Р Е Ш Е Н И Е №
град Свиленград, 26.11.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
СВИЛЕНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателна
колегия, І състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември две
хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА СТАМБОЛИЕВА
при секретар: Цвета
Данаилова, като разгледа докладваното от Председателя Административнонаказателно дело (АНД) № 650 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) №
20-0351-000820 от 17.09.2020 година на Началник на Група в РУ – Свиленград към
ОДМВР - Хасково, с което на О.Ю.А. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес:***,
пл.„Трети март” № 18, област Хасково, чрез адвокат С.М., за нарушение на чл. 174,
ал. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) са наложени административни
наказания „Глоба” в размер на 2 000 лв. и „Лишаване от право да управлява моторно
превозно средство (МПС)” за срок от 24 месеца, като на основание Наредба №
Із-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки.
Жалбоподателят О.Ю.А., моли за пълна отмяна на
обжалвания акт, тъй като бил незаконосъобразен - издаден в нарушение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
наложените наказание били несправедливи. Сочи, че не бил извършил процесното
нарушение.
В съдебната
фаза, редовно призован, жалбоподателят О.Ю.А., не се явява и
не се представлява.
В
съдебната фаза не се ангажират доказателства.
Административнонаказващият орган (АНО) (въззиваемата
страна) -
Началник на Група в РУ –
Свиленград към ОДМВР – Хасково, редовно призовани, не изпращат представител. От
Съда се иска да потвърди обжалваното НП.
В съдебната фаза се ангажират писмени и
гласни доказателства.
Районна
прокуратура – Свиленград, редовно призована по реда на надзора за законност, не
изпраща представител и не взема становище.
Съгласно чл. 61
от ЗАНН ход на делото е даден, тъй
като неприсъствието на редовно призована страна не е пречка за водене на делото.
Съдът, след като
прецени по отделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни
доказателства, установи следното от фактическа
страна:
На 25.08.2020 година около 15.00 часа свидетелят И.И.
заедно със свои колеги – служители на РУ – Свиленград (между които и Младши
експерт М.Н.), се намират в землището на село Студена, област Хасково, по
разпореждане на ОДЧ при РУ – Свиленград във връзка с възникнал пожар и искано
съдействие от РСПБЗН – Свиленград. След като оказват исканото съдействие и
тръгвайки към село Студена е получен сигнал от човек, живущ в селото, че лице,
употребило голямо количество алкохол се подготвя да потегли с лек автомобил
марка „Алфа Ромео” с държавен регистрационен номер Х 82 97 КН. Тъй като са
наблизо служителите на РУ – Свиленград реагират незабавно и правят обход на
селото, при който около 17.45 часа забелязват въпросния автомобил – собственост
на жалбоподателя, който се движи по улица „Пионерска” пред дом № 15. Свидетелят
И. подава сигнал към водача да отбие и спре от дясно по посоката си на
движение. След като се представя И. иска от водача личните му документи и тези
на управлявания лек автомобил. Установяват, че това е жалбоподателят А.. При
проведения разговор с жалбоподателя А. на полицейските служители им прави
впечатление, че водачът мирише на алкохол и видимо е повлиян от него. А. заявява, че малко преди да потегли е изпил 100
грама ракия. За случая е уведомен ОДЧ при РУ – Свиленград и е поискано
съдействие на дежурен служител от звено „Пътен контрол” при РУ – Свиленград. На
место около 19.00 часа пристига свидетелят Г.Г.Г.. Последният уведомява
жалбоподателя, че ще му бъде извършена проверка за алкохол, разяснява му процедурата
във връзка с проверката за алкохол, както и правата и задълженията на
проверяваното лице – в случая жалбоподателят. Последният след като разбира за
какво иде реч и след като преди това е извършил консултация по телефона, отказва
да бъде изпробван с техническо средство Дрегер „ARDN” – 0088 за наличие на алкохол, както и отказва да
бъде изследван по друг начин относно употребата на алкохол. На жалбоподателя е издаден Талон за медицинско
изследване с № 0051288 от същата дата, приложен в кориците на
Административнонаказателната преписка (АНП), видно от
който лицето не желае да даде кръвна проба за медицинско изследване в
ЦСМП – филиал Свиленград.
Предвид констатираното нарушение и в
кръга на службата си, свидетелят Г.Г.Г. – „Младши автоконтрольор, ІІ степен в звено „Пътен контрол” към Група „Охранителна
полиция” в РУ - Свиленград към ОДМВР – Хасково (длъжностно лице от службите за
контрол по ЗДвП), съставя против жалбоподателя А.
и в негово присъствие Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с бланков № 480448, серия АА. Това процесуално действие извършва и с участието на
свидетеля И.А.И.. В изготвения АУАН актосъставителят излага подробно описание
на фактическото нарушение, свързано с отказа на А. да му бъде извършена
проверка с техническо средство за установяване употреба на алкохол, както и на
обстоятелствата по извършването и откриването му. А досежно квалификацията,
нарушението правно квалифицира с разпоредбата на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, която
вписва за нарушена. АУАН е редовно предявен и връчен на жалбоподателя - нарушителя
О.А., който вписва, че няма възражения против констатациите.
В
изложения смисъл е и Докладна записка, изготвена от Младши експерт М.Н..
Срещу
Акта в законоустановения 3-дневен срок не постъпва Възражение.
Сезиран надлежно с така съставения АУАН, след
получаване на образуваната с него преписка, Началникът на Група „Охранителна
полиция” при РУ - Свиленград към ОДМВР – Хасково, издава
процесното НП № 20-0351-000820 на 17.09.2020 година. В издадения
санкционен акт, АНО възприема изцяло фактическите констатации, изложени в АУАН,
както и правната квалификация на нарушението, дадена от контролния орган и налага на жалбоподателя административни наказания
„Глоба” в размер на 2 000 лв. и „Лишаване от права да управлява МПС” за срок от 24
месеца, както и на основание Наредба №
Із-2539 на МВР отнема 12 контролни точки. НП е редовно връчено - лично на жалбоподателя, на 09.10.2020
година, видно от Разписката, инкорпорирана в самия документ и надлежно оформена
– датирана и подписана. Възражения относно начина и формата на връчване на НП
не се противопоставят в настоящото съдебно производство.
Материалната компетентност на актосъставителя
и на Началника на Група „Охранителна
полиция” при РУ – Свиленград към ОДМВР – Хасково да
издават съответно АУАН и НП
за нарушения по ЗДвП, се
доказва от приетата по делото Заповед № 8121з-515/14.05.2018 година на Министъра на МВР, вземайки предвид факта, че Г.Г.Г. заема
длъжността Младши автоконтрольор, ІІ степен в звено „Пътен контрол”
към Група „Охранителна полиция” в РУ - Свиленград към ОДМВР – Хасково и от Писмо с рег.№ 351000-6394 от 21.10.2020 година, видно от което Бончо Цветанов Бонев е назначен на длъжността „Началник на
Група „Охранителна полиция” при РУ – Свиленград към ОДМВР – Хасково”, т.е.
последният се явява носител на санкционна власт, делегирана му в
длъжностно качество (заемана длъжност) от наказващия орган по
закон съгласно чл. 189, ал. 12 от ЗДвП – Министъра
на МВР
по надлежния ред с административен акт - Заповед.
Приложена е и Справка относно нарушенията на
жалбоподателя, в която е отбелязано че А. е санкциониран и за други нарушения
на ЗДвП и Кодекса за застраховането (КЗ) с две НП, както и му е налагана
принудителна административна мярка и има влязла в сила Присъда за извършени престъпления
по транспорта – чл. 343 от НК (при управление на МПС причинил по
непредпазливост телесна повреда) и чл. 343б от НК (управление на МПС в пияно
състояние).
Изложената фактическа обстановка,
съответстваща изцяло и на констатациите, обективирани в АУАН и възприети от АНО
в НП, се установява по категоричен начин от писмените доказателства и от
показанията на разпитаните в съдебното заседание, проведено на 23.11.2020
година свидетели – Г.Г.Г. и И.А.И.. Писмените доказателствени източници, по тяхното
съдържание не се оспориха от страните и Съдът ги кредитира за достоверни, като
цени същите при формиране на фактическите и правните си изводи. С тази правна
преценка, за обективно верни се възприеха и свидетелските показания на Г.Г.Г.
и И.А.И., които са безпротиворечиви, логични и
взаимнодопълващи се, правдиво звучащи и при липса на индиции за предубеденост
на свидетелите. Не се установява свидетелите да имат личностно отношение към
жалбоподателя, което да ги провокира да съставят АУАН. Основания за критика по отношение на тези свидетелски
показания не се намериха, а единствено поради служебното им качество – служители
на Група „Охранителна полиция” в РУ – Свиленград при ОДМВР - Хасково, в този
смисъл служебната зависимост и отношения на пряка подчиненост спрямо АНО, не е
достатъчно за да обоснове заинтересованост от тяхна страна, от тук и превратно
или недостоверно пресъздаване на обстоятелствата от конкретната проверка и
случилите се събития, които възпроизвеждат в показанията си. И това е така
предвид липсата на противоречия – вътрешни и помежду им (както вече бе
посочено), от друга страна те не се компрометират и при съотнасяне и с
останалите доказателствени източници – писмените такива, нито пък се
опровергават с насрещни доказателства, ангажирани от страна на жалбоподателя.
Точно обратното, свидетелските показания са в цялостна корелация и напълно
убедително се подкрепят от фактическите обстоятелства, съдържими се в писмените
доказателства от АНП. В допълнение към изложеното
следва да се посочи, че от доказателствата по делото е видно, че свидетелят по Акта
– И., е и свидетел, присъствал при извършването на проверката и
установяването на нарушението, а относно факта, че това
лице, както и актосъставителят са в служебно правоотношение с АНО,
следва да се има предвид, че в ЗАНН не е предвидено,
че лицата, работещи при АНО, не могат да бъдат участници при съставянето на АУАН.
В този смисъл е Решение № 39 от 15.02.2019 година по КАНД № 1241/2018 година,
докладчик Съдията Пенка Костова. Ето защо, според Съда показанията на всички
свидетели – полицейски служители, не са и не се считат за насочени към
прикриване на обективната истина по делото. По своя доказателствен ефект и
стойност, така обсъдените и оценени с кредит на доверие гласни доказателства са
пряко относими към изпълнителното деяние на процесното нарушение и неговото
авторство, времето и мястото на осъществяването му, като потвърждават
фактическото му извършване от жалбоподателя, с оглед установеният факт на отказ на А. да му бъде извършена проверка с техническо
средство и да му бъде взета кръвна проба за установяване употреба на алкохол в
кръвта. Поради това Съдът ги кредитира
изцяло за достоверни.
С правна преценка за
достоверност, Съдът изцяло кредитира и писмените доказателства, приложени в
АНП, приобщени по реда на чл. 283 от НПК, вр.чл. 84 от ЗАНН, които не се оспориха от която и да
е от страните в процеса. Същите се цениха изцяло по
съдържанието си спрямо възпроизведените в тях факти, респ. автентични по
признак – авторство.
Като
прецени така установената фактическа обстановка с оглед нормативните актове,
регламентиращи процесните отношения,
при цялостната служебна проверка на акта, при
условията на чл. 84 от ЗАНН, вр.чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от НПК и във
връзка със становищата на страните, настоящият
състав на Свиленградски районен съд, достигна
до следните правни изводи:
Преценена
по същество, Жалбата е неоснователна.
ПО
ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал.
1 от ЗАНН и е допустима – подадена е в преклузивния срок по ал. 2 на посочения
текст видно от датата й на депозиране в
Регистратурата на Районен съд - Свиленград,
от надлежно легитимирано за това действие лице (срещу, което е издадено
атакуваното НП) – лично нарушителя, при
наличие на правен интерес от обжалване и пред местно (по местоизвършване на твърдяното
нарушение) и родово (по аргумент от чл.
59, ал. 1 от ЗАНН) компетентния Свиленградски
районен съд. Ето защо същата е проявила своя
суспензивен (спиращ
изпълнението на НП – аргумент от чл. 64, б. „б” от ЗАНН) и девулативен (сезиращ Съда – чл. 59, ал. 1 от ЗАНН) ефект.
ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ПРОЦЕСУАЛНИЯ ЗАКОН
Обжалваното
НП и АУАН, въз основа на който е издадено, са законосъобразни от формална,
процесуалноправна страна, като Съдът достигна до тези изводи след служебна
проверка на съдържанието и материалите от приложената АНП.
Не са
допуснати съществени процесуални нарушения по образуването и приключването на
административнонаказателната процедура, които да водят до нарушаване на правото
на защита на жалбоподателя и да се основания за неговата незаконосъобразност и
отмяна. Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 5 от Наредба № 1
от 19.07.2017 година за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта
и/или употребата на наркотични вещества или техните аналози (Наредба № 1 от 19.07.2017
година) контролният орган отразява в Талона за изследване обстоятелствата по
чл. 3а. В настоящия случай в съответствие с разпоредбата на чл. 6, ал. 5 от Наредба
№ 1 от 19.07.2017 година отказът на лицето да бъдете установено дали същото,
като водач на МПС е употребило алкохол, е удостоверено в наличния по делото Талон
за медицинско изследване.
Спазени са предвидената форма и
процесуален ред, както констатиращият и санкционният актове имат необходимите
реквизити и минимално изискуемо съдържание, съобразно изискванията на чл. 42 от ЗАНН – за АУАН, респ. и чл. 57 от ЗАНН – за НП. Самото
нарушение е описано точно и ясно, както словесно, така и с посочване на
правната му квалификация. Следователно нарушението е
описано по начин, даващ възможност на наказаното лице да възприеме в цялост признаците
на същото и да организира адекватно правото си на защита. Фактът, че при
посочване на нарушената правната норма, наказващият орган е изписал пълният
й текст, не води до различни правни изводи, тъй като този подход не
засяга правото на защита на наказания, защото в НП се съдържат конкретните
факти по случая (кога, къде, кой, при какви обстоятелства, какъв автомобил е
управлявал, какво е извършил). Тези конкретни факти са надлежно квалифицирани
като нарушение по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП. В този смисъл са Решение № 282
от 07.12.2017 година, постановено по КАНД № 255/2017 година по
описа на Административен съд – Хасково, докладчик Съдията Цветомира Димитрова, Решение № 822 от 13.11.2019 година, постановено
по КАНД № 930/2019 година по описа на Административен съд – Хасково, докладчик
Съдията Василка Желева и др. Т.е. налице е пълно съответствие между описанието
на нарушението от фактическа страна и законовата разпоредба, която е била
нарушена.
Действително в АУАН не е посочено ЕГН на свидетеля И.,
но този реквизит следва да е наличен в Акта с оглед идентификацията и
конкретизацията на посоченото лице. Предвид факта, че са посочени коректно,
точно и ясно трите имена и местоработата му е налице пълно индивидуализиране на
посочения свидетел и не е наличен проблем с неговата индивидуализация, т.е. с неговата
самоличност, респ. призоваването му в съдебно заседание. От друга страна
констатираният пропуск не представлява съществено процесуално нарушение, тъй
като съгласно правната теория и константната съдебна практика,
съществено е това нарушение на административнопроизводствените правила, което е
повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т.е. такова
нарушение, недопускането на което е можело да доведе до друго разрешение на
поставения пред административния орган въпрос, което в настоящия случай не е
налице.
Актът и НП са
издадени от компетентни органи съгласно чл. 37, ал. 1, б. „а” от ЗАНН, вр.чл. 189,
ал. 1 от ЗДвП и чл. 47, ал. 1, б. „а”, вр.ал. 2 от ЗАНН, вр.чл. 189, ал. 12 от ЗДвП. Съгласно чл. 189, ал. 1 от ЗДвП, Актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от
длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон, които съгласно
чл. 165, ал. 1 от ЗДвП се определят от Министъра на вътрешните работи. Видно от т. 1.3
от Заповед рег.№ 8121з-515/14.05.2018 година е налице и изрично оправомощаване
в полза на полицейски органи от посочената категория.
В процесния казус е установено, а и не е спорно между страните, че към 25.08.2020
година актосъставителят Г.Г.Г. е заемал длъжността „Младши автоконтрольор”, ІІ степен, в звено „Пътен
контрол”, Група „Охранителна полиция”, в РУ – Свиленград към ОДМВР – Хасково (идентична
с длъжността „Младши инспектор), т.е. бил е полицейски орган, който е
орган по контрол по смисъла на чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, а Група
„Охранителна полиция” е структурно звено и част
от състава на МВР. В тази насока е и изявлението на свидетеля Г., направено в
открито съдебно заседание, проведено на 23.11.2020 година. Предвид изложеното
актосъставителят Г.Г. безспорно се явява
длъжностно лице от службите за контрол, предвидени в ЗДвП, което има
правомощията по чл. 189, ал. 1 от ЗДвП, т.е. да съставя Актове, с които се
установяват нарушения по ЗДвП. Лицето, подписало НП е заемало към
момента на издаването му длъжността „Началник на Група „Охранителна полиция” в
РУ – Свиленград” и деянието е извършено в зоната на отговорност на РУ –
Свиленград.
При издаването на Акта и НП са спазени предвидените от
разпоредбите на ал. 1 и ал. 3 на чл. 34 от ЗАНН срокове.
Предвид изложеното липсват предпоставки за отмяна, на процесуално основание, поради недостатък във формата на акта или допуснато друго процесуално нарушение, от категорията на съществените такива, рефлектиращо върху правото на защита на санкционираното лице, респ. довело до неяснота и неопределеност на фактите, подлежащи на доказване. Ето защо, съобразно изложените правни аргументи, решаващият Съдебен състав обосновано формира правен извод, че процесното НП не страда от формални недостатъци, в резултат на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което се явява изцяло законосъобразен от процесуалноправна страна, акт.
ПО
ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МАТЕРИАЛНИЯ ЗАКОН
Правилна
е и дадената от АНО материалноправна квалификация на извършеното нарушение.
Не се спори, че към момента на
съставяне на АУАН, жалбоподателят е имал качеството на „водач” на МПС по
смисъла на тълкуванието на § 6, т. 25 от Допълнителните разпоредби
(ДР) на ЗДвП. В § 6, т.
25 от ДР на ЗДвП е дадено легална дефиниция на термина „водач”. От нея следва
да се направи изводът, че АНО следва да установи, че деецът управлява МПС.
Понятието „управление” на автомобил включва всяко действие по
упражняване на контрол върху същия, а не само привеждането му в движение. В
случая свидетелите – полицейски служители, са категорични, че именно А. е бил
водач на процесния лек автомобил, тъй като именно той го е управлявал и на него са състави АУАН, при което той не е
възразил, не е подал възражение, не е посочил подобно възражение и в Жалбата си.
Административното нарушение по чл. 174,
ал. 3 от ЗДвП визира в себе си водач на МПС, който откаже да му бъде извършена
проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или не изпълни
предписанието за изследване с доказателствен анализатор и/или за
медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му. Отказът на водача да му бъде извършена проверка с техническо
средство и да
даде кръвна проба за
установяване концентрацията на алкохол в кръвта са два
различни способа, чрез които се установява употребата на алкохол.
В случая в разпоредбата на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП
те са употребени именно като две различни алтернативни възможности, които
контролиращият орган следва да предостави на проверявания водач на
МПС с цел да бъде установено дали управлява превозно средство след или без употреба на алкохол. Ако водачът откаже само медицинското изследване, но се беше съгласил да му бъде извършена проверка с техническо средство,
тогава той не би осъществил състава на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП.
Същите изводи следват и при обратната хипотеза, когато проверяваният водач откаже да му бъде извършена проверка с
техническо средство, но се съгласи да даде проба за
медицинско изследване. По тази причина изброяването на методите, с които се
установява от контролните органи употребата
на алкохол не представлява различни хипотези на административни
нарушения, а се касае за едно единствено нарушение, изразяващо се в това, че
водачът на МПС е отказал да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол, независимо по кой метод. От събраните по делото
гласни доказателства (показанията на свидетелите Г. и И.) и писмени
такива, безспорно се установяват обстоятелствата, описани като фактическа
обстановка както в АУАН, така и в НП – че А.
е управлявал
процесния лек автомобил, че след спирането му за проверка, при надлежна
покана, достигнала до знанието му, от страна на съответния контролен орган, същият е
отказал да
бъде тестван за употреба на алкохол с техническо средство,
като не е изпълнил и предписанието за медицинско изследване –
изрично е заявил, че не желае такова. Законодателят
е използвал в случая както алтернативно, така и самостоятелно предпоставките,
при които е налице извършено нарушение по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП,
поради което и издаването на Медицински талон за химическо изследване на нарушителя при
положение, че даде кръвна проба в указания му законов срок, е допълнителна
законова възможност да не му се дири административнонаказателна отговорност по
чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, а да се вземе административно отношение в
производството от АНО, съгласно наличието или липсата на алкохол в кръвта му. В този ред на мисли актосъставителят освен
задълженията си по ЗДвП е изпълнил и задълженията си по цитираната по-горе Наредба,
като правилно е издал и Талон за медицинско изследване, но А. не е
изпълнил и разпореждането да му бъде взета кръвна проба, което
на основание чл. 2, ал. 2 от посочената Наредба се приравнява на отказ да бъде
изследван за употреба на алкохол. Освен това от страна на
жалбоподателя не бяха представени медицински документи, които да удостоверят
някакво заболяване, което да му е пречило да му бъде извършена проверка за
алкохол в кръвта с техническото средство, респ. чрез
лабораторно изследване. Отделно от това съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП редовно съставените Актове по този закон имат
доказателствена сила до доказване на противното. В случая Съдът намира, че
констатациите от АУАН се потвърждават по несъмнен и категоричен начин от
събраните по делото доказателства.
За пълнота следва да
се посочи, че както вече бе отбелязано, текстът на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП съдържа няколко хипотези, които са предвидени
алтернативно, а не кумулативно и самостоятелното осъществяване на която и да е
от тях обосновава ангажиране на административнонаказателната отговорност на
водача по този текст.
В
случая, както се установи по делото жалбоподателят, притежаващ качеството водач по смисъла на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП и годен
субект на нарушението по чл. 174, ал. 3
от ЗДвП, е отказал да даде тестван с техническо
средство за употреба на алкохол и е отказал да даде проба за медицинско изследване. Съгласно разпоредбата
на чл. 6, ал. 2 от цитираната по-горе Наредба № 1 от
19.07.2017 година, в съставения АУАН за констатиране на концентрацията на алкохол в кръвта,
актосъставителят (контролният орган) вписва
начина на извършване на проверката, вида, модела, фабричния номер и показанията
на техническото средство или резултата от
теста и номера на Талона за
изследване. Препис от Акта се връчва на водача по реда на ЗАНН. Посоченото е изпълнено в конкретния случай. С доказателствен анализатор или
с лабораторно изследване се установява концентрацията на алкохол в кръвта, когато водачът откаже, не приеме или физическото му състояние не позволява извършване на проверка с техническо
средство. Т.е. както вече бе посочено по-горе
в настоящото изложение водачът на МПС, отказвайки да
бъде изпробван с техническо средство за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му не би извършил нарушение, ако даде кръвна проба за медицинско изследване, респ. се възползва от доказателствения анализатор. Лабораторното изследване се извършва въз основа на издаден Талон за медицинско
изследване, който се съставя в 3 екземпляра заедно с АУАН (чл. 6, ал. 1 от посочената Наредба). В процесния случай, Талон за
медицинско изследване е издаден. Приложеният по делото Талон следва да бъде ценен като документ, удостоверяващ отказ на лицето по смисъла на
чл. 6 от Наредбата да даде кръв за медицинско
изследване.
За пълнота следва да се посочи, че е неотносимо
обстоятелството относно това дали техническото средство за
измерване на алкохол в кръвта е одобряване или не по реда на Закона за измерванията,
доколкото нарушението, за което жалбоподателят е санкциониран, е за отказ за
извършване на проба за употреба на алкохол, а не за установено наличие на такъв
със съответното техническо средство.
Ясно в НП е посочено, че санкцията се
налага на основание чл. 174, ал. 3, предложение първо от ЗДвП. Нормата на чл. 174,
ал. 3 от ЗДвП е санкционна, но тя съдържа в себе си и материалноправните
разпоредби, нарушението на които обуславя налагането на визираното в същата
наказание. Казано по друг начин, нарушената и санкционната разпоредба в случая
съвпадат, поради което не би могло да се стигне до неразбиране у
наказаното лице за какво точно негово поведение е санкционирано, нито че
квалификацията на нарушението е непълна или неточна.
Съгласно
чл. 174, ал. 3 от ЗДвП,
която се явява и материална и санкционна норма, на водач на МПС, който откаже
да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата
на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични
вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с
доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични
проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на
алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за
установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се налага
административно наказание „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 2 години и административно
наказание „Глоба” в размер на 2 000 лв. Приложената от АНО санкционна
норма на чл. 174, ал. 3, предложение първо от ЗДвП съответства на
установеното нарушение. Т.е. в случая със санкционния акт е прието
наличие именно на първата хипотеза, като
за съставомерността на санкционираното деяние е достатъчно водач на МПС да
обективира отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство за
установяване употребата на алкохол в кръвта.
Налице
е и субективният елемент от състава на нарушението – извършено е виновно, при
пряк умисъл. Т.е. жалбоподателят е разбирал свойството и значението на
извършваното и е могъл да ръководи постъпките си. Съзнавал е общественоопасния
характер на извършваното от него деяние,
предвиждал е настъпването на общественоопасните
последици и е искал тяхното настъпване. Бил е напълно наясно относно факта, че при проверка от надлежните органи е следвало да
бъда установена употребата, респ. липсата на
алкохол в кръвта, по някой от начините, предвидени в
ЗДвП.
В съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 3 от Наредба № Iз-2539
на МВР правилно са отнети 12 контролни точки, тъй като за отказ на водач, който
управлява МПС, да му бъде извършена проверка с техническо средство за
установяване концентрацията на алкохол в кръвта или при неизпълнение предписанието за
медицинско изследване за установяване на употребата на алкохол, е предвидено да се отнемат
контролни точки.
Действително в НП
не е конкретизирането по коя нормативна разпоредба се налага санкцията отнемане
на контролни точки от талона, но това не представлява съществено процесуално
нарушение. В АУАН и НП ясно е описано извършеното в случая нарушение, а именно
отказът на А.
да му бъде извършена проверка с техническо средство и да му бъде взета кръвна
проба за установяване на алкохол в кръвта, както и точно е посочена санкционната разпоредба – чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, а в чл. 6, ал. 1 от посочената Наредба е предвидено, че за нарушения на
ЗДвП на водачите на МПС се отнемат контролни точки, както следва: т. 3 - за отказ на водач,
който управлява МПС, да му бъде извършена проверка с техническо средство за
установяване употребата на алкохол или не изпълни предписанието за медицинско
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му (чл. 174, ал. 3 от ЗДвП) – 12 контролни точки. Следва да се отбележи, че
отнемането на контролни точки не е санкция, която подлежи на самостоятелно обжалване,
а фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява
предупредителна (по отношение на водачите) и информационно-статистическа (от
гледна точка на контролните органи) функция. При отнемане на контролни точки
съответният административен орган действа в условията на обвързана
компетентност, като поведението му задължително следва факта на налагане на
наказание за извършено нарушение. Отнемането на контролни точки няма
самостоятелен характер и действията на административния орган по отбелязване на
отнемането им е в зависимост от наличието на влязло в сила НП и наложеното с
него наказание. С влизане в сила на НП, се отнемат и предвидените контролни
точки (по аргумент от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Наредба № Iз-2539 от
17.12.2012 година за определяне максималния размер на контролните точки,
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията,
при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил
нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително
обучение). В този смисъл са Решение № 176 от 15.03.2018 година, постановено по
КАНД № 25/2018 година по описа на Административен съд – Хасково, докладчик Съдията
Цветомира Димитрова, Решение № 294 от 18.04.2018 година, постановено по КАНД №
134/2018 година по описа на Административен съд – Хасково, докладчик Съдията
Росица Чиркалева - Иванова и др.
Досежно приложението на чл. 28 от ЗАНН - преценката
за липса на основания и предпоставки за квалифициране на конкретния случай като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН,
е изразена мълчаливо от АНО с факта на издаването на НП, респ. налагането на
санкции
на извършителя на нарушението.
Отсъствието на изложени мотиви в тази насока, от негова страна, не съставлява
процесуално нарушение. Извод, следващ по аргумент от чл. 57 от ЗАНН
– процесуалната норма,
лимитираща задължителните реквизити на НП. От друга страна, съобразявайки признаците на осъществения фактически състав на административно нарушение,
процесното деяние не разкрива обществена опасност, по-ниска от обичайната
за този род нарушения, нито пък изобщо липса на такава, поради което не
съставлява маловажен
случай,
според Съда. И това е така, както
поради неговия формален
характер – за съставомерността му не е предвиден и не се изисква настъпване на вредоносен резултат (, а напротив, целта е
предотвратяване на такъв), така
и поради наличието не само на смекчаващо (фактът, че не е осуетил или възпрепятствал проверката по някакъв начин), но и на отегчаващи обстоятелства (множество други нарушения на
правилата за движение по пътищата и на КЗ, както и на влязъл в сила Съдебен акт за престъпления по
транспорта и по-специално по чл. 343б от НК (управление на МПС в
пияно състояние), за които
са наложени санкции, които явно не са изиграли своя поправителен и
превъзпитателен ефект). В
тази връзка не може да се отчете като смекчаващо вината обстоятелство възрастта
на нарушителя, доколкото възрастта от 40
години предполага житейски опит, който е достатъчен, за да може лицето да
направи оценка на деянието си по начин, позволяващ му да не извършва
противоправно такова.
Т.е. тази възраст не може да бъде определена като достатъчно млада, за да
обоснове наличието на смекчаващо вината обстоятелство. Поради
това липсват предпоставки за преквалифициране на нарушението като маловажно,
респ. за приложението на чл. 28 от ЗАНН
и в този смисъл Съдът
приема преценката на АНО по чл. 28 ЗАНН за съответстваща на закона.
Съдът
проведе пълно доказване на фактите от значение за
административнонаказателното обвинение и делото, на които жалбоподателят не се
противопостави и не посочи доказателства за тяхното оборване.
ПО
РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО
Приложената от АНО санкционна норма на
чл. 174, ал. 3, предложение първо от ЗДвП съответства на
установеното нарушение. Административните наказания са правилно и
законосъобразно определени
както по вида си, така и по размери, индивидуализирани в предвидените
от закона такива –
фиксирани за посочените размери. Правна
възможност за намаляване на наложените административни наказания не
съществува, предвид фиксирания размер на санкциите, поради което по пряк аргумент от закона
липсва основание за определянето им
под този минимум. Така наложените с обжалваното
НП административни наказания за процесното нарушение, Съдът намира за
необходими за постигане на предвидените в чл. 12 от ЗАНН цели
на административното наказание – да предупреди и превъзпита нарушителя към
спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и
предупредително върху гражданите.
Мотивиран
от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Съдът в настоящия си
състав
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно НП №
20-0351-000820 от 17.09.2020 година на Началник на Група в РУ – Свиленград към
ОДМВР - Хасково, с което на О.Ю.А. с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.
174, ал. 3 от ЗДвП са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 2
000 лв. и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на
основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен
срок от получаване на Съобщението за изготвянето му с Касационна жалба на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
(Кремена
Стамболиева)