Решение по дело №842/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1535
Дата: 15 април 2025 г.
Съдия: Галина Динкова
Дело: 20247240700842
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1535

Стара Загора, 15.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - II състав, в съдебно заседание на дванадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ГАЛИНА ДИНКОВА

При секретар ИВА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА ДИНКОВА административно дело № 20247240700842 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с във връзка с чл. 219, ал. 1 във вр. с чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.

Образувано е по жалба от М. Е. Д., Д. Г. Д., С. К. С., С. Н. К., Б. Ж. К. и Н. И. Б., подадена чрез пълномощника им адв.Е. Д., против Заповед № 1735 от 20.09.2024г. на Кмета на Община Казанлък, с която е отказано одобряването на изменение на Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на част от кв.268, относно ПИ с идентификатор 35167.502-6357 и 35167.502.6356 по КККР на гр.Казанлък, част от урегулиран поземлен имот /УПИ/ VIII – за жилищно строителство и гаражи и РУП.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като постановена при неправилно приложение на материалния закон. Оспорва се като фактологично неверен, необоснован и неправилен изложения от решаващия орган мотив, че предвидения с проекта за Организация на движението в Част КТП/ОБД вход-изход до новообразувания УПИ XI-105 се създават предпоставки за пътно-транспортни произшествия в този участък. Твърди се, че предложеният достъп до новообразувания урегулиран поземлен имот е най-краткия, безрисков и с най-малко конфликтни точки, като проектът за ОД е бил съгласуван от Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора и е приет от Експертен съвет по устройство на територията /ЕСУТ/ при Община Казанлък. Жалбоподателите поддържат, че са налице всички предвидени в чл.128 и чл.129 във вр. с чл.136, ал.1 от ЗУТ процесуални и материални предпоставки за одобряване на изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, поради което отказът на кмета на Община Казанлък, обективиран в обжалваната заповед, се явява неправилен и незаконосъобразен. Направено е искане оспореният акт да бъде отменен и да се задължи административния орган да издаде заповед по чл.129, ал.2 във вр. с чл.136, ал.1 от ЗУТ за одобряване на изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП.

Ответникът по жалбата - Кмет на Община Казанлък, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че предвижданията по изработения проект за изменение на плана са нецелесъобразни за квартала и по-конкретно за движението на ППС пред лицето на новопроектирания УПИ. В конкретния случай преценката за целесъобразност не може и не следва да бъде разглеждана от съда, тъй като промяната на ПУП е дискреционна – т.е. дори да има законова възможност за промяна, органът не е длъжен да я одобри, като съдът не може д а се намесва в градоустройствената политика.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

По подадено Заявление вх.№ 194-Н-5021-1/ 19.01.2024г. от жалбоподателите, в качеството им на собственици на поземлени имоти с идентификатори 35167.502.6356 и 35167.502.6357 по КККР на гр. Казанлък, включени в УПИ VIII-за ЖС и гаражи, в квартал 268 по ПУП на гр. Казанлък, и въз основа на мотивирано становище на Главния архитект на Община Казанлък, е била издадена Заповед № 447/ 14.03.2024г. на Кмета на Община Казанлък, с която на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ е разрешено да се изработи проект за изменение на изменение на действащия ПУП - ПРЗ на УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи в квартал 268 по плана на гр. Казанлък относно ПИ 35167.502.6356 и ПИ 35167. 502.6357, състоящ се от:

План за регулация /ПР/, при който за ПИ 35167. 502.6356 и ПИ 35167. 502.6357 се предвижда да се обединят в един общ поземлен имот с проектен идентификатор 35167.502.105 и да се създаде нов УПИ XI-105, с предназначение: „за жилищни функции“, чрез отделяне на УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи в кв.268, и План за застрояване /ПЗ/ на новообразувания УПИ XI-105, при който се предвижда свободно средноетажно застрояване в съответствие със зоната в ОУП на гр.Казанлък /Смесена централна зона – Ц/, при следните показатели на застрояване: максимална плътност на застрояване 80 %, коефициент на интензивност: до 3; озеленяване минимум 20 %, максимална височина до 15 метра.

На 22.07.2024 г. жалбоподателите са подали до Кмета на О. К. З. с вх. № 194-С-1495-2/22.07.2024 г. за одобряване на ПУП – ПРЗ и РУП, съгласно приложен проект.

Видно от обяснителната записка към представения за одобряване проект за изменение на Подробен устройствен план – ПРЗ на УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи в кв.268 по плана на гр.Казанлък, относно ПИ 35167.502.6357 и ПИ 35167.502-6356, се предвижда изменение на действащия план за регулация, одобрен с решение № 581/ 20.12.2021г. на Общински съвет – Казанлък, като се формира нов съсобствен УПИ XI-105 в кв.268 с предназначение „за жилищни функции“, отреден за проектен ПИ 35167.502.105 по КККР на гр.Казанлък /образуван от обединяване на ПИ с идентификатори 35167.502.5356 и 35167.502.6357 по КККР/. Новите регулационни граници на УПИ XI-105 с площ 424 кв.м. съвпадат с имотните граници на поземлените имоти. Предварителното съгласие на съсобствениците на поземлените имоти, включени в новообразувания УПИ, е изразено със сключването на предварителен договор от 2210.2021г./л.76/. Изменят се и границите на УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи в кв.268 по новите регулационни граници на УПИ XI-105. Извършено е и съгласуване в СГКК – Стара Загора чрез внасяне на проект за изменение на КККР, за което е издадено удостоверение.

Проектът за изменение на действащия План за застрояване, одобрен със Заповед № РД-02-14-192/ 27.05.1987г. на УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи, разположен в кв.268 по плана на гр.Казанлък, предвижда за новообразувания УПИ XI-105 в кв.268 да се отреди начин на застрояване – свободно /чл.21 ЗУТ/; характер на застрояване – средно застрояване /чл.23, ал.1 ЗУТ/; предназначение на застрояването – жилищно застрояване на основното застрояване/чл.20 ЗУТ/. С проекта за изменение на ПЗ са предвидени намалени разстояния между заварената триетажна жилищна сграда в ПИ 35167.502.6358, УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи в кв.268, която е с градоустройствен статут съгласно действащия план, но фактическото й разположение от страничната й имотна граница не отговаря на изискващите се отстояния съгласно ЗУТ, поради което е приложима разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗУТ, допускаща разстоянието между заварената сграда и новопредвидената сграда да бъде намалено най-много с 1/3. В тази връзка на основание чл.113, ал.2 ЗУТ е процедиран и Работен устройствен план /РУП/ за УПИ XI-105 в кв.268, в който е определено точното разположение на проектната сграда.

В част КТП/ОБД на изработения проект за изменение на ПУП-ПРЗ е онагледен /текстово и графично/ предвидения транспортен достъп и организация на движението за новопредвидения УПИ. Отразено е, че на кота 0.00 е организиран паркинг, като достъпът до него се осъществява от изток – ул.“Христо Ботев“, която е с двупосочно движение. Входа-изхода се осъществява през съществуващата тротоарна настилка. Влизането в имота ще се осъществява само от посока север-юг, като в насрещната лента – посока юг-север, е поставен пътен знак Г4. Излизането от паркинга и включването към движението ще става със знак „Стоп“ и „Задължителен завой надясно“ с предвидена маркировка М6 - „Стоп линия“. Тази част от проекта е съгласувана от Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, като видно от приложеното становище с УРИ: 122800-15989/ 24.04.2024г. е дадено заключение за съответствие на изработения проект с изискванията за безопасно движение съгласно Наредба № 18 от 23.07.2001г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци, Наредба № 2 от 17.01.2001г. за сигнализиране на пътищата с пътна маркировка и Наредбата за регулиране на движението по пътищата със светлинни знаци.

На заседание на Експертния съвет по устройство на територията /ЕСУТ/ при Община Казанлък, проведено на 01.08.2024г. е извършено предварително разглеждане, на основание чл.128, ал.9 от ЗУТ, на внесения проект за изменение на ПУП – ПРЗ, като с т.10 от Протокол № 14/ 01.08.2024г. ЕСУТ приема ПУП със забележка да се котира дълбочината на застрояване на сградата спрямо бул.“23-ти Пехотен Шипченски полк“. Подадено е уведомление с вх.№ 194-С-1495-2/ 28.08.2024г. от проектанта – арх.С. И., с което заявява, че дълбочината на застрояване на сградата /съгласно чл.31, ал.5 от ЗУТ/ спрямо бул.“23-ти Пехотен шипченски полк“ я има отразена в плана за застрояване в РУП.

За изработения проект е изготвено обявление № 57 от 02.08.2024г. до заинтересованите лица, оповестено на 05.08.2024г. чрез поставяне на таблото в сградата на Община Казанлък и чрез залепяне на видно място на жилищата на заинтерисованите лица – собственици на ПИ с идентификатор 35167.502.6358, 35167.502.6354 и 35167.502.6355 /видно от служебна бележка – л.19/. По делото няма за постъпили възражения в указания 7-дневен срок.

С решение по т.8 от Протокол № 16 от 29.08.2024г. на ЕСУТ при Община Казанлък е приет окончателно проекта за изменение на ПУП – План за регулация и застрояване на част от кв.268 относно ПИ с идентификатори 35167.502.6357 и 35167.502.6356 по плана на гр.Казанлък.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 1735 от 20.09.2024г., издадена от Кмета на Община Казанлък, на основание чл.129, ал.2 от ЗУТ и във връзка с Решение № 8 по Протокол № 16 от 29.08.2024г. на ОЕСУТ, е отказано да се одобри изменение на подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на част от кв.268 относно поземлени имоти с идентификатори 35167.502.6357 и 35167.502.6356 по КККР на гр.Казанлък, част от урегулиран поземлен имот VIII – за жилищно строителство и гаражи по действащ подробен устройствен план на гр.Казанлък, включващ: Изменение на ПР – при който за поземлени имоти с идентификатори 35167.502.6357 и 35167.502.6356 се предвижда да се обединят в един общ ПИ с проектен идентификатор 35167.502.105 и да се създаде нов УПИ XI-105 с предназначение „за жилищни функции“ чрез отделяне от УПИ VIII-за жилищно строителство и гаражи, кв.268; Изменение на ПЗ – при който за новообразувания УПИ XI – 105 се предвижда свободно средноетажно застрояване в съответствие със зоната в ОУП на гр.Казанлък /смесена централна зона – Ц/, с показатели на застрояване – до 80% максимална плътност на застрояване, до 3 коефициент за интензивност на застрояване, минимална озеленена площ 20%, максимална височина до 15 метра; Работен устройствен план; Идейна план-схема за вертикална планировка; План-схема за паркоустрояване и благоустрояване; Комуникационна-транспортен план; Схема част Електрическа и Схема на ВиК. Като фактическо основание за постановения отказ се сочи обстоятелството, че организацията на движението (ОД), предложена в Част Комуникационно-транспортен план /КТП/, Организация и безопасност на движението /ОБД/ на проекта предвижда обособяване на вход/изход за новообразувания УПИ на твърде близко разстояние от 10 м от ул. „Патриарх Евтимий“ и на 25 м от кръстовището с бул. “23-ти Пех. Шипченски полк“, с което се създават предпоставки за пътно-транспортни произшествия в този участък. Въз основа на това е прието, че предложението за КТП с организация на движението, е недопустимо. Направен е извод, че с предвижданията на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП по заявление с вх.№ 194-С-1495-2/ 22.07.2024г., с приложените текстови и графични материали, е нарушено изискването на чл.108, ал.5 от ЗУТ за целесъобразно устройство на урегулираните поземлени имоти и на кварталите.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорената Заповед № 19-12-69 от 20.03.2019г.

За изясняване на обстоятелства от значение по делото е допусната, назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като обективно, компетентно и обосновано. От заключението се установява, че предвиденото в процесния проект за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП застрояване съответства точно на обхвата, съдържанието и показателите на застрояване, определи със Заповед № 447/ 14.03.2024г. на Кмета на Община Казанлък. Съгласно действащия ПУП – План за улична регулация, одобрен с Решение № 581/ 20.12.2021г. на Общински съвет – Казанлък, достъпът /вход/изход/ от градската улична мрежа на ПИ 35167.502.6356 е с адрес ул.“Христо Ботев“ №38, а на ПИ 35167.502.6357 е с адрес ул.“Христо Ботев“ № 40, както и на проектния УПИ XI-105, обединяващ двата поземлени имота, е от улица „Христо Ботев“. Във всички случаи с процесния ПУП – ПРЗ се предлага място за достъп до проектния УПИ, което е по-отдалечено от регулираното със светофар кръстовище на бул.“23-ти Пехотен Шипченски полк“ и ул.“Христо Ботев“ спрямо съществуващите входове. Това решение е възможно най-отдалеченото от кръстовището, като разстоянието между входа/изхода на УПИ XI-105 от ул.“Христо Ботев“, предвиден в част КТП/ОБД на проекта и бул.“23-ти Пехотен Шипченски полк“ е котирано на чертежа – 32.13м. и на 12.50м. от ул.“П.Евтимий“. Проектираните с КТП/ОБД транспортен достъп и организация на движението до УПИ XI-105, предвиждащи вход за УПИ от ул.“Христо Ботев“ само със завой надясно; изход от УПИ по ул.“Христо Ботев“ само със завой надясно, регулирани със знаци „Стоп“ и „Задължителен завой надясно“ и с пътна маркировка „Стоп линия“, отговарят на изискванията за регулиране и безопасност на движението на ЗДвП, на Наредба № РД-02-20-2/ 2017г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната схема на урбанизираните територии, на Наредба № 18/ 2001г. за сигнализацията на пътищата с пътни знаци, на Наредба № 2/ 2001г. за сигнализацията на пътищата с пътна маркировка и на Наредба № 17/ 2001г. за регулиране на движението със светлинни сигнали. Според вещите лица входа в имота от ул.“Христо Ботев“ /както е по проекта/, сравнен с вход от бул.“23-ти Шипченски Пехотен полк“, ограничава в най-малка степен другите участници в движението, тъй като интензивността/плътността/ на транспортния поток по ул.“Хр.Ботев“ е по-малка спрямо тази по бул.“23-ти Шипченски Пехотен полк“ и отстоянието на входа в имота от ул.“Хр.Ботев“ е на 32,13м. от кръстовището, поради което ще води до по-малко критични ситуации касаещи безопасността на движението. В отговора на въпрос № 8 от заключението, въз основа на направени изчисления относно видимостта на север от изхода на проектния УПИ XI-105 по отношение ППС, движещи се по ул.“Христо Ботев“ и съотв. на такива, движещи се по ул.“Патриарх Евтимий“, е дадено заключение, че проектирания вход/изход не би дал затруднение на участниците в движението, движещи се по бул.“Христо Ботев“ в посока от север на юг, включително за тези, извършващи маневрата завой на дясно от ул.“Патриарх Евтимий“. Направен е извод, че така проектирания подход /вход/изток/ към процесното УПИ не би създал предпоставки за настъпване на ПТП, тъй като МПС имат техническа възможност да спрат или пропуснат автомобил, излизащ от процесния имот, извършващ маневра завой надясно по ул.“Христо Ботев“ и по този начин не би имало затруднение на участниците в движението. Експертите са категорични, че в конкретния случай няма други възможни варианти – алтернативни на проекта за КТП/ОБД, които да осигурят технически по-благоприятно, по-икономично, по-целесъобразно и по-безопасно решение за транспортен достъп и организация на движението до проектния УПИ XI-105, с по-кратък и безрисков път вход/изход на УПИ и с по-малко конфликтни точки.

При така установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването, като направено от легитимирани лица с правен интерес - заявители в административното производство, приключило с оспорения отказ; в нормативно установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, по арг. от чл.214, т.1 вр. чл.129, ал.2 от ЗУТ, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е и основателна, по следните съображения:

Заповед № 1735 от 20.09.2024г. е издадена от материално и териториално компетентния по чл.129, ал.2 от ЗУТ административен орган – Кмет на Община Казанлък; в изискуемата писмена форма, но в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ влезлите в сила Подробни устройствени планове могат да се изменят, когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, и на концесионерите.

В процесния случай е налице цитираната материалноправна предпоставка за иницииране на производство по изменение на влезлия в сила ПУП – изменение на ПРЗ и РУП, а именно съгласие на всички собственици на имотите – ПИ с идентификатори 35167.502.6357 и 35167.502.6356 по КККР на гр.Казанлък, предмет на изработения проект за изменение на ПУП, обективирано в подадените от жалбоподателите заявление с вх.№ 194-Н-5021-1/ 19.01.2024г. за издаване на разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП на част от кв.268 относно ПИ с идентификатори 35167.502.6357 и 35167.502.6356, и заявления с вх. 194-С-1495-2/ 22.07.2024г. за одобряване на ПУП – изменение на ПРЗ и РУП.

Изработеният проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП е в съответствие с посочените в Заповед № 447/14.03.2024 г. по чл. 135, ал. 3 ЗУТ на Кмета обхват на проектиране и показатели на застрояване съгласно ОУП. Изпълнени са императивните изисквания по чл.103, ал.4 и чл.104, ал.1 от ЗУТ, доколкото проектът за изменение на ПЗ съответства на предвижданията на Общия устройствен план на гр.Казанлък: предвиденото свободно средноетажно застрояване в проектирания УПИ XI-105 е съответно на устойствената зона по ОУП – Смесена централна зона – Ц, при показатели на застрояване: плътност - до 80%; Кинт до 3; Позел - не по-малко от 20% и височина на застрояване до 15 метра.

Проектът за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП съдържа всички нормативно определени реквизити за съответния вид план /ПЗ, ПР и РУП/, съгласно Наредба № 8/2001г. за обема и съдържанието на устройствените планове, като техническото оформление на графичните материали към проекта е съответно на изискванията на закона.

Всъщност единственото обстоятелство, посочено в оспорения административен акт, с което от фактическа страна е обоснован отказа да се одобри изработеният и приет от ЕСУТ при община Казанлък проект за изменение на ПУП, се свежда до това, че с обособяването на вход/изход за проектния УПИ на твърде близко разстояние от 10 м от ул. „Патриарх Евтимий“ и на 25 м от кръстовището с бул. “23-ти Пех. Шипченски полк“, не е осигурена безопасността на движението, като се създават предпоставки за пътно-транспортни произшествия в този участък. Въз основа на това е прието, че предложението за КТП с организация на движението към ПУП – изменение на ПРЗ на част от кв.268 относно ПИ с идентификатор 35167.502.6357 и 35167.502.6365 по КККР на гр.Казанлък, е недопустимо.

По аргумент от разпоредбата на §5, т. 11 от ДП на ЗУТ всеки урегулиран поземлен имот трябва да има достъп от улица, път или алея. С проекта за ПУП-ПРЗ, част КТП/ОБД, се предлага място за достъп – вход/изход, до проектния УПИ XI-105 от улица „Христо Ботев“ /л.111-113 по делото/. От заключението на изпълнената по делото Съдебно-техническа експертиза се установява, че това решение е възможно най-отдалеченото от кръстовището на ул.“Христо Ботев“ и бул.“23-ти Шипченски Пехотен полк“. Разстоянието между входа/изхода на УПИ XI-105 от ул. „Христо Ботев“, предвиден в част КТП/ОБД на проекта и бул.„23-ти Пехотен Шипченски полк“ е котирано на чертежа — 32,13 м, а разстоянието между входа/изхода на УПИ от ул. „Христо Ботев“ и ул. „Патриарх Евтимий“ е 12,50 м. Вещите лица са категорични, че проектираните с КТП/ОБД транспортен достъп и организация на движението до УПИ XI-105 (предвиждащи вход за УПИ от ул „Христо Ботев“ само със завой надясно; изход от УПИ по ул „Христо Ботев“ само със завой надясно, регулиран със знаци „Стоп“ и „Задължителен завой надясно“ и с пътна маркировка „Стоп линия“), отговарят на изискванията за регулиране и безопасност на движението на ЗДвП, на Наредба № РД-02-20-2/2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, на Наредба № 18/2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, на Наредба № 2/2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка и на Наредба № 17/2001 г. за регулиране на движението със светлинни сигнали.

Доказателства, подкрепящи извода на решаващия административен, че проектирания транспортен достъп до УПИ XI-105 би създал затруднения за участниците в движението и създава риск за тяхната безопасност, не се съдържат в представената по делото административна преписка. Нито при първоначалното разглеждане от ЕСУТ при Община Казанлък на представената от жалбоподателите със заявление вх.№ 194-С-1495-2/22.07.2024г. проектна документация, нито при повторното обсъждане, когато проектът е приет окончателно от ЕСУТ, е констатирано соченото от Кмета на Община Казанлък несъответствие на предвидения транспортен достъп и организация на движението към новопредвидения УПИ от гл.т. на изключително натоварения в комуникационно отношение участък от транспортната мрежа на гр.Казанлък. Освен това изработеният проект за ОД (КТП/ОБД) е надлежно съгласуван от Областния директор на МВР-Стара Загора по реда на чл.128, ал.6 от ЗУТ, който специализиран контролен орган има изключителна компетентност съгласно § 3 от ДР на ЗДвП да дава становища по всички проекти, свързани с организиране на движението по пътищата, с оглед спазване основната цел на ЗДвП - осигуряване на безопасността на движението. В случая е изразено положително Становище изх. № УРИ 122800- 15989 от 24.04.2024 г., че проектът – част КТП/ОБД, отговаря на изискванията за безопасно движение съгласно Наредба № 18/2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, на Наредба № 2/2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка и на Наредба № 17/2001 г. за регулиране на движението със светлинни сигнали.

Въз основа на това становище и кредитирайки заключението на изпълнената по делото съдебно-техническа експертиза, съгласно което предвидените в проекта пътни знаци, маркировка и планираната организация на движението за влизане и излизане от проектния УПИ, не би създал затруднение на участниците в движението, движещи се по ул. “Хр. Ботев“ в посока от север на юг, включително за тези, извършващи маневрата завой надясно от ул. “П. Евтимий“, съдът приема за опровергано от доказателствата по делото твърдението на решаващия административния орган, че внесеният за одобряване проект не отговаря на изискванията за осигурена безопасност на движението.

Неоснователно в случая се явява позоваването на чл.108, ал.5 от ЗУТ за постановяване на процесния отказ. Според тази законова разпоредба предвижданията на плана трябва да са икономично осъществими и да дават възможност за целесъобразно устройство на урегулираните поземлени имоти и на кварталите. Съгласно чл.10 , ал.1 вр. чл.11 ЗУТ, целесъобразното устройство на поземлените имоти се осигурява чрез групирането им в територии и устройствени зони, определени с ОУП и ПУП и в съответствие с Наредба №7/ 2003г. Следователно условието по чл.108, ал.5 ЗУТ е израз на императивното изискване за съответствие на всеки ПУП с този, на който е подчинен. В случая не се твърди несъответствие на проектираното изменение на ПУП – ПРЗ с предвижданията на действащия ОУП, а конкретните факти, посочени в отказа – разстояние между предвидения вход/изход от проектния УПИ спрямо съществуващите улици и кръстовище /без да се твърди за неспазено изискуемото съгласно чл.26 от ЗУТ разстояние на външните линии на застрояване спрямо уличната регулационна линия/, са относими към чл.128, ал.6 от ЗУТ, защото са предмет на съгласуване със специализираните контролни органи, което се извършва или с издаване на необходимите актове по реда на специален закон, или с издаване на писмени становища, или с участие на заинтерисованите ведомства в заседанието на ЕСУТ.

След като внесеният от жалбоподателите проект съответства на действащия ОУП на гр.Казанлък и е преминал през съгласувателната процедура по чл. 128, ал.6 от ЗУТ, то се налага извода, че условието на чл.108, ал.5 от същия закон е изпълнено и проектът не препятства целеното устройство на територията съгласно Общия устройствен план на гр.Казанлък.

Предвид гореизложеното съдът намира, че оспореният административен акт, като постановен при неправилно приложение на материалноправните разпоредби на ЗУТ, е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. При условията на чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде върната на Кмета на Община Казанлък за ново произнасяне с издаването на позитивен акт по подадените от жалбоподателите заявления с вх.№ 194-С-1495-2/22.07.2024г.

С оглед изхода на делото искането на жалбоподателите за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК и съобразно представите по делото списъци на разноските , Община Казанлък следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателите М. Е. Д., Д. Г. Д. и С. К. С. сумата от 2 554лв., представляваща заплатена държавна такса в размер на 30лв /по 10лв. от всеки един от тримата жалбоподатели/, 1224лв. заплатено възнаграждение за вещо лице и 1300лв. договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат, съгласно представен договор за правна защита и съдействие от 03.10.2024г /л.155/. На другите трима жалбоподатели - С. Н. К., Б. Ж. К. и Н. И. Б., Община Казанлък следва да бъде осъдена да заплати сумата от 1330лв., от които 30 лв – внесена държавна такса и 1300лв. договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат, съгласно представен договор за правна защита и съдействие от 03.10.2024г /л.156/.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба от М. Е. Д., Д. Г. Д., С. К. С., С. Н. К., Б. Ж. К. и Н. И. Б., Заповед № 1735 от 20.09.2024г. на Кмета на Община Казанлък, с която е отказано одобряването на изменение на ПУП – ПРЗ на част от кв.268, относно ПИ с идентификатор 35167.502-6357 и 35167.502.6356 по КККР на гр.Казанлък, част от урегулиран поземлен имот /УПИ/ VIII – за жилищно строителство и гаражи, и РУП, като незаконосъобразна.

ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Казанлък за издаване на заповед по чл.129, ал.2 във вр. с чл.136, ал.1 от ЗУТ за одобряване на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ и РУП по подадените от М. Е. Д., Д. Г. Д., С. К. С., С. Н. К., Б. Ж. К. и Н. И. Б. З. с вх. № 194-С-1495-2/22.07.2024г.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на М. Е. Д. с [ЕГН], Д. Г. Д. с [ЕГН] и С. К. С. с [ЕГН], сумата от 2 554 лв (две хиляди петстотин петдесет и четири лева) – разноски по делото.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на С. Н. К. с [ЕГН], Б. Ж. К. с [ЕГН] и Н. И. Б. с [ЕГН], сумата от 1330лв /хиляда триста и тридесет лева/ – разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: