Решение по дело №42/2017 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 септември 2017 г. (в сила от 25 октомври 2017 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20177140700042
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                     

      № 375/26.09.2017 г.

  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав, в съдебно заседание на четиринадесети септември през две хиляди и седемнадесета година в състав:

 

       Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар       А. Л*** разгледа

Адм.дело №42/2017г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 Закон за устройство на територията (ЗУТ) във вр. с чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Р.А.Ф. ***, подадена чрез пълномощника и адвокат Н., срещу Заповед №РД-15-623/21.11.2016г. на Кмета на Община Берковица, с която на основание чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” №* . В жалбата се поддържа, че оспорената заповед е незаконосъобразна като са развити доводи, че от една страна е нарушен материалния закон, а от друга страна, че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника си адвокат Н. поддържа жалбата си, като по същество на спора не взема становище. 

         Ответникът по жалбата не взема становище. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирани лица и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №РД-15-623/21.11.2016г. на Кмета на Община Берковица, с която на основание чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” №* . Административния орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че в случая се касае за незаконен строеж пета категория, който е изграден в отклонение от дадената виза на Главния архитект на минимум пет метра. Административния орган е приел в мотивите се, че строежа не би могъл да се изследва за търпимост при условията на  §127 ПРЗУТ, тъй като не отговаря на нормативните изисквания действали по време на изграждането му и по сега действащите разпоредби. В административния акт е посочено, че строежа е незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, тоест изграден без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж, което е мотивирало административния орган да издаде оспорения административен акт.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

При извършена проверка с Констативни актове обр.1 и обр.2 №3/20.06.2016г. (л.13-17 по делото),  длъжностни лица при Община Берковица са констатирали, че строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” не е изградена на предвиденото място, тоест в нарушение на чл.154, ал.1, т.1 ЗУТ, като е посочено, че е изместена с около пет метра в страни. Видно от констативен протокол на л.73 по делото, не са постъпили възражения по съставения констативен протокол.

С оспорената в настоящето производство Заповед №РД-15-623/21.11.2016г. на Кмета на Община Берковица, с която на основание чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” №* , като видно от приетата на л.83 по делото разписка административния акт е съобщен на оспорващия на 03.01.2017г., тоест жалбата с вх.№УОСГ-94-00-3350/19.01.2017г., която видно от известие за доставяне прието по Адм.дело №6600/2017г. на ВАС е подадена по пощата на 17.01.2017г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в законоустановения срок и е допустима.

От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и изслушаната и приета и неоспорени по делото съдебно-техническа експертиза, стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.225а, ал.1 ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал.2 ЗУТ. В настоящият случай в административния акт е посочено, че описания строеж е пета категория, като тази констатация се споделя и от настоящата съдебна инстанция по аргумента на чл.137 ал.1 т.5 ЗУТ и чл.10 от Наредба №1/30.07.2003г. за номенклатурата и видовете строежи, тоест налице е компетентност на административният орган издал оспореният административен акт.

Основателно в жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. На първо място следва да се посочи, че незаконосъобразно в оспорения административен акт е посочено, че строежа е незаконен по смисъла на чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, тоест изграден без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж, което е мотивирало административния орган да издаде оспорения административен акт. От приетата по делото съдебно техническа експертиза изготвена от вещото лице арх.Т., която се кредитира изцяло от съда, като обективна и безпристрастна и която не се оспорва от страните, е установено, че за строежа има одобрени проекти №43/28.07.2006г. и Разрешение за строеж №46/28.07.2006г., тоест след като за него са налице одобрени строителни книжа и разрешение за строеж той не е незаконен в хипотезата на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, каквото правно основание е посочено в оспореният административен акт.

            С оглед пълнота, тъй като в описанието на административния акт е посочено, че строежа не е изграден на мястото, което е предвидено с дадената виза за застрояване, настоящият съдебен състав, извършвайки анализ на събраните по делото доказателства и приетата и неоспорена съдебно-техническа експертиза, счита, че в случая не е налице съществено отклонение от строителните книжа, което да е достатъчно основание да се приеме, че строежа е незаконен. Вещото лице Т., установява при оглед на място и замерване, че в случая предвид височината на етажите от три метра, съответно височина на сградата от шест метра, разстоянието между сградите следва да е до 4,80 метра. Извършвайки замерване с електронна ролетка на място, вещото лице Т. дава заключение, че разстоянието между сградите е 4,83-4,85 метра, тоест то отговаря на изискванията на чл.77 от Наредба №7/2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии устройствени зони. При наличието на тази констатация, която не е оспорена от страните по делото, следва да се приеме, че в случая не е налице съществено отклонение от одобрените проекти по смисъла на чл.154, ал.1 ЗУТ, тъй като отклонението в извършения строеж, за който както стана дума по-горе има одобрени строителни книжа и разрешение за строеж, не попада в хипотезата на 154, ал.2, т.4 ЗУТ, доколкото не се установява той да е изграден в нарушение на строителните правила и нормативи, техническите, технологичните, санитарно-хигиенните, екологичните и противопожарните изисквания. При наличието на това установяване, настоящият съдебен състав счита, че оспорения административен акт е издаден в нарушение на материалния закон, което да бъде отменен при наличието на отменителното основание на чл.146, т.4 АПК.В селата, както и в части на малки и много малки градове със селскостопански характер могат да се застрояват стопански постройки със сeлскостопанско предназначение от всякакъв вид за лични нуж, с

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената Заповед №РД-15-623/21.11.2016г. на Кмета на Община Берковица, с която на основание чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” №* е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, предвид което на основание чл.172 ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №РД-15-623/21.11.2016г. на Кмета на Община Берковица, с която на основание чл.225а, ал.1 ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда” с идентификатор ПИ 509.120.1 находяща се в ПИ 509.120 по КК на гр.Берковица, ул.”К*** ” №*

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: