Р Е Ш Е Н И Е
№ 260011
гр.
Пловдив, 07.12.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, І граждански състав, в публичното заседание на седемнадесети декември две
хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНЕТА ТРАЙКОВА
при секретаря Невена
Назарева, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 19/2020 г. по описа на ПРС, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производство
по реда на чл.
145 АПК във връзка с чл. 72, ал. 4 от Закона
за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано
е по жалба на Т.И.Н., ЕГН ********** срещу Заповед за задържане на лице с рег.
№ **** г., издадена от Л.Т., на длъжност **** при ОД на МВР Пловдив, с която на
основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е заповядано задържане на Н. за 24 часа.
Жалбоподателят,
чрез процесуален представител адв. С.Г., иска от съда да постанови решение, с
което да отмени оспорваната заповед като незаконосъобразна. Излага съображения,
че било извършено престъпление по чл. 343б, ал. 3 НК, както и че заповедта била
издадена от некомпетентен орган и не носила информация къде, кога и при какви
обстоятелства е установено, че Т.Н. е употребил личния лек автомобил след
употреба на наркотични вещества. Претендират се разноски.
Ответникът
– органът, издал оспорвания акт, взема становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, като
разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери
за установено следното:
Жалбата е
подадена в срок от адресат на оспорваната заповед, поради което е допустима.
Разгледана
по същество се явява неоснователна.
С
атакуваната заповед, на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, за срок
от 24 часа, Т.И.Н. е бил задържан в помещение за временно задържане на РУ. Като
мотивировка на заповедта е посочено, че за лицето има данни, че е извършило
престъпление по чл. 343б, ал. 3 НК- управление на МПС след употреба на
наркотични вещества, ЗМ № ****г. по описа на **** гр. Пловдив.
Съгласно разпоредбите на чл. 146 АПК, проверката на законосъобразността на оспорения индивидуален
административен акт обхваща компетентността на издалия го орган, спазена ли е
изисканата от закона форма, материалните и процесуалните разпоредби при
издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Съдът намира, че оспореният административен
акт е издаден от компетентен орган и в изискуемата от закона форма.
Обжалваният административен акт е
издаден от компетентен орган– полицейски орган по смисъла на чл. 57, ал. 1 ЗМВР. Компетентността на полицейския орган да издава заповеди
от вида на оспорената в настоящото производство произтича пряко от разпоредбата
на чл. 72 ЗМВР, съгласно която полицейските органи
могат да задържат лице, като в т. 1 до т. 7 на същата разпоредба изчерпателно
са посочени хипотезите, при които това е допустимо.
При издаването на оспорения акт не са
допуснати нарушения на административнопроизводствените правила от издателя,
които да са от категорията на съществените, като не са допуснати и нарушения на
материалния закон. Заповедта за задържане на лице по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР по съществото си е заповед за
прилагане на принудителна адм. мярка, като същата следва да има минимално съдържание,
предписано в чл. 74, ал. 2 ЗМВР, което е налице. По отношение на тази заповед са
неприложими изискванията на чл. 59, ал. 2 АПК за съдържание на административния акт, тъй като
следва да се спазват изискванията на специалния закон – чл. 74, ал. 2  ЗМВР. Заповедта съдържа необходимите
реквизити, посочени в тази правна норма – посочени са името, длъжността и
местоработата на полицейския орган, издал заповедта, данни, индивидуализиращи
задържаното лице, датата и часът на задържането, ограничаването на правата на
лицето по чл. 73 ЗМВР, правото му на преводач, в случай че не владее български език,
както и е посочено, че заповедта за задържането може да се обжалва пред съда. В
заповедта е посочено и правното основание за постановяването й, както и
фактическите обстоятелства, предпоставили издаването й – управление на МПС след
употреба на наркотични вещества с конкретизирано ЗМ.
Фактическите съображения в заповедта се
допълват и от данните в приложения по делото АУАН № *****,
също връчен на жалбоподателя, като се установяват от приложеното съобщение,
докладна записка относно задържано лице и докладна записка относно извършена
проверка с Drager Drug
Check 3000. Тези
обстоятелства са довели до ограничаване на правото на придвижване на жалбоподателя.
Оспорената заповед е издадена в
съответствие с материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, полицейските органи могат да задържат
лице, за което има данни, че е извършило престъпление. За
реализиране на основанието, предвидено в чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, необходимо и достатъчно условие е
наличието на данни за извършено престъпление, от които може да се направи
предположение за възможна съпричастност на задържаното лице към конкретното
противоправно деяние. Не е необходимо тези данни да са пълни или да уличават по
категоричен начин лицето в извършеното престъпление, достатъчно е да сочат на
обстоятелства, обосноваващи подозрение срещу лицето. Приложението на чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР е в рамките на оперативната
самостоятелност на полицейския орган, с оглед преценка за наличието на връзка
между задържаното лице и извършеното престъпление. Целта на закона при
постановяване на ПАМ по ЗМВР "задържане за срок от 24 часа" е да се
попречи на задържаното лице да се укрие и да се осигури възможността спрямо
него да бъде проведено предварително разследване. Ето защо мярката е предвидена
с цел улесняване на безпрепятственото изпълнение на правомощията на
полицейските органи по разкриване на престъпление, а не с оглед наличието на
вече доказано такова.
От събраните по делото доказателства е
видно, че полицейският орган е разполагал с данни за предполагаемо участие
на жалбоподателя в
конкретно престъпление – управление на МПС след употреба на наркотични вещества. Това деяние е въздигнато като престъпление
в чл. 343б, ал. 3 НК. Следователно законосъобразен и
обоснован е изводът на ответника, че към момента на издаване на оспорената
заповед са били налице непротиворечиви данни за извършено престъпление и за
възможно участие на жалбоподателя в него. Обстоятелството, че впоследствие химическата експертиза на кръвта на
лицето не е установила наличие на наркотични вещества не променя
изводите. Както вече беше
посочено, достатъчно е към момента на издаване на заповедта да съществуват данни за извършено от лицето престъпление, без
да има категорични доказателства за това. Данни за престъпление са били налице-
положителен тест за наркотици и управление на МПС, за което има съответен
състав на престъпно деяние по НК.
Предвид изложеното, правомощието на
органа да наложи мярката по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР е упражнено законосъобразно – при
реализиране на визираните в закона предпоставки и в съответствие с неговата
цел, а именно да се разкрие престъплението и да се попречи на заподозрения да
се укрие и/или да осуети наказателното преследване. В този
смисъл: Решение
№ 5332 от 9.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 12228/2018 г., V о.; Решение № 1934 от 6.02.2020 г. на ВАС по
адм. д. № 538/2019 г., V о.; Решение № 3785 от 4.04.2016 г. на ВАС по
адм. д. № 3061/2015 г., V о.
Предвид изложеното, настоящият състав
намира, че заповедта е материално законосъобразна, при издаването й не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и същата съответства на целта на
закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.
Воден от горното, съдът,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.И.Н.,
ЕГН ********** срещу Заповед за задържане на лице с рег. № **** г., издадена от
Л.Т., на длъжност **** при **** при ОД на МВР Пловдив, с която на
основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е заповядано задържане на Н. за 24 часа.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14- дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: /п/ А. ТРАЙКОВА
Вярно с
оригинала.
Р.М.