ОПРЕДЕЛЕНИЕ
02.08.2021г., гр. Хасково
Административен съд - Хасково, в закрито
заседание на втори август, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Съдия: Ива Байнова
разгледа
докладваното от съдия Байнова Адм. д. №513
по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано
по жалба от И.Т.Д. *** и посочен съдебен адрес:***, подадена чрез пълномощник, срещу
Заповед №114/22.03.2021г. на Кмета на Община Ивайловград.
С писмо вх.№4490/07.07.2021г. е
постъпила административната преписка по издаване на оспорената заповед.
Съдът като взе предвид депозираната
жалба, предмета на правния спор и приложените към делото доказателства, намира,
че делото не му е подсъдно.
От данните по приложената
административна преписка се установява, че между Община Ивайловград и И.Т.Д. на
18.07.2019г. е сключен Договор за наем на земеделска земя, по силата на който
наемодателят предоставя на наемателя за временно възмездно ползване земеделска
земя, с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади от Общинския поземлен
фонд, определена за индивидуално ползване,
разпределени съгласно Протокол на комисия по чл.37и, ал.7 от ЗСПЗЗ от
29.05.2019г. за допълнително разпределение на пасища, мери и ливади за
индивидуално ползване на територията на с. Белополци с ЕКАТТЕ 03681 /община
Ивайловград/. Със Заповед №114/22.03.2021г. на кмета на Община Ивайловград, на
основание чл. 44, ал.2 от ЗМСМА и чл.12, т.7 от сключения договор, договорът за
отдаване под наем е прекратен, считано от 22.03.2021г.
Договорът, прекратен с оспорената
заповед, е сключен на основание чл. 37и, ал. 12 ЗСПЗЗ и с него на жалбоподателя
е предоставено под наем пасище - публична общинска собственост. Разпоредбите на
чл. 37б, чл.37и и сл. от ЗСПЗЗ са част от сложен фактически състав, регламентиращ
ползването и управлението на земеделски земи - общинска собственост чрез
предоставянето им под наем или аренда на определена категория земеделски
стопани. При прекратяване на договора кметът на общината изпълнява общото си
правомощие по чл. 44, ал. 1 т. 8 ЗМСМА, но съгласно правилата, регламентирани
със ЗСПЗЗ като специален закон. Поради това следва да се приеме, че в случая
прекратяването на договора за наем с издаване на обжалваната заповед, е в
изпълнение на функциите на кмета на общината, възложени със специалния закон.
Като акт, постановен в процедура, предвидена в ЗСПЗЗ, оспорената заповед попада
в приложното поле на § 19, ал. 1 ПЗР на ЗИД АПК (ред. ДВ, бр. 58/2017 г.),
според който индивидуалните административни актове по ЗСПЗЗ и правилника за
неговото приложение, както и отказите за издаването им, с изключение на тези,
издадени от министъра на земеделието, храните и горите, се обжалват пред
районния съд по местонахождението на имота, по реда на АПК. Поради това
настоящия състав на съда приема, че не е компетентен да се произнесе по
законосъобразността на издадената по този ред заповед, а компетентен е
съответния районен съд или в случая Районен съд Ивайловград.
Направеното заключение не е в
противоречие с разрешението, възприето в т. 10 на Тълкувателно постановление №
2 от 19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегии на ВАС по
тълкувателно дело № 2/ 2014 г. Разпоредбата на чл. 24а, ал. 5 ЗСПЗЗ посочва
общия ред за управление на земи от общинския поземлен фонд, но не засяга
процедурата за предоставяне под наем и аренда на пасища, мери и ливади на определена
категория собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни
селскостопански животни. Отдаването под наем или аренда на тези общински имоти
на посочените категории земеделски стопани е регламентирано със специалните
правила на чл. 37и и сл. ЗСПЗЗ, които уреждат сключването на договорите и
тяхното прекратяване. Производствата по цитираните текстове са специални,
поради което оспорването на индивидуалните административни актове, издадени по
този ред и процедура, се осъществява съгласно § 19, ал. 1 от ПЗР на ЗИД АПК.
При наличието на специална процедура и
ред за предоставяне под наем или аренда на пасища, мери и ливади от общинския
поземлен фонд на определени категории земеделски стопани, общата разпоредба на
чл. 15 ЗОС за прекратяване на договори за наем на общински имоти също е
неприложима. В подкрепа на този извод са чл. 1 и чл. 14, ал. 2 от ЗОС, според
които общите правила за управление на имоти общинска собственост и
предоставянето под наем на такива имоти, регламентирани в закона, се прилагат,
освен ако в специален закон е предвидено друго или съответно друг ред.
По изложените съображения,
производството по настоящото дело следва да бъде прекратено, а жалбата - изпратена по подсъдност на местно
компетентния за разглеждането ѝ съд, а именно Районен съд - Ивайловград.
Водим от горното и на основание чл.135 ал.2 , вр. ал.
1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №513/2021г. по описа на Административен съд-Хасково.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд - Ивайловград.
Определението
не подлежи на обжалване.
Съдия: