O П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 515
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– МОНТАНА, V
състав в закрито заседание на 7 декември 2021 г. в състав:
Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА административно
дело № 517/2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК), във вр. с чл.
.., ал. ... от Закона за защита от дискриминация (ЗЗД).
Образувано
е по жалба на Л.М.П.,*** срещу Решение № 729/05 10 2021 г. на петчленен разширен заседателен състав,
определен по реда на чл. 48, ал. З от Закона за защита от дискриминация, с което жалбата й с вх. № М44-00-1347/22.05.2020 г. по описа на КЗД срещу
П*** Л*** И*** , кмет на с. С*** , обл. Монтана е оставена без разглеждане, а
производството по преписка № 423 е прекратено.
В жалбата
се твърди, че е подавала документи за участие в Програми през 2015, 2017 и 2020
г., поради което не са изтекли три години.
Този
състав на Административен съд Монтана приема жалбата за подадена в
законоустановения срок. Същата е подадена на 19 10 2021 г., видно от поставения
щемпел на КЗД /л. 4/, а Съобщението, с което е получила обжалваното Решение,
видно от представеното ИД е с дата 08 10 2021 г. /л. 183/. Оспорващата е лице с
правен интерес, тъй като е пряко засегната от постановения акт. Този акт е
индивидуален административен такъв, подлежащ на обжалване, тъй като с него е
направен изричен отказ от разглеждане по същество на подадена жалба против
Кмета на Община С*** , поради което жалбата се явява допустима за разглеждане
по същество.
С
оспореното Решение е прието, че от събраните по преписката писмени
доказателства, се установява, че при кандидатстване за работа по Програма
„Предоставяне на грижа в домашна среда", всички потребители са заявили желание
кой да ги обгрижва, като един помощник трябвало да се грижи за поне трима
потребители. От 2006г. до 2014г. жалбоподателката е била наемана по Програми на
територията на община Монтана, а през 2010г. Л.П. подала заявление за кандидатстване
за личен асистент, социален асистент или домашен помощник по проект, но не била
избрана от кандидат-потребители за техен личен асистент. През 2015г. и 2017г. Л.П.
подавала заявления за кандидатстване за личен асистент, социален асистент или
домашен помощник по проект „Независим живот" и за личен асистент по проект
„Нови възможности за грижа“, но лицата с които посочила, че желае да работи не
били одобрени за ползване ла услугата личен асистент. Съставът следва да
уточни, че жалбоподателката не е посочила период, за който се отнасят
оплакванията й. Видно от депозираните писмени становища и приложените
доказателства от ответната страна П*** Л*** И*** - кмет на с. С*** и от
заинтересованата страна Община Монтана, представлявана от кмета З*** Ж*** ,
съставът установи, че Л.П. от 2017г. до момента на депозиране на жалбата и в
Комисията за защита от дискриминация, в Община Монтана няма подадени документи
за участие в обявените програми за наемане на безработни лица на работа. От
приложените и приети като доказателства по преписката документи е установено,
че последното подадено от П. заявление за кандидатстване за личен асистент, социален
асистент или домашен помощник по проект „Независим живот“, е входирано в Община
Монтана под № ЛА-НЖ-70/07.02.2017г. Предвид факта, че жалбата въз основа на
която е образувана преписката, е входирана под № 44-00-1347/22.05.2020 г. е
налице хипотезата за прилагане на чл.52, ал.1 от ЗЗДискр. - „Не се образува
производства, a образуваното се прекратява, ако са изтекли три години от
извършване на нарушението." В подкрепа на факта, че след 07.02.2017г.
жалбоподателката не е подавала документи за кандидатстване по проект е и официалният
отговор от Община Монтана до Омбудсмана на Република България даден на
10.09.2020г.В писмото се казва: „По НП „Предоставяне на грижи в домашна
среда", има подадено заявление от потребителката П*** А*** Н*** от с. С***
, която желае за нея да се грижи Л.М.П.. Г-жа П. не е подавала документи за
участие в Проекта и не и е издавано Насочващо писмо от Бюро по труда гр.
Монтана.
Настоящият
състав счита Решението за неправилно. На първо място Административният орган не
е изяснил с жалбоподателката, предвид сочените от нея различни факти, кой е периода,
за който се отнасят оплакванията й, респ. кои са относимите за този период
факти и обстоятелства, в това число подавани Заявления и по кои програми, респ.
наличие/липса на влезли в сила актове по тези Заявления.
На
следващо място неправилно е прието, че е изтекъл срок от три години, считано от
07 02 20217 г. Тази дата, приета за начало на извършване на нарушение всъщност
е датата на подаване на заявлението за кандидатстване по определен проект,
което само по себе си не предполага нарушение.
От друга
страна в Становището на Община Монтана противоречиво е посочено, че от 2017 г.
жалбоподателката не е подавала документи за участие, като същевременно
представя такива документи за същата 2017 г., които противоречия АО е следвало
да изясни със страните.
С оглед на
изложеното този състав на съда счита, че оспореното решение следва да бъде
отменено, а преписката изпратена на АО за ново произнасяне при спазване на
указанията дадени в настоящото определение, а именно да укаже на
жалбоподателката да уточни, кои са годините за които се отнасят оплакванията й
от Кмета на с. С*** , в това число кои са Програмите, по които е
кандидатствала/подавала документи съответни на тези години, респ. кой е административният
орган пред който е подавала съответните Заявления. В резултат на извършените
уточнения АО следва да извърши проверка на относимите за този период факти и
обстоятелства, в това число основанията за ненаемане по тези Програми, респ.
наличие/липса на влезли в сила актове по същите тези уточнени от
жалбоподателката Програми.
След
установяване на горните факти и обстоятелства, АО следва да прецени дали са
налице основания за прекратяване на производството или следва да постанови
Решение по съществото на подадената жалба.
Въз основа
на изложеното и на основание чл. 200 от АПК СЪДЪТ
ОТМЕНЯ като
неправилно Решение № 729/05 10 2021 г. на петчленен разширен заседателен
състав, определен по реда на чл. 48, ал. З от Закона за защита от
дискриминация, с което жалбата на Л.М.П.,*** 44-00-1347/22.05.2020 г. по описа
на КЗД срещу П*** Л*** И*** , Кмет на с. С*** , обл. Монтана, е оставена без
разглеждане, а производството по преписка № 423 е прекратено.
ИЗПРАЩА
преписката на Комисия защита от дискриминация за продължаване на
административнопроизводствените действия, съгласно дадените в мотивите на
настоящото Определение указания.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване в 7 дн.ср. от съобщаването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: