Решение по дело №20/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 134
Дата: 30 март 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 134

 

гр. Враца,  30.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на десети март две хиляди и двадесета година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 20 по описа на Адм.С-Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 203 и сл. от АПК  вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Образувано е по предявен от Г.Ц.Г. ***, чрез пълномощника адв. И.М., против  Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ иск за заплащане на сумата от 510,00 /петстотин и десет/ лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди вследствие на отменено с влязло в сила решение Наказателно постановление /НП/ № 42-0000616/23.04.2018г., издадено от и.д. Началник на ОО „Автомобилна администрация“ - София. Претендира се заплащане на законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на исковата претенция до окончателното ѝ заплащане, както и направените по делото разноски.

Твърди се, че вредите произтичат от платен адвокатски хонорар във връзка с обжалване на НП.

Ищецът, чрез процесуалния си представител, поддържа предявения иск.

Ответникът – ИА „АА“, чрез процесуалния си представител, оспорва иска като неоснователен и недоказан.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава заключение за основателност на предявения иск.

По делото са представени писмени доказателства. Изискано и приложено е АНД № 579 по описа за 2018 г. на РС – Ботевград, предмет на разглеждане по което е било НП № 42-0000616/23.04.2018г., издадено от и.д. Началник на ОО „Автомобилна администрация“ - София.

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

По делото няма спор и от приетите писмени доказателства се установява, че с НП № 42-0000616/23.04.2018г., издадено от и.д. Началник на ОО „Автомобилна администрация“ - София, на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 66, т. 4 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ, както и административно наказание „глоба“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 66, т. 5 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ.

С решение № 30 от 02.08.2019 г., постановено по АНД  № 579/2018 г. по описа на Районен съд – Ботевград е отменено цитираното по-горе НП. Решението не е обжалвано и е влязло в сила на 15.10.2019 г.

В производството пред районния съд ищецът е ползвал адвокатска защита, видно от приложения договор за оказване на правна защита и съдействие от 27.11.2018 г. /л. 38 от АНД № 579/2018 г./, с договорено и заплатено в брой възнаграждение от 510 /петстотин и десет/ лева.

При така установената фактическа обстановка, Административен съд - Враца, намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да е допустим искът по чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същият да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. За квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е дейността на органа, издал оспорения акт. НП се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени задължения, при упражняване на административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административният характер на дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните НП като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, постановено по тълк. дело № 2/2014 г.

Безспорно се установи, че НП, от което се твърди, че са настъпили вредите, е отменено с влязло в сила решение, а искът е предявен против юридическото лице, чийто орган го е издал, което съгласно чл. 205 АПК е пасивно легитимирано да отговаря за причинените вреди.

Предвид това предявеният иск е насочен към надлежен ответник и е процесуално допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество е и основателен по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица, произтичащи от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при и по повод изпълнение на административна дейност. Исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. АПК, към който препраща и чл. 1, ал. 2  от ЗОДОВ. Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от 3ОДОВ предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при/или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липса на някой от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата или общината по посочения ред.

В случая безспорно е налице отменен акт – НП № 42-0000616/23.04.2018г., издадено от и.д. Началник на ОО „Автомобилна администрация“ - София, отменено с решение № 30 от 02.08.2019 г., постановено по АНД  № 579/2018 г. по описа на Районен съд – Ботевград и влязло в сила на 15.10.2019 г. Този факт е безспорен между страните, при което е доказано наличието на първата изискуема предпоставка на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а  именно - отменен акт. 

Именно издаденото НП, което наказаното лице е счело за незаконосъобразно, е предпоставка за ангажиране на адвокатска защита чрез сключване на договор за правна защита и съдействие при съдебното му обжалване, последица от което е и заплащането на адвокатски хонорар за процесуално представителство. Ако НП не беше издадено, за ищеца нямаше да е налице право на обжалване, съответно нямаше да плати хонорар за това. Макар да не е задължително ползването на адвокатска защита при обжалване на НП, в случай, че не е в състояние само да организира защитата си, ангажирането на професионален защитник /адвокат/ е израз на обичайната грижа на лицето за охраняването на неговите права и интереси, а заплатеният хонорар е нормален и присъщ разход за обезпечаването на успешния, а в случая и окончателен изход на административнонаказателния спор.

Платеният адвокатският хонорар за осъществяване на тази защита е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 15 март 2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на Общото събрание на съдиите на първа и втора колегия на Върховния административен съд. Съгласно цитираното ТР при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им, представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон.

При тези констатации съдът намира, че е доказано наличието и на останалите две предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно: наличие на претърпени имуществени вреди и наличие на причинна връзка между отменения акт - НП и настъпилите имуществени вреди.

Предвид изложеното, искът за заплащане на обезщетение за имуществени вреди се явява доказан по основание. От приложения  договор за оказване на правна защита и съдействие от 27.11.2018 г. се установява, че договореното възнаграждение от 510 лева е заплатено в брой и в пълен размер. Същият е надлежно оформен, удостоверява извършено плащане в рамките на производството по АНД, преди постановяването на решение по спора и има характер на разписка за посочената в него като заплатена сума, съгласно ТР № 6 от 06.11.2013 г. по т.д. № 6/2012 г. на ОСГТК на ВКС, при което искът се явява доказан и по размер.

По изложените съображения, настоящият състав приема за доказани всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника на основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, във вр. с чл. 203 АПК. Предявеният иск е изцяло основателен и доказан и следва да се уважи, ведно със законната лихва, така както е претендирана – от датата на подаване на исковата молба, до окончателното  изплащане.

При този изход на спора и на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, на ищеца следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на общо 310,00 лева, от които 10,00 лева за платена държавна такса и 300,00 лв. – възнаграждение за един адвокат съгласно представен договор за оказване на правна защита и съдействие от 14.11.2019 г.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ДА ЗАПЛАТИ на Г.Ц.Г. с ЕГН ********** ***, сумата от 510,00 (петстотин и десет) лева - обезщетение за претърпени имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение Наказателно постановление № 42-0000616/23.04.2018г., издадено от и.д. Началник на ОО „Автомобилна администрация“ - София, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на исковата молба 27.11.2019 г. до окончателното ѝ изплащане.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ДА ЗАПЛАТИ на Г.Ц.Г. с ЕГН ********** ***, направените по делото разноски в общ размер на 310,00 (триста и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

Административен съдия: