредбата определя допустимата продължителност на полагания нощен труд, но не изключва възможността за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен. При действието на посочената норма на чл.187, ал3, изр.4 ЗМВР е била издадена и Наредба №8121з-407 от министъра на вътрешните работи, в която изрично е предвидено преизчислението на часовете положен нощен труд.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен се явява доказана по своето основание. При липсата на специална уредба за служителите в МВР основание за преизчисляване  на часовете положен нощен труд е субсидиарно приложимата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. По отношение на претендирания размер, то същият следва да се приеме за доказан, тъй като е съответен и в рамките на изчисленията направени от вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза, която се кредитира от съда.

Досежно разноските:

С оглед изхода на спора, отправеното искане, представените доказателства и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски в размер на 414лева за платено адвокатско възнаграждение с ДДС. Претендираното от ищеца адв.възнаграждение в размер от 400лв., с оглед направените от ответника възражения, съдът намили до размера от 345лв. При намаляване на възнаграждението, съдът отчете фактическата и правна сложност на делото и съобразно с това и размера на претенцията, намали възнаграждението в рамките на минимума установен в Наредба за минималните размери на адв.възнаграждения. Върху намаления размер се полага ДДС в размер от 69лв.

На основание чл.83,ал.1,т.1 от ГПК, ищецът е освободен от заплащане на такси и разноски, като предвид основателността на иска, ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на ВРС разноски за държавна такса от  65.31лева и 200,00 лева депозит за вещо лице, или общо разноски в размер от  265.31лева.

                     Водим от горното, съдът

                                                                                                                                                    

                                                                                            Р Е Ш И :

       

                   ОСЪЖДА О. Д. НА М. - гр. В., с адрес*** ДА ЗАПЛАТИ на Д.К.М., ЕГН **********, съд. адрес: ***, представляван от "Адвокатско дружество С. и Д.", Булстат *, гр. Варна, чрез адв. В.С.,***, офис 318,както следва: сумата от 1632.65 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 234.52 часа за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисление на положения нощен труд от 1640часа в дневен с коефициент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска 23.12.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, по сметка с IBAN: ***,на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т.2 от ЗМВР.

 

ОСЪЖДА О. Д. НА М. - гр. ВАРНА, с адрес: *** ДА ЗАПЛАТИ на Д.К.М., ЕГН **********, съд. адрес: ******, представляван от "Адвокатско дружество С. и Д.", Булстат *, гр. Варна, чрез адв. В.С.,***, офис 318,сумата от 414лв., представляваща сторени от ищеца съдебно-деловодни разноски,  на основание чл.78, ал.1 от ГПК.

 

Присъдените в полза на ищеца сума следва да се платят по следната адвокатска банкова сметка ***: ***.

 

ОСЪЖДА О. Д. НА М. - гр. ВАРНА, с адрес: *** ДА ЗАПЛАТИ  по сметка на Варненски районен съд сумата от  265.31лева, представляваща дължима държавна такса за производството по делото и депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 от ГПК.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

ДА СЕ ВРЪЧИ препис от решението на страните , ведно със съобщението за постановяването му, на основание чл.7 ал.2 от ГПК.

 

 

 

 

                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                                                                                                   

                                                                         /Р.Христова/