Решение по дело №654/2020 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 ноември 2020 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Владимир Калоянов Крумов
Дело: 20201320100654
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                                 Р Е Ш Е Н И Е   646

 

                                            гр. Видин, 24.11.2020г.

 

                                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Видински районен съд гражданска колегия в публичното заседание на единадесети септември през две хиляди и двадесета година в състав :

 

                                                                                  Председател : Владимир Крумов

при секретаря Г. Н. и в присъствието на прокурора  ........................................ като разгледа докладваното от съдия Крумов гр. дело № 654 по описа за 2020год. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

            Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 във вр. с чл. 225 от КТ, от С.К.Д., ЕГН **********,***, БУЛСТАТ : *********, пл.“Б.“ № 2.

Твърди се, че до 09.03.2020г. ищцата работела по трудово правоотношение в О.Видин, като заемала длъжността С.С. „К. и У. П. “ в отдел „Устройство на територията“. Със заповед № ПО – 02 – 14 – 24/09.03.2020г. на ответната страна, трудовото правоотношение било прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 от КТ - поради съкращаване на щата. Сочи се, че заповедта е незаконосъобразна. Въведени са твърдения относно липса на реално съкращаване на щата. Налице било фиктивно съкращаване на щата, като реално била запазена трудовата функция на заеманата от ищцата длъжност в съществените й права и задължения като съдържание на новооткрита длъжност или системно възлагане на трудовите функции на съкратената длъжност за изпълнение на друг работник. На следващо място, предвид обстоятелството, че трудовата функция на заеманата от ищцата длъжност е запазена в основното си съдържание, задължения и изисквания в действащата структура на О.Видин, то съкращаването на част от щатните бройки за длъжността поражда задължение за работодателя да извърши подбор. В настоящият случай подбор не е извършен.

  Иска се от Съда да постанови решение, с което да бъде признато за незаконно уволнението и бъде отменена атакуваната заповед, ищецът да бъде възстановен на заеманата преди уволнението длъжност, да бъде заплатено на ищеца обезщетение за времето през което е останал без работа поради уволнението за времето от 6 месеца в размер на 3 786,00лева, ведно със съответната законна лихва. Иска разноски по производството.

От ответната страна е постъпил писмен отговор. Оспорва основателността на исковете. Направени са доказателствени искания. Твърди, че заповедта е законосъобразна и обоснована. С Решение № 3, взето с Протокол № 2 / 07.02.2020г. на Общински съвет - Видин е утвърдена нова структура на общинската администрация. Длъжността на ищеца е закрита. Сочи се, че подбор не е задължителен, тъй като длъжността, която е съкратена е била единствена.

По делото са събрани писмени доказателства. Назначена и изслушана е съдебно-счетоводна експертиза.

           От събраните по делото доказателства, Съдът приема за установено от фактическа страна :

  

Страните не спорят, че са били в трудово правоотношение, по силата на което ищцата е заемала длъжността С.С. К. И У. П. в отдел „Устройство на територията“. Трудовото правоотношение е прекратено със Заповед № ПО – 02 – 14 – 24/09.03.2020г., на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 от КТ, считано от 10.03.2020г., на основание  съкращаване на щата - отпаднала като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания.

С предизвестие от 09.03.2020г. ищцата е  уведомена, че на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 от КТ, трудовото правоотношение ще бъде прекратено след изтичане на 30 дневен срок.

От представеното длъжностно разписание на Общинска администрация – Видин към 16.12.2019г., се установява, че в специализираната администрация в Отдел „Устройство на територията“ числеността на служителите е 12 броя, от които както следва : 1 брой „Началник отдел“, 1 брой „Главен експерт „Строителство и инвестиционни проекти“, 1 брой „Главен експерт „Архитектура и урбанизъм“, 1 брой С.С. „“, 1 брой С.С. „Контрол по строителството и техническо обслужване“, 1 брой С.С. „Кадастрални планове“, 1 брой С.С. “Удостоверения, оценки и техническо обслужване“,  1 брой С.С.  „Контрол по строителството, даване линия и ниво“, 1 брой С.С. „Градоустройство и техническо обслужване“, 1 брой С.С. „Техническо обслужване – устройствени планове“, 1 брой С.С.  „Техническо обслужване и инвестиционни проекти“, 1 брой Специалист „Техническо обслужване – устройствени планове“. С Решение № 3, взето с Протокол № 2/07.02.2020г. Общински съвет – Видин е  утвърдил структура на Общинска администрация – Видин.

От представената по делото структура и численост на общинската администрация – Видин, се установява, че в специализираната администрация,  отдел „Устройство на територията“ е запазен. Със Заповед № РД-02-11-210/02.03.2020г. на К. на О.Видин, е утвърдено длъжностно разписание, считано от 09.03.2020г. Съгласно същото, отдел „Устройство на територията“ е с численост 12 броя длъжности, както следва : 1 брой „Началник отдел“, 1 брой „Главен експерт „Строителство и инвестиционни проекти“, 1 брой „Старши експерт“, 1 брой Младши експерт „Контрол по строителството, жалби, молби и сигнали“, 1 брой С.С. „Кадастрални планове“, 1  брой С.С. „Контрол по строителството и техническо обслужване“, 1 брой С.С. “Удостоверения, оценки и техническо обслужване“, 1 брой С.С.  „Контрол по строителството, даване линия и ниво“, 1 брой С.С. „Градоустройство и техническо обслужване“, 1 брой С.С. „Техническо обслужване – устройствени планове“, 1 брой С.С.  „Техническо обслужване и инвестиционни проекти“, 1 брой С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“.

Премахнати са длъжностите 1 брой „Главен експерт „Архитектура и урбанизъм“, 1 брой С.С. „“ – длъжността на ищцата, и 1 брой Специалист „Техническо обслужване – устройствени планове“. Открити са длъжностите : 1 брой „Старши експерт“, 1 брой Младши експерт „Контрол по строителството, жалби, молби и сигнали“ и 1 брой С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“.

Видно от щатните разписания, за съкратената длъжност се е изисквала образователна степен средно образование, и се е изисквал 1 година професионален опит. Съгласно утвърденото ново длъжностно разписание на

 

 

новооткритите длъжности се изисква образователна степен съответно : за длъжността „Старши експерт“ – бакалавър и 1 година професионален опит, за длъжността Младши експерт „Контрол по строителството, жалби, молби и сигнали“ проф. бакалавър, за длъжността С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“ – средно образование и 1 година професионален опит.

По делото са представени длъжностни характеристики на новооткритите длъжности, като длъжностите „Старши експерт“, и Младши експерт „Контрол по строителството, жалби, молби и сигнали“, към длъжностните характеристики липсват частите относно т. 4 – Области на дейност, т. 5 – Преки задължения, т. 6 – Възлагане и планиране на работата и част от т. 7 – отговорности, до 7.6.

Съгласно длъжностната характеристика на длъжността на ищцата С.С. „“ изискванията за заемане на длъжността са : минимална образователна степен – средно; професионална област - строителство и архитектура; професионален опит – една година; допълнителни квалификации – компютърна грамотност;

 Съгласно длъжностната характеристика на новооткритата длъжност С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“ изискванията за заемане на длъжността са : минимална образователна степен – средно; професионална област - строителство и архитектура; професионален опит – не се изисква; допълнителни квалификации – компютърна грамотност;

Съгласно длъжностна характеристика за длъжността на ищцата, същата е имала преки задължения :

-         Участва във всички дейности на отдела;

-         Да издава удостоверения във връзка със ЗКИР;

-         Да съгласува издадените скици от О.Видин;

-         Да участва в изготвянето на поименни списъци за проектиране кадастър и изготвяне на ПУП;

-         Да нанася измененията на плановете върху тях;

-         Да изготвя скици от действащите планове за О.Видин;

-         Да представлява О.Видин съвместно при съставянето на Констативен акт от проверка на строежите за съответствие с ПУП съгласно изискванията на Наредба № 3/03г.

-         Да поддържа в изправност наличните геоинформационни системи;

-         Да представлява О.Видин пред Служба по кадастъра Видин при извършване на промени в кадастралната карта;

-         Да проучва и да участва в комисии за издаване на удостоверения по чл. 13 от ППЗСПЗЗ;

-         Да работи по преписки по молби на граждани;

-         Да участва в изготвянето на справки за адреси;

-         Изпълнява и други задачи, възложени от К., Зам. – кметовете и Секретаря на Общината.

Съгласно длъжностна характеристика за новооткритата длъжност С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“, преки задължения на длъжността са :

-         Изготвяне на скици от регулационните планове;

-         Изготвяне на скици – извадки от ОУП;

-         Презаверяване на скици;

-         Нанасяне на подземни проводи в кадастралния план;

-         Отговаря за движение на документооборота в отдела;

-         Даване на техническа информация и справка на граждани;

-         Да подготвя отговори на питания на граждани по въпроси, възложени от К. на Общината;

-         Издава удостоверения за идентичност на административен адрес;

 

 

-         Подготовка на визи за проектиране за подпис от гл. архитект по чл. 140 и чл. 140а от ЗУТ;

-         Регистрация и водене на регистър на Етажната собственост;

-         Да издава удостоверения във връзка със ЗКИР;

-         Да съгласува издадените скици от О.Видин;

-         Да участва в изготвянето на поименни списъци за проектиране кадастър и изготвяне на ПУП;

-         Да нанася измененията на плановете върху тях;

-         Да нанася измененията на плановете върху тях;

-         Да изготвя скици от действащите планове за О.Видин;

-         Да представлява О.Видин съвместно при съставянето на Констативен акт от проверка на строежите за съответствие с ПУП съгласно изискванията на Наредба № 3/03г;

-         Да поддържа в изправност наличните геоинформационни системи;

-         Да представлява О.Видин пред Служба по кадастъра Видин при извършване на промени в кадастралната карта;

-         Да проучва и да участва в комисии за издаване на удостоверения по чл. 13 от ППЗСПЗЗ;

-         Да работи по преписки по молби на граждани;

-         Да участва в изготвянето на справки за адреси;

-         Изпълнява и други задачи, възложени от К., Зам. – кметовете и Секретаря на Общината;

 Вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза, която съдът възприема като обективно и компетентно изготвена и неоспорена от страните, дава заключение за брутен размер на обезщетението по чл. 225, ал. 1 от КТ в общ размер на 3 786,01лева и нетен размер на същото обезщетение в общ размер на 3 407,41лева.

От представен препис на трудова книжка на ищеца, се установява, че след прекратяване на трудовото правоотношение, същият не е полагал труд по  трудово правоотношение и не е получавал доходи от такова. 

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна :

Предявения иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ – признаване на уволнението за незаконно и неговата отмяна, е основателен. Не е налице  уволнителното основание „съкращаване на щата“, в случай на закриване по щата на заеманата от ищцата длъжност и създаване на нейно място на нова - С.С. „Поддръжка цифрови модели, кадастър и регулация“. В трудовите функции на последната са включени тези на предишната. Въпросът е конкретизиран относно критерия за идентичност и сходност на трудовите функции при съпоставката на длъжности. В настоящия случай съкращението не е било реално, тъй като първо : служителят заемащ новосъздадената щатна длъжност е продължил да изпълнява идентични по характер трудови функции ; второ : трудовата функция на ищцата е била премахната, но на нейно място е създадена друга длъжност със същата трудова функция. Налице е фактическа идентичност между съкратената длъжност и новосъздадената длъжност. В подкрепа на горното, за новата длъжност не се е изисквал професионален опит,  за разлика от съкратената длъжност. Всички останали изисквания за заемане на двете длъжности са еднакви.

С оглед изложените по - горе съображения и предвид факта, че тежестта на доказване законността на уволнението пада върху работодателя, не се доказа по убедителен и категоричен начин, че е налице уволнителното основание „съкращаване на щата“, обосновало прекратяване на трудовото правоотношение. Съдът намира, че трудовото правоотношение

 

 

незаконосъобразно е било прекратено и процесната заповед ще следва да бъде отменена. 

Предвид това не следва да се разглеждат останалите въведени възражения на ищеца относно незаконността на уволнението.

Основателността на иска за отмяна обуславя и основателността на присъединения иск за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност, който също ще следва да бъде уважен.

По отношение на иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ във вр. с чл. 225, ал. 1 от КТ Съдът намира, че същият се явява частично основателен за периода от 10.03.2020г. до 10.09.2020г. за размера от 3 407,41лева - нетен размер на обезщетението. Съгласно чл. 24 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, обезщетението по чл. 225, ал. 1 от КТ е облагаем доход и се дължи в нетен размер. Ищцата не е работела по трудово правоотношение и е претърпяла вреди в резултат на незаконното уволнение.

            С оглед изхода на делото ответната страна следва да заплати държавна такса по всеки уважен иск в общ размер на 296,30лв., както и сумата от 100,00лева за възнаграждение за вещо лице.

Ответната страна следва да заплати на ищеца сумата от 600,00лв. за възнаграждение за адвокат.

На ответната страна не се дължат разноски, в т.ч. възнаграждение за юрисконсулт. Ответната страна оспорва основателността на исковете в техния пълен размер.

По реда на чл. 242, ал. 1 от ГПК следва да се постанови предварително изпълнение на настоящето решение в частта му на присъденото обезщетение за работа.

            Воден от горното, Съдът          

                                                     

Р Е Ш И :       

                  

Признава за незаконно уволнението и отменя Заповед № ПО – 02 – 14 – 24 /09.03.2020г. на К. на О.Видин.

Възстановява С.К.Д., ЕГН **********,***, на заеманата преди уволнението длъжност : С.С. „К. И У. П.“ в Отдел „Устройство на територията“ в О.Видин.

Осъжда О.Видин, БУЛСТАТ : *********, пл.“Б.“ № 2, да заплати на С.К.Д., ЕГН **********,***, сумата от 3 407,41лева обезщетение по чл. 225, ал. 1 от КТ за периода от 10.03.2020г. до 10.09.2020г., ведно със законната лихва считана от предявяване на иска – 08.05.2020г. до окончателното издължаване, като иска до пълния претендиран размер отхвърля като неоснователен.

Осъжда О.Видин, БУЛСТАТ : *********,, пл.“Б.“ № 2, да заплати на С.К.Д., ЕГН **********,***, сумата от 600,00лева направени разноски по производството.

Осъжда О.Видин, БУЛСТАТ : *********,, пл.“Б.“ № 2, да заплати в полза на Районен съд Видин сумата от 296,30лева за държавна такса.

 

Осъжда О.Видин, БУЛСТАТ : *********,, пл.“Б.“ № 2, да заплати в полза на Районен съд Видин сумата от 100,00лева за възнаграждение за вещо лице.

Постановява предварително изпълнение на настоящето решение в частта му на присъденото обезщетение за работа.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд гр. Видин в двуседмичен срок считан от връчването му на страните. 

 

                                                                                                            Районен съдия :