Определение по дело №517/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 декември 2021 г. (в сила от 31 декември 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700517
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е     515

                             

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, V състав в закрито заседание на 7 декември 2021 г. в състав:

 

Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА административно дело № 517/2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК), във вр. с чл. .., ал. ... от Закона за защита от дискриминация (ЗЗД).

 

Образувано е по жалба на Л.М.П.,*** срещу Решение № 729/05 10 2021 г. на петчленен разширен заседателен състав, определен по реда на чл. 48, ал. З от Закона за защита от дискриминация, с което жалбата й с вх. № М44-00-1347/22.05.2020 г. по описа на КЗД срещу П*** Л*** И*** , кмет на с. С*** , обл. Монтана е оставена без разглеждане, а производството по преписка № 423 е прекратено.

В жалбата се твърди, че е подавала документи за участие в Програми през 2015, 2017 и 2020 г., поради което не са изтекли три години.

Този състав на Административен съд Монтана приема жалбата за подадена в законоустановения срок. Същата е подадена на 19 10 2021 г., видно от поставения щемпел на КЗД /л. 4/, а Съобщението, с което е получила обжалваното Решение, видно от представеното ИД е с дата 08 10 2021 г. /л. 183/. Оспорващата е лице с правен интерес, тъй като е пряко засегната от постановения акт. Този акт е индивидуален административен такъв, подлежащ на обжалване, тъй като с него е направен изричен отказ от разглеждане по същество на подадена жалба против Кмета на Община С*** , поради което жалбата се явява допустима за разглеждане по същество.  

С оспореното Решение е прието, че от събраните по преписката писмени доказателства, се установява, че при кандидатстване за работа по Програма „Предоставяне на грижа в домашна среда", всички потребители са заявили желание кой да ги обгрижва, като един помощник трябвало да се грижи за поне трима потребители. От 2006г. до 2014г. жалбоподателката е била наемана по Програми на територията на община Монтана, а през 2010г. Л.П. подала заявление за кандидатстване за личен асистент, социален асистент или домашен помощник по проект, но не била избрана от кандидат-потребители за техен личен асистент. През 2015г. и 2017г. Л.П. подавала заявления за кандидатстване за личен асистент, социален асистент или домашен помощник по проект „Независим живот" и за личен асистент по проект „Нови възможности за грижа“, но лицата с които посочила, че желае да работи не били одобрени за ползване ла услугата личен асистент. Съставът следва да уточни, че жалбоподателката не е посочила период, за който се отнасят оплакванията й. Видно от депозираните писмени становища и приложените доказателства от ответната страна П*** Л*** И*** - кмет на с. С*** и от заинтересованата страна Община Монтана, представлявана от кмета З*** Ж*** , съставът установи, че Л.П. от 2017г. до момента на депозиране на жалбата и в Комисията за защита от дискриминация, в Община Монтана няма подадени документи за участие в обявените програми за наемане на безработни лица на работа. От приложените и приети като доказателства по преписката документи е установено, че последното подадено от П. заявление за кандидатстване за личен асистент, социален асистент или домашен помощник по проект „Независим живот“, е входирано в Община Монтана под № ЛА-НЖ-70/07.02.2017г. Предвид факта, че жалбата въз основа на която е образувана преписката, е входирана под № 44-00-1347/22.05.2020 г. е налице хипотезата за прилагане на чл.52, ал.1 от ЗЗДискр. - „Не се образува производства, a образуваното се прекратява, ако са изтекли три години от извършване на нарушението." В подкрепа на факта, че след 07.02.2017г. жалбоподателката не е подавала документи за кандидатстване по проект е и официалният отговор от Община Монтана до Омбудсмана на Република България даден на 10.09.2020г.В писмото се казва: „По НП „Предоставяне на грижи в домашна среда", има подадено заявление от потребителката П*** А*** Н*** от с. С*** , която желае за нея да се грижи Л.М.П.. Г-жа П. не е подавала документи за участие в Проекта и не и е издавано Насочващо писмо от Бюро по труда гр. Монтана.

Настоящият състав счита Решението за неправилно. На първо място Административният орган не е изяснил с жалбоподателката, предвид сочените от нея различни факти, кой е периода, за който се отнасят оплакванията й, респ. кои са относимите за този период факти и обстоятелства, в това число подавани Заявления и по кои програми, респ. наличие/липса на влезли в сила актове по тези Заявления.

На следващо място неправилно е прието, че е изтекъл срок от три години, считано от 07 02 20217 г. Тази дата, приета за начало на извършване на нарушение всъщност е датата на подаване на заявлението за кандидатстване по определен проект, което само по себе си не предполага нарушение.

От друга страна в Становището на Община Монтана противоречиво е посочено, че от 2017 г. жалбоподателката не е подавала документи за участие, като същевременно представя такива документи за същата 2017 г., които противоречия АО е следвало да изясни със страните.

С оглед на изложеното този състав на съда счита, че оспореното решение следва да бъде отменено, а преписката изпратена на АО за ново произнасяне при спазване на указанията дадени в настоящото определение, а именно да укаже на жалбоподателката да уточни, кои са годините за които се отнасят оплакванията й от Кмета на с. С*** , в това число кои са Програмите, по които е кандидатствала/подавала документи съответни на тези години, респ. кой е административният орган пред който е подавала съответните Заявления. В резултат на извършените уточнения АО следва да извърши проверка на относимите за този период факти и обстоятелства, в това число основанията за ненаемане по тези Програми, респ. наличие/липса на влезли в сила актове по същите тези уточнени от жалбоподателката Програми.  

След установяване на горните факти и обстоятелства, АО следва да прецени дали са налице основания за прекратяване на производството или следва да постанови Решение по съществото на подадената жалба.

Въз основа на изложеното и на основание чл. 200 от АПК СЪДЪТ

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ като неправилно Решение № 729/05 10 2021 г. на петчленен разширен заседателен състав, определен по реда на чл. 48, ал. З от Закона за защита от дискриминация, с което жалбата на Л.М.П.,*** 44-00-1347/22.05.2020 г. по описа на КЗД срещу П*** Л*** И*** , Кмет на с. С*** , обл. Монтана, е оставена без разглеждане, а производството по преписка № 423 е прекратено.

 

ИЗПРАЩА преписката на Комисия защита от дискриминация за продължаване на административнопроизводствените действия, съгласно дадените в мотивите на настоящото Определение указания.

 

         ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в 7 дн.ср. от съобщаването му. 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: