Решение по дело №165/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 150
Дата: 25 февруари 2021 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

150/25.2.2021г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд- Пазарджик в открито съдебно заседание от първи февруари , две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

 

и секретар: Тодорка Стойнова, постави за разглеждане докладваното от съдия Шотева адм.д. № 165 на Административен съд Пазарджик по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на В.К.А. ***, сс съдебен адрес ***, кантора 5, чрез адв.И.Л. против Заповед №70/15.09.1994г. на Кмета на община Септември.

От административния орган е изискана административната преписка и обжалвания кат. С писмо вх.№ 1645/26.02.2020г. Зам.кмет на община Септември уведомява съда, че Заповед №70/15.09.1994г. на Кмета на община Септември не може да бъде открита. Прилагат извадка от регистър на издадените заповеди в отдел ТСУ за гр.Септември през 2004г.

С писмо с вх. № 1897/05.03.2020г. от жалбоподателя е представена заповед, от която е видно, че същата е от 1994г. - Заповед №70/15.09.1994г. С оглед разминаването в годините на обжалваната заповед, съдът е задължил жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на разпореждането да посочи коя точно заповед обжалва.

С писмо с вх.№ 3309/02.06.2020г. е направено изрично уточнение, че обжалваната заповед е Заповед № 70/15.09.1994г.като се иска само обявяване на нейната нищожност.

С оглед смъртта на жалбаподателката В.А. и изричното изявление на Б.Д. и В.Л. същите са конституирани като жалбоподатели.

В съдебно заседание жалбоподателката Б.Д. се представлява от адв.Л..

Жалбоподателката не се явява- В.Л., не се представлява.

Като заинтересовани страни са конституирани Л.Б. и В.Б..

От фактическа и правна страна съдът установи наличието на следната обстановка:

С процесната заповед – Заповед № 70/15.09.1994г. издадена от Кмета на Община Септември , е одобрено частично изменение на регулационния план на кв.108 по плана на гр.Септември. Видно от приетото по делото заключение на съдебно-техническа експертиза за кв.108 по плана на гр.Септември към датата на процесната заповед, действащият кадастрален план е съгласно Заповед № 1517/02.12.1980 г., а регулационният план е съгласно Заповед № 18/12.06.1992г.с която е одобрено преотреждането на терена в кв.108 от „зеленина“ в парцели за жилищно строителство.За процесните имоти отреждането е : парцел VI-1619, парцел- VII 2245 и парцел -  VIII-169, кв.108.Одобреното обжалване е извършено със съгласието на заинтересованите страни и съгласно действалите към момента на одобряване на заповедта правни норми.

От приетата по делото съдебно-графологическа експертиза е видно, че подписа положен под Заповед 70/15.09.1994г - .е положен от Й.С.Е..

С оглед на така приетата фактическа обстановка съдът прие, че жалбите са допустими, тъй като искането за прогласяване на нищожност не е обвързано със срок .

Разгледани по същество жалбите са неоснователни.

Нищожността на административния акт е форма на недействителност. В административното право, за разлика от гражданското право, липсва специален законов текст, който да регламентира кога съответният акт е нищожен и в кои случаи е унищожаем. Основното разграничение на недействителните актове на администрацията на нищожни и унищожаеми е в зависимост от степента и качеството на порока, от който е засегнат актът. Нищожни са тези административни актове, които, поради радикални, основни и тежки недостатъци, се дисквалифицират като административни актове и въобще като юридически актове и се третират от правото като несъществуващи, поради което изобщо не могат да породят, изменят или погасят някакви правни последици.

Настоящият казус не е такъв, още повече, че се иска обявяване нищожността на заповедта единствено поради факта, че не е подписана от лицето, което е посочено като издател на акта – кмет към момента на издаване на заповедта на община Септември.Установи се, че е подписана от Кмета на община Септември. Съдът извърши проверка и относно другите критерии за нищожност на акта – същите не са налице.Заповедта не страда от такъв порок, който да води до нейната нищожност.

С оглед изхода от спора, на основание чл. 143, ал. 3 и ал. 4 от АПК, чл.78, ал. 3 и ал.8 от ГПК, вр. чл.144 от АПК, и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ в полза на ответника следва да бъдат присъдени сторените по делото разноски за адвокат – 700лв., което възнаграждение не е прекомерно, тъй като се доближава до минимума за този вид дела, дължимо от жалбоподателите.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

Р Е Ш И:   

 

ОТХВЪРЛЯ жалбите на Б.Д. и В.Л. за обявяване  нищожността на  Заповед № 70/15.09.1994г.издадена от Кмета на община Септември .

ОСЪЖДА  Б.Д.Д. и В.Д. ***, представляван от кмета на общината сума в размер на 700лв. – възнаграждение за един адвокат.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

                                 СЪДИЯ:/П/