Решение по дело №408/2015 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 март 2018 г. (в сила от 21 април 2018 г.)
Съдия: Ина Георгиева Райчева Цонева
Дело: 20157200700408
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 септември 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

                                                         №……

 

гр. Русе, 26.03.2018 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Русе, IV-ти състав, в публично заседание на двадесет и втори октомври през две хиляди и петнадесета година, в състав:

 

                                                                             СЪДИЯ: ИНА РАЙЧЕВА

 

при секретаря ДИАНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от            съдията адм. дело № 408 по описа за 2015 година, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Постъпила е жалба от кмета на Община Две могили, с която се оспорва Решение № 947, взето на заседание на Общински съвет (ОбС) – Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г. Наведени са доводи за незаконосъобразност на процесното решение поради допуснати административнопроизводствени нарушения, обуславящи претенцията за отмяната му. Не се иска присъждане на разноски.

Ответната страна - Общински съвет - Две могили, не изразява становище по жалбата и не се представлява в съдебно заседание.

Съдът, като обсъди и прецени поотделно и в тяхната съвкупност приетите по делото писмени доказателства, както и становищата на страните, приема за установено следното:

С обжалвано в настоящото производство Решение № 947, взето на заседание ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., е решено следното:

1. Дава съгласие Община Бяла да се присъедини към МИГ Две могили – Иваново.

2. Дава съгласие Община Две могили да участва в процеса на подготовка и кандидатстване по проект МИГ Две могили – Иваново – Бяла по мярка 19.1 „Помощ за подготвителни действия“ по ПРСР 2014I2020г. в подкрепа на ЕЗФРСР.

3. Определя допълнително представител на Община Две могили в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново, което ще се трансформира в МИГ „Две могили – Иваново – Бяла“ Общинските съветници, както следва:

1. Пламен Петков Лашев.

2. Айдън Сабриев Карамехмедов – резерва.

4. Възлага на Кмета на Община Две могили да стартира процес на преговори за обединяване усилията на Община Две могили и подписване споразумение за партньорство и създаване на обща територия с непрекъснати граници, представлявано от едно юридическо лице с нестопанска цел – Местна инициативна група „Две могили – Иваново – Бяла“, за прилагане подхода „Водено  от  общността местно развитие“ (ЛИДЕР) по Програмата за развитие на селските райони ПРСР 2014-2020г.

От фактическа страна по делото се установява, че с изх. № 286/17.08.2015 г. до кмета на Община Две могили е изпратена Покана на основание чл. 23, ал. 4, т. 1 ЗМСМА във връзка с чл. 56, ал. 1, т. 1 и чл. 51, ал. 1 от Правилник № 1 за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (Правилник № 1), с която е свикан VІ-тия Общински съвет Две могили на петдесет и шестото заседание, което да се проведе на 21.08.2015 г. (петък) от 14.00 часа в конферентната зала на хотел „Елит“, гр. Балчик при обявен дневен ред и посочени докладчици по отделните точки. Поканата е подписана от председателстващия ОбС Две могили А.К..

С вх. № 296/21.08.2015 г. до ОбС Две могили е подадена Докладна записка от Б.П.Г. – общински съветник в ОбС Две могили относно определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново. В докладната е посочено, че от 01.09 – 04.09.2015 г. се отваря мярка 19.1 „Помощ за подготвителни действия“ по ПРСР 2014-2020 г., подкрепена от ЕЗФРСР. Поради това е поискано докладната спешно да бъде разгледана от втора комисия и внесена като извънредна точка за разглеждане на предстоящата сесия на ОбС Две могили, насрочена за 21.08.2015 г. Предложено е и решение, идентично с горепосоченото като прието с обжалваното решение.

С Протокол № 77 от проведено заседание на постоянната комисията по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” на 21.08.2015 г. от 12.00 часа е обсъдена гореописаната Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г., като след проведена почивка в 12.50 часа е разгледана записката и с шест гласа „за“, съответно нула гласа „против“ и „въздържал се“, е взето следното становище:

1. дава съгласието към МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново да се присъедини община Бяла, област Русе, като заедно кандидатстват с проект 19.1 „Помощ за подготвителни действия“ по ПРСР 2014-2020 г.

2. Докладна записка с вх. № 296/21.08.2015 г. относно: Определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново да бъде предложена за разглеждане от Общинския съвет на заседанието му на 21.08.2015 г. – „днешното си заседание“, като извънредна точка.

При откриването на заседанието ОбС Две могили, проведено на 21.08.2015 г., общински съветник Б.Г. е докладвал, че след насрочване на заседанието в деловодството са постъпили две докладни записки, една от която е именно Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. от Б.П.Г., относно определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново. Посочено е, че докладната е разгледана от съответната комисия, която има становище по нея и прави предложение да бъде включена за разглеждане в дневния ред.

Кметът на община Две могили е предложил Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. да не се разглежда на това заседание на ОбС Две могили, тъй като не е входирана в необходимия срок. След проведено гласуване е прието единодушно решение Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. от Б.П.Г. да бъде разгледана под т. 14 от дневния ред.

Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. относно определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново е докладвана на общинското събрание от Б.Г. и след проведени разисквания по нея, на основание чл. 21, ал. 1, т.15 от ЗМСМА с пълно единодушие (13 гласа „за“) е взето оспореното в настоящото производство Решение № 947 по Протокол № 56/21.08.2015 г. на ОбС Две могили.

По делото са представени писмени доказателства от оспорващата страна, установяващи становището ѝ относно процесуалните нарушения.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът приема, че така подадената жалба на кмета на Община Две могили против Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г. е процесуално допустима, като подадена от лице с признато от закона правомощие да атакува подлежащи на съдебен контрол решения на общински съвет – чл. 45, ал. 5, изречение 1, предложение 2 ЗМСМА. Настоящата инстанция приема, че жалбата е подадена и в предвидения за това 14-дневен срок за оспорване законосъобразността на решение на Общински съвет пред административен съд, въпреки че по делото няма доказателства за това кога преписката от заседанието на ОбС Две могили е била официално изпратена на кмета, защото кметът на Община Две могили е присъствал на проведеното на 21.08.2015 г. заседание на ОбС Две могили, а изходящия номер по жалбата е 03.09.2015 г. – т.е. в предвидения 14-дневен срок.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган, оправомощен съгласно нормата на чл. 21, ал. 1, т. 15 ЗМСМА, в предвидената за това форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения.

Процедурата по приемане на решение на заседания на общинския съвет е разписана в Правилник № 1 за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, действащ към момента на вземане на обжалваното решение, приет на основание чл. 21, ал. 2 ЗМСМА и чл. 4, ал. 1 от Правилник № 1 за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация във връзка с чл. 10, ал. 2 от Закона за нормативните актове с Решение № 22 по Протокол № 3/02.12.2011 г., изм. и доп. с Решение № 60 по Протокол № 5/27.01.2012 г., изм. и доп. с Решение № 124 по Протокол № 7/30.03.2012 г., изм. и доп. с Решение № 208 по Протокол № 13/27.07.2012 г., изм. и доп. с Решение № 543 по Протокол № 34/24.01.2014 г. на Общински съвет – Две могили. Съгласно чл. 51, ал. 1 от Правилник № 1 редовно заседание на общинския съвет се провежда в третия работен петък от месеца, което условие в процесния случай е изпълнено – 21.08.2015 г. е третият работен петък от месец август. Спазени са изискванията на закона и при изпращането на Поканата за провеждането на заседанието на ОбС Две могили.

При приемането на Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., са допуснати няколко процесуални нарушения, като най – същественото се изразява в неспазване на предвидените в Правилник № 1 срокове за внасяне на проекта за решение.

Съгласно чл. 83, ал. 1 (Доп. с Решение № 543 по Протокол № 34/24.01.2014 г. на Общински съвет Две могили.) от Правилник № 1 проекти на правилници, наредби, инструкции и решения, заедно с мотивите към тях, се внасят от общинските съветници, кметът на общината, кметовете на кметства и ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджет. Проектите се внасят в деловодството на общинския съвет в срок не по-малко от 8 (осем) дни преди заседанието. В процесния случай Докладната записка на Б.П.Г. относно определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново е внесена в ОбС Две могили на 21.08.2015 г., съгласно от посочения на нея вх. № 296/21.08.2015 г. На същата дата се е състояло и заседанието на постоянната комисията по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” на което с Протокол № 77 е взето становище Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. да се докладва на заседанието на ОбС Две могили.

Въпреки че по време на провеждането на заседанието на ОбС Две могили на 21.08.2015 г. никъде не е посочено, че Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. се внася за разглеждане извън предварително определеният дневен ред като „неотложен въпрос“, в текста ѝ общински съветник Б.Г. предлага записката да бъде внесена като извънредна точна. Същото е становището и на постоянната комисията по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция”, взето с Протокол № 77 от 21.08.2015 г. – да се внесе като извънредна точка.

Следователно, ако се приеме, че Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г., е внесена за разглеждане от ОбС Две могили на заседанието му на 21.08.2015 г. като извънредна точка (неотложен въпрос), то тогава приложим е срокът по чл. 54, ал. 1 от Правилник № 1 – кметът на общината или общински съветник могат да предлагат за включване на неотложни въпроси в дневния ред след срока по чл. 53, ал. 1, ако се регистрират при служителя определен от общинската администрация да подпомага дейността на общинския съвет, не по – късно от 12.00 (дванадесет) часа на предхождащия заседанието ден. Или казано по друг начин – Докладната записка на Б.П.Г. за определяне на представител в Общото събрание на МИГ „Лидер“ Две могили – Иваново е следвало да се внесе най – късно до 12 часа на 20.08.2015 г., а видно от отбелязаното, същата е внесена на вх. № 296/21.08.2015 г. – на самата дата на провеждане на заседанието на ОбС Две могили.

Посоченото по – горе представлява съществено нарушение на административнопроизводствените и процесуалните правила, поради което обжалваното Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., следва да бъде отменено.

Отделно от гореизложеното, при приемане на Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г.,са допуснати и други нарушения.

На проведеното от 12 часа на 21.08.2015 г. заседание на постоянната комисията по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” са присъствали общо шест лица – председателят на комисията и още пет члена. Съответно Протокол № 77 е подписан от председателя П.Л., но само от още четири присъствали лица – т.е. не е разписан от Татяна Василева, която е посочено, че е присъствала.

Също така, нарушен е и чл. 47 от Правилник № 1, където е посочено, че становище на постоянна комисии се докладва на заседание на общинския съвет от председателя на постоянната комисия или от определен от него член. Председател на постоянната комисия по „Териториално устройство и строителство, общинска собственост, местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и евроинтеграция” е П.Л., а Докладна записка вх. № 296/21.08.2015 г. е докладвана на 21.08.2015 г. пред ОбС Две могили от Б.П.Г. без посочване от страна на председателя на комисията, че той следва да докладва записката.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че оспорването е основателно и Решение № 947, взето на заседание на ОбС Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г., следва да бъде отменено поради допуснати нарушения на административнопроизводствените и процесуалните правила.

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на кмета на Община Две могили Решение № 947, взето на заседание на Общински съвет Две могили с Протокол № 56/21.08.2015 г.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му до страните.

 

 

 

 

Съдия: