Решение по дело №130/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 730
Дата: 9 април 2021 г. (в сила от 30 април 2021 г.)
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20217180700130
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер    730               Година  2021,   09.04.             Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ състав

 

   на 10.03.2021 година

 

 в публичното заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

 

 

при участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА и при секретаря СЪБИНА СТОЙ­КОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 130 по описа за 2021 година и като обсъди:

 

                            Производство пред първа инстанция.

Постъпила е искова молба от „ХОЛОАН“ООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Константин Величков“№2, ет.2, офис 2 срещу Изпъл­ни­телна агенция „Автомобилна администрация“/АА/ с адрес на призоваване гр.Со­фия, ул.“Ген. Гурко”№5 за присъждане на обезщетение, както следва :

- в размер на 200 лева, представляващо обезвреда за причинени на дру­жеството имуществени вреди във връзка с направените разходи за адвокатско въз­награждение в съдебното производство по обжалване наказателно постанов­ле­ние/НП/ №36-0000309/03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, издаде­но срещу ищеца, поради отмяната му като незаконосъобразно с Решение №2166 от 25.11.2019г. по АНД №4474/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, XVII н. състав, оставено в сила с Решение №705/13.04.2020г., постановено по КНАХД №19/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXVI състав;

- в размер на 200 лева, представляващо обезвреда за причинени на дру­жеството имуществени вреди във връзка с направените разходи за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на НП №36-0000310/ 03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, издадено срещу ищеца, поради отмяната му като незаконосъобразно с Решение №2009 от 04.11.2019г. по АНД №4475/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, IV н. състав, оставено в сила с Решение №476/20.02.2020г., постановено по КАНД №3986/2019г. по описа на Адми­нистративен съд – Пловдив, XXII състав.

Претендира се и присъждане на сторените в хода настоящото производство разноски.

Ответникът – ИА „АА“ – София счита исковата претенция с основание в чл.1 ал.1 от Закона за отговорността на Държавата и общините за вреди/ЗОДОВ/ за неоснователна и настоява за отхвърлянето и. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за основателност на исковата претенция.

Пловдивският административен съд – Второ отделение, Седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Не е спорно между страните, че със съдебно решение №2166 от 25.11. 2019г. по АНД №4474/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, XVII н. състав, оставено в сила с Решение №705/13.04.2020г., постановено по КНАХД №19/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXVI състав, е отменено НП №36-0000309/03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, с което на търговеца е било наложено за извършено от него нарушение на чл.7а ал.2 пр.3 от Закона за автомобилните превози, административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лева, съответно със съдебно решение №2009 от 04.11.2019г. по АНД №4475/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, IV н. състав, оставено в сила с Решение №476/20.02.2020г., постановено по КАНД №3986/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXII състав, е отменено НП №36-0000310/ 03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, с което на търговеца е било наложено за извършено от него нарушение на чл.10 пар.2 изр.1 предл. 1 от Регла­мент/ЕО/ №561/2006г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006г., административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лева.

Настоящият състав счита, че ищецът е формулирал редовна претенция във връзка с чл.1 ал.1 ЗОДОВ, като твърди, че от незаконосъобразен акт на ответника при или по повод изпълнение от негови служители на административна дейност, са произлезли твърдените от него вреди.

Следва да се посочи в тази връзка, че в исковото производство/и по АПК/ това е напълно достатъчно, тъй като е важно какво е твърдението на ищеца, а в случая то е такова, че сочи дейността, свързана с отменените НП, за администра­тивна, поради което и незаконосъобразността им представлява укоримо поведе­ние, от което ищецът твърди да са настъпили и описаните в неговата сфера вре­ди.

Дали това твърдение е вярно, настоящият състав на съда може и следва да отговори само с решението си по делото, тъй като в исковото производство/дори и по АПК, в който няма особени правила в тази насока/това е въпрос по същество на правния спор, а никога по неговата допустимост.

Преди всичко следва да се посочи, че не е спорно, че за да се реализира отговорността по чл.1 ал.1 ЗОДОВ следва да са налице предпоставките, посочени в цитираната новела, а именно: настъпили вреди/от имуществен или неимущест­вен характер/, признати за незаконосъобразни актове, действия или бездействия на органи или длъжностни лица, част от държавния или общински апарат, но дейст­ващи при или по повод осъществявана от тях административна дейност, а също така и наличие на причинно-следствена връзка между вредите в сферата на увреденото лице и незаконните актове, действия или бездействия на лицата, осъществили конкретната административна дейност.

Що се отнася до изискването за наличие на вина като предпоставка за възникването на задължението за обезвреда, то тук такава не е необходимо да се установява, доколкото последната не е законоворегламентирана предпоставка по ЗОДОВ, т.е. изследване субективното отношение на лицето, осъществило незако­но­съобразната административна дейност било като е издало дефектен адми­нистративен акт, било като е осъществило незаконно действие или е бездейст­вало неоправдано, не е необходимо. Или, в последната насока е налице пълно сходство с хипотезата на чл.49 ЗЗД, при която говорим за т.н. “обективна” отго­ворност, при която виновно поведение не се търси, тъй като това не е част от фактическия състав на съответния вид специална деликтна отговорност.

Следва да се има предвид, съобразно изложеното по-горе и кръгът “право­имащи” субекти, можещи да търсят обезвреда по този ред, който с допълнението на чл.1 ал.1 ЗОДОВ ДВ бр.105/2005г. бе разширен и с категорията “юридическите лица”, а също така и разширението на кръга на отговарящите за вредите правни субекти, направено с изменението с ДВ бр.30/2006г., като наред с Държавата бяха посочени и общините/по отношение на последните и преди това изменение обаче съдебната практика прилагаше специалния режим на отговорност по чл.1 ЗОДОВ/.

Следва да се има предвид също така, че досежно предпоставките за про­цесуална допустимост на исковете по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, които по силата на ал.2 на същия член се разглеждат по реда, установен в АПК, е необходимо да е налице: ако вредите са от незаконосъобразен административен акт – отмяната му по съот­ветния за това ред, докато при незаконосъобразно действие или бездействие – същите се установяват от съда, пред който е предявен искът за обезщетение.

От тази гледна точка е безспорно, че ищецът е юридическо лице, поради което се покрива в тази насока изискването на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

От друга страна ответник е ИА „АА“ – София, който съобразно новелата на чл.2 ал.1 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ е юридическо лице на бюджетна издръжка и може принципно да отговаря/да е ответник/ по искове по чл.1 ЗОДОВ, тъй като съобразно правилото на чл.7 от последния закон искът следва да се предяви срещу органите по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите, а съобразно чл.205 АПК ответникът следва да има и качеството на юри­ди­ческо лице/каквато бе практиката и преди тази изрична законова норма съоб­разно ТР №3/2004г. на ОСГК на ВКС на РБ/.

От изложеното следва, че както ищецът, така и ответникът са легитимирани да бъдат страни в производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, т.е. са надлежни страни в проце­суалното правоотношение, като изводът дали същите са такива и в мате­риал­ното/по възникване на фактическия състав на отговорността/ следва и може да се направи само с решението по същество на правния спор.

В случая цитираните актове – наказателни постановления са издадени на дата 03.07.2019г. от и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив.

При това положение на нещата, основният момент относно преценката за основателността за обективно съединените претенции, с оглед отговора на въпро­са кое юридическо лице следва да понесе евентуалната отговорност, е къде точно организационно или бюджетно е включен административният орган, от чийто незаконосъобразен акт, действия или бездействия, са произтекли тези вреди/в този смисъл мотивите още на Определение №9375 от 10.07.2009г. по адм. дело №7482/2009г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

В случая Началник ОО“АА“ – Пловдив е бил и понастоящем е в структурата именно на юридическото лице ИА „АА“, поради което то може и следва да понесе, ако са налице и останалите предпоставки, отговорността по чл.1 ал.1 ЗОДОВ за евентуални причинени вреди на търговеца от негови незаконосъобразни актове.

Само за пълнота на настоящото изложение следва да се спомене и въп­росът с характера на акта, с оглед прилагането на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

В случая ищецът твърди, че е налице хипотеза на незаконосъобразен акт - наказателни постановления, отменени с решенията на ПРС, поради което следва да се прецени дали всъщност НП са именно такива актове по смисъла на ЗОДОВ и дали всъщност са налице предпоставките – акт, постановен при или по повод осъ­щест­вена административна дейност от органи на изпълнително-разпоредител­ната власт в Държавата и дали този акт е отменен като незаконосъобразен.

В последната насока следва да се има предвид, че е безспорно, че наказа­телното постановление представлява правораздавателен акт, който се издава по реда, посочен основно в ЗАНН/но и в други отраслови закони/, като с него на определени правни субекти са налагат административни наказания или имущест­вени санкции за извършени от тях административни нарушения – деяния, наруша­ващи установения ред на държавното управление, наказуеми с административно наказание, налагано по административен ред.

В трайната си практика по чл.1 ЗОДОВ преди влизане в сила на АПК, с който исковете по този член станаха подсъдни на административните съдилища, ВКС на РБ последователно провеждаше разбирането, че посочената дейност е административна – така например решение №1973/30.01.2002г. по гр. дело № 1615/2001г. по описа на ВКС на РБ – непубликувано/в тази насока както нормотворческата, така и правораздавателната дейности на администрацията вече се разглеждат в съвременната доктрина на административното право и процес като част от присъща за изпълнителната власт дейност, респ. се говори и за “правораздавателният административен акт”.

На практика това е резултат и от факта, че дейността на цели звена от административния апарат/например секторите “ПП и КАТ” при областните дирекции на МВР/е насочена към осъществяване на административнонаказа­телната отговорност/съставяне на актовете за установяването им и издаване на наказателни постановления по тях/, т.е. по същество тази дейност се е превър­нала в съвсем типична за администрацията дейност.

В тази насока, след влизане на АПК в сила, досежно съдебното производст­во настъпиха известни колебания в практиката на административното правосъдие, въпреки липсата на нови моменти с оглед материалноправните предпоставки по ЗОДОВ.

Така например още с Определение №136/23.11.2007г. по адм. дело № 155/2007г., постановено от смесен петчленен състав на ВКС и ВАС на РБ се прие, че при търсена обезвреда в хипотеза на неоснователно наложено и отменено от съда административно наказание, което следва да се квалифицира като иск с правно основание чл.2 т.3 ЗОДОВ, компетентен да се произнесе е съответният съд от системата на общите съдилища в страната.

 Отделно от това, с определение №2646 от 10.03.2008 г. на ВАС по адм. д. №2490/2008 г., III о. се доразви изводът по-горе, като се заключи, че в крайна сметка наказателното постановление не е административен акт по смисъла на ЗОДОВ.

Впоследствие обаче с няколко последователни решения на смесени петчленни състава на ВКС и ВАС на РБ се отстъпи от последните становища, като се прие, че в предметния обхват на чл.1 ал.1 ЗОДОВ влиза в пълна степен и търсенето на обезвреда от съответните субекти и в случаите на административни наказания, наложени с НП/извън, разбира се, тези, наложени от органите по чл.2 ЗОДОВ/, впоследствие отменени като незаконосъобразни, поради което отговор­ността за тази отмяна е на съответния правосубектен административен орган, поради което и компетентни да се произнесат по една такава искова претенция, са специализираните административни съдилища по реда на АПК/така определения №№39, 43 и 53 всичките от 2008г. по описа на ВАС на РБ и №123/04.04.2008г. по ч.гр.дело №98/2008г. на ВКС на РБ – всичките на петчленни сме­сени състави/. Т.е. по този начин на практика се “запази” и продължи практи­ката на ВКС на РБ по този вид дела.

Проблемът окончателно бе решен с приемането на съвместното тълкува­телно постановление №2 от 19.05.2015г. по тълк. д. №2/2014г. на ВКС и ВАС, с което изрично бе разрешен въпросът с подсъдността на делата, образувани по такива искови претенции, като в мотивите изрично бе посочено, че определящо за правната квалификация в случая е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател.

И това действително е така, тъй като чл.1 ал.1 ЗОДОВ има много по-широко съдържание досежно предметния обхват на реализираната чрез него специална деликтна отговорност чрез използване на по-общите термини “актове” и “админист­ративна дейност”. Т.е. обхватът на отговорността по ЗОДОВ не се стеснява само до индивидуалните, общите или нормативните административни актове, дори не само собствено до всички административни актове/в казуса не ни интересуват действията или бездействията/, а всички актове, постановени от органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, понятие също доста по-широко от дефинираните в АПК.

С други думи казано, предметно тук следва да намерят място всички правни актове, издавани в сферата на изпълнително-разпоредителната власт, незави­симо дали от тях се пораждат задължения за конкретни правни субекти, създават се правила за поведение за определен или неопределен кръг субекти или се извършва дейност по административно наказване от служители на същата тази администрация.

Или следва да се обобщи, че е налице предпоставката, свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ/по отношение на НП/, който е постановен при осъществена административна дейност, като за целта наказателното постановление се приема също за влизащ в обхвата на понятието “административен акт” по смисъла на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

Последният закон се състои преимуществено от материалноправни норми /макар и да съдържа редица процесуални разпоредби – така например чл.7, чл.9а, чл.10/, като с него е регламентирана една по съществото си специална деликтна отговорност на Държавата и общините, която по своята същност има гражданско­правен характер. Тази отговорност не е административна, защото същността и редът за прилагане на един такъв вид юридическа отговорност е съвсем друг. Поради това и тя е насочена към едно обособено имущество, фиск, патримониум, въведени чрез изискването на чл.205 АПК – ответникът да е юридическо лице, а не пряко срещу органа, издал назаконосъобразния акт, тъй като специфичната цел, поставена тук, е да се получи обезвреда от деликта, но този деликт не е “административен”, а граждански, тъй като са увредени определени материални правоотношения на различните физически и юридически лица, чиято трайна уредба като институти е на общото гражданско право.

В случая твърдението е за накърняване имуществото на ООД-то чрез намаляването на неговия актив, свързано с плащането на определена сума пари по договор за правна помощ, който е също институт на гражданското право. Такова увреждане е налице и при заповедта за премахване на една сграда. Изпълнена, но оказала се впоследствие незаконосъобразна и отменена като така­ва по съответния ред, същата е увредила собственика на вещта, разрушена в субс­тан­цията си, тъй като по този начин е прекратила/погасила/ неговото абсолютно право на собственост.

Или следва да се отбележи, че всичките тези актове засягат определени права с имуществен или неимуществен характер в сферата на адресатите им, които са регулирани в преобладаващата си част от общото гражданско право.

В тази връзка следва да се обобщи, че отговорността по ЗОДОВ е всъщност осъществяване и понасяне от Държавата в най-общ план на една гражданска деликтна за нея отговорност, при която тя овъзмездява накърняването на субек­тивните имуществени и неимуществени права на различните правни субекти – физически или юридически лица, резултат от незаконосъобразната дейност на нейни органи или длъжностни лица, реализирана при и/или по повод на админист­ративна дейност, от собствения си патримониум чрез обособеното имущество на определените юридически лица.

В този ред на мисли процесуалният ред по чл.1 ал.2 ЗОДОВ никога не може да изключи, промени или стесни материалните предпоставки на този вид юриди­ческа отговорност, тъй като се отнася само до способа/начина/ за реализирането им, т.е. той е само средство за ангажиране на отговорността. Още повече, че новелата на чл.203 ал.1 АПК използва същите термини, като в ал.2 самият Административнопроцесуален кодекс изрично сочи, че досежно “имуществената отговорност”, т.е. по отношение на материалните предпоставки, приложим е само ЗОДОВ, който не стеснява полето и на приложение.

Консеквентно според настоящия състав е налице предпоставката, свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, който е постановен при осъществена административна дейност.

Налице е в казуса и следващата предпоставка, а именно отмяната на този акт по съответния за това ред – с Решение №2166 от 25.11.2019г. по АНД №4474/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, XVII н. състав, оставено в сила с Решение №705/13.04.2020г., постановено по КНАХД №19/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXVI състав, е отменено НП №36-0000309/ 03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, като незаконосъобразно, съот­вет­но с Решение №2009 от 04.11.2019г. по АНД №4475/2019г. по описа на Райо­нен съд - Пловдив, IV н. състав, оставено в сила с Решение №476/20.02.2020г., постановено по КАНД №3986/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXII състав, е отменено НП №36-0000310/03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, като незаконосъобразно, което е безспорно.

Важно е в случая да се направи едно разграничение, базирано на формули­раната от самия ищец претенция, а именно, че с оглед обстоятелствената част и петитума на исковата молба, претенцията е за присъждане на обезвреда по чл.1 ЗОДОВ, а не за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение по конк­ретни дела.

Това разграничение е важно, но то е резултат от самото формулиране на тази претенция по това дело и следва да се разгледа по начина, по който е заявена същата.

Правната страна на проблема с направените от страната – жалбоподател при съдебно оспорване на дадено наказателно постановление разноски занимава доктрината и съдебната практика в интересуващия ни аспект повече от двадесет и пет години. През почти всички от тях бе наложена такава в рамките на произ­водствата по ЗАНН и тези по ЗОДВПГ/впоследствие ЗОДОВ/ от действието му от 01.01.1989г., която бе последователна и взаимно безпротиворечива, в каквато насока посоченият изграден синхрон бе на практика ликвидиран с промяната в подсъдността на исковете по чл.1 ЗОДОВ и разглеждането им от административ­ните съдилища след 01.03.2007г.

С редица свои решения отделни състави на ВАС на РБ приемаха от една страна, че разноските от съдебното производство, направени в резултат на успеш­но реализирано право на съдебно производство, не са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразен административен акт, а са последица от успеш­но проведено съдебно производство, поради което те и нямали характер на пре­тър­пени вреди или пропуснати ползи по смисъла на материалноправната норма на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

Сочи се в тези решения, че отговорността за разноски в съдебното производство е уредена като последица от изхода на съдебния спор в съответния процесуален закон – чл.143 АПК, чл.78 и сл. ГПК, чл.248 ал.1 ГПК, който е специален/само за разноските/ по отношение на чл.1 ал.1 ЗОДОВ и може да се реализира само в рамките на същото съдебно производство/така още в началото: Решение №11262 от 28.10.2008г. на ВАС по адм. д. № 159/2008г., III о, Решение №9169 от 12.08.2008г. на ВАС по адм. д. №12579/2007г., III о., Решение №8406 от 7.08.2008г. на ВАС по адм. д. №12462/2007г., III о., Решение №7542 от 23.06.2008г. на ВАС по адм. д. №12506/2007г., III о., Решение №7488 от 20.06.2008г. на ВАС по адм. д. №11624/2007г., III о., Решение №5974 от 22.05. 2008г. на ВАС по адм. д. №11614/2007г., III о., и много други, в които посоченият решаващ извод е възпроиз­веден дори дословно/.

Преди всичко следва да се посочи, че действително претенция за присъж­дане на разноски от едно съдебно производство, направена в друго такова, е на практика не само неоснователна, а и по същество недопустима за разглеждане, тъй като би следвало съответният процесуален закон собствено да урежда този въпрос и най-вече реда, по който може да се реализира тази отговорност.

В случая обаче и както се посочи по-горе всъщност претенцията на ищеца е за присъждане на обезщетение/обезвреда/, за това, че са направени от него разноски – в случая за адвокатска защита в производство по ЗАНН за отмяна на посо­че­ното наказателно постановление. Т.е. претендира се като всеки вид обез­ще­тение един сурогат, една заместваща облага на липсващата реална такава.

От тази гледна точка следва да се посочи, че е безспорно, че въпросът с разноските като такива следва да е уреден в съответния процесуален закон, който за посочените съдебни производства е Законът за административните нарушения и наказания/ЗАНН/, действащ от 1969г., и съдържащ както материалноправна, така и процесуалноправна регламентация по въпросите на общите правила за административните нарушения и наказания, реда за установяване на админист­ративните нарушения, за налагане и изпълнение на административните наказания и осигурява необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите и организациите/така чл.1 от същия/.

Не е спорно също така, че ЗАНН не съдържа позитивноправна регламен­тация по въпроса с разноските.

В тази връзка още с определение №11069/23.10.2008г. състав на ВАС на РБ по адм.дело №8715/2008г. на ІІІ отд. приема, че действително ЗАНН е прило­жимият закон досежно определянето на таксите и разноските, направени от стра­ните в производствата по обжалване на наказателните постановления, но в ЗАНН не е предвидено заплащане на разноски на жалбоподателя в случай на отмяна на наложеното с наказателно постановление наказание. Посочено е също така, че като едно облигационно правоотношение отговорността за разноски трябва да се съдържа в съответен процесуален закон, поради което съдът не може самоволно, при липса на правна уредба в тази насока, да присъжда разноски в полза на страната, спрямо която е уважена жалбата, тъй като ЗАНН се явявал специален както по обхвата на материята, която урежда, така и по начина на издаване на актове от съответните органи и на установения съдебен контрол върху тези акто­ве, в сравнение с АПК.

С оглед на това е направен определящият извод, доколкото отговорността за разноски задължително трябва да е предвидена в процесуален закон, а в случая ЗАНН не регламентира такова, за недопустимост на предявения иск/в тази насока са налице и последващи определения – например Определение № 9887 от 21.07.2009г. по адм. дело №8434/2009г. по описа на ВАС на РБ ІІІ отд./, като по този начин с тях всъщност се приема нещо твърде различно от цитираните по-горе множество решения на други състави на ІІІ-то отд. на ВАС на РБ, сочещи че иско­вете са допустими, но неоснователни/което всъщност на практика води до отъждест­вяване на двете понятия, което пък е крайно неприемливо/.

В посочената насока на разсъждения следва да се има предвид, че чл.84 ЗАНН/озаглавена “особена разпоредба”/, императивно сочи, че “Доколкото в този закон няма особени правила за ...за производството пред съда по разглеждане на жалби срещу наказателни постановления ...се прилагат разпоредбите на Наказа­телно-процесуалния кодекс”. Т.е. по всички въпроси на съдебното производство по ЗАНН ще се прилага субсидиарно за неуредените случаи НПК.

С оглед безспорността за това, че въпросът с присъждането на разноски е неуреден такъв в специалния ЗАНН, то за него по препращащата норма приложи­ми стават съответните разпоредби в НПК, а в случая това са нормите на чл.187 – чл.190 НПК/действащ от 29.04.2006г./, но посочената материя е дословно реци­пирана от действалия до 2006г. НПК от 1974г.

В посочените текстове на НПК е визирано ясно, че разноските в произ­водството се посрещат от бюджета на съответното учреждение/чл.187 ал.1 НПК/, като в чл.190 НПК е посочено, че в случай, че подсъдимият бъде признат за невинен или наказателното производство бъде прекратено, разноските по дела от общ характер остават за сметка на Държавата.

В издаденото по тази материя ТР №3 от 8.IV.1985г. по н. д. №98/1984г., ОСНК на ВС на НРБ въпросът с разноските е разрешен, като е прието, че за призоваването и разноските в производството по обжалване на наказателни поста­нов­ления важат правилата по делата от общ характер, защото с престъп­ленията и с административните нарушения се засягат определени обществени, а не лични отношения, още повече, че както при наказателните от общ характер дела, така и при административнонаказателните преследването и доказването се осъществяват от държавните органи.

Направен е извод, че с решението си по делото съдът е длъжен да се произнесе на коя от страните възлага разноските по делото, като това възлагане зависи от това дали наказателното постановление е потвърдено, изменено или отменено, като в случай на отмяна на наказателното постановление разноските остават за сметка на Държавата, защото жалбоподателят не е извършил нарушението и не е станал причина да се направят разноски.

Посоченият тълкувателен акт сочи, че разноските остават за сметка на Държавата, но очевидно е, че ТР има предвид направените вече от бюджета раз­носки/сочат се вещи лица и свидетели/, а не и разноските, които страната прави за адвокатска защита, за която същата има конституционно право.

Също така следва да се отбележи, че при приемане на цитираното ТР през 1985г. не е действал и ЗОДОВ/както се посочи вече, същият е в сила като ЗОДВПГ от 1989г./. С приемането на последния закон практиката на съдилища по въпроса за разноските се модифицира, като се прие, че с оглед соченото в НПК и на база изводите, направени в ТР №3/1985г., разноските за адвокатска защита и други разноски, направени от жалбоподателя при успешно проведено съдебно произ­водство, завършило с отмяна на атакуваното НП, могат и следва да се присъдят само по специалния ред на ЗОДОВ, тъй като по аргумент от новелата на чл.190 НПК/предишен чл.170 НПК/отм.// и тези разноски следва да бъдат за сметка на Държавата, а същата отговаря чрез органите – юридически лица по реда на ЗОДОВ, които обаче не са страни в производствата по ЗАНН/там страните са съот­ветните учреждения, съгласно чл.61 ал.1 ЗАНН, които в повечето случаи нямат качеството на юридическо лице/.

В тази насока е и константната практиката на ВКС на РБ, която например с Решение №41 от 13.03.2002г. на ВКС по н. д. № 686/2001г., III н. отд. сочи, че по аргумент на противното от тълкуването на чл.169 ал.3 НПК/отм./ може да се напра­ви извод, че когато подсъдимият бъде оправдан, следва да останат за смет­ка на Държавата само разноските, направени по обвинението като наказателният съд не може да определя в тежест на кого да останат договорените разноски, каквото е възнаграждението на избрания от подсъдимия защитник. Поради тази причина, ако подсъдимият намира, че са му причинени неимуществени или иму­ществени вреди в резултат на това, че е обвинен в извършване на престъпление, за което е оправдан, Държавата дължи обезщетение по ЗОДВПГ, вкл. и за раз­носките, направени на договорно основание, за което е предвидено това особено производство, като това се съобрази с извода за приложимостта на този ред, доколкото редът при разноските на подсъдимия е приложим и за нарушителя, съобразно вече изложеното преди това.

В този смисъл е цялата непротиворечива практика на районните и окръжни съдилища близо 25 години по приложението на ЗАНН, а и след 01.03.2007г., които съдилища в производствата по контрол законосъобразността на наказателните постановления по ЗАНН не присъждат и отказват да присъждат разноски, сочейки, че редът за тяхното присъждане, е този по специалния ЗОДОВ, тъй като районният съд по ЗАНН няма как да приложи сочения в цитираните определения на ВАС на РБ ред по ГПК или АПК, тъй като същият не правораздава по тях, нито има съответни препратки по отношение на разноските към реда в тези проце­суални закони.

Нещо повече, и след последната дата разноските на оправданите под­съдими продължават да се присъждат по ЗОДОВ от общите съдилища, тъй като претенцията за тях по ЗОДОВ е с основание в новелата на чл.2 от същия, тъй като е за обезвреда от актове на съда, прокуратурата и следствието или е налице едно явно дивергиране на практиката между общи и специализирани съдилища, при липса на каквито и да е промени в материалноправните предпоставки за въз­никване на отговорността.

В тази насока важен момент представлява приетото ТР №2/03.06.2009г. на ОС на ВАС на РБ, според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административнонаказателни дела, като в мотивите на тълкувател­ния акт се приема, че присъждане на разноски не е предвидено и в първоинстан­ционното производство по ЗАНН, защото и в този случай не се прилага препра­щането по чл.228 АПК към първоинстанционното производство по АПК.

Не следва също така да се забравя, че за настоящото производство също се присъждат разноски, поради което ищците по една такава претенция не само няма до получат разноските за адвокатска защита по делата по ЗАНН, но и ще бъдат принудени да заплащат и разноските по делата, по които търсят обезвреда, съобразно трайната практика, посочена по-горе, което е друг обществено неприемлив резултат и е в явна дисхармония със справедливостта.

В случая константната практика на съдилищата до 2007г. очевидно представлява достижение на правото, от което впоследствие административното правосъдие отстъпи и то основно, с оглед наложената от ВАС на РБ като касационна инстанция, съдебна практика.

По отношение наличието на всички останали предпоставки специално внимание заслужава обсъждане на наличието на причинно-следствена връзка, тъй като и както се посочи вече по-горе в мотивите, приема се, че такава липсва, тъй като разноските са непосредствена последица само от успешно проведено съдеб­но производство, а очевидно опосредена такава от отмяна на оспорения и отме­нен акт по чл.1 ЗОДОВ.

Ясно е, че в социалната действителност постоянно се осъществяват /възник­ват, изменят се, престават да съществуват/ множество обществени отно­ше­ния, които има връзки помежду си, поради което може да се обобщи, че на тази база всички обществени отношения са свързани по някакъв начин помежду си. В дадения случай обаче нас не ни интересува “всеобщата връзка” между нещата, а конкретната обусловеност, която даден факт или обществено отношение имат към друг факт или обществено отношение, определящи ги като “причина към следст­вие”, т.е. интересува ни една непосредствена и пряка връзка, като тя в случая се определя при деликтната отговорност още и като “условие, без което не може” /conditio sine qua non/.

Въпросът колко непосредствена и пряка да е тази връзка е винаги конк­ретен, предопределен от степента на зависимост между фактите от тази социална действителност, поради което преценката за това дали разноските са последица от отмяната на акта или от успешно проведеното съдебно производство, следва да се предопредели като се даде отговор какво представлява последното.

Безспорно е, че съдебното производство е средство за реализиране на опре­делени обществено значими интереси в случаи при незаконосъобразно раз­витие на обществените отношения, регулирани от правото и в този смисъл процесът е едно целесъобразно средство, призвано да брани от неправомерното осъществяване на права и задължения. По този начин, с оглед релацията средст­во – цел се установява, че съдебното производство по същия начин обуславя и настъпването на евентуалния благоприятен за лицето – жалбоподател изход – чрез отмяна на оспорения акт, като тази отмяна също би се явила резултат на упражненото право на жалба.

При посочената връзка средство – цел следва да се има предвид, че тя изразява прякото и непосредствено служене на първото по отношение на второто, което е проява на правната целесъобразност в общотеоретичен аспект /способ­ността на средството да служи на самата цел/. Това обаче по никакъв начин не е израз на опосредяване, което да може да обоснове извод за липса на каузална зависимост.

Всъщност разноските като особено акцесорно облигационно правоотноше­ние са на практика първата и непосредствена последица от незаконосъбразността на един административен акт по отношение на субекта, чието оспорване е ува­жено, но до тях, както и до самото уважаване на жалбата, се достига безспорно с помощта на административния съдебен процес, който е едно целесъобразно средство за постигане на генералната цел – законосъобразното осъществяване на административните правоотношения.

По тази причина, ако се следва изложеният извод за липса на каузалност, то всъщност на практика е немислимо въобще установяването на каквито и да било вреди от отмяната на един административен акт, тъй като последните биха били винаги опосредени от успешния съдебен процес и по тази причина всяка една такава претенция поначало би била неоснователна/отново би се достигнало до правно неприемливия резултат за тъждественост между неоснователност и недо­пустимост/.

Не следва да се забравя също така, че с оглед интересуващия ни аспект, ясна е формулировката на самия АПК в новелата му на чл.143 ал.1, сочеща импе­ративно, че “Когато съдът отмени обжалвания административен акт... ...разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жал­бата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ”. Т.е. разноските са визирани като пряка и непосредствена първа санк­ционна последица от незаконосъобразността на отменения по съдебен ред адми­нистративен акт, поради което е недопустимо изкуствено да се “разкъсва” каузал­ният процес, с оглед обосноваване на противен извод от заложения в АПК.

Консеквентно от изложеното може да се обоснове и изводът на този съд, че с установената практика на ВАС на РБ в посочения аспект на изследване на каузалния процес, се отрича/или още при допустимостта, или при преценка осно­вателността/ правото на лицата да търсят обезвреда по чл.1 ЗОДОВ за вреди в резултат на отменено НП/в случая за направените разноски за адвокат по делото/.

На следващо място настоящият състав счита, че следва да обсъди послед­валата съдебна практика по разглеждания вид дела в светлината на  съвместното тълкувателно постановление на ВКС и ВАС на РБ 19.05.2015г., което лиши от аргу­менти една част от цитираната практика на отделни състави на ВАС на РБ, поради което тя бе и частично изоставена/така например Решение №14112 от 22.12.2015г. по адм. дело №3114/2014г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

Въпреки това обаче и след постановяване на този тълкувателен акт са налице решения на ВАС на РБ, в които продължават да се излагат аргументи, отречени с посоченото постановление/така напр. решение №13159 от 07.12. 2015г. по адм. дело №13648/2014г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./. В цитираното решение касационният състав сочи, че след като отмененото наказателно постановление не можело да се приравнява на отменен административен акт и тъй като налага­нето на административно наказание не се определяло като типична администра­тивна дейност, то не можело да се носи и отговорност от страна Държавата/респ. общината. Сочи се, че в случая липсвал издаден и съответно отменен по реда на АПК административен акт, което правело ЗОДОВ неприложим, поради отсъст­вието на елемент от фактическия състав на правната норма за реализиране на отговорността на Държавата по този специален ред.

По-нататък се отбелязва, че приложимите процесуални закони при обжал­ване на наказателни постановления/ЗАНН и субсидиарно приложимите такива/ не приз­навали право на жалбоподателя за разноски по водене на наказателноадми­нистративно дело, поради което Държавата не дължала тяхното заплащане в исково производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ. In fine се обобщава, че претендирането на вреди по сочения ред било всъщност заобикаляне на процесуалния закон. След като разноски не се дължали във висящо съдебно производство, нямало и основание за присъждането им в друго, макар и исково такова.

Настоящият съдебен състав не споделя това виждане и то не само защото то не следва смисъла на съвместния тълкувателен акт на двете върховни съди­лища, но и защото няма основания в действащата позитивноправна уредба да се говори за налично “заобикаляне” на процесуален закон.

Всъщност, не съществува правна норма, която да сочи, че разходите, породени от сключен облигационен договор за правна защита и съдействие, могат да бъде търсени само под формата на разноски, ако е предвидена такава възмож­ност в съответния процесуален закон/ГПК, НПК, ДОПК и т.н./. Напротив, ясна е новелата на чл.8 ал.3 ЗОДОВ, сочеща че “Когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага”.

Поради съществуването на това правило, се налага изводът, че щом овъзмездяването на направените разходи по договора между страната и нейния пълномощник–адвокат е уредено в съответния процесуален закон под формата на признаване право на разноски в случай на благоприятен изход на делото за нея, то очевидно ЗОДОВ на посоченото основание няма да бъде приложим, но по аргу­мент за противното, в останалите случаи – когато за страната не е уредена такава или друга подобна форма, а няма изрична забрана за търсене на овъзмездяване, за нея остава открит пътят на реализиране на специалната деликтна отговорност /когато са налице останалите предпоставки за това/, да получи обезщетение за направения разход вследствие на издаден срещу нея незаконосъобразен адми­нистративен акт по см. на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, тъй като е налице обективно в прав­ната действителност едно нейно обедняване чрез действителното разходване на средства от тази страна, за да се защити срещу един в крайна сметна признат за незаконен административен акт по смисъла, вложен от ЗОДОВ/но не и от АПК/.

Така че, според този състав на съда, за никакво заобикаляне не може да се говори.

Освен всичко друго, подобна теза всъщност сочи не за неоснователност на една такава претенция, а за нейната недопустимост, тъй като, ако се приеме тя за вярна, това би означавало, че е налице специален ред, който изключва този съгласно чл.8 ал.3 ЗОДОВ, а това винаги формира извод за недопустимост на едно съдебно производство, образувано по такава искова молба/подобна теза е налице и в Решение №14160 от 22.12.2015г. по адм. дело №8882/14г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд., подписано с особено мнение, в което обаче така формираният извод за недопустимост не е доведен докрай, тъй като контролираното съдебно решение на административния съд не е обезсилено и съдебното производство не е прекратено/.

Друга една посока на съдебна практика възприема тезата за неоснова­телност на една подобна искова претенция по реда на ЗОДОВ, поради липса на една от предпоставките за уважаването и – пряката каузална връзка между акта и настъпилите вреди, но не в аспекта, обсъден по-горе/че същите са били опосре­дени от успешно проведеното съдебно производство по отмяна на наказателното постановление/, а от това, че всъщност търсените суми произтичали от сключен договор за оказване на правна помощ по водено съдебно производство, т.е. те са били платени по едно облигационно отношение, възникнало по силата на договор между страните. С други думи казано, правната връзка по това облигационно правоотношение е възникнала изцяло по волята на договарящите страни като процесуалната защита от адвокат не е била задължителна/така напр. Решение №13239 от 08.12.2015г. по адм. дело №15241/2014г. и решение №13152 от 07.12.2015г. по адм. дело №15389/2014г. и двете на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

По този въпрос обаче е налице явно и небудещо съмнение противоречие в практиката на ВАС на РБ, тъй като с решение №13254 от 08.12.2015г. по адм. дело №4736/2014г. и преди това с решение №12455 от 20.11.2015г. по адм. дело №190/ 2015г., последното с едно особено мнение/ всъщност се възприема точно обрат­ното.

В тези два акта на състави от същото ІІІ-то отделение, разглеждащо този вид дела, е прието на база основополагащите мотиви на тълкувателното поста­нов­ление от 2015г./неговата т.1/, че административният характер на дейността по издаване на наказателните постановления, при или по повод на която са причи­нени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като такова именно по чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

На тази основа последващо са формирани и решаващите мотиви на съда, че от незаконосъобразния акт – процесното наказателно постановление, отменено по съответния ред с влязло в сила решение, ищецът е претърпял вреди, изразява­щи се в направени разноски за адвокатско възнаграждение в производствата по обжалване на наказателното постановление, тъй като по силата на чл.4 ЗОДОВ Дър­жа­вата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимущест­вени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждащото дейст­вие.

В тази връзка съдебният състав на ВАС е изложил аргументи, че един такъв ищец не би заплатил адвокатско възнаграждение и заплатените на това основа­ние суми не биха представлявали вреда за него, ако не беше издадено процес­ното, отменено впоследствие като незаконосъобразно, наказателно постановле­ние, а макар и да липсва нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на ЗАНН, адвокатската защита при атакуване законо­съоб­разността на наказателно постановление се явява нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – наказа­телното постановление. Това е така, тъй като намаляването на имуществото на лицето вследствие заплатени суми за адвокатско възнаграждение, е предизвикано от издаването на наказателното постановление, с което е наложено администра­тив­ното наказание, което административнонаказаният е считал за незаконосъоб­разно наложено.

В тази връзка е отречена тезата в предходно цитираната съдебна практика, че липсата на установена в закон задължителност на адвокатската защита по дела за обжалване на наказателни постановления, влечала по необходимост и извод, че страната няма право да ангажира свой процесуален представител, нито че анга­жирането на такъв не се намира в причинна връзка с издаденото наказателно постановление.

С оглед на последното е посочена многобройна съдебна практика, в която се приема, че причинна връзка е налице не само когато деянието причинява непосредствено вредата, а и когато създава условия за реална възможност от увреждане и когато тази реална възможност се е трансформирала в действител­ност. Поради това е прието, че ангажирането на адвокатска защита е израз на нормалната грижа на лицето за охраняване на неговите права и интереси. В този смисъл е и безпротиворечивата константна практика на ВКС/в т.см. решение №248/4.06.2009г. по гр.д. №4808/2007г. на ІІІ г.о.; решение № 355/03.08.10г. по гр.д. №1651/2009г. на ІІІ г.о.; решение №126/10.05.2010г. по гр.д. №66/2009г. на ІV г.о.; решение №586/16.05.2011г. по гр.д. №1486/2009г. на ІІІ г.о.; решение №781/30.11.2010г. по гр.д. №511/2010г. на ІV г.о. и други/.

В тази връзка настоящият състав следва де посочи, че сключването на този договор съвсем не е в сферата на “свободната” преценка на лицето, а е обусло­вено от защитата му срещу един утежняващ административен акт, който много чес­то има значителни имуществени последици за него или пряко за упражнява­ната от него дейност.

Очевидно е, че това лице в масовия случай няма правните познания да се защити в често изключително сложната материя, предмет на едно административ­но­наказателно производство, в което могат да се налагат административни санк­ции дори в милиони левове, повдигат се въпроси за сложни правни конструкции в областта на различните материални закони/напр. на ЗДДС, ЗКПО, ЗДДФЛ, по въпроси например за извършени от лицето вътреобщностни придобивания на стоки и т.н./. Парадоксалното е, че в тези случаи Държавата в лицето на съответ­ния компетентен административен орган разполага с целия наличен ресурс, който му позволява упражняваната публична власт, вкл. да е подпомаган от лице/а с юридическо образование/най-често юрисконсулти/, та дори цели звена/отдели от такива, за да облече резултата от тази дейност в съответната правна форма, която да му позволи в крайна сметка да санкционира законосъобразно частно­правния субект, като за тази си дейност тези квалифицирани лица получават възнаграждение от бюджета на съответния орган, но заедно с това на наказаното лице се отрича едно такова съответно право, когато той направи разход за защита в резултат на упражнени всъщност и конституционно признати негови права – да бъде подпомогнат от адвокат, когато следва да защити правата или законните си интереси/така чл.134 ал.1 КРБ/.

Очевидното несъответствие в третирането е тревожно и тази разлика е още по-явна, когато лицето има пари да заплати дължимото адвокатско възнагражде­ние/поначало възникналата правна връзка е възмездна/, тъй като, ако няма такава възможност, то тогава то би имало евентуално правата по Закона за правната помощ – да получи такава под формата на процесуално представителство по този вид дела и определения от съответната адвокатска колегия адвокат, взел участие в защитата на лицето, би получил възнаграждение за тази си дейност, възмездено от публичния бюджет, но пък този, който разполага с достатъчно средства или имущество би понесъл за собствена сметка направения разход, без възможност да бъде овъзмезден по някакъв ред.

Следва също така да се посочи, че не могат да се споделят и вижданията в изразеното особено мнение в цитираното по-горе решение №12455 от 20.11.2015г. по адм. дело №190/2015г. на ВАС във връзка с възможността да се присъдят законните лихви или с оглед невъзможността да се направи възражение за прекомерност на уговореното адвокатско възнаграждение.

По отношение на лихвите, то следва да се посочи, че те са санкция за късно плащане/тук лихвите, за които става въпрос, са със закъснителен характер/, така че с плащане на търсената сума дори още преди завеждане на делото/за това законова пречка всъщност няма/, то юридическото лице, в чийто състав е органът, издал незаконосъобразното НП, не би понесло като разход.

Що се отнася до възражението за евентуална прекомерност, то безспорно е, че този институт е неприложим, доколкото тук се търси, респ. присъжда, една заместваща облага, един сурогат на дължимото и то под формата на обезщете­ние, но в пълна мяра приложими са си изричните правила, уреждащи деликтната отговорност, вкл. специалните такива по чл.5 ЗОДОВ и в двете си алинеи. Това е така, защото уговарянето на едни завишени/прекомерни размери всъщност озна­чава, че не поради конституционната гарантираност на правата, а поради личната преценка на лицето, същото е счело, че може и следва да ангажира една по-скъпо струваща защита. В този смисъл тук вече е налице една отделна каузалност, която действа заедно с тази от отмененото незаконосъобразно наказателно поста­нов­ление и съпричинява едни вреди в по-големи размери.

В случая няма пречка този нов каузален фактор да действа и по отношение елементи от фактическия състав, какъвто е размерът на реално причинените вреди, тъй като съпричиняването на едни по-големи вреди, обективно е било обусловено и от поведението на частноправния субект/класически примери за тако­ва съпричиняване имаме при ПТП, когато пострадало невиновно за злополу­ката лице не изпълнява предписанията на медицинските органи за лечение или е леку­ва­но от тези органи некомпетентно, поради което настъпят едни по-значи­телни увреждания, т.е. налице е ексцес/влошаване на неговото състояние/, поради наличието на отделен, самостоятелен източник на каузална зависимост, действащ заедно с друг или други такива. Така че, желанието да се ползва една “по-луксозна” услуга/в случая по-скъпоструваща/ в пълна мяра може и следва да намери отражение с приложение института на чл.5 ЗОДОВ, като ответникът бъде освободен от отговорност за размера на вреди, над този, необходим за норма­лната защита на лицето, съобразено с нормата на чл.36 ал.2 от Закона за адво­катурата във вр. с чл.134 ал.2 КРБ, сочеща границите за справедливост и обос­нованост на размера на едно такова възнаграждение.

При това положение на нещата и като субсумира всички по-горе направени изводи, настоящият състав намира претендираната сума от ищеца „ХОЛОАН“ООД от ответното юридическо лице – за основателна.

Във връзка с наведените от ответника възражения, касаещи въпроси, свър­зани с тезите, че липсвали доказателства за наличен договор между страните, респ. за реалното изплащане на уговорените по него суми, то настоящият състав намира същите за неоснователни. Несъстоятелна е и алтернативната теза за „прекомерност“ на претендираното адвокатско възнаграждение, макар и завоали­рана под претенция за присъждане на възнаграждение по Наредба №1 от 09.07. 2004г. след отмяна изменението на чл.7 ал.2, т.1 с решение на ВАС.

От събраните по делото доказателства се установява, че по приложеното АНД №4474/2019г. е било извършено упълномощаване на адв.Н., явил се в о.с.з. на 09.09.2019г., като там е бил представен и сключеният още тогава договор за правна защита и съдействие/л.14 от това дело/, по който е било уговорено и заплатено възнаграждение в размер на 200 лева на дата 16.07.2019г., като дого­ворът има характера на разписка. От приложеното АНД №4475/2019г. също се установява, че е било извършено упълномощаване на адв.Н., явил се в о.с.з. на 19.09.2019г. и 18.10.2019г., като там е бил представен и сключеният договор за правна защита и съдействие/л.24 от това дело/, по който е било уговорено и запла­тено възнаграждение в размер на 250 лева на дата 16.07.2019г., като дого­ворът има характера на разписка.

По отношение на соченото завишаване размера на уговореното възнаграж­дение, то тук за прекомерност не може да се говори, но следва да се посочи, че уговарянето е станало на база действащата редакция на чл.18 ал.2 от Наредба №1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съгласно която за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнагражде­нието се определя по правилата на чл.7 ал.2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лв. Или това възражение съдът намира за неоснователно, доколкото за защита и по двете дела е уговорено и зап­латено възнаграждение под определения минимум от 300 лева, като дори за едно­то от тях, а именно по АНД №4475/2019г. е заплатено възнаграждение в размер на 250 лева, като тук се претендират само 200 лева.

При това положение на нещата исковите претенции следва да се уважат изця­ло, като се присъди търсената сума от общо 400 лева като дължимо обезще­тение на заявеното с исковата молба основание.

На ищеца на основание чл.10 ал.3 ЗОДОВ се дължат разноски за това производство в размер на общо 275 лева, платени за осъществената адвокатска защита по представения договор за правна помощ и внесената държавна такса.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ІІ отд., VІІ състав:

 

Р      Е      Ш      И

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ с адрес на призоваване гр.София, ул.“Ген. Гурко”№5 да заплати на „ХОЛОАН“ООД със седа­лище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Константин Величков“№2, ет.2, офис 2 обезщетение в размер на общо 400/четиристотин/лева, представляващо обез­вре­да за причинените на ООД-то имуществени вреди във връзка с направените разходи за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на НП №36-0000309/03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, издадено срещу ищеца, поради отмяната му като незаконосъобразно с Решение №2166 от 25.11.2019г. по АНД №4474/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, XVII н. със­тав, оставено в сила с Решение №705/13.04.2020г., постановено по КНАХД №19/ 2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXVI състав и по обжалване на НП №36-0000310/03.07.2019г. на и.д. Началник ОО“АА“ – Пловдив, издадено срещу ищеца, поради отмяната му като незаконосъобразно с Решение №2009 от 04.11.2019г. по АНД №4475/2019г. по описа на Районен съд - Пловдив, IV н. със­тав, оставено в сила с Решение №476/20.02.2020г., постановено по КАНД №3986/ 2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, XXII състав, а също така и разноски за това съдебно производство в размер на общо 275/двеста седемдесет и пет/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :