РЕШЕНИЕ
Номер: 19.10.2020 г. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен
състав
На четиринадесети април Година: 2020
В публичното заседание в следния състав:
Председател:
Златко Мазников
Съдебни
заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 1558 по описа за 2020 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № ДСП-04 от 04.06.2020 год., издадено от ...на длъжност началник
РОНП ЮИБ (Регионален отдел „Надзор на пазара“ Югоизточна България) при ГДНП
(Главна дирекция „Надзор на пазара“) при ДАМТН (Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор), оправомощена за това със заповед № А-218 от
29.05.2020 год. на председателя на ДАМТН (л.22 от делото).
Жалбоподателят „НИКЕЛИ 2012“ ООД гр.Димитровград, ЕИК
*********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание, но представя писмено становище (л.36-40 от
делото), в което излага съображения за неоснователност на жалбата и моли НП да
бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП (л.7-9 от делото), издадено въз основа
на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) № ДСП-04 от 18.05.2020 год. (л.10-12 от делото),
жалбоподателят е санкциониран на основание чл.52г от ЗТИП – Закон за техническите изисквания към продуктите („Търговец, който
предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на
лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба
или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.”) за три нарушения на чл.4б, т.1 от ЗТИП („Търговците са длъжни да предлагат само
продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл.7 и/или на мерките по прилагането по чл.26а са с
обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл.4а, ал.1 [производителите,
вносителите и/или други лица, когато това е предвидено в наредбите по чл.7 и/или в мерките по прилагането по чл.26а]“) във връзка с чл.11, ал.3 от НСИОСИ – Наредба за
съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките („Търговецът, преди да предостави играчка на
пазара, трябва да провери има ли играчката нанесена СЕ маркировка, нанесени
данни по чл.16, чл.17, ал.1
и/или ал.2, и придружава ли се от инструкция за употреба и информация за безопасност
на български език“) във връзка с чл.17, ал.1 и ал.2 от от НСИОСИ (ал.1: „Производителят нанася
върху играчката търговското си наименование или търговска марка и адрес за
връзка. Когато размерът или естеството на играчката не позволява тези данни да
бъдат нанесени върху нея, те се нанасят върху опаковката или в документ, който
придружава играчката“; ал.2: „В случай
на внос върху играчката, а когато това е невъзможно – върху опаковката или в
документ, който придружава играчката, се нанасят и търговското наименование или
търговската марка и адресът на вносителя“), изразяващо се в
това, че в качеството си на търговец по смисъла на пар.1, ал.1, т.10 от ЗТИП („Търговец“ е всяко физическо или юридическо лице,
участващо в процеса на реализация на продуктите, което ги предлага безплатно
или срещу заплащане, след като те вече са били пуснати на пазара“) на 13.03.2020 год. в стопанисван
от него търговски обект – магазин, намиращ се в гр.Стара Загора, бул. „Цар
Симеон Велики“ № 160, предлагал за продажба детски пластмасови играчки, без
обозначено наименование и адрес на управление на производител и вносител (детска розова люлка със син дюшек, голо
бебе, шише с биберон – марка DREAM COUNTRY, модел необозначен, баркод 6991204729115, произход необозначен, опаковка –
полиетиленов плик с хартиена дръжка, с нанесена СЕ маркировка за съответствие,
с пиктограма за възрастово ограничение, без нанесени наименование и адрес на
управление на производител, без нанесени наименование и адрес на управление или
търговска марка на вносител, наличност в търговския обект – 2 бр., цена – 5,50
лв./бр.; полицейски комплект, съдържащ
полицейски мотор, полицейска кола в бяло със син надпис, полицейски хеликоптер
в бяло и синьо и автобус – марка CITY POLICE, модел NO. ZC 332, баркод 3806416843784, произход Китай, блистерна опаковка, с нанесена СЕ
маркировка за съответствие, с пиктограма за възрастово ограничение, без
нанесени наименование и адрес на управление на производител, без нанесени
наименование и адрес на управление или търговска марка на вносител, наличност в
търговския обект – 3 бр., цена – 5,50 лв./бр.; синя ваничка/корито в комплект с розов сапун, розов пояс, гребен и
огледалце – марка My Toys Norld, модел необозначен, баркод 6991204729115, произход Китай, опаковка бяла
мрежа, с нанесена СЕ маркировка за съответствие, с пиктограма за възрастово
ограничение, без нанесени наименование и адрес на управление на производител,
без нанесени наименование и адрес на управление или търговска марка на
вносител, наличност в търговския обект – 2 бр., цена – 5,50 лв./бр.), които са
привлекателни за деца под 14-годишна възраст, поради което са играчки и попадат
в обхвата на НСИОСИ съгласно чл.2, ал.1 от същата, приета на основание чл.7,
ал.1 от ЗТИП.
В случая фактическите констатации, отразени в АУАН и
възпроизведени в НП, се потвърждават от всички събрани в хода на съдебното
следствие гласни и писмени доказателства (показанията на актосъставителя и
свидетелите по акта, попълнените по време на проверката формуляри „Данни за
проверен продукт“ № 019300, № 019925 и № 019671 от 13.03.2020 год. – л.18-20 от
делото, констативния протокол за извършената проверка № 004888 от 13.03.2020
год. – л.21 от делото), кореспондиращи помежду си и взаимно допълващи се, без
да са налице съществени противоречия между тях, поради което и тъй като не се
ангажираха доказателства, които да ги оборват, съдът намира описаните в НП
нарушения и извършването им от жалбоподателя за доказани по несъмнен и
безспорен начин.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност
съдът не констатира и съществени процесуални нарушения, които да са били
допуснати при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяната
на последното като незаконосъобразно, включително твърдените такива от
жалбоподателя, в частност – административнонаказателните обвинения са
формулирани от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, без
да са налице несъответствия, щото жалбоподателят да може да ги разбере, за да
организира адекватно защитата си, а компетентността на актосъставителя и
наказващия орган с оглед на разпоредбите на чл.54, ал.1 и ал.2 от ЗТИП, в това
число местната им такава, се установява от приложените към делото заповеди на
председателя на ДАМТН – № А-218 от 29.05.2020 год. (л.22 от делото), № А-688 от
23.10.2019 год. (л.23-24 от делото) и № А-419 от 04.03.2020 год. (л.41 от
делото).
В съответствие с чл.18 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания) жалбоподателят е бил санкциониран
поотделно за извършените от него три нарушения (за предлаганите от него за
продажба три вида детски играчки, без обозначено наименование и адрес на
управление на производител и вносител), като за всяко едно от тях му е било
наложено административно наказание, съответстващо по вид и размер на
минималното такова, предвидено в закона – имуществена санкция от 250 лева,
поради което съдът намира за безпредметно обсъждането на въпроса съобразени ли
са били наказанията с тежестта на конкретните нарушения.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ДСП-04 от 04.06.2020 год.,
издадено от ...на длъжност началник Регионален отдел „Надзор на пазара“
Югоизточна България при Главна дирекция „Надзор на пазара“ при Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд
Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: