ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1024
Хасково, 09.11.2023 г.
Административният съд - Хасково - VII състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ПЕТЪР ВУНОВ |
като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 1200/2023
г. на Административен съд - Хасково,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 459, ал. 4
от Изборния кодекс
(ИК),
във връзка
с чл. 166, ал. 4, във връзка с ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Делото
е образувано по жалба от КП "Продължаваме Промяната - Демократична
България", ПП "НИЕ ИДВАМЕ", КП "БСП ЗА БЪЛГАРИЯ", ПП
"ВМРО-БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ", КП "БЪЛГАРИЯ НА
РЕГИОНИТЕ", ПП "ВЪЗРАЖДАНЕ", срещу Решение
№ 253-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Хасково, с
което са обявени изборните резултати от проведените на 29.10.2023 г. избори за
общински съветници в Община Хасково.
С
Определение № 1023/09.11.2023 г.,
постановено по адм. д. № 1216/2023 г. по
описа на
Административен съд -
Хасково, производството по това дело е прекратено и същото е
присъединено към настоящото за съвместно разглеждане на постъпилата жалба от Г.И.И. - кандидат
за общински съветник в
Община Хасково от ПП „БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ“, против Решение № 253-МИ от
30.10.2023 г. на ОИК - Хасково.
С жалбата му е направено особено искане да се спре допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на оспореното решение на ОИК.
В тази връзка се
твърди, че били налице множество нарушения на изборния процес, които правили
избора за общински съветници недействителен, а оттам и недействителни биха били
взетите от новоизбрания общински съвет решения, което щяло да доведе до правна
несигурност. В случая бил налице обществен интерес - този на жителите на
общината, налагащ незапочване на работа на общинския съвет, избран след
проведен незаконосъобразен избор.
Съдът, след като взе предвид
доводите на молителя, данните по делото и приложимия закон, намира следното:
Искането
е направено в рамките на висящ процес за проверка законосъобразността на Решение № 253-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК - Хасково,
което подлежи на предварителното изпълнение по силата на закона - чл. 459, ал. 4 ИК, при наличието на правен
интерес, тъй като той се презумира от факта на оспорване на самия акт, поради
което искането се явява допустимо.
Разгледана
по същество, то е неоснователно.
В
ИК не са регламентирани основанията за спиране на изпълнението на решението на
ОИК, поради което следва да намерят приложение общите разпоредби на чл. 166,
ал. 2 и ал. 4 АПК, съгласно които съдът може да спре допуснатото предварително
изпълнение на административен акт по силата на закон, ако то би могло да
причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, и то само въз
основа на нови обстоятелства.
В
случая не се твърди, а и не са ангажирани доказателства по делото, че
предварителното изпълнение на обжалваното решение на ОИК би довело до
причиняване на особено съществени неблагоприятни последици за жалбоподателя Г.И.И.. След като няма данни за вероятността от
настъпването на вреди, както и за техния вид и размер, а те не се презюмират от
закона, не би могло да се приеме, че е налице някакво увреждане, което
да се съпостави с обществената значимост на предварителното изпълнение на
процесното решение и така да се прецени наличието на основания за спирането му.
Изложените
в жалбата оплаквания за допуснати нарушения на
изборния процес са относими към съществото на спора и следва да
бъдат взети предвид при проверката на законосъобразността на оспореното
решение.
По
отношение на втория довод следва да се отбележи, че допуснатото от законодателя
предварително изпълнение на този административен акт на ОИК е предпоставено от
предварителната му преценка за наличието на важен държавен и обществен интерес
по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК, който налага спиране на суспензивния ефект на
жалбите срещу него. Общото твърдение за наличието на интерес на жителите на
общината, налагащ незапочване на работа на общинския съвет, избран след
проведен незаконосъобразен избор, не може да обори тази законова презумпция.
В
този смисъл е и съдебна практика на ВАС, като напр. Определение № 3768 от
01.04.2016 г. по адм. д. № 966/2016 г., IV о., Определение № 12155 от 16.11.2015
г. по адм. д. № 12849/2015 г., III о. и др.
По тези съображения съдът счита, че направеното от
жалбоподателя Г.И.И. особено искане се
явява неоснователно, поради което следва да бъде отхвърлено.
Мотивиран от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ
искането на Г.И.И. - кандидат за общински
съветник в Община Хасково от ПП „БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ“ в проведените
на 29.10.2023 г. избори за общински съветници в Община Хасково, за
спиране на допуснатото по силата на закона предварителното
изпълнение на Решение № 253-МИ от 30.10.2023 г. на
Общинска избирателна комисия – Хасково за определяне на резултатите от
изборите за общински съветници в Община Хасково.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
||