Решение по дело №193/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2021 г.
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№191

гр. Хасково, 10.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково в публично заседание на девети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           

                                                            СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при секретаря Гергана Тенева, като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело №193 по описа на АдмС - Хасково за 2021 г., за да се произнесе  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.45, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по жалба на „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД, гр.С., представлявано от изпълнителния директор А. Д. Х., срещу Решение №396 от 27.01.2021 г. на Общински съвет – Свиленград.

В жалбата се сочи, че с оспореното решение автогара „Б." на ул.“С. С.“ .. в гр.С. била определена за начална, междинна и крайна спирка на автобусни линии от общинската, областната и републиканската транспортна схема, имащи спирка в гр.Свиленград. Въпросът за определяне на начална, междинна и крайна спирка на автобусни линии от транспортната схема на гр.Свиленград бил разглеждан и преди на редовна сесия на Общински съвет – Свиленград, проведена на 26.06.2019 г., когато било прието идентично по съдържание на сега обжалваното решение. По жалба на „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД и протест на Окръжна прокуратура – Хасково, с влязло в сила решение от 06.01.2020 г. по адм. д. № 806/2019 г. на АдмС – Хасково, приетото на 26.06.2019 г. решение било изцяло отменено. За изтеклия период от време - от влизане в сила на отменителното решение на съда до приемане на решението, предмет на настоящата жалба, в отношенията между Община Свиленград и „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД не настъпили никакви промени. Поради това се счита, че обжалваното Решение № З96 от 27.01.2021 г. на Общински съвет - Свиленград е прието в противоречие с чл.177, ал.2 от АПК, което го правило нищожно. Решението било прието в противоречие със закона. От съдържанието му отново не било видно, че определянето на начална, междинна и крайна спирка от транспортната схема на гр.С. се извършвало при наличието на две категоризирани автогари. Въпросът бил от особено значение, тъй като сега действащата автобусна спирка с подобен статут, вследствие Заповед № РД-01-З1З от 15.05.2017 г. на изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“ при МТИТС, била Автогара „Свиленград“, собственост на „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД. Именно от това произтичал и правният интерес от подаването на жалбата. Този статут бил придобит по силата на закона и към момента на категоризирането, съгласно чл.22, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, в населено място с една автогара, каквато била Автогара „Свиленград“, същата задължително се включвала като обслужваща по маршрутите на автобусните линии. В случая, поради неизясняване и непосочване на всички фактически и правни обстоятелства по случая, не било ясно губи ли статута си на обслужваща автобусна спирка „Автогара Свиленград“ и на какво основание, по какви критерии била определена друга автогара за обслужваща автобусна спирка и почиват ли същите на нормативно основание.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от упълномощен процесуален представител, който допълва, че Общински съвет - Свиленград надхвърлил правомощията си. Непосочването на обстоятелството за източника на правомощията на общинския съвет за издаване на акт от вида на процесния, съществено засягало както правото на защита, така и самия правен статус на жалбоподателя, като собственик на подобен обект. Навежда се довод за отнета категория на стопанисваната от жалбоподателя Автогара „Свиленград“. Претендират се разноски по делото.

Ответната страна, Общински съвет – Свиленград, се представлява от председателя му, който оспорва жалбата. Намира атакуваното решение за законосъобразно, не били налице основания за отмяната му. Прави възражение за прекомерност на претендираните от страна на жалбоподателя разноски.

Заинтересованата страна – „Б.“ ЕООД, се представлява от управителя Д. Б. И., който счита жалбата за неоснователна, а решението на Общински съвет – Свиленград за правилно.

Административен съд - Хасково, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

На 09.10.2020 г. директор на дирекция „ОСЕ“ в Община Свиленград, чрез кмета на община Свиленград, регистрирал в Община Свиленград Предложение рег.индекс ВК – 471/09.10.2020 г. (л.190), с адресат Комисия по транспорт в Община Свиленград, относно изменение на маршрутните разписания от общинска транспортна схема и определяне на автогара за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в гр.Свиленград. В предложението е записано, че в публичния регистър на Дирекция „Автомобилни превози“ на интернет страницата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИА „АА“) бил публикуван списък на категоризираните автогари, като на територията на община Свиленград имало две такива, с различна категория - Автогара „Б.“ с адрес: гр.С., ул.“С. С.“ №.. и „Автогара Свиленград“ с адрес: гр.С., ул.“Ц. С. В.“, като последната била втора категория. Посочено е, че евентуална промяна на обслужващата автогара на територията на гр.С. била свързана с промяна на утвърдените маршрутни разписания и съответно изготвяне на проект за промяната им, поради което преди вземане на решение от страна на Общински съвет – Свиленград следвало въпросът да се разгледа от Комисията по транспорт в Община Свиленград. Посочено е, че Автогара „Б.“ била категоризирана от ИА „АА“ като първа категория и съгласно Наредба №33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България превъзхождала Автогара „Свиленград“ по всеки един показател. Освен това, Автогара „Б.“ била разположена на един от изходите на града, откъм вход/изход към АМ „Марица“, а Автогара „Свиленград“ в централната градска част. Изнасянето на автобусния трафик от общинската, областната и републиканската транспортна схема щяло да облекчи трафика в рамките на гр.С. и да спомогне за намаляване на вредните емисии. Допълнителен трафик около Автогара „Свиленград“ се генерирал и от обстоятелството, че същата не разполагала с паркинг, обслужващ посрещачите и изпращачите на пътниците от автобусите, а Автогара „Б.“ разполагала с такъв, което нямало да доведе до допълнително затрудняване на автомобилния трафик в града. По тези съображения е предложено определянето на Автогара „Б.“ за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в гр.С. по всички маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема и промяна в маршрутните разписания от общинската транспортна схема, съгласно приложение 1 към предложението.

Като част от административната преписка по издаване на оспореното решение по делото са представени проекти на Маршрутни разписания на автобусни линии, обслужващи гр.С. и други населени места на територията на община Свиленград (л.170-189). Представени са и действащите маршрутни разписания (л.158-169). От прегледа на проектите на Маршрутните разписания и на действащите маршрутни разписания става ясно, че като част от маршрута на автобусните линии Автогара „Свиленград“ се заменя с Автогара „Б.“.

С писма от 20.10.2020 г. (л.135-155) кметът на община Свиленград уведомил за предстоящо на 26.10.2020 г. от 16.30 часа заседание на Комисията по транспорт в Община Свиленград началника на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Стара Загора, ст.експерт в Областно пътно управление – Хасково, лицето К. П., в качеството му на представител на браншова организация, и превозвачите ЕТ „Ман тур-Сюлейман Кадир“, „Т. Б.“ ООД, ЕТ „Руси-Джемал Мехмед“, „А. Т.“ ЕООД, „Т.“ ЕООД, „Б.“ ЕООД, „Ж. С.“ и „СВИЛЕНГРАД - АВТОТРАНСПОРТ“ АД. Видно от приложените известия за доставяне, писмата са получени от почти всички адресати, с изключение на писмото до „Т.“ ЕООД.

На 26.10.2020 г. е било проведено заседание на Комисията по транспорт в Община Свиленград, назначена със Заповед №941/13.07.2020 г., за което е бил съставен Протокол №3/26.10.2020 г. (явяваща се Комисия по транспорт към Общински съвет – Свиленград). На заседанието си комисията, като взела предвид изложеното в Предложение рег.индекс ВК – 471/09.10.2020 г., приела предложение: кметът на община Свиленград, на основание чл.8, ал.1, във вр. с ал.4 от Наредба №2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, да внесе за разглеждане и утвърждаване от Общински съвет – Свиленград предложените промени в утвърдените маршрутни разписания от общинска транспортна схема от квотата на Община Свиленград, съгласно Приложение 1, неразделна част от протокола; на основание чл.22, ал.1, т.2 от Закона за автомобилните превози да внесе в Общински съвет – Свиленград проект на решение, с което да определи Автогара „Б.“ за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в гр.С. по всички маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема и след влизане в сила на решението да извърши всички последващи действия, съгласно Закона за автомобилните превози и Наредба №2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, включително и да направи предложение до компетентните органи за промяна на маршрутни разписания с начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в гр.Свиленград по всички маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема, по които възложител е Община Свиленград. Предложението на Комисията е мотивирано с излагане на мотивите, записани в Предложение рег.индекс ВК – 471/09.10.2020 г. и е подписано от председателя и членовете ѝ.

Протоколът от заседанието на Транспортната комисия към Общински съвет – Свиленград е бил оповестен на 04.11.2020 г. чрез публикуването му в сайта на Община Свиленград, за което е бил изготвен Протокол за извършени действия (л.119). Публикувано в сайта на общината било и съобщение за публикуването на протокола на Комисията (л.120).

В Протокол от 07.12.2020 г. (л.118) длъжностни лица от Община Свиленград описали, че са установили, че до изтичане на законовия срок, съгласно АПК, в Община Свиленград не постъпили писмени възражения относно публично оповестените Съобщение и Протокол №3/26.10.2020 г.

На 09.12.2020 г. кметът на община Свиленград регистрирал в Община Свиленград Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г. (л.18) относно определяне на автогара за начална, междинна и крайна спирка по маршрутите на движение на автобуси, обслужващи автобусни линии по маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема, с която на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл.22, ал.1, т.2 от Закона за автомобилните превози, чл.8, ал.1, във вр. с ал.4 от Наредба №2/15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, и протокол №3/26.10.2020 г. от заседание на Комисията по транспорт, предложил на Общински съвет – Свиленград проект на решение: Общински съвет – Свиленград приема предложените промени в маршрутните разписания от общинска транспортна схема от квотата на Община Свиленград, неразделна част от настоящето решение; Общински съвет – Свиленград определя Автогара „Б.“ - гр.С., ул.“С. С.“ № .., за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на всички автобусни линии, имащи спирка в гр.С. по разписания от републиканска, областна и общинска транспортни схеми; Общински съвет – Свиленград упълномощава кмета на община Свиленград да проведе всички последващи действия, съгласно Закона за автомобилните превози и Наредба №22 от 15.02.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси.

Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г. на кмета на община Свиленград е разгледана на заседание на Постоянната икономическа комисия при Общински съвет – Свиленград, проведено на 22.12.2020 г., за което е съставен Протокол №19 (л.107), като предложеният от кмета проект на решение е приет и утвърден от комисията с 5 гласа „за“, 0 гласа „против“ и „въздържали се“ (л.113).

Проектът на решение, предложен от кмета на община Свиленград с Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г., е приет и утвърден с 5 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържали се“ и от Постоянната комисия по териториално и селищно устройство при Общински съвет – Свиленград, заседавала на 22.12.2020 г., видно от т.3 от Протокол №12 (л.102) от същата дата.

На 23.12.2020 г. на официалния сайт на Общински съвет – Свиленград е публикувано Съобщение (л.96) за публикуван проект на решение за определяне на автогара за начална, междинна и крайна спирка на автобусни линии по маршрутите на движение на автобуси, обслужващи автобусни линии по маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема (л.101). За публикуването на съобщението на интернет страницата на Община Свиленград на 23.12.2020 г. е съставен Протокол, подписан от длъжностни лица при Община Свиленград и Общински съвет – Свиленград.

С писма от 30.12.2020 г. (л.76-94) председателят на Общински съвет - Свиленград уведомил превозвачите ЕТ „Ман тур-Сюлейман Кадир“, „Т. Б.“ ООД, ЕТ „Руси-Джемал Мехмед“, „А. Т.“ ЕООД, „Т.“ ЕООД, „Б.“ ЕООД, „Ж. С.“ и „Свиленград автотранспорт“ АД за: предстоящо на 27.01.2021 г. от 09.00 часа редовно заседание на Общински съвет – Свиленград, на което ще се обсъжда и гласува утвърден от Икономическата комисия и Комисията по териториално и селищно устройство към Общински съвет - Свиленград проект на решение за определяне на автогара за начална, междинна и крайна спирка на автобусни линии по маршрутите на движение на автобуси, обслужващи автобусни линии по маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема; публикуването на проекторешението на интернет сайта на Община Свиленград; за възможността да се запознаят с материалите по преписката. Видно от приложените известия за доставяне, писмата са получени от всички адресати преди 27.01.2021 г.

Във връзка с публикувания на 23.12.2021 г. проект на решение за определяне на автогара за начална, междинна и крайна спирка за автобусни линии по маршрутите на движение на автобуси, обслужващи автобусни линии по маршрутни разписания от републиканска, областна и общинска транспортна схема, на 20.01.2021 г., с Протокол от същата дата (л.65), служители на Община Свиленград констатирали, че в деловодството на Общинска администрация – Свиленград постъпили две подписки с вх.№409/20.01.2021 г. от жители на с.С. и вх.№394/20.01.2021 г. от жители на с.Д., неразделна част от Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г. на кмета на община Свиленград.

Визираните в Протокола от 20.01.2021 г. подписки са представени по делото като част от административната преписка (л.66-75). От същите е видно, че жителите на с.Д. не са съгласни с проекторешението на кмета на община Свиленград, а тези на с.С. са изразили становище, че за тях е важно да се придвижват по-лесно до поликлиниката, общината и аптеките в гр.С., които били в центъра на града.

На проведено на 27.01.2021 г. редовно заседание, отразено в Протокол №23, с Решение №396/27.01.2021 г., на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл.22, ал.1, т.2 от Закона за автомобилните превози, чл.8, ал.1, във вр. с ал.4 от Наредба №2/15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, и Протокол №3/26.10.2020 г. от заседание на Комисията по транспорт, Общински съвет – Свиленград решил:приема предложените промени в маршрутните разписания от общинска транспортна схема от квотата на община Свиленград, неразделна част от настоящото решение; определя Автогара „Б.“ - гр.С., ул.“С. С.“ № .. за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на всички автобусни линии, имащи спирка в гр.С. по разписания от републиканска, областна и общинска транспортни схеми; упълномощава кмета на община Свиленград да проведе всички последващи действия, съгласно Закона за автомобилните превози и Наредба №22 от 15.02.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси“.

Решението е прието с явно гласуване по т.1 от дневния ред. Участвалите в гласуването общински съветници са 18 броя, от които „за“ -14 гласа , „против“ - 4 гласа, „въздържали се“ – 0 гласа, видно от приложения към преписката по приемане на решението документ „Поименно гласуване, съгласно чл.27, ал.5 от ЗМСМА“. Изложеното в документа е описано в оспореното решение.

По делото са представени Заповед № РД-01-313/15.05.2017 г. (л.194) и Заповед №РД-01-441/09.05.2018 г. (л.195) на изпълнителния директор на ИА „АА“, с които съответно е определена втора категория на Автогара „Свиленград“ и първа категория на Автогара „Алтънхан Свиленград“. Представена е и Заповед №РД-01-417/29.05.2019 г. на изпълнителния директор на ИА „АА“, с която в Заповед №РД-01-441/09.05.2018 г. думите „Алтънхан Свиленград“ се заменят с думата „Б.“ и след думите „ул.“С. С.“ № ..“ се поставя запетая и се добавя „собственост на „Б.“ ООД“. 

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.

Оспореното решение представлява индивидуален административен акт, доколкото засяга права на собственици и ползватели на автогари и на превозвачи по конкретни автобусни линии, които могат да бъдат конкретно определени.

Общественият превоз на пътници е икономическа дейност, чрез която се извършва обществена услуга при нормативно определени права и задължения на участниците. Дейността на собственика на автогара се явява в пряка зависимост от акта на компетентния орган да определи автогара в населено място с повече от една, както и при определяне на съответна транспортна схема и маршрутно разписание на автобусна линия. В случая, решението на общинския съвет определя дали даден превозвач по определена линия ще спира или не на автогарата на жалбоподателя, а това определя обема на икономическата му дейност. В тази връзка, за дружеството жалбоподател е налице правен интерес от оспорване на процесния акт.

Решението е прието от компетентен орган, Общински съвет – Свиленград, който, съгласно чл.21, ал.1, т.23 ЗМАСМА, във връзка с чл.22, ал.1, т.2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП), разполага с правомощия да приема актове от категорията на процесния. Решението е прието с необходимото мнозинство – 14 гласа „за“, 4 гласа „против“ и 0 гласа „въздържали се“, от общо 19 общински съветници, от които един отсъстващ. Предвид уредената в чл.22, ал.1, т.2, изречение второ от ЗАвтП компетентност за издаване на оспореното решение, с оглед императивния текст на чл.15, ал.3 от Закона за нормативните актове, според който „ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт“, разпоредбата на чл.15, ал.1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, с която като компетентен да определи конкретна автогара за населени места с повече от една автогара е определен кмета на съответната община, не следва да е приложимо право.  

Административният акт е мотивиран и издаден в предвидената от закона писмена форма, при спазване на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК. Посочени са правни и фактически основания за приемането му, като фактическите основания се съдържат в Протокол №3/26.10.2020 г. от заседанието на Комисията по транспорт при Общински съвет - Свиленград и Предложение рег.индекс ВК – 471/09.10.2020 г., към които препраща Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г. на кмета на община Свиленград, и която е част от производството по приемане на решението и се съдържа в представената по делото административна преписка.

Не се установява в хода на процедурата по приемане на решението да са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до отмяната му само на това основание. В случая, видно от представените по делото доказателства, в съответствие с чл.26, във вр. с чл.34 от АПК, заинтересованите страни в производството са били предварително уведомени както за датата и часа на заседанието на ресорната Транспортна комисия при Общински съвет – Свиленград, така и за датата и часа на предстоящото заседание на Общински съвет – Свиленград, на което е гласувано и прието оспореното решение. В съответствие с предписаното в разпоредбата на чл.26 от АПК, Общински съвет – Свиленград е оповестил и протокола от заседанието на Транспортната комисия при Общински съвет – Свиленград, чрез публикуването му на страницата на Община Свиленград в интернет. Разгласено, чрез публикуването му на официалната интернет страница на Община Свиленград, е и проекторешението, предложено от кмета на община Свиленград на Общински съвет - Свиленград.

Атакуваният административен акт не противоречи на материалния закон.

Съгласно чл.22, ал.1, т.2 от ЗАвтП, всички превозвачи, извършващи превоз на пътници по междуселищни автобусни линии, задължително ползват автогарите срещу заплащане и автоспирките по изпълнявания маршрут и спазват утвърденото разписание. В населено място с повече от една автогара общинският съвет определя автогарите, които са начални, междинни и крайни спирки по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в това населено място. По смисъла на цитираната разпоредба общинският съвет е задължен да определи автогарите, които са начални, междинни и крайни спирки по маршрута на автобусните линии и разполага с оперативна самостоятелност при определяне на това точно коя автогара или автогари да са начална, междинна и крайна спирки по маршрута на автобусните линии в съответната община. В тази връзка, не може да се сподели тезата, че с приемането на решението общинският съвет е надхвърлил правомощията си. Безспорно, предвид представените по делото Заповед №РД-01-441/09.05.2018 г. и Заповед №РД-01-417/29.05.2019 г. на изпълнителния директор на ИА „АА“, Автогара „Б.“ е от първа категория, а Автогара „Свиленград“ от втора. В случая, за да приеме процесното решение, колективният орган се е съобразил именно с това, че Автогара „Б.“ е категоризирана като такава от първа категория и превъзхожда Автогара „Свиленград“ по редица показатели, нормативно предвидени в Приложение 8а към чл.59а, ал.2 от Наредба  № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, издадена на основание чл.7, ал.3, чл.16 и 21 от ЗАвтП. Взети са предвид и други предимства на Автогара „Б.“, подробно посочени в предложението на Комисията по транспорт към Общински съвет – Свиленград, съдържащо се в протокол №3/26.10.2020 г., въз основа на което кметът на община Свиленград е предложил на Общински съвет – Свиленград да приеме оспореното решение. Тоест, ясни са критериите, по които Автогара „Б.“ гр. С. е определена за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии.

Налице е хипотеза на решаване на въпрос по целесъобразност от страна на административния орган, при който не са надхвърлени рамките на оперативна самостоятелност. Съдът, като съобрази разпоредбите на чл.145, чл.169 и §1, т.3 от АПК, приема, че упражнената оперативна самостоятелност е в съответствие със закона.

Следва да се има предвид, че законодателят не е въвел изисквания относно критериите, по които следва да бъде определена дадена автогара за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии в съответната община. Не е вменено и задължение за общинските съвети за определяне на критерии, методика или въобще някакъв вид правила за определяне на дадена автогара за междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии. С разпоредбата на чл.22, ал.1, т.2 от ЗАвтП е дадена свобода на органа (оперативна самостоятелност) да преценява дали и какво решение да вземе при осъществяване на правомощията си в тази област. В тази връзка, в случая, за да определи Автогара „Б.“ за междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии, общинският съвет е взел предвид редица фактори, като категорията на тази автогара, локацията ѝ, облекчаването на трафика в централната градска част на гр.С., намаляването на вредните емисии, наличието на паркинг към Автогара „Б.“.

Не се споделят доводите за отнета категория на стопанисваната от жалбоподателя Автогара „Свиленград“, тъй като обект на оспореното решение не е категорията на тази автогарата, а определянето на автогара, която да е начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии. Актът, с който се определят категориите на автогарите се издава от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и е предмет на друго производство, различно от това по приемане на решение на общински съвет от вида на оспореното.

Неоснователни са възраженията в насока незаконосъобразност на решението, аргументирано с твърдението, че от съдържанието му отново не било видно, че определянето на начална, междинна и крайна спирка от транспортната схема на гр.С. се извършвало при наличието на две категоризирани автогари. Визираното обстоятелство не следва да се възприема като задължителен реквизит на административния акт, доколкото в същия изрично е посочена определената за начална, междинна и крайна спирка автогара, а от материалите по преписката става ясно, че същата е първа категория и притежава изброените по-горе предимства пред Автогара „Свиленград“, като именно в тази връзка е прието и оспореното решение.

Изпълнено е изискването на чл.6, ал.2 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, като кметът на община Свиленград е внесъл Докладна записка рег.№ВДЗ-329/09.12.2020 г. с приложение към нея – копие от действащите маршрутни разписания от общинската транспортна схема и проект на изменението им. В проектите на маршрутните разписания е отразена Автогара „Б.“ като част от маршрута на автобусните линии. Следователно, спазен е произтичащият от нормативната уредба принцип едновременно с определянето на автогара за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на автобусните линии да се променят и маршрутните разписания на линиите от общинската транспортна схема.

Решение №396 от 27.01.2021 г. на Общински – Свиленград не е нищожен административен акт. Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правния мир. В настоящия случай не е налице което и да е от визираните основания за прогласяване на нищожност на оспорения акт. Обстоятелството, че за изтеклия период от време - от влизане в сила на решението на АдмС – Хасково по адм.д. №806/2019г., с което по жалба на „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД и протест на ОП - Хасково е било отменено решение на Общински - Свиленград за определяне на начална, междинна и крайна спирка на автобусни линии от транспортната схема на гр.Свиленград, до приемане на процесното решение не са настъпили никакви промени, само по себе си не е основание за прогласяване на нищожност на разглеждания в настоящото производство административен акт. Същият е нов акт, приет в резултат от нова законосъобразно проведена процедура, от компетентен орган, в необходимата форма, при спазване на материалния закон и неговата цел.

Предвид изложеното, съдът приема, че оспореното решение е законосъобразно, а жалбата срещу него неоснователна, поради което следва да бъде отхвърлена.

По изложените съображения и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Административен съд - Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „СВИЛЕНГРАД – АВТОТРАНСПОРТ“ АД, гр.С., против Решение №396 от 27.01.2021 г. на Общински съвет – Свиленград, с което са приети предложените промени в маршрутните разписания от общинска транспортна схема от квотата на община Свиленград; Автогара „Б.“ - гр.С., ул.“С. С.“ № .. е определена за начална, междинна и крайна спирка по маршрута на всички автобусни линии, имащи спирка в гр.С. по разписания от републиканска, областна и общинска транспортни схеми и кмета на Община Свиленград е упълномощен да проведе всички последващи действия, съгласно Закона за автомобилните преводи и Наредба №2 от 15.02.2002г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: