Решение по дело №271/2022 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 81
Дата: 19 септември 2022 г.
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20222180200271
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 81
гр. Царево, 19.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седми септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Минчо Т. Танев
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Минчо Т. Танев Административно
наказателно дело № 20222180200271 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 53 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. И. Л., ЕГН **********, срещу Наказателно
постановление № 11-01-47/ 30.05.2022 г. на Директор на АДФИ, с което за
нарушение на чл. 62 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите, на Г. И. Л., ЕГН
**********, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
300.00 лева, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция, вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната финансова
инспекция, вр. чл. 53, ал. 1 от ЗАНН
В с.з. за жалбоподателят редовно призован, не се явява. За не го се явява
процесуален представител- адвокат, който пледира за отмяна на НП.
В с.з. за АНО, редовно призован, се явява процесуален представител-
1
юрисконсулт, който пледира за потвърждаване на НП
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства намира
следното от фактическа и правна страна:
При извършване на проверка в Община Царево, било установено, че до
31.03.2020 г. включително, в Община Царево, гр. Царево, жалбоподателя-
като ********** общината- не е предоставил на Националната агенция за
приходите в електронен вид обобщена справка по образец- приложение № 9,
за предоставените на всеки един от превозвачите, осъществяващи превози на
територията на общината, средства по реда на Наредбата за условията и реда
за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите. С оглед на така установеното, актосъставителя съставил против
жалбоподателя АУАН с № 11-01-47/ 19.01.2022 г. в който приетото за
нарушение е било описано ясно и изчерпателно. Препис от акта е връчен на
жалбоподателя и подписан с възражения.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено процесното НП, в
което нарушението е описано по същия начин и му е дадена същата правна
квалификация, като за извършеното нарушение по чл. 62 от Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи
за извършване на превозите, на жалбоподателя е наложена глоба в размер на
300,00 лева на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова
инспекция, вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр.
чл. 53, ал. 1 от ЗАНН.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
2
Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок от лице,
което има правен интерес, предвид което е допустима. Разгледана по
същество е частично основателна, като съображенията на съда са следните:
Настоящото производство е от административно наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да
представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, дали
това деяние е извършено от лицето посочено в акта и наказателното
постановление като нарушител и дали е извършено от това лице виновно.
Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно
нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не
се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно
правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно
отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното. (Така и
ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че в тежест на административно
наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има
административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното
постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат
спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
В конкретния случай с процесното НП е ангажирана отговорността на
жалбоподателя за това, до 31.03.2020 г. включително, в Община Царево, гр.
Царево, жалбоподателя- като ***********общината- не е предоставил на
Националната агенция за приходите в електронен вид обобщена справка по
образец- приложение № 9, за предоставените на всеки един от превозвачите,
осъществяващи превози на територията на общината, средства по реда на
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране
на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт
и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите.
В жалбата си и пред съда, жалбоподателя не спори фактическата
обстановка. Счита, че е налице приложение на чл. 28 от ЗАНН, алтернативно,
3
че са налице предпоставките за намаляване на санкцията.
Съгласно чл. 62 от Наредбата ежегодно в срок до 31 март ******* на
общините предоставят на Националната агенция за приходите в електронен
вид обобщена справка по образец – приложение № 9, за предоставените на
всеки един от превозвачите, осъществяващи превози на територията на
общината, средства по реда на тази наредба.
В случая, съда приема, че нарушението безспорно е извършено от
жалбоподателя- което не се спори пред съда- поради което и правилно е
ангажирана наказателна отговорност спрямо него.
Във връзка с изложеното от жалбоподателя и след внимателен прочит
на събраните по делото доказателства, съда намира, че при съставянето на
акта и при издаването на наказателното постановление не са допуснати
нарушения на ЗАНН. Актът за установяване на административното
нарушение е съставен съобразно нормите на ЗАНН, съставен е в изискуемия
срок и е надлежно подписан от съставителя, свидетелите и нарушителя. Той е
подробен и обоснован. По делото не са установени различни факти и
обстоятелства, както и не са ангажирани достоверни доказателства, оборващи
констатациите в акта, поради което съдът приема описаното в него за
безспорно установено. Съдът намира, че описаното в АУАН и НП деяние
съдържа всички обективни и субективни признаци на административно
нарушение, което нарушението е извършено от жалбоподателя, поради което
правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност
спрямо него. Наказателното постановление е издадено при спазване
изискванията на закона и съдържа необходимите реквизити. Както при
съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са спазени
всички процесуални правила и норми. Същите са постановени от
оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална
компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание.
Посочените фактически обстоятелства са безспорно установени в хода на
съдебното производство. Правилно са приложени и съотносимите законови
разпоредби към установеното административно нарушение. В този смисъл
Решение № 220 от 12.02.2021 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 2172/2020 г.
Решение № 747 от 26.06.2020 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 887/2020 г.
Наказанието обаче неправилно е определено по размер. В санкционната
4
част на нормата на чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, се сочи, че при упражняването
на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и
лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако
деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на
нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната
дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба
от 200,00 до 2000,00 лв.
Наказващият орган правилно е преценил, че в случая субект на
нарушението се явява жалбоподателя, но е наложил наказание над
предвидения от закона минимум, без да посочи, че са налице отегчаващи
обстоятелства. Наличието на такива не беше доказано и пред съда, поради
което следва да се приеме, че наказанието трябва да бъде в минимален размер
от 200,00 лв.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-47/ 30.05.2022 г. на
Директор на АДФИ, с което за нарушение на чл. 62 от Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи
за извършване на превозите, на Г. И. Л., ЕГН **********, е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 300.00 лева, на основание чл.
32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, вр. чл. 35, ал. 1
от Закона за държавната финансова инспекция, вр. чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, в
частта му досежно размера на определеното административно наказание, като
НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание „глоба“ от
300,00 лева на 200,00 лева.
ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление в останалата му част
като законосъобразно.
5
ОСЪЖДА Г. И. Л., ЕГН **********, да заплати на дирекция АДФИ,
сумата в размер на 80,00 лева, за юрисконсултско възнаграждение.


Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен
съд- Бургас, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.


Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
6