Решение по дело №698/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 93
Дата: 4 март 2022 г. (в сила от 4 март 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700698
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№93

 

гр. Враца 04.03.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 08.02.2022 г. / осми февруари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

    ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА  ВАСИЛЕВА

                             ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  КАН дело № 698 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на М.Г.П. ***, депозирана чрез * Д.П. от ***, против Решение № 45 от 18.11.2021 г. на Районен съд - Мездра, постановено по АНД № 339 по описа на съда за 2021 г.

С атакувания съдебен акт е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия К, № 3022016, издаден от ОДМВР - Враца на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за извършено от жалбоподателката нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, като ѝ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. (петдесет лева).

В жалбата са изложени подробни твърдения, че решението на първата съдебна инстанция е неправилно и незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон, съществени нарушения на процесуалните правила и явна несправедливост на наложеното наказание - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 НПК. Поддържа се твърдението, че при налагане на административното наказание, органът е следвало да приложи правилата по ЗАНН, а не специалната разпоредба на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и се излагат аргументи, че с ЕФ могат да се санкционират административни нарушения, за които предвидената глоба е над 50 лева.

В депозирано по делото писмено становище от процесуалния представител на оспорващата страна се поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Иска се отмяна на оспореното решение и на ЕФ, а в условията на алтернативност – отмяна на решението и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на РС със задължителни указания по прилагането и тълкуването на закона. Претендират се разноски в производството, съобразно приложен по делото списък по чл. 80 ГПК.

Ответникът - ОДМВР – Враца не се представлява в с.з. и не изразява становище по делото. 

Представителят на ОП - Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение намира за правилно, обосновано и законосъобразно и моли да бъде оставено в сила.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения и след извършване на служебна проверка, съгласно чл.218, ал.2  АПК , приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол е Решение № 45 от 18.11.2021 г., постановено по АНД № 339 по описа на Районен съд – Мездра за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 3022016, издаден от ОДМВР - Враца, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, на касаторката е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 от същия закон.

За да стигне до този извод, районният съд е приел, че процесният ЕФ е издаден в съответствие с утвърдения образец на министъра на вътрешните работи и съдържа лимитативно посочените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити относно териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата и точния час на извършването му, регистрационния номер на МПС и собственика му, описание на нарушението, нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. По съществото на спора районният съд е приел, че с обжалвания електронен фиш правилно е приложен и материалният закон, тъй като е наложено законосъобразно по вид и размер административно наказание, за безспорно доказано, извършено от наказаното лице и при сочените обстоятелства нарушение, именно на посочените разпоредби на ЗДвП, поради което санкционният акт е потвърден.   

Решението е валидно, допустимо и правилно. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

При постановяване на съдебния си акт Районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, нито е допуснал нарушения на  материалния закон, които да са довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и изключително подробно се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Обсъдени са възраженията на оспорващия и са формирани изводи за несъстоятелността на същите, които изводи се подкрепят от доказателствата по делото, в съответствие са с релевантните материалноправни разпоредби и изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В съответствие със събраните доказателства и при правилното прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, което е преминало първоначална проверка в Български институт по метрология, видно от Удостоверение № 10.02.4835, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, като е преминало и последваща проверка, съгласно приложения по делото и Протокол № 4-13-19/03.05.2019 г. В съответствие с този протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 км/ч до 100 км/ч и е редуцирал фактически измерената скорост с 3 км, като при установена скорост от 70 км/ч за наказуема е посочена 67 км/ч, което намаление е в интерес на наказаното лице. 

От друга страна в съответствие с чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е представен и Протокол от 14.09.2019 г. за използване на АТСС. Този Протокол (л.24 от АНД № 339/2021 г.) е коректно попълнен, с посочена дата, начален и краен час на работа, наименование на пътя – Е79 и точно местоположение на контролирания участък – км 166+000, разклона за ***, режим на измерване /стационарен/, общото ограничение на скоростта – 50 км/ч, въведено с пътен знак, брой установени нарушения и е подписан от съставилия го служител. В същия е отразена посоката на движение на контролираните МПС – от *** към ***, а в графата „посока за задействане“ е посочено „П“, като в легендата е пояснено, че „П“ означава приближаващ  автомобил. От представената по делото фотоснимка с установена скорост е видно, че автомобилът е заснет отпред, т.е. приближаващ, което напълно съответства с отразеното в Протокола. На самата фотоснимка са посочени конкретни GPS координати, индивидуализиращи с изключителна точност мястото на нарушението и точния час. Приложена е и Схема на организацията на движение в контролирания пътен участък.

Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на касаторката, че при издаване на ЕФ органът е следвало да приложи правилата по ЗАНН, визирайки разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от същия закон. Правилно и подробно обосновано съдът е приел в мотивите си, че разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална и в нея законодателят е указал, какво следва да бъде съдържанието на електронния фиш, който се издава в съкратено и специално производство, в което голяма част от общите правила на ЗАНН и ЗДвП не намират приложение, което разрешение абсолютно обективно е обосновано от изключително високата степен на обществена опасност на нарушенията, свързани с несъобразяване на правилата на ЗДвП, въвеждащи ограничаване на скоростта на движение при управление на МПС. Предвид това фишът е приравнен едновременно към акт за установяване на нарушение и наказателно постановление само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), но производството по издаване на ЕФ е специално и спрямо него регламентацията на ЗАНН е неприложима (вж. ТР №1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г.). Това включително се отнася и до сроковете по чл. 34 ЗАНН и възраженията, че ЕФ е следвало да се състави в тримесечен срок от откриване на нарушителя са неоснователни. В ТП № 1/27.02.2015 г. по т.д. №1/2014 г. на ОС на ВКС и ВАС се приема, че липсата на правна регламентация на института на абсолютната погасителна давност в ЗАНН се преодолява по силата на препращащата норма на чл. 11 от ЗАНН с приложението на чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК. Съгласно чл. 81, ал. 3 от НК независимо от спирането или прекъсването на давността наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, надвишаващ с една втора срока по чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, който е три години и не е изтекъл. От друга страна абсолютната погасителна давност за реализиране на административнонаказателната отговорност съгласно чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. с чл. 11 от ЗАНН е четири години и шест месеца и започва да тече от извършване на деянието, в конкретния случай на 14.09.2019г., когато е установено нарушението, поради което към момента на връчване на ЕФ и към момента на постановяване на настоящото решение същият срок не е изтекъл.

Районният съд при правилно установена и основана на доказателствата по делото фактическа обстановка е направил съответни на приложимия към процесното деяние материален закон правни изводи. Като е управлявала МПС със скорост от 67 км/ч, надвишаваща с 17 км/ч въведеното с пътен знак ограничение от 50 км/ч, П. е реализирала състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, за което правилно е административно наказана със съответното по вид и абсолютно по размер административно наказание.

           Липсват данни, а и не се твърди от страна на оспорващата да  е депозирала декларация, съобразно  чл.189, ал.5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнила правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а съгласно представената по делото справка, това е именно касаторката М.Г.П..

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност и приложението на чл. 28 ЗАНН в конкретния случай би било незаконосъобразно.

Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФ за законосъобразен, районният съд не е допуснал нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

Бранейки се предимно с доводи за процесуална незаконосъобразност, оспорващата не е посочила и представила правни аргументи, факти, обстоятелства и доказателства, оборващи констатациите в ЕФ, оттам и изводите на районния съд. Това, че изразява недоволство от издадения ЕФ и счита същия за незаконосъобразен, съдът намира за защитна теза при реализиране на правото на защита, а не релевантен към случая факт.

Гореизложеното обосновава заключение за правилност на изводите на първата съдебна инстанция, които след проведено процесуално законосъобразно съдебно производство са мотивирали потвърждаването на процесния електронен фиш с валидно, допустимо и съответно на приложимия материален закон решение, което следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него се явява неоснователна.

Предвид изхода на спора, макар и своевременно заявени, не следва да се присъждат направените от касаторката разноски по делото.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218  АПК    Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 45 от 18.11.2021 г., постановено по АНД № 339 по описа на Районен съд - Мездра за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 3022016, издаден от ОДМВР – Враца.

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                         2.