Р Е
Ш Е Н И Е
№ 197/11.11.2022 г. гр.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД втори административен състав
На втори ноември
2022 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар Ст. Гюмлиева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В. Драганов
Административно дело № 189 по описа на 2022 година.
За да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е образувано по жалба на Г.С. Х., чрез проц.
представител адв. С. Е. против Заповед № ТУ/**-*****/09.06.2022г.
на кмета на Община Ямбол, с която на
основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е
забранено ползването на обект „Кафе сладкарница" с идентификатор
87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с
адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до представяне на
необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а именно
Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.
В жалбата са развити доводи за
незаконосъобразност на оспорената
заповед като постановена в нарушение на
материалния закон. Прави се искане съдът да отмени оспорената заповед с присъждане на
направените по делото разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява лично и с процесуалния
си представител адв. С. Е. ***, която поддържа
жалбата и направеното искане. Претендира разноски
съобразно представения списък на същите. Допълнително представя писмени бележки
с вх.№ 2688/10.11.2022г.
Ответникът по делото,
своевременно и редовно призован не се явява и не изпраща процесуален
представител. Редовно упълномощения такъв е изготвил писмен отговор с вх. №****/22.07.2022г.,
в който изразява становище за неоснователност
на жалбата и моли за отхвърлянето й, с
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и
в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната фактическа обстановка:
Административното производство е
започнало във връзка с постъпил сигнал в община Ямбол, въз основа на който е
направена проверка и оглед на обект „Кафе-сладкарница“ с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на
гр. Ямбол, с адрес ул.*, собственост на оспорващия Г.Х.. Дадени са предписания за
преустановяване на дейността отразени в Констативен протокол № 217/17.11.2021г.
и Констативен протокол №219/18.11.2021г., съставени от служители на Община
Ямбол. Констатирано е, че процесния обект -
„Кафе-сладкарница" функционира като „Заведение за бързо хранене“. Впоследствие
е извършена нова проверка на 25.11.2021г. и е установено, че процесната „Кафе-сладкарница" отново функционира като
„Заведение за бързо хранене", за което са съставени Констативен протокол №
225/25.11.2021г. и Констативен Акт № 07/26.11.2021г. Отразено е, че относно
строителната документация за обекта в архива на Община Ямбол има Проект за
„Преустройство на съществуващ обект „Кафе-сладкарница" в „Заведение за
бързо хранене" - V категория, одобрен на 22.10.2021г. от Главен Архитект
на Община Ямбол и строително разрешение №175/27.10.2021г. за преустройство на
„Кафе-сладкарница" представляваща сграда с идентификатор 87374.541.16.12 и
С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 в „Заведение за бързо хранене" - ЗП =
РЗП = 159кв.м. - пета категория. Посочено е още, че последното не е влязло в
сила и респективно не е издавано Удостоверение за въвеждане в експлоатация.
При извършената
служебна проверка се установи, че цитираното строително разрешение е обжалвано
и в ЯАС е образувано адм. дело № ***/2021г., което
към настоящия момент не е приключило с влязъл в сила съдебен акт.
По съставения
Констативен акт № 07/26.11.2021 г., в законоустановения
срок в Община Ямбол е подадено
възражение от Г.Х. с рeг. № 2801-26543 от 17.12.2021г.
с довод, че на 22.10.2021г. главния архитект на Община Ямбол е одобрил проект
за преустройството на съществуващ обект „Кафе-сладкарница” в „Заведение за
бързо хранене" и че за същият е издадено разрешение за строеж № РС-175 от
27.10.2021г.
На 22.12.2021г. е изпратено писмо с
peг. № и2801-26967/22.12.2021г. до собственика на
обекта с мотиви за отхвърляне на възражението,
тъй като Разрешение за строеж №
РС-175 от 27.10.2021г. не е влязло в сила и съответно няма издадено
Удостоверение за въвеждане в експлоатация.
Във връзка с горните констатации адм.
орган е достигнал до извода, че е налице нарушение по чл. 178, ал. 4 от Закона
за устройство на територията /ЗУТ/, съгласно който не се разрешава строежи или
части от тях да се ползват не по предназначение /в случая Кафе-сладкарница се
ползва за Заведение за бързо хранене/.
В резултат на изложеното, на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ, със Заповед
№ ТУ/04-00002/03.02.2022г. на Зам. Кмета на Община Ямбол, упълномощен със
заповед № РД/02-00952 от 17.12.2019г. е забранено
ползването на обект „Кафе сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 по
КК на гр. Ямбол, с адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до
представяне на необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а
именно Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.
Заповед № ТУ/04-00002/03.02.2022г. е
обжалвана от Х. в ЯАС, където е образувано адм. дело
№ **/2022г. по описа на последния. С Решение № 60/05.04.2022г., влязло в сила
на 21.04.2022г. процесната заповед е обявена за
нищожна, като преписката е изпратена на компетентния адм. орган - кмета
на Община Ямбол за произнасяне по молба с вх. № 2801-23615/09.11.2021г. за
функциониране на обект с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на Ямбол, находящ се на ул.*, без влязло в сила разрешение за строеж,
а именно „Преустройство на „Кафе сладкарница в „Заведение за бързо хранене“, при спазване на задължителните указания по
тълкуване и прилагане на закона.
С писмо изх.№ 356/27.04.2022г. преписката е
изпратена на кмета на
Община Ямбол и получена на същата дата. В изпълнение на Решение №
60/05.04.2022г. по адм.
дело № **/2022г. по описа на ЯАС, адм. орган е
извършил проверка на 12.05.2022г. и оглед
на обект „Кафе-сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с
идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, находящ
се на ул. *, собственост на Г.С.Х., при което е констатирано, че същият
продължава да се ползва като „Заведение за бързо хранене", без влязло в
сила Разрешение за строеж, за „Преустройство на „кафе-сладкарница" в
„Заведение за бързо хранене". Констатациите от проверката са отразени в
Констативен протокол №79/12.05.2022г., към който е приложен и снимков материал.
Съставен е също така Констативен акт № 02/27.05.2022г., като същият е съобщен с обявление per. №0-0182/30.05.2022г., съгласно §4, ал.1 от ДР на ЗУТ,
върху обект „Кафе-сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на
гр. Ямбол функциониращ, като „Заведение за бързо хранене", намиращ се на
ул. *, на интернет страницата на Община
Ямбол, на адреса посочен за кореспонденция от собственика на обекта и на
информационното табло във фоайето на сградата на община Ямбол на 30.05.2022г. В Констативен акт № 02/27.05.2022г. е посочено, че със същия се открива адм. производство по реда на чл. 223, ал.1, т.6 и т.7 от ЗУТ за забрана ползването на процесния обект.
По констативния акт в законоустановения
срок в община Ямбол е подадено възражение с рer. №
2801-11156 от 06.06.2022г. от фирма „* 78" ЕООД
– наемател на обекта, а на 07.06.2022г. с рег № 2801-11257
и от собственика и жалбоподател в настоящото производство Г.Х..
С писмо с изх. №
2801-11345/07.06.2021г. до Г.Х. и писмо
с изх. № 2801- 11337/07.06.2022г. до „* 78" ЕООД, адм.
орган е изразил становище за
отхвърляне на възраженията, с мотиви, че
Разрешение за строеж №175 от 27.10.2021Г. не е влязло в сила и съответно
няма издадено Удостоверение за въвеждане на
процесния обект в експлоатация. Процесните писма са обявени с
Обявление с per. №0-0214/09.06.2022г. и Обявление с
рег.№ 0213/09.06.2022г. на сайта на Община Ямбол и на информационното табло във
фоайето на последната, а на 10.06.2022г. същите са поставени на обект
„Кафе-сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на гр. Ямбол и на
адреса посочен за кореспонденция от собственика на обекта, за което е съставен
констативен протокол № 110/10.06.2022г.
Последвало е издаване на оспорената в настоящото производство Заповед №
ТУ/**-*****/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, с която на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във
връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на обект „Кафе
сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор
87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. * като „Заведение за бързо
хранене", до представяне на необходимите надлежно издадени строителни
книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в експлоатация на
обекта.
Заповедта е обявена с Обявление с per.
№0-0235/15.06.2022г. на сайта на Община
Ямбол и на информационното табло във фоайето на последната и поставяне на
същото на обект „Кафе-сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на
гр. Ямбол и на адреса посочен за кореспонденция от собственика на обекта – виж
констативен протокол № 118/15.06.2022г.
Жалбата на Х. е депозирана директно в ЯАС
с вх.№ 1670/22.06.2022г., като на два пъти
с влезли в сила Определение
№300/08.07.2022г. и Определение №319/19.07.2022г., съдът е оставил без уважение
исканията му за спиране изпълнението на обжалваната заповед.
С оглед
така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на
което е допустима.
Разгледана по същество жалбата се
преценя като неоснователна по
следните съображения:
В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр.
чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения
административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146
от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като
установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се
преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е
законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната
съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен
орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените
правила, да не противоречи на материалноправните
разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от
посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.
Предмет на осъществявания съдебен контрол е Заповед № ТУ/**-*****/09.06.2022г.
на кмета на Община Ямбол, с която на
основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е
забранено ползването на обект „Кафе сладкарница" с идентификатор
87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с
адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до представяне на
необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а именно
Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.
Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган – кмета на
Община Ямбол с оглед разпоредбата на чл.223, ал.1 от ЗУТ и след обявяване за
нищожна с влязло в сила Решение №
60/05.04.2022г. по адм. дело № **/2022г. по описа на
ЯАС на Заповед
№ ТУ/04-00002/03.02.2022г. с идентично съдържание, но издадена от зам. кмета на
Община Ямбол.
При издаване на Заповед № ТУ/**-*****/09.06.2022г. е спазена и формата по чл. 59, ал. 2 от АПК
– същата е в писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, включително както
правни, така и фактически основания за издаването й, т.е. същата е мотивирана.
В проведеното административно
производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, които като резултат да водят до липсата на волеизявление или да сочат
на извод за превратно упражняване на власт, както и да нарушават правото на
защита на заинтересуваните лица. Видно от доказателствата по делото в случая
адм. орган стриктно е спазил процедурата
регламентирана в разпоредбата на чл.178, ал. 6 от ЗУТ, съгласно която при нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от четвърта и пета категория кметът
на общината или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен
констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и
разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа
и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други. Разпореждането е задължително
за доставчиците и се изпълнява незабавно.
Производството е започнало със съставянето на
констативен протокол № 79/12.05.2022г., видно от който обект с идентификатор
97374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. *
въведени в експлоатация като „Кафе-сладкарница", не се ползват с това
предназначение, а като „Заведение за бързо хранене", за което обстоятелство е приложен снимков материал. Съставен е констативен акт №
02/27.05.2022г., като същият е обявен с обявление per. №0-0182/30.05.2022г. по реда на § 4, ал.2 от ДР
на ЗУТ, като същият е поставен на строежа, на адреса
посочен за кореспонденция от собственика на обекта и на определените за
това места в сградата на община Ямбол, доколкото жалбоподателя не е намерен на
посочения от него адрес. Този начин на съобщаване не е довел до нарушаване
правото на защита на жалбоподателя, доколкото същия е узнал за съставения констативен
акт и се е възползвал от предоставената му възможност да подаде възражения
срещу същия. Възраженията са обсъдени от
адм. орган
преди издаване на на обжалваната заповед и са
приети за неоснователни, за което са изложени и съответните мотиви.
При проверка за съответствието на оспорената заповед с
материалния закон и неговата цел, с оглед приетите по делото доказателства,
съдът счита, че са налице материалноправните
предпоставки за издаване на Заповед №
ТУ/**-*****/09.06.2022г.
от кмета на Община Ямбол.
Съгласно 178, ал. 1 от ЗУТ не се
разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в
експлоатация от компетентния орган по чл. 177, а с ал.4 на
същия текст, посочена като правно основание за издаване на оспорената заповед,
не се разрешава строежи или части от тях да се ползват не по предназначението
им или в нарушение на условията за въвеждане в експлоатация.
Съгласно 223, ал. 1, т.6 от ЗУТ
за строежите от четвърта, пета и шеста категория кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице
забранява ползването на строежи или на части от тях, които не са въведени в
експлоатация по установения ред или се ползват не по предназначението си
съгласно издадените строителни книжа и условията за въвеждане в експлоатация.
По делото не е спорно, че съгласно
договор за покупко-продажба на недвижим имот с per. №
ДГ/05-000096 от 19.08.2014 г., с вх. per. № 6706 от
20.08.2014 г. на СВ - Ямбол,
жалбоподателя Г.С.Х. е собственик на „Кафе-сладкарница, представляваща
сграда с идентификатор 87374.541.16.12 по КК на гр. Ямбол, ведно със склад,
представляващ самостоятелен обект в сграда с идентификатор 87374.541.11.17 по
КК на гр. Ямбол". За същата са издадени
Разрешение за строеж № 123/04.04.2006 г. и Удостоверение №80/10.09.2013 г. за въвеждане
в експлоатация на строеж: „Отделяне на съществуващо кафе-сладкарница от жилищен
блок“. Самият жалбоподател е инициирал производство пред
адм. орган за преустройство на
съществуващия обект „Кафе-сладкарница" в „Заведение за бързо
хранене". Проектът за исканото преустройство придружен с комплексен доклад
по части Архитектура, ВиК, ОВК, Конструктивно
становище и Електро становище е одобрен
на 22.10.2021г. от главния архитект на община Ямбол. Издадено е строително
разрешение №175/27.10.2021г. от главен архитект на община Ямбол, което е
обявено на заинтересованите лица и оспорено пред ЯАС, както бе посочено по горе - образувано е адм. дело № ***/2021г., което към настоящия момент не е
приключило с влязъл в сила съдебен акт, т.е. процесното
строително разрешение не е влязло в сила. На жалбоподателя не е издавано
разрешение за въвеждане в експлоатация на преустроения обект„Кафе-сладкарница"
в „Заведение за бързо хранене", но независимо от това същия е сключил
договор за отдаване под наем на процесния обект. От
съставените от адм.
орган констативни протоколи придружени със снимков материал по категоричен
начин се установява, че процесния обект е
функционирал като заведение за бързо хранене с наименование „Домашна кухня
„Национал“, в нарушение на разпоредбата на чл. 178, ал.4 от ЗУТ. Изложеното
налага извода, че адм. орган правилно е упражнил
правомощието си по чл. 223, ал. 1,
т.6 от ЗУТ и е издал оспорената заповед, при наличие на
материалните предпоставки, предвидени в ЗУТ.
Предвид изложеното, съдът счита,
че Заповед № ТУ/**-*****/09.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, като постановена от компетентен орган, при спазване на
изискуемата форма на акта, и в съответствие с административнопроизводствените
правила, с материалния закон и неговата цел се явява законосъобразна, а жалбата срещу нея следва
да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния
представител на ответника искане за присъждане на разноски е основателно. Жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на ответника направените в
производството разноски в размер на 100/сто/ лева за юрисконсултско
възнаграждение, който размер е определен на основание чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл.
37, ал. 1 от Закона за правната помощ.
Водим от горното
и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК,
ЯАС, втори административен състав
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на
Г.С. Х.
против Заповед № ТУ/**-*****/09.06.2022г.
на кмета на Община Ямбол, с която на
основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е
забранено ползването на обект „Кафе сладкарница" с идентификатор
87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с
адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до представяне на
необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а именно
Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.
ОСЪЖДА Г.С. Х., ЕГН ********** *** направените в
производството разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100/сто/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
СЪДИЯ: /п/ не се чете