Решение по дело №54/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юли 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 68

гр. Силистра, 14 юли 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на трети юли през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова, като разгледа докладваното от съдията адм. д № 54 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 43, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Производството по делото е образувано по жалба на С.Е.Б. с ЕГН – ********** ***, срещу Уведомително писмо с изх. № 02-190-2600/1769 от 10.03.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, за кампания 2020 по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане с УИН: 19/200520/43675, в частта относно извършеното намаление по схемата за обвързано подпомагане за плодове (СП-основна).

В жалбата се твърди, че при издаването на оспорения административен акт са допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон. Посочва се, че в уведомителното писмо липсват конкретни мотиви, от които биха могли да се установят основанията за предприетото намаление на исканата субсидия по СП-основна, което прави акта неразбираем и възпрепятства възможността за проверка на материалната му законосъобразност. Като принципно становище в сферата на догадките се изтъква, че се оспорва наличието на площи, попадащи в недопустим за подпомагане слой. По тези съображения моли за отмяна на оспореното уведомително писмо в оспорената част и връщане на преписката на органа за ново произнасяне с даване на указания за изплащане на цялата заявена сума, както и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, чрез процесуалния си представител - гл. юрисконсулт Л. Ж.  (пълномощно - л. 20 от делото), оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа съображенията, изложени в становището на зам.изпълнителния директор на ДФЗ, приложено към административната преписка при изпращането ѝ в съда.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство по издаване на оспореното Уведомително писмо е поставено с подадено от жалбоподателя общо заявление за подпомагане за кампания 2020 г. с УИН: 19/200520/43675 от 19.04.2020 г., с което е поискано финансово подпомагане по няколко схеми и мерки от ПРСР 2014-2020 г., в това число и по СП (основна). В представляващата неразделна част от подаденото заявление Таблица на използваните парцели 2020 г. (л. 57) е посочен всеки блок на земеделско стопанство (БЗС) и землището, в което се намира, като заявителят е отбелязал, че кандидатства по СП (основна) с 2 парцела - парцел 32839-585-1-1 с площ от 2. 00 ха и парцел № 32839-704-24-1 с площ от 1.00 ха.

По подаденото общо заявление за подпомагане, в частта относно поисканото финансиране за кампания 2020 г. по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, са оторизирани суми по всички заявени мерки, като  по  СП (основна) сумата е оторизирана с намаление в размер на 954.20 лв. от исканата сума от 6758.91 лева, което е станало чрез Уведомително писмо с изх. № 02-190-6500/1769 от 10.03.2022 г., издадено от Заместник изпълнителния директор на ДФЗ. Мотивите са изложени в табличен вид, с пояснения към таблицата, като намаленията са отразени в колона 3 от таблица 1. От поясненията към колона 3 става ясно, че са възможни пет хипотези за намаления, с няколко подхипотези по първата от тях. В акта липсва конкретизация коя точно хипотеза е приложена и по отношение на кой имот.

Яснота относно описаните обстоятелства е внесена допълнително с приложеното към административната преписка при изпращането ѝ в съда становище от зам.изпълнителния директор на ДФЗ (л. 38-40).  От становището става ясно, че начинът на трайно ползване на общо 0.11 ха от заявената за подпомагане по СП (основна) площ от 2. 00 ха от парцел 32839-585-1-1 не съответства на заявения вид на насажденията-ОВ (овощни насаждения), като същите са с начин на трайно ползване ОЗ (обработваема земя). За парцел № 32839-704-24-1 със заявена площ в размер на 1.00 ха е установено, че 0.02 ха са недопустими за подпомагане.  Съгласно поясненията на стр. 4 и 5 от становището недопустимата/наддекларирана площ по СП (основна) е 0.13 ха или 4.53% от установената площ, която в случая е 2.87 ха и съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640 / 2014 г. подлежи на санкциониране; размерът на санкционираната площ е 0.26 дка, в резултат на което площта за оторизация е определена на 2.61 дка. Освен санкцията за наддеклариране, е приложена и корекция за финансова дисциплина, определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306 / 2013 г. и чл. 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307 / 2013 г.

Оспорването на посоченото Уведомително писмо е станало повод за инициирането на настоящото производство, в което предвид разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, ДФЗ е акредитиран за единствената разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. По силата на чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. В това си качество той организира и ръководи дейността на разплащателната агенция и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП  изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане и административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В настоящия случай, видно от т. 1 на представената по делото Заповед № 03-РД / 772 / 08.03.2022 г. (л. 33-35 от делото) Изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на Зам. изпълнителния директор на ДФЗ – Петя Димитрова Славчева правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, които са подали заявление по реда на Наредба № 5 от 27. 02. 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.  Изложеното сочи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Оспорената заповед като административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК следва да отговаря на изискванията за съдържание и форма, определени в чл. 59 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран.

Както се посочи и по-горе, фактическите и правни основания за издаване на Уведомителното писмо, съставляващи мотиви на административния орган, се съдържат в табличен вид в оспореното уведомително писмо, включително и в разясненията по колони на самите таблици. Коментира се и това, че в писмото липсва конкретизация коя точно хипотеза за намаление на плащанията е приложена и по отношение на кои парцели е счетено, че са недопустими за подпомагане, т. е. липсват мотиви, въз основа на които би могла да се направи преценка за материална законосъобразност на акта. Що се касае до допълнително изложените мотиви в становището на органа, приложено към преписката при изпращането ѝ в съда (л. 38-40), същото не може да санира липсата на мотиви в първоначалния акт. Съгласно ТР № 16 от 1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт в съпроводителното писмо или в друг документ, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горния административен орган, ако изхожда от същия административен орган, който е издал акта. Липсата на мотиви към първоначалния административен акт не съставлява съществено нарушение на закона и в случаите, при които по-горният административен орган е потвърдил мотивирано акта. В случая конкретни съображения обаче за постановения отказ и наложената санкция не се намират в нито един от посочените в тълкувателното решение видове документи, защото производството не е във фаза по обжалване пред по-горестоящия административен орган. Допълнително изложените мотиви след издаване на акта трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, за да може страната адекватно да прецени налице ли е основание за оспорване, респ. да подготви ефективно защитата си. Недопустимо е обаче да се излагат мотиви към акта, адресирани до съда, едва след сезирането му с жалба. Налице е съществено нарушение на правилата за мотивиране на оспорения административен акт, което е основание за отмяна. Изцяло в този смисъл Решение № 5897 от 15.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2366/2022 г., V о., Решение № 3546 от 13.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 277/2022 г., V о., Решение № 2064 от 24.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6292/2022 г., V о. и цитираните в него решение по адм. д. № 6646/2022 г. на ВАС, пето отделение и Решение № 10244/14.11.2022 г. по адм. д. № 2528/2022 г.

В заключение на изложеното съдът намира, че процесното уведомително писмо в частта относно извършеното намаление по схемата за обвързано подпомагане за плодове (СП-основна) в размер на 954.20 лева от исканото подпомагане от 6758.91 лева е недостатъчно мотивирано, в резултат на което не би могла да се прецени материалната му законосъобразност.  Тази констатация налага отмяната му в посочената част и необходимостта от връщане на преписката на административния орган за произнасяне по заявлението на жалбоподателя съобразно изложените по-горе указания за мотивиране на акта, като бъде определен 1-месечен срок, считано от получаване на преписката след влизане в сила на настоящото решение. Що се касае до произнасянето на органа по същество, с оглед вида на констатирания порок съдът не би могъл да даде конкретни указания за прилагането на закона.

Съобразно изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателно. На същия следва да се присъдят разноски в размер на 10. 00 лв. формирани от размера на дължимата и заплатена държавна такса. Тъй като липсват доказателства за платено адвокатско възнаграждение, такова не се присъжда.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл. 173 и чл. 174 АПК Административен съд гр. Силистра

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.Е.Б. с ЕГН – ********** ***, Уведомително писмо с изх. № 02-190-2600/1769 от 10.03.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, за кампания 2020 по подаденото заявление за подпомагане с УИН: 19/200520/43675, в частта относно извършеното намаление на субсидията по схемата за обвързано подпомагане за плодове (СП-основна) в размер на 954.20 (деветстотин петдесет и четири) лева от исканите 6758.91 (шест хиляди седемстотин петдесет и осем лв. и деветдесет и една ст.) лева.

ВРЪЩА делото като преписка на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ за ново произнасяне по заявление за подпомагане за кампания 2020 г.  с УИН: 19/200520/43675 в частта относно Схемата за обвързано подпомагане за плодове (СП-основна), като определя 1-месечен срок за произнасянето, считано от получаване на преписката след влизане в сила на настоящото решение, и съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие", Разплащателна агенция –гр. София да заплати на С.Е.Б. с ЕГН – ********** *** направените по делото разноски в размер на 10. 00 (десет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: