Определение по дело №326/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1359
Дата: 17 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247240700326
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1359

Стара Загора, 17.04.2024 г.

Административният съд - Стара Загора - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: БОЙКА ТАБАКОВА
   

Като разгледа докладваното от съдия БОЙКА ТАБАКОВА административно дело № 20247240700326 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба от “М. ИНВЕСТМЪНТ“ ЕООД [населено място] против Заповед № 10-00-695/ 03.04.2024г на Кмета на Община Стара Загора, с която са прекратени 46 договора за наем на земеделска земя - общинска собственост. С жалбата е направено искане за спиране на предварителното изпълнение на инкорпорираната в оспорения административен акт заповед за изземване на имотите-предмет на договорите за наем.

Ответният административен орган не изразява становище по искането.

След запознаване с материалите по представената административна преписка съдът установи следното:

 

Със Заповед № 10-00-695/ 03.04.2024г на Кмета на Община Стара Загора са прекратени договори за наем на земеделски земи - частна общинска собственост, сключени между Община Стара Загора и “М. ИНВЕСТМЪНТ“ ЕООД на основание чл.19г, ал.2 и чл.71, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане в общинската собственост на Община Стара Загора. Определен е 14-дневен срок, считано от датата на връчването й за извършване на доброволно предаване на имотите-предмет на сключените договори за наем.

Оспорената заповед има за предмет прекратяване на договори за наем на земи от общинския поземлен фонд и е издадена на основание чл.44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 27, чл.28, ал.1 и чл.34 от ЗЗД във връзка с чл.4а, ал.3 от ЗСПЗЗ.

Тя не инкорпорира заповед за изземване, а с оглед насроченото принудително освобождаване на имотите в първия работен ден след изтичане на дадения 14-дневен срок за доброволно предаване е налице допуснато от органа предварително изпълнение. В заповедта е посочено само, че подлежи на обжалване в 14-дневен срок по реда на АПК. Връчена е на адресата на 04.04.2024г.

Предвид правното основание, на което е издадена, за Заповед № 10-00-695/ 03.04.2024г на Кмета на Община Стара Загора не може да се приеме, че е допуснато предварително изпълнение по силата на закона, а това е направено с разпореждане на органа. Следователно към искането за спиране на предварителното изпълнение са приложими общите разпоредби на АПК, въпреки позоваването на чл.65, ал.1 от Закона за общинската собственост, доколкото в този закон регламентацията касае само общинските жилища – глава пета.

С оглед изложеното съдът намира, че е сезиран с искане за спиране на допуснатото с разпореждане от органа предварително изпълнение. Според правилото на чл. 60, ал. 5 от АПК, разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил оспорен. Изчислен по правилото на чл. 60, ал. 5 от ГПК, приложим на осн. чл. 144 от АПК, срокът за оспорването на заповедта на Кмета на Община Стара Загора е изтекъл на 07.04.2024 г., но този ден е неработен - неделя, поради което следва да се приложи хипотезата на чл. 60, ал. 6 от ГПК, на осн. чл. 144 от АПК. Следователно тридневният преклузивен срок, въведен с чл. 60, ал. 5 от АПК, е изтекъл на 08.04.2024 г. - понеделник, първият следващ присъствен ден. Ето защо, подадената на 17.04.2024 г. жалба, в която е направено искане за спиране, е след тридневния преклузивен срок, При това положение искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № 10-00-695/ 03.04.2024г на Кмета на Община Стара Загора следва да се разгледа по реда на чл. 166, ал. 3 във вр. с ал. 2 АПК.

Съгласно чл. 166, ал. 2 АПК, при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и само въз основа на нови обстоятелства. Жалбоподателят не сочи никакви обстоятелства, които да обосновават възможността за настъпване на значителни или трудно поправими вреди, противопоставими на охраняваните важни държавни и обществени интереси, нито конкретни по вид и размер вреди, които биха могли да настъпят от предварителното изпълнение. Поради това искането му следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

Водим от горните мотиви съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на „М. ИНВЕСТМЪНТ“ ЕООД [населено място] за спиране на допуснатото предварително изпълнение на Заповед № 10-00-695/ 03.04.2024г на Кмета на Община Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: