Р
Е Ш Е Н И Е
№ 3773 27.12.2019г. град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен
съд ХХ граждански състав
На деветнадесети
декември две хиляди и деветнадесета година
В публично
заседание в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕЧЕВ
при секретаря Ани
Стоянова
като разгледа
докладваното от съдията Иван Дечев
гражданско дело № 7542
по описа за 2019 година,
и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по повод искова молба от Н.Д.Д., ЕГН ********** *** против
ГД“Гранична полиция“ за осъждане на ответника да заплати сумата от 1500 лева,
представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер
на 250 часа за периода от 30.08.2016г. до 30.08.2019г., ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба, както и сумата от 155 лева лихва за забава
върху главницата за периода от падежа на всяко задължение до предявяване на
иска. Твърди се, че ищецът като ******** ** ********* в група ОДГ от ГПУ Бургас
е полагал труд през процесния период. Работил е на 24-часови смени и е положил
1752 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 2002 часа
дневен труд. Преизчислението на нощен към дневен труд води до извънреден труд
от 250 часа, който е трябвало да се заплати от ответника. Доколкото според
чл.186, ал.6 ЗМВР извънредният труд се заплаща с 50% увеличение върху основното
месечно възнаграждение, искът е в размер на 1500 лева. Ответникът дължи и лихва
за забава върху главниците от момента, в който са станали изискуеми. Моли се
искът да се уважи.
В законоустановения срок
ответникът депозира писмен отговор, като намира иска
за неоснователен. За процесния период ищецът е полагал 24-часови смени, при
сумирано отчитане на работното време. Чрез прихващане на положителните с
отрицателните разлики на отработеното време е формиран резултат, който при
надвишаване на нормата работни часове е заплащан като извънреден труд. Трудът е
заплатен по действащите тогава правила. С Наредба № 8121з-407/11.08.2014г.
е регламентирано отчитането на извънреден труд за периода от 19.08.2014г. до
02.08.2016г. Според чл.31, ал.2 от Наредбата, при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 часа и 06.00
часа се умножава по 0.143. За останалия период важат Наредба № 8121з-776/29.07.2016г.
и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г. Не намира приложение Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, тъй като тя важи само за работници по
трудово правоотношение. Не е налице полагане на извънреден труд, защото ищецът
не е работил извън установеното за него работно време по график. Прави се
възражение за погасяване по давност на претенциите за периода от 30.08.2016г.
до 04.09.2016г. и за недопустимост на претенциите за периода от 01.07.2019г. до
30.08.2019г., поради преждевременното им предявяване. Моли се за отхвърляне на
исковете.
Съдът
приема, че е предявен иск с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр.
чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
В съдебно заседание искът е
изменен по размер като след изменението се претендират 1577.35 лева
възнаграждение за извънреден труд за 221.94 часа и 204.34 лева лихва за забава.
Съдът, като прецени твърденията
на страните, събраните по делото писмени доказателства и съобрази закона, намира
за установено следното:
Не се спори между страните, че
ищецът е служител на ГД“Гранична полиция“ за процесния период.
Безспорно, също така,
е и обстоятелството, че ищецът е полагал труд на 24-часови смени по график,
включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и през нощта.
Според изготвената съдебно-икономическа експертиза ищецът за
периода от 30.08.2016г. до 30.08.2019г. е положил 1552 часа нощен труд на смени.
Преизчислен в дневен труд с коефициент 1.143, нощният труд от 1552 часа става 1773.94
часа. На ищеца е начислен и изплатен нощен труд за 1552 часа, колкото са и
отчетените часове по протоколи. Допълнителното възнаграждение за нощен труд
възлиза общо на 388 лева, които са заплатени. Разликата между преизчисления и
отчетения по протоколи нощен труд възлиза на 221.94 часа. Експертизата е
изчислила, че общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 221.94
часа възлиза на 1577.35 лева. Разликата в часовете между преизчисления с
коефициент 1.143 и отчетения по протоколи обр.6 нощен труд не са отчитани и не
са заплащани от работодателя като извънреден труд.
Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните
служители на МВР се състои от основно и допълнителни такива.
В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се изплаща допълнително такова за извънреден труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията
и редът за заплащане на последното се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи, а размерът – с
негова заповед, ал.2.
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР, нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 – седмично при 5-дневна работна седмица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се изчислява сумирано за тримесечен период, с
възможно полагане на труд и през нощта – между
22.00 и 06.00
часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В ал.5, т.2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа
годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70
часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху
основното месечно възнаграждение – ал.6.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители
се определят с наредба на министъра
на вътрешните работи.
През процесния период 30.08.2016г. – 30.08.2019г. е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г., издавана от министъра на
вътрешните работи, съобразно горната разпоредба. Преди това са действали Наредба
№ 8121з-407 от 11.08.2014г., и Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. Текстовете
на чл.3, ал.3 и в трите са идентични – при
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00
часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов
период. В Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е предвидено, че при
сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове, положен нощен труд
за отчетния период, се умножава по 0.143 – чл.31, ал.2.
В Наредба № 8121з-592
/обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от
02.08.2016г. и действаща през процесния период/ липсва изрична норма,
съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, за преобразуване на
часовете положен нощен труд с коефициент 1.143, което обаче, не следва да се
тълкува като законово въведена забрана за това, тъй като такава би била противоконституционна,
би поставила служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите
държавни служители – по отношение заплащането на допълнителните възнаграждения,
а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При
наличието на тази непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР,
следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията
на работната заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното
работно място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната
продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна
седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият
коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като
частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за
втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.
Тук следва да се посочи, че трудовото
законодателство дава право на работещите да получат от една страна завишено
почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава работодателите да
преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват продължителността
на работния ден. Когато последната е надвишена пък, очевидно се касае за
положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Следователно това са две
различни основания за заплащането на допълнителни възнаграждения – обстоятелство,
което е било отчетено и от ответника, при съвместното действие на издадените от
министъра на вътрешните работи Наредба
№ 8121з-407/11.08.2014г. и заповед №
8121з-791/28.10.2014г. В случая, както беше посочено по-горе, на ищеца е
изплатена само добавката от 0.25 лева
за всеки отработен нощен час за исковия период – общо 388 лева.
По изложените
съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период,
получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с
коефициент 1.143 се явява доказана по своето основание – за процесния период е приложима субсидиарно – Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата.
Както стана ясно, от заключението на вещото
лице е видно, че нощният труд, преизчислен с коефициент 1.143, е 1773.94 часа.
Разликата от 221.94 часа не е отчетена в протоколите за положен труд,
съответно, не е начислена и не е платена. Установява се и че дължимото нетно
трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата
на чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в размер от 1577.35 лева.
Няма доказателства ответникът да
е заплатил на ищеца дължимото допълнително възнаграждение за положения извънреден
труд в горния размер.
Доколкото с
изменението на иска се претендира именно 1577.35 лева за извънреден труд от 221.94
часа, искът се явява доказан и по своя размер, поради което следва да бъде
уважен изцяло, за периода от 30.08.2016г. до 30.08.2019г., ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба до окончателното изплащане. Възражението за
давност е неоснователно, доколкото се касае за сумарното отчитане на положения
извънреден труд, като възнаграждението става изискуемо след изтичане на
тримесечния срок на отчитането. В случая срокът изтича на 30.09.2016г., докато
искът е предявен на 04.09.2019г., ето защо давността не е изтекла.
По иска за мораторната
лихва:
Този иск е също основателен.
Ответникът не е заплащал извънредния труд, поради което е изпаднал в забава в
плащанията при изтичане на всеки тримесечен период на сумарното отчитане на
работното време. Според експертизата, сумарната лихва за забава за периода от
30.08.2016г. до 04.09.2019г. е в размер на 204.34 лева, колкото се търси и с
изменения иск, поради което претенцията трябва да бъде уважена изцяло.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата 350 лева разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на съда – държавна такса в размер на 113.09 лева и 200 лева за експертиза.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА
Главна дирекция “Гранична полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София,
бул.“Княгиня Мария Луиза“ 46, да заплати
на Н.Д.Д., ЕГН ********** *** сумата от 1577.35
лева /хиляда петстотин седемдесет и седем лева и тридесет и пет стотинки/
главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително
възнаграждение за извънреден труд – общо 221.94 часа, получени
след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него за периода от 30.08.2016г.
до 30.08.2019г., 1552 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва
върху главницата, считано от 04.09.2019г. до окончателното плащане, както и сумата от 204.34 лева /двеста и четири лева и тридесет и четири стотинки/,
представляваща лихва за забава върху главницата за периода от 30.08.2016г. до 04.09.2019г.
ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София,
бул.“Княгиня Мария Луиза“ 46, да заплати
на Н.Д.Д., ЕГН ********** *** сумата от 350
лева /триста и петдесет лева/ съдебно-деловодни разноски.
ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ на
Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София, бул.“Княгиня Мария
Луиза“ 46 да заплати по сметка на Бургаския
районен съд държавна такса в размер на 113.09 лева /сто и тринадесет лева и девет стотинки/ и 200 лева /двеста лева/ разноски за
експертиза.
Решението подлежи на обжалване
пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от 02.01.2020г.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
А.С