Решение по адм. дело №474/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 4688
Дата: 24 ноември 2025 г.
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20257240700474
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4688

Стара Загора, 24.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20257240700474 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ).

Образувано е по повод Протест на Прокурор в Районна Прокуратура, с който се иска да се бъде отменено, като незаконосъобразно Решение № 1038 от Протокол № 25/27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 127, ал. 6 във вр. с чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на Общ устройствен план на Община Стара Загора в частта за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“, землище с. Богомилово, общ.Стара Загора, като за имота се отрежда жилищна устройствена зона – Жм1, съгласно изработения проект.

В протеста се поддържа, че оспореното решение на органа на местното самоуправление е незаконосъобразно,тъй като не е в предвидената форма, допуснати са съществени нарушения на административнопроизводствените правила във връзка с проведеното обществено обсъждане и е налице порок при прилагането на материалния закон, който е свързан със съществено противоречие с разпоредбата на чл. 62а, ал. 2 от ЗУТ. В съдебно заседание, протестиращия прокурор поддържа протеста си и моли да бъде уважен при доводи изложени в него.

Ответната страна, Общински съвет Стара Загора чрез пълномощника си, оспорва протеста и моли да бъде отхвърлен като неоснователен.

Настоящият състав на Административен съд Стара Загора като взе в предвид основанията посочени в протеста, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на административния акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК намира за установено следното:

Недвижим имот – горска територия, с площ от 1000 кв.м, съставляващ имот с идентификатор 04738.90.41, находящ се в местността „Божи рид“ в землището на с.Богомилово, е собствeност на Т. Ж. К., видно от приложен нотариален акт № 24, том I, рег.№ 181, дело № 19 по описа за 2023 година на нотариус С. М..

Със Заявление вх.№ 19-06-549/ 29.11.2023г, подадено от Т. К. до Главния архитект на Община Стара Загора, е поискано да й бъде разрешено изработването на проект за изменение на ОУП и План за застрояване относно поземлен имот с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с.Богомилово.

На заседание на ЕСУТ при Община Стара Загора, проведено на 29.11.2023г. е било разгледано подаденото от Т. К. заявление и е взето решение, обективирано в Протокол № 45/ 29.11.2023г., т.1.5, че може да бъде издадено разрешение за изработване изменение на Общ устройствен план в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с.Богомилово.

С Решение № 94 по Протокол № 5 от проведено заседание на 21.12.2023г., Общински съвет Стара Загора не е разрешил на Т. К. да възложи изработване на проект за изменение на действащия общ устройствен план на Община Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора, в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

Със ново заявление вх.№ 19-06-52/ 30.01.2024г, подадено от Т. К. до Главния архитект на Община Стара Загора, отново е поискано да й бъде разрешено изработването на проект за изменение на ОУП и План за застрояване относно поземлен имот с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

На заседание на ЕСУТ при Община Стара Загора, проведено на 31.01.2024г. е било разгледано подаденото от Т. К. заявление и е взето решение, обективирано в Протокол № 5/ 31.01.2024г., т. 1.14, че може да бъде издадено разрешение за изработване изменение на Общ устройствен план в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

С Решение № 198 по Протокол № 8 от проведено заседание на 29.02.2024г., Общински съвет Стара Загора е разрешил на Т. К. да възложи изработване на проект за изменение на действащия общ устройствен план на Община Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора, в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, като за имота се отреди жилищна устройствена зона – Жм1, съгласно приложени техническо задание и скица-предложение. Разрешено е и възлагане изработването на проект за ПУП – ПЗ за същия поземлен имот, като му се отреди жилищна устройствена зона – Жм1, ниско-етажно, свободно основно застрояване, с височина на застрояване Н до 7 метра, съгласно приложени техническо задание и скица-предложение. Планът за застрояване да бъде придружен от схеми „Водоснабдяване и канализации“ и „Електрификация“ /чл.108, ал.2 ЗУТ/, които да са съгласувани в съответните експлоатационни дружества, съгласно разпоредбата на чл.60, ал.2 от ЗУТ.

Със заявление рег.№ 10-01-4085/ 15.07.2024г., подадено до Кмета на Община Стара Загора, Т. К. е поискала на основание чл.127, ал.1 и ал.2 от ЗУТ да бъде проведено обществено обсъждане на проекта за изменение на ОУП в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

На 03.09.2024г. е проведено обществено обсъждане на частични изменения на Общ устройствен план на Община Стара Загора, одобрен с Решение № 1779/ 30.06.2022г. на ОбС Стара Загора, сред които и проекта за изменение на ОУП относно ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

Последвало е подаването на Заявление с вх.№ 19-11-399/ 11.09.2024г. от К. за одобряването на изработения проект за частично изменение на ОУП относно собствения й имот.

На заседание на ЕСУТ при Община Стара Загора, проведено на 18.09.2024г. е било разгледано подаденото от Т. К. заявление и е взето решение, обективирано в Протокол № 36/ 18.09.2024г., т. 3.5, че приема проекта за изменение на ОУП с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово

С Решение № 721 по Протокол № 19 от проведено заседание на 31.10.2024г. и решение № 845 по протокол № 21, от проведеното заседание на 18.12.2024 г. Общински съвет Стара Загора не е приел предложението за одобряване изменението на общ устройствен план на Община Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора, в частта му за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

Със заявление №10-01-1193/04.03.2025 година, подадено до кмета на община Стара Загора К. е поискала от кмета да внесе отново в Общински съвет Стара Загора за промяна на ОУП в частта относно ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово.

Кметът на община Стара Загора е внесъл в Общински съвет Стара Загора предложение №10-61-141 от 12.03.2025 г. за одобряване на проекта на изменение на ОУП в частта му относно ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с .Богомилово. В мотивите е изложено, че съгласно ОУП, одобрен с решение № 1158 по протокол № 44 от 26.05.2011 г. на Общински съвет –Стара Загора за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово е отредена Жм1, ниско–етажно, свободно основно с височина 7 метра. В ОУП, одобрен с решение № 1779 по протокол №40 от 30.06.2022 г. е предвидена устройствена зона за озеленени територии с публично ползване –градски паркове , градини улично озеленяване, което правело имота практически неизползавем и противоречяло на инвестиционните намерения на възложителя за промяна на предназначението на имота. Изложени са мотиви, че са настъпили съществени промени в обществено икономическите условия по смисъла на чл. 134,ал.1, т.1 от ЗУТ Според кмета целта на проекта за изменение на ОУП е уеднаквяване на устройствената зона и устройствените показатели на ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово със съседните имоти, за които е отредена Жм1. Той се е позовал на становищата на Регионална дирекция на горите, като е преценено, че към проекта са приложени решение за преценка необходимостта от извършаване на екологична оценка на № СЗ-35-ЕО/2024 г на РИОСВ – Стара Загора.

С Решение № 1038 от Протокол № 25 от 27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ е одобрен проект за частично изменение на общ устройствен план на Община Стара Загора, в частта относно ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово, съгласно изработения проект, като решението е взето с поименно гласуване с мнозинство 30 гласа "за", 12 гласа "против", 1 "въздържал се.

Настоящият състав на Административен съд Стара Загора като взе в предвид основанията посочени в протеста, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на административния акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК намира за установено следното:

Протестът е подаден от надлежно легитимирано лице, прокурор, на който съгласно разпоредбата на чл. 215, ал. 3 от ЗУТ е предоставена такава възможност, тоест е процесуално допустим и в съответствие с разпоредбата на чл. 127, т. 5 от Конституцията на Република България. Разгледан по същество протеста е ОСНОВАТЕЛЕН, като съображенията за това са следните:

От така описаната фактическа обстановка, съдът, стига до следните правни изводи:

Административният акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 127, ал. 6 от ЗУТ, общият устройствен план се одобрява от общинския съвет по доклад на кмета на общината. Тъй като в случая се променя изменение на общ устройствен план с промяна на устройствена зона "Озеленяване-паркове и градини, приложим е реда на чл. 62а, ал. 3, т. 2 от ЗУТ, съгласно който общинският съвет с мнозинство от две трети от общия брой съветника е овластен да променя предназначението на територии и поземлени имоти (предвидени за озеленени площи), тоест налице е компетентност на административният орган, тъй като решението е взето от компетентният административен орган с необходимото мнозинство.

Неоснователно в протеста се поддържа, че в случая не е спазена предвидената форма на административният акт. В оспореното решение са посочени фактически и правни основания въз основа на които е взето. Изрично е посочено, че приетото частично изменение на ОУП е на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 127, ал. 6 и чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ,.

Неоснователно в протеста се поддържа, че оспореният административен акт е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като имало ненадлежно проведено обществено обсъждане на проекта за частично изменение на ОУП. Това е така, тъй като в случая е спазен реда предвиден в чл. 127, ал. 1 от ЗУТ за разгласяване на проекта за частично изменение на ОУП, чрез интернет страницата на Община Стара Загора, разгласена е датата и мястото на общественото обсъждане, включително чрез местен самото обществено обсъждане е проведено. Обстоятелството, че в протокола от общественото обсъждане е отразено самото му провеждане и са приложени списък с лицата присъствали на него е достатъчно, за да се приеме, че такова е проведено, тъй като липсва изрично законово изискване какво следва да съдържа протокола от провеждането му. С оглед изчерпателност би следвало да се посочи, че Община Стара Загора е провела надлежно разгласяване на проекта за частично изменение и е посочила по предвидения ред датата и мястото на общественото обсъждане, тоест протокола е отразил само присъствалите лица и провеждането на общественото обсъждане, което щеше да е осъществено дори и при липсата на присъствие от граждани и организации.

По отношение на материалната законосъобразност на решението, съдът намира следното:

Основателно в протеста се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден при съществено нарушение на материалния закон. Това е така, тъй като решението на органа на местно самоуправление е в противоречие с разпоредбата на чл. 62а, ал. 2 от ЗУТ, съгласно която не може да се променя предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в общите или в подробните устройствени планове на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани, освен на части от тях за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. Не може да бъде споделено становището, че не следва да се прилага разпоредбата на чл. 62,ал.2 от ЗУТ , тъй като имотът представлявал гора, а не бил урбанизирана територия. В самото предложение на кмета на община Стара Загора изрично е посочено, че съгласно ОУП, одобрен с решение № 1158 по протокол № 44 от 26.05.2011 г. на Общински съвет –Стара Загора за ПИ с идентификатор 04738.90.41, местност „Божи рид“ в землището на с. Богомилово е отредена Жм1, ниско –етажно, свободно основно с височина 7 метра ОУП, одобрен с решение № 1779 по протокол №40 от 30.06.2022 г. е предвидена устройствена зона за озеленени територии с публично ползване –градски паркове , градини улично озеленяване от което следва, че имотът попада именно в такава територия. Да, той съгласно КККР на община Стара Загора е с предназначение горска територия. Това води до единствения извод, че имотът, предвиден за парк подлежи на отчуждаване. С така действащата редакция на материално-правна норма е въведен ограничителен режим, доколкото принципно законът забранява промяната на предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в общите или в подробните устройствени планове на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани.. Съществено в случая е да се посочи, че с разпоредбата на чл. 62а, ал. 1 от ЗУТ, промяна на предназначението въобще е недопустима при реализирано предвиждане на ОУП, определящо предназначението на територията или поземления имот за озеленена площ, като с разпоредбата на чл. 62а, ал. 2 от ЗУТ са предвидени изключения по отношение на части от такива територии и поземлени имоти с нереализирано предназначение, които са предвидени за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. В настоящия случай видно от самото оспорвано решение на Общински съвет Стара Загора и предложението на Кмета на Община Стара Загора, не е предвидено изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. Това са единствените две изключения, които законът предвижда, и при които може да бъде променено предназначението на част от имота, предвиден в общия или в подробния устройствен план за озеленени площи, които не са реализирани, тоест не са налице основанията, които дават възможност да се приложи хипотезата на чл. 62а, ал. 2 от ЗУТ, както основателно поддържа прокурора. и определени условия, които задължително следва да бъдат изпълнени, като нормите, уреждащи тази материя, са императивни, тоест тяхното изпълнение е задължителна предпоставка за законосъобразността на воденото административно производство,. В разпоредбата на чл. 62а, ал. 5 от ЗУТ е разписано изключение от предходните алинеи, съгласно което предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в ОУП или ПУП на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани, може да се променя с нов общ или подробен устройствен план на цялото населено място или селищно образувание, ако със схемите или план-схемите на зелената система се доказва, че са спазени нормативите за озеленени площи. В случая липсват доказателства , че с план-схемите на зелената система към ОУП на Стара Загора са спазени нормативите за озеленени площи и е възможно отпадането на предвиждането за такива на предходния за него подробен устройствен план. С оглед на което че решението на общинският съвет е прието в нарушение на материалния закон и следва на бъде отменено.

При този изход на делото и направеното искане от прокурора за присъждане разноски по водене на съдебното производство, изразяващи се в заплатена такса за публикуване на оспорването в Държавен вестник, ответника следва да заплати на Районна прокуратура Стара Загора разноски по делото в размер на 30 лева.

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 1038 от Протокол № 25/27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора.

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на Районна Прокуратура Стара Загора разноски по делото в размер на 30 (тридесет) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: