Решение по дело №15051/2024 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1256
Дата: 11 април 2025 г. (в сила от 14 април 2025 г.)
Съдия: Димитър Димитров
Дело: 20243110115051
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 28 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1256
гр. Варна, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 49 СЪСТАВ, в публично заседание на осми
април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Димитър Димитров
при участието на секретаря Милена Д. Узунова
като разгледа докладваното от Димитър Димитров Гражданско дело №
20243110115051 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по искова молба на „****“
ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление в гр. ****, ул. "****" №
150, ет. 2, представлявано от управителя **** К., против „****" ЕООД, ЕИК
****, със седалище и адрес на управление в гр. Варна, р-н „****", бул. „****"
№ 256, представлявано от управителя ****, с правно основание чл. 79, ал.1 и
чл.92 от ЗЗД, за осъждане на ответника ДА ЗАПЛАТИ на ищеца сумата от 7
028,15 лева с ДДС, представляваща обща неизплатена цена по Рамков договор
за изпълнение на ИТ проекти от **** г. и Оферта към рамков договор за
изпълнение на IT проект с дата 31.03.2023г., както и законната лихва върху
вземането, считано от датата на завеждане на исковата молба, в едно със
законната лихва до окончателно плащане на задължението, както и сума в
размер на 1 094,25 лева, представляваща неустойка за забавено изпълнение,
съгласно Протокол за начисляване на неустойка от дата 07.11.2023г.
Ищецът основава исковите си претенции на следните фактически
твърдения, заложени в обстоятелствената част на исковата молба:
Твърди се, че между „****" ЕООД, ЕИК **** представлявано от
управителя ****, в качеството на възложител и „****" ЕООД, ЕИК ****,
представлявано от управителя **** К., в качеството на изпълнител, е сключен
Рамков договор за изпълнение на ИТ проекти от **** г., с предмет извършване
1
на специализирани софтуерни и дигитални услуги от Изпълнителя във връзка
със задания на Възложителя, съгласно подробно описани спецификации в
Оферта -Приложение към Рамков договор за изпълнение на ИТ проекти от
дата ****г. Съгласно Рамков договор, услугите, предмет на договора могат да
включват, но не се ограничават до: проучване, проектиране, разработване и
доставка на програмни модули и системи, изготвяне на системна и/или
потребителска документация, услуги и консултации, свързани с тестване и
осигуряване качеството на програмни продукти, системна администрация,
графичен дизайн, поддръжка и копирайт. Твърди се, че конкретните задания,
както цената, срокът и условията по изпълнението им, са описани в
индивидуална Оферта -Приложение, която е приета от Възложителя, като
същата е неразделна част от договора. Заданията по всяка Оферта -
Приложение представляват самостоятелен Проект, за който са приложими
разпоредбите на договора.
Твърди се, че съгласно Оферта - Приложение към Рамков договор за
изпълнение на ИТ проекти от дата ****г., изпълнението на възложеното е
включвало следните процеси - Подготовка на проекта (проучване на нишата,
SEO и Go-to-market анализ, задание и колаборация с copywriter, планиране на
проекта), UX/Design проучване и прототип (добри практики и стандарти в
индустрията, максимално улесняване на процеса на поръчка, модерна визия
следваща бранда и логото, прототип и тестване с потребители преди
техническата имплементация), Техническа имплементация (Гарантирано
стабилна техническа основа, Имплементация съобразно най-добрите
практики, Пълно управление на съдържанието, Интеграция с Google Maps,
Покритие на всички on-page SEO изисквания, Mobile-First подход,
Светкавична скорост на зареждане и работа на, платформата, Пълна сигурност
и защита срещу атаки и malware), Консултация (Обучение за работа с
администрацията, Препоръки за Go-to-market възможности, Поддръжка и
развитие на платформата, Анализ на поведението на потребителите,
подобрения в конверсията и UX-a).
Твърди се, че съгласно Оферта - Приложение, за предоставените услуги,
свързани с разработване проекта, предмет на договора, Възложителят се е
задължил да заплати на Изпълнителя възнаграждение в общ размер на 6000
евро, формирана, както следва - 1600 евро възнаграждение за подготовка на
проекта, UX/Design проучване и прототип и 4400 евро - за техническа
2
имплементация, консултация и следващи стъпки. Изискуемостта и сроковете
на изплащане на възнаграждението са определени на 3 етапа, както следва: 1-
ва фактура - 2000 евро без ДДС - 30 дни след стартиране на проекта, 2-ра
фактура - 2000 евро без ДДС - 30 дни след първата фактура, 3-та фактура -
2000 евро без ДДС - 30 дни след втората фактура. Договореното
възнаграждение се изплаща от Възложителя по банкова сметка на
Изпълнителя, в срок от 10 (десет) дни след получаване на фактура от
възложителя.
Срокът за изпълнение на заданието е определен, както следва - за
изпълнение на частта „UX/Design + Copywrite" - 3-4 седмици и за Разработка
(Техническа имплементация) на възложеното - 8-10 седмици.
Съгласно чл.5.1. от Рамков договор, приемането, предаването и
одобрението на завършения Проект между страните се осъществява чрез
подписването на приемо-предавателен протокол, който е неразделна част от
договора и офертата-приложение.
Твърди се, че в хода на изпълнение на възложеното, след надлежно
завършване съответния етап на работата, изпълнителят - ищец, е издал на
„****" ЕООД, както следва: Фактура № **** от 20.05.2023 г. в размер на
4693,99 лева с ДДС, заплатена от ****" ЕООД, изцяло и с две плащания по
банков път: - частично съответно на 20.10.2024 в размер на 2093,99 с ДДС и
окончателно на 14.12.2024 в размер на 2600.00 с ДДС.
Твърди се, че на 25.06.2024 г. между „****" ЕООД, ЕИК ****, „****"
ЕООД, ЕИК **** и „****" ЕООД, ЕИК ****, е сключено тристранно
Споразумение за заместване на страна по договор, съгласно което считано от
25.06.2024 г. „****" ЕООД, в качеството на заместваща страна, замества
„****" ЕООД в качеството му на Възложител по Рамков договор за
изпълнение на IT проект, сключен между изпълнителя „****" ЕООД и „****"
ЕООД на **** г., както и по всички оферти към него. По силата на
споразумението „****" ЕООД се съгласява „****" ЕООД да замести в правата
и задълженията заместената страна **** ЕООД, по сключения между страните
първоначален договор, Оферта към рамков договор за изпълнение на IT
проект с дата 31.03.2023г., водена между Възложителя и „****" ЕООД
електронна кореспонденция във връзка с изпълнението на Рамков договор за
изпълнение на IT проект и офертата към него, като дължи на „****" ЕООД,
3
изпълнение по първоначалния договор. „****" ЕООД от своя страна се е
задължило, като заместваща страна, да изпълни всички поети към „****"
ЕООД задължение за заплащане на дължимото възнаграждение, включително
и неустойка.
Твърди се, че съгласно чл.1.6. 1.7 и 1.8 от споразумението, страните
декларират, че до датата на сключване споразумението, „****" ЕООД е
заплатило на „****" ЕООД сумата в размер на 4 693,99 с ДДС,
представляваща първо плащане по сключения между страните първоначален
договор и офертата към него и не са заплатени сума в размер на 9 387, 98 лева
с ДДС, представляваща второ и трето плащане по сключения между страните
първоначален договор и офертата към него, съгласно издадени фактури и
сумата в размер на 1 094, 25 лева, представляваща неустойка за забавено
плащане съгласно сключения между страните първоначален договор и издаден
протокол.
Съгласно Приемо-предавателен протокол от 04.07.2024г., по Рамков
Договор от **** г., Оферта към рамков договор за изпълнение на IT проект с
дата 31.03.2023г. и Споразумение за заместване на страна по договор
25.06.2024г., между „****" ЕООД, като възложител и „**** " ЕООД, като
изпълнител, страните се приели, че всички задачи във връзка с Проект: "Сайт
за трансфери" са напълно доставени от екипа на „****" ЕООД. Съгласно
текста, подписан от ответната страна, възложителят приема и одобрява
изпълнението на проекта, като няма изисквания за допълнителна разработка,
не са открити дефекти спрямо зададените от възложителя функционални и
технически изисквания.
Твърди се, че при изпълнението на търговската сделка, ищецът е
осъществил добросъвестно и в срок всички свои задължения по изпълнение на
договора. За всички осъществени дейности са издадени фактура, надлежно
приети от ответната страна, доколкото същият не е направил своевременно
възражение при предявяването им. За надлежното си изпълнение, ищцовото
дружество е издало на „****" ЕООД и следните фактури, представляващи
вземане по втори и трети етап от договора, както следва: Фактура № **** от
20.06.2023 г., в размер на 4 693,99 лева с ДДС; Фактура № ********** от
20.07.2023г. в размер на 4 693,99 лева с ДДС. Поради факта на забавяне на
плащанията по първата фактура и неизпълнение по втората фактура,
4
Изпълнителят издава Протокол за начисляване на неустойка от дата 07.11.2023
в размер на 1,094,25 лева съгласно чл. 8.1. от Рамков договор за изпълнение на
ИТ проекти от **** г.
След встъпване на ответното дружество, в качеството му на Възложител,
ищецът - „****" ЕООД е издало на „****" ЕООД проформа фактура за
дължимите и посочени в споразумението суми, а именно проформа фактура
№01/07.08.2024 г. В съдържанието на посочената проформа фактура е
допусната техническа грешка, която се изразява в неправилно посочване, че
сумата в размер на 9 387,98 лв. е без включен ДДС. Всъщност, задължението в
същия размер - 9 387,98 лв. е с включен ДДС. Правим настоящото уточнение с
цел да бъде отразена коректно фактическите обстоятелства и за изясняване
начина на изчисляване на сумите, както и да уточним, че действителното
задължение е в размер на 9 387, 98 лв. с ДДС и която сума съответства на
сбора от посочените задължения, съгласно Споразумение за заместване на
страна по договор.
Твърди се, че ответника „****" ЕООД е приел надлежно издадената
проформа фактура, което е видно от постъпило на 04.09.2024 г. частично
плащане в размер на 2,359.83 лева с ДДС. За постъпилото частично плащане
ищцовото дружество е издало нова фактура №1531/04.09.2024 г., като след
тази дата ответното дружество не е извършвало други плащания.
Твърди се, че задълженията по процесния договор са заплатени
частично, а именно сума в размер на 4693,99 лева с ДДС, платени от „****"
ЕООД, ЕИК ****, както и сумата в размер на 2,359.83 лева с ДДС,
представляваща частично плащане извършено от ответното дружество - „****
" ЕООД на дата 04.09.2024 г.
Твърди се, че към настоящия момент „****" ЕООД има неизпълнени
задължения към „****"ЕООД, както следва:
- сумата в общ размер на 7 028,15 лева с ДДС, представляваща
оставащо частично плащане от второ плащане и изцяло неплатено трето
плащане по сключения между страните първоначален договор и офертата към
него и Споразумение за заместване на страна;
- сумата в размер на 1 094,25 лева, представляваща неустойка за
забавено плащане, съгласно сключения между страните първоначален договор
и издаден протокол, което задължение е поето от ответното дружество, в
5
качеството му на заместваща страна.
Въпреки отправените покани към ответника, към настоящия момент
същият не е заплатил дължимите суми, с което не е изпълнил задължението,
респективно е неизправна страна по договора.
Твърди се, че общата стойността на вземането на ищцовото дружество е
в размер на сумата от 8122, 40 лева (осем хиляди сто двадесет и два лева 40
стотинки), от които 7028,15 лева с ДДС, представляваща вземане за
неизплатено частично второ плащане и изцяло неплатено трето плащане по
сключения между страните първоначален договор и офертата към него и
сумата в размер на 1 094,25 лева, представляваща неустойка за забавено
плащане.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът не е депозирал писмен отговор
на исковата молба и не е изразил становище за основателност на иска.
В съдебно заседание ищецът се представлява, като процесуалният му
представител заявява желание за произнасяне на неприсъствено решение, т.к.
са налице предпоставките на чл.238 ГПК.
Съдът като взе предвид направеното от ищеца искане за постановяване в
негова полза на неприсъствено решение и като съобрази, че са налице
предпоставките на чл.238 и следващите от ГПК за уважаване на искането, а
именно, че с разпореждането си по чл.131 от ГПК, както и с връчените на
ответното дружество на съобщение за предявения иск, ведно с препис от
исковата молба и указанията за подаване на писмен отговор по чл.131 от ГПК
и призовка за страна за открито съдебно заседание по чл.142 от ГПК, на
същото са указани последиците от неспазването на сроковете за размяна на
книжа и от неявяването в съдебно заседание, както и че предявеният иск е
вероятно основателен с оглед посочените в исковата молба обстоятелства и
събраните доказателства намира, че следва да бъде поставено неприсъствено
решение, като предявеният иск бъде уважен.
Съобразно изхода на спора направеното от ищеца искане за присъждане
на сторените по делото съдебно-деловодни разноски се явява основателно за
сумата от 1992 лева /хиляда деветстотин деветдесет и два лева/, включваща
заплатени в настоящото исково производство държавни такси в размер от
342лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 1650лв., съгласно надлежно
изготвен и приложен от ищеца списък по чл.80 ГПК, на основание чл.78, ал.1
6
от ГПК.
Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл.238, ал.1
и чл.239 от ГПК, съдът
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „****" ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление в гр. Варна, р-н „****", бул. „****" № 256, представлявано от
управителя **** ДА ЗАПЛАТИ на „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и
адрес на управление в гр. ****, ул. "****" № 150, ет. 2, представлявано от
управителя **** К., сумата от 7028,15 лева/седем хиляди и двадесет и осем
лева/ с ДДС, представляваща обща неизплатена цена по Рамков договор за
изпълнение на ИТ проекти от **** г. и Оферта към рамков договор за
изпълнение на IT проект с дата 31.03.2023г., както и законната лихва върху
вземането, считано от датата на завеждане на исковата молба, в едно със
законната лихва до окончателно плащане на задължението, както и сума в
размер на 1094,25 лева/хиляда деветдесет и четири лева и 25 стотинки/ ,
представляваща неустойка за забавено изпълнение, съгласно Протокол за
начисляване на неустойка от дата 07.11.2023г., на основание чл. 79, ал.1 и
чл.92 от ЗЗД.
ОСЪЖДА ОСЪЖДА „****" ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление в гр. Варна, р-н „****", бул. „****" № 256, представлявано от
управителя **** ДА ЗАПЛАТИ на „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и
адрес на управление в гр. ****, ул. "****" № 150, ет. 2, представлявано от
управителя **** К., сумата от 1992 лева /хиляда деветстотин деветдесет и
два лева/, включваща заплатени в настоящото исково производство държавни
такси в размер от 342лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 1650лв.,
съгласно надлежно изготвен и приложен от ищеца списък по чл.80 ГПК, на
основание чл.78, ал.1 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
РЕШЕНИЕТО да се обяви в регистъра на съдебните решения по чл.235,
ал.5 от ГПК.
На страните да се връчат преписи от решението.
7
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8