Р Е Ш Е Н И Е
№……
гр. Русе, 26.03.2018 г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен
съд – Русе,
IV-ти състав, в публично заседание на
двадесет и втори октомври през две хиляди и петнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ИНА РАЙЧЕВА
при секретаря ДИАНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 408 по описа за 2015 година, за да се
произнесе съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр.
чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
(ЗМСМА).
Постъпила
е жалба от кмета на Община Две могили, с която се оспорва Решение № 947, взето
на заседание на Общински съвет (ОбС) – Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г.
Наведени са доводи за незаконосъобразност на процесното решение поради
допуснати административнопроизводствени нарушения, обуславящи претенцията за
отмяната му. Не се иска присъждане на разноски.
Ответната
страна - Общински съвет - Две могили, не изразява становище по жалбата и не се
представлява в съдебно заседание.
Съдът,
като обсъди и прецени поотделно и в тяхната съвкупност приетите по делото
писмени доказателства, както и становищата на страните, приема за установено
следното:
С
обжалвано в настоящото производство Решение № 947, взето на заседание ОбС Две
могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., е решено следното:
1.
Дава съгласие Община Бяла да се присъедини към МИГ Две могили – Иваново.
2.
Дава съгласие Община Две могили да участва в процеса на подготовка и
кандидатстване по проект МИГ Две могили – Иваново – Бяла по мярка 19.1 „Помощ
за подготвителни действия“ по ПРСР 2014I2020г. в подкрепа на ЕЗФРСР.
3.
Определя допълнително представител на Община Две могили в Общото събрание на
МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново, което ще се трансформира в МИГ „Две могили –
Иваново – Бяла“ Общинските съветници, както следва:
1.
Пламен Петков Лашев.
2.
Айдън Сабриев Карамехмедов – резерва.
4.
Възлага на Кмета на Община Две могили да стартира процес на преговори за
обединяване усилията на Община Две могили и подписване споразумение за
партньорство и създаване на обща територия с непрекъснати граници,
представлявано от едно юридическо лице с нестопанска цел – Местна инициативна
група „Две могили – Иваново – Бяла“, за прилагане подхода „Водено от
общността местно развитие“ (ЛИДЕР) по Програмата за развитие на селските
райони ПРСР 2014-2020г.
От
фактическа страна по делото се установява, че с изх. № 286/17.08.2015 г. до
кмета на Община Две могили е изпратена Покана на основание чл. 23, ал. 4, т. 1 ЗМСМА във връзка с чл. 56, ал. 1, т. 1 и чл. 51, ал. 1 от Правилник № 1 за
организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация (Правилник № 1), с която е
свикан VІ-тия Общински съвет Две могили на петдесет и шестото заседание, което
да се проведе на 21.08.2015 г. (петък) от 14.00 часа в конферентната зала на
хотел „Елит“, гр. Балчик при обявен дневен ред и посочени докладчици по
отделните точки. Поканата е подписана от председателстващия ОбС
Две могили А.К..
С
вх. № 296/21.08.2015 г. до ОбС Две могили е подадена Докладна записка от Б.П.Г.
– общински съветник в ОбС Две могили относно определяне на представител в
Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново. В докладната е посочено,
че от 01.09 – 04.09.2015 г. се отваря мярка 19.1 „Помощ за подготвителни
действия“ по ПРСР 2014-2020 г., подкрепена от ЕЗФРСР. Поради това е поискано
докладната спешно да бъде разгледана от втора комисия и внесена като извънредна
точка за разглеждане на предстоящата сесия на ОбС Две могили, насрочена за
21.08.2015 г. Предложено е и решение, идентично с горепосоченото като прието с
обжалваното решение.
С
Протокол № 77 от проведено заседание на постоянната комисията по „Териториално
устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление,
нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” на 21.08.2015 г. от
12.00 часа е обсъдена гореописаната Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г.,
като след проведена почивка в 12.50 часа е разгледана записката и с шест гласа
„за“, съответно нула гласа „против“ и „въздържал се“, е взето следното
становище:
1.
дава съгласието към МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново да се присъедини община
Бяла, област Русе, като заедно кандидатстват с проект 19.1 „Помощ за
подготвителни действия“ по ПРСР 2014-2020 г.
2.
Докладна записка с вх. № 296/21.08.2015 г. относно: Определяне на представител
в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново да бъде предложена за
разглеждане от Общинския съвет на заседанието му на 21.08.2015 г. – „днешното
си заседание“, като извънредна точка.
При
откриването на заседанието ОбС Две могили, проведено на 21.08.2015 г., общински
съветник Б.Г. е докладвал, че след насрочване на заседанието в деловодството са
постъпили две докладни записки, една от която е именно Докладна записка вх. №
296/21.08.2015 г. от Б.П.Г., относно определяне на представител в Общото
събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново. Посочено е, че докладната е
разгледана от съответната комисия, която има становище по нея и прави
предложение да бъде включена за разглеждане в дневния ред.
Кметът
на община Две могили е предложил Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. да не
се разглежда на това заседание на ОбС Две могили, тъй като не е входирана в
необходимия срок. След проведено гласуване е прието единодушно решение Докладна
записка вх. № 296/21.08.2015 г. от Б.П.Г. да бъде разгледана под т. 14 от
дневния ред.
Докладна
записка вх. № 296/21.08.2015 г. относно определяне на представител в Общото
събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново е докладвана на общинското
събрание от Б.Г. и след проведени разисквания по нея, на основание чл. 21, ал.
1, т.15 от ЗМСМА с пълно единодушие (13 гласа „за“) е взето оспореното в
настоящото производство Решение № 947 по Протокол № 56/21.08.2015 г. на ОбС Две
могили.
По
делото са представени писмени доказателства от оспорващата страна, установяващи
становището ѝ относно процесуалните нарушения.
Въз
основа на така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът приема,
че така подадената жалба на кмета на Община Две могили против Решение № 947,
взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г. е
процесуално допустима, като подадена от лице с признато от закона правомощие да
атакува подлежащи на съдебен контрол решения на общински съвет – чл. 45, ал. 5,
изречение 1, предложение 2 ЗМСМА. Настоящата инстанция приема, че жалбата е
подадена и в предвидения за това 14-дневен срок за оспорване
законосъобразността на решение на Общински съвет пред административен съд,
въпреки че по делото няма доказателства за това кога преписката от заседанието
на ОбС Две могили е била официално изпратена на кмета, защото кметът на Община
Две могили е присъствал на проведеното на 21.08.2015 г. заседание на ОбС Две
могили, а изходящия номер по жалбата е 03.09.2015 г. – т.е. в предвидения
14-дневен срок.
Оспореният
акт е издаден от компетентен орган, оправомощен съгласно нормата на чл. 21, ал.
1, т. 15 ЗМСМА, в предвидената за това форма, но при допуснати съществени
процесуални нарушения.
Процедурата
по приемане на решение на заседания на общинския съвет е разписана в Правилник
№ 1 за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация, действащ към момента на вземане
на обжалваното решение, приет на основание чл. 21, ал. 2 ЗМСМА и чл. 4, ал. 1
от Правилник № 1 за организацията и дейността на общинския съвет, неговите
комисии и взаимодействието му с общинската администрация във връзка с чл. 10,
ал. 2 от Закона за нормативните актове с Решение № 22 по Протокол №
3/02.12.2011 г., изм. и доп. с Решение № 60 по Протокол № 5/27.01.2012 г., изм.
и доп. с Решение № 124 по Протокол № 7/30.03.2012 г., изм. и доп. с Решение №
208 по Протокол № 13/27.07.2012 г., изм. и доп. с Решение № 543 по Протокол №
34/24.01.2014 г. на Общински съвет – Две могили. Съгласно чл. 51, ал. 1 от
Правилник № 1 редовно заседание на общинския съвет се провежда в третия работен
петък от месеца, което условие в процесния случай е изпълнено – 21.08.2015 г. е
третият работен петък от месец август. Спазени са изискванията на закона и при
изпращането на Поканата за провеждането на заседанието на ОбС Две могили.
При
приемането на Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол №
56/21.08.2015 г., са допуснати няколко процесуални нарушения, като най –
същественото се изразява в неспазване на предвидените в Правилник № 1 срокове
за внасяне на проекта за решение.
Съгласно
чл. 83, ал. 1 (Доп. с Решение № 543 по Протокол № 34/24.01.2014 г. на Общински
съвет Две могили.) от Правилник № 1 проекти на правилници, наредби, инструкции
и решения, заедно с мотивите към тях, се внасят от общинските съветници, кметът
на общината, кметовете на кметства и ръководителите на второстепенните
разпоредители с бюджет. Проектите се внасят в деловодството на общинския съвет
в срок не по-малко от 8 (осем) дни преди заседанието. В процесния случай
Докладната записка на Б.П.Г. относно определяне на представител в Общото
събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново е внесена в ОбС Две могили на
21.08.2015 г., съгласно от посочения на нея вх. № 296/21.08.2015 г. На същата
дата се е състояло и заседанието на постоянната комисията по „Териториално
устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление,
нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” на което с Протокол №
77 е взето становище Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. да се докладва на
заседанието на ОбС Две могили.
Въпреки
че по време на провеждането на заседанието на ОбС Две могили на 21.08.2015 г.
никъде не е посочено, че Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. се внася за
разглеждане извън предварително определеният дневен ред като „неотложен
въпрос“, в текста ѝ общински съветник Б.Г. предлага записката да бъде
внесена като извънредна точна. Същото е становището и на постоянната комисията
по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление,
нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция”, взето с Протокол № 77
от 21.08.2015 г. – да се внесе като извънредна точка.
Следователно,
ако се приеме, че Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г., е внесена за
разглеждане от ОбС Две могили на заседанието му на 21.08.2015 г. като
извънредна точка (неотложен въпрос), то тогава приложим е срокът по чл. 54, ал.
1 от Правилник № 1 – кметът на общината или общински съветник могат да
предлагат за включване на неотложни въпроси в дневния ред след срока по чл. 53,
ал. 1, ако се регистрират при служителя определен от общинската администрация
да подпомага дейността на общинския съвет, не по – късно от 12.00 (дванадесет)
часа на предхождащия заседанието ден. Или казано по друг начин – Докладната записка
на Б.П.Г. за определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две
могили – Иваново е следвало да се внесе най – късно до 12 часа на 20.08.2015
г., а видно от отбелязаното, същата е внесена на вх. № 296/21.08.2015 г. – на
самата дата на провеждане на заседанието на ОбС Две могили.
Посоченото
по – горе представлява съществено нарушение на административнопроизводствените
и процесуалните правила, поради което обжалваното Решение № 947, взето на
заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., следва да бъде
отменено.
Отделно
от гореизложеното, при приемане на Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две
могили с Протокол № 56/21.08.2015 г.,са допуснати и други нарушения.
На
проведеното от 12 часа на 21.08.2015 г. заседание на постоянната комисията по
„Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно
самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” са
присъствали общо шест лица – председателят на комисията и още пет члена. Съответно
Протокол № 77 е подписан от председателя П.Л., но само от още четири
присъствали лица – т.е. не е разписан от Татяна Василева, която е посочено, че
е присъствала.
Също
така, нарушен е и чл. 47 от Правилник № 1, където е посочено, че становище на
постоянна комисии се докладва на заседание на общинския съвет от председателя
на постоянната комисия или от определен от него член. Председател на
постоянната комисия по „Териториално устройство и строителство, общинска
собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и
евроинтеграция” е П.Л., а Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. е докладвана
на 21.08.2015 г. пред ОбС Две могили от Б.П.Г. без посочване от страна на
председателя на комисията, че той следва да докладва записката.
С
оглед на гореизложеното, съдът намира, че оспорването е основателно и Решение №
947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., следва
да бъде отменено поради допуснати нарушения на административнопроизводствените
и процесуалните правила.
Предвид
горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на кмета
на Община Две могили Решение № 947, взето на заседание на Общински съвет Две
могили с Протокол № 56/21.08.2015 г.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му до страните.
Съдия: