МОТИВИ по НАХД № 461 по описа на Карловски районен съд
за 2020 година
М.Х.К. е привлечен като обвиняем за това, че на
08.05.2020 г. в гр. К., обл. П. е управлявал моторно
превозно средство – мотопед марка „Хонда“, модел „Д.“
с номер на рама ******, което не е регистрирано по надлежния ред предвиден в
чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, съгласно който „По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места…“, чл. 140, ал. 2 от ЗДвП
„Условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи…. – НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства, издадена от Министерство на
вътрешните работи - престъпление по чл.345, ал.2 във вр.
с ал.1 от НК.
Районна прокуратура - К. е внесла предложение за
освобождаване на К. от наказателна отговорност за извършеното от него деяние и
налагане на административно наказание.
В съдебно заседание след приключване на
съдебното следствие, представителят на РП – К. поддържа предложението. Счита за
безспорно доказано, че обвиняемият е реализирал престъпния състав на чл.345,
ал.2 във вр. с ал.1 от НК. Пледира същият да бъде
освободен от наказателна отговорност, като му бъде наложено административно
наказание глоба в размер на 1000 лв.
Обвиняемият К. признава вината си. Лично
и чрез защитника си адв. Енев моли да му бъде наложено
административно наказание в минимален размер.
Съдът, като обсъди всички доказателства,
събрани по делото – обясненията на обвиняемия, показанията на свидетелите Г.Л.Л., Д.С.Ж.и П.П.Х., дадени в хода на досъдебното производство, писмените
доказателства – АУАН бл. № 629154 от 08.05.2020г., справка за нарушител/водач, постановление
за отказ да се образува ДП, АУАН бл. № 238220/05.102018г., наказателно
постановление № 18-0281-001464/ 18.01.2019г., справка за лице АИС БДС, прочетени
и приобщени като доказателства по делото, намери за установено следното:
Обвиняемият М.Х.К. ЕГН ********** е
роден на *** ***. ****,*****,*******.
На 08.05.2020 г., около 16:30 часа в гр. К., обл. П. свидетелите П.П.Х. и Г.Л.Л. – служители на РУ на МВР К. спрели за проверка
управлявания от обвиняемия М.Х.К. мотопед – марка „Хонда“,
модел „Д.“ с номер на рама ******, който бил без поставени регистрационни
табели и не бил регистриран по реда на ЗДвП. Обвиняемият К. управлявал
посоченото МПС по отворените за обществено ползване пътища в гр. К., обл. П. и бил спрян от свидетелите Х. и Л. на кръстовището
между ул. „Н.Т.“ и ул. „К.в.“.
При извършване на проверката свидетелите Л. и Х.
установили самоличността на водача, като обяснил на полицейските служители, че
е закупил мотопеда преди 4-5 години и го използвал, за да ходи до розовия си
масив, не бил правил опит да го регистрира по предвидения в закона ред, тъй
като не разполагал с каквито и да било документи за него.
На К. бил съставен АУАН бл. № 629154 от 08.05.2020 г.
за установяване на извършените от него нарушения по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
От представената справка за водач/нарушител, заверени
копия на АУАН № 238220/05.10.2018 г. и НП № 18-0281-001464/18.01.2019 г.,
връчено на 28.01.2019 г. се установява, че на 05.10.2018 г. К. е управлявал
същото двуколесно МПС – мотопед, което не било
регистрирано по надлежния ред и без да притежава необходимата правоспособност
за управление на МПС от този вид. Наказателното постановление от 18.01.2019 г.
не било обжалвано и е влязло в сила през месец февруари 2019 г. като наложените
с него на водача глоби не били заплатени до настоящия момент.
От приложената справка за водач/нарушител се
установява, че към 08.05.2020 г. обв. К. не притежава
СУМПС за каквато и да е категория и е неправоспособен водач.
Управляваният от обвиняемия мотопед представлява МПС
по смисъла на § 6, т. 11 от ДР на ЗДвП и не попада в изключенията по чл. 1, ал.
4 от НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване
на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Съгл. чл. 140,
ал. 1 изр. І-во от Закона за движение по пътищата „По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места.“
С разпоредбата на чл. 140, ал. 2 от ЗДвП законодателят
е предвидил, условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и
спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях
да се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра
на отбраната.
На осн. чл. 140, ал. 2 от ЗДвП е издадена и НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства, регламентираща реда за регистрация на МПС от
категорията на управляваното от обвиняемия.
Изложената фактическа обстановка, е приета от съда за
категорично и безспорно установена въз основа събраните по делото гласни и
писмени доказателства, обясненията на обвиняемия, показанията на свидетелите Г.Л.Л., Д.С.Ж.и П.П.Х., дадени в хода на досъдебното производство, писмените
доказателства – АУАН бл. № 629154 от 08.05.2020г., справка за нарушител/водач,
постановление за отказ да се образува ДП, АУАН бл. № 238220/05.102018г.,
наказателно постановление № 18-0281-001464/ 18.01.2019г., справка за лице АИС
БДС, прочетени и приобщени като доказателства по делото. Между тях не
съществуват противоречия относно главния факт на доказване. Точно и категорично
се установяват всички факти от значение за правилното решаване на делото –
извършването на деянието, авторството му и обстоятелствата от значение за
наказателната отговорност на дееца. Гласните и писмените доказателства, в
своето единство изясняват пълно, последователно и безпротиворечиво
приетата от съда за установена фактическа обстановка.
При така констатираното, настоящият
състав намира, че обвиняемият М.Х.К. е осъществил от обективна и субективна страна
състава на престъплението по чл. 345 ал.2 във вр. с
ал.1 от НК. Същият на 08.05.2020 г. в гр. К., обл. П.
е управлявал моторно превозно средство – мотопед марка „Хонда“,
модел „Д.“ с номер на рама ******, което не е регистрирано по надлежния ред
предвиден в чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, съгласно
който „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места…“, чл. 140, ал. 2
от ЗДвП „Условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране
от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи…. – НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства, издадена от Министерство на
вътрешните работи.
Обвиняемият е осъществил изпълнителното деяние на
визирания престъпен състав, като на посочената дата по обвинението 08.05.2020г.
е управлявал моторно превозно средство – мотопед марка „Хонда“,
модел „Д.“ с номер на рама ******, което не е регистрирано по надлежния ред.
Съгласно чл. 140 ал. 2 от ЗДвП, условията и редът за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на
министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната. Наредба №
I-45 от 24.03.2000г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането
от движение на моторните превозни средства и на ремаркета, теглени от тях,
предвижда в своя чл. 3 ал. 1, в едномесечен срок от придобиване на
собствеността или оформяне на вноса, моторните превозните средства да се
регистрират. В конкретния случай обвиняемият е управлявал процесното
превозно средство, без да е изпълнил това си задължение.
От субективна страна, обвиняемият е извършил престъплението умишлено, като е
съзнавал общественоопасния характер на деянието си,
знаел е, че превозното средство не е регистрирано, че поради това обстоятелство
не следва да го управлява по пътищата, отворени за обществено ползване, но
въпреки това го е привел в движение и управлявал до спирането от полицейските
служители.
За престъплението по чл. 345 ал. 2 вр.
ал. 1 от НК законът предвижда наказание лишаване от свобода до една година или
глоба от 500 до 1000 лв. Обвиняемият не е осъждан (реабилитиран е) и не е освобождаван от наказателна отговорност. От
извършеното от него деяние не са настъпили имуществени вреди. Поради това,
съдът приложи разпоредбата на чл. 78 А от НК и освободи обвиняемия от
наказателна отговорност за извършеното от него престъпление по чл.345 ал. 2 вр. ал. 1 от НК. На
същият следва се наложи административно наказание глоба. Предвиденият от закона
размер на това административно наказание е от 1000 лв. до 5000 лв. Съдът
определи размера на административното наказание - 1000.00 лв., т.е.
минималният. Наказание с такъв размер
е справедлив и достатъчен за
осъществяване целите за персонална и генерална превенция. Изводът на съда в
тази насока е базиран на преценката на смекчаващите и отегчаващите
отговорността обстоятелства, обществената опасност на деянието и на дееца.
Обвиняемият, извършил престъплението признава вината си, съдействал е за
разкриване на обективната истина по делото, изразява критичност. Посоченото
разкрива по-ниска степен на лична опасност на дееца. Горните обстоятелства
съдът прецени като смекчаващи отговорността.
Поради изложеното, съдът намери, че за извършеното от обвиняемия
престъпление следва да му бъде определено административно наказание глоба само
при наличието на смекчаващи обстоятелства, в най-ниския, предвиден от закона
размер – 1000 лв. С така определеното по вид и размер наказание, съдът намира,
че ще се въздейства превъзпитателно върху обвиняемия, за да спазва установения
в страната правов ред.
Въпреки действително по-ниската степен на обществена
опасност на дееца, не се касае за малозначително деяние
по смисъла на чл. 9 ал. 2 от НК, дефиниращ, че не е престъпно деянието, което
макар и формално да осъществява признаците на предвидено в закона престъпление,
поради своята малозначителност не е общественоопасно или неговата обществена опасност е явно
незначителна. Видно от дефинирането на понятието основополагащо при преценката
за малозначителност или не на конкретния случай е
липсата или незначителността на обществената опасност. В конкретния случай се
касае до формално престъпление, на просто извършване, при което е наказуемо
създаденото общественоопасно състояние, като за
ангажиране на наказателната отговорност на дееца законът се дезинтересира
от настъпването на конкретен противоправен резултат,
поради което първият релевантен критерий следва да бъде съотнесен
към естеството на защитаваните обществени отношения. Неслучайно в Наредба №
I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства е въведено
задължение за регистрация на моторните превозни средства и ремаркетата в 1
месечен срок от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен
или временен) от съответния митнически орган. Регистрацията на моторното
превозно средство е свързана от една страна с идентификацията му, а от друга с
извършването на задължителен технически преглед, заплащане на задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“ и други такси. Управлението на МПС по
пътищата, отворени за обществено ползване, което най-малкото, е с неясно
техническо състояние и неиндивидуализирано, застрашава безопасността на
движението по пътищата, в което се изразява обществената опасност на
деянието. На следващо място се касае за
деец наскоро санкциониран за такова нарушение по ЗДвП и то със същото МПС, не е
и правоспособен водач на МПС, което сочи, че е склонен да нарушава правилата за
движение по пътищата, още повече в населено място, при което не може да се
счете, че санкциониране по ЗДвП би изиграло поправителна роля. Посоченото води
до извод, че процесното деяние не е малозначително, а е с обичайната за този род престъпления
обществена опасност.
По
изложените мотиви Съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МТ