Решение по дело №211/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 645
Дата: 28 юли 2023 г. (в сила от 15 август 2023 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20237260700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №645

28.07.2023г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на четиринадесети юли                           две хиляди и двадесет и трета  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА 

                                               

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№211 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуален кодекс и е образувано по жалба от К.С.Й. ***, против Уведомително писмо изх.№02-260-6500/4338 от 18.01.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба №3/17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021, издадено от Зам.изпълнителен Директор на ДФЗ - в частта, в която по схема ДПЖСК има намаление в размер на 17 585,42 лева /уточнение от 07.03.2023г., л. 283/. В жалбата се твърди, че на 31.05.2020г. жалбоподателят подал пред ДФЗ заявление, като през 2021г. получил част от заявените за плащане суми. Впоследствие многократно правил телефонни запитвания за причината да не получи цялата сума. Оспорваният акт – УП, бил нищожен, постановен от орган без материална компетентност и в акта не било посочено основанието за издаването му. Актът бил постановен и в противоречие с процесуалните правила, тъй като не бил уведомен по чл.26 от АПК за производството по издаване на УП, не били изяснени всички факти и обстоятелества от значение по случая, не му била дадена възможност за възражения, не били обсъдени възраженията и искания, не били изложени мотиви и такива липсвали в акта. Посочени били някаклко основания за намаляване на подпомагането, но оставало неясно в резултата на какво част от сумата не била одобрена. Не били посочени кои са животните, които не отговаряли на изискванията, не бил ясен методът на формиране на сумата на намаление, не било ясно как органът бил достигнал до извод за недължимост по схемата ДПЖСК. В подаденото заявление били посочени животни, идентифицирани с номера на ушни марки и били представени доказателства за преминаването им под селекционен контрол, но в УП не присъствали нито едно от тези идентифицирани животни, нито пък била посочена причина или основания, поради която не били приети, че отговарят на изискванията за подпомагане. Не било посочено кой от алтернативно посочените способи и методи на контрол бил използван, за да се установи несъответствието им за подпомагане. Не била посочена и законова норма, по която били формирани намаленията. Жалбоподателят не можел да разбере основанията за наложените намаления и така се препятствала защита му. Иска да бъде отменен или прогласен като нищожен оспорения акт, както и да се заплатят направените по делото разноски.

Ответната страна – Зам.Изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, счита жалбата за неоснователна и иска оспореният акт да бъде оставен в сила, като претендира разноски за юрк.възнаграждение. В резултат на извършена проверка на място били установени резултати, които са подробно изложени като установени факти и приложени съответни правни норми /становище от 01.03.2023г. – л.30 и сл. от делото/.

Административен съд Хасково, след като взе предвид изложеното в жалбата и становището на ответника, и анализира събраните писмени доказателства по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят е подал заявление за подпомагане за кампания 2021, с УИН 26/310521/15236, по схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол ДПЖСК. Към заявлението е приложена и таблица за отглежданите животни за 2021, в животновъден обект № **********/.

Със Заповед №434137/20.08.2021г. е наредено извършване на проверка на място на земеделския стопанин с начална дата 20.08.2021г. и крайна дата – 02.09.2021г., крайна дата на подаване на контролния лист – 03.09.2021г. Видно от Доклад за проверка на място – л.66-255 от делото, проверката е била извършена на 24.08.2021г. - 15,10ч., като проверяваният е бил уведомен за нея предходния ден и е приел констатациите без забележки, като положеният подпис от него в доклада е от 07.09.2021г. За установените в доклада несъответствия при проверката на място било изпратено УП изх.№01-262-6500/600 от 08.09.2021г. до К.Й., като е указан срок, в който може да направи възражения и изложи забележки, но не се установява дата на получаване на УП от жалбоподателя. Приложеното възражение на л.258 от делото е без дата на съставяне и приемане по преписката. Допълнително от ответната страна са представени Възражение вх.№01-262-6500/600 от 28.09.2021г. и 11.01.2022г., в който са изложени факти, касаещи проверката на 24.08.2021г. Съставеното УП от 27.10.2021г. разглежда възражението от 28.09.2021г., а УП от 04.02.2022г. сочи за направен повторен административен анализ по извършената проверка на място.

След изискване от страна на жалбоподателя се представени от ответната страна данни за дата и час на генериране на данните от доклада от проверката – л.387 и сл.

С оспореното Уведомително писмо изх.№02-260-6500/4338 от 18.01.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021г., Зам.изпълнителен директор на ДФЗ уведомява жалбоподателя, че оторизираната субсидия по подаденото от него заявление за подпомагане във връзка с одобрените схеми за обвързано с производството подпомагане за животни и преходна национална помощ за животни, съгласно чл.18, т.1-8 и чл.35, т.3 и 4 от посочената Наредба, за кампания 2021, е в размер на 3326,67 лева. Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане (съгласно чл. 37 от ЗПЗП), сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. Изчисленият размер на оторизирани суми  - колона 5, Таблица 1, по процесната схема ДПЖСК е след извършени намаления от 17 585,42 лева. По отношение съдържанието на колоните в Таблица 1 от УП има пояснения, като за колона 3 - "намаления", е посочено, че се отчитат: "- намаления на субсидията след извършени административни проверки спрямо данните на СИРЖ на БАБХ към референтна дата или период на задържане и/или след извършени проверки на място; -намаления на субсидията поради недостатъчно реализирани количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко или недостатъчно реализирани на пазара животни, съгласно изискванията на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания; - намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; - наложена ставка на корекция ("финансова дисциплина"), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2021/951 на Комисията от 11.06.2021 г. за кампания 2021 е в размер на 1,658907%".

В таблица 2 от уведомителното писмо са посочени оторизираните суми и сумите на извършените плащания по ПНДЖ 3.

Видно от представената разпечатка на л.20 по делото жалбоподателят се е запознал с оспорения акт на 09.02.2023г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

Настоящото оспорване е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително писмо изх.№02-260-6500/4338 от 18.01.2023г., като правата на заявителя са засегнати от акта в оспорената част. Жалбата е подадена на 21.02.2023г. – в деловодството на съда, при дата на съобщаване на акта на 09.02.2023г., а така е спазен установеният по чл.149, ал.1 от АПК срок. Поради изложеното жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители изпълнителният директор на ДФЗемеделие е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно пар.1, т.13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В настоящия случай от представената по делото Заповед №03-РД/3088/22.08.2022г. от Изпълнителен директор на ДФЗ – л.56, на Зам.Изпълнителен директор на ДФЗ са делегирани правомощия - т.1, да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане във връзка с подадени заявления за подпомагане.

Уведомителното писмо е издадено в изискуемата от закона писмена форма и съдържа подпис на издателя си, но при издаването му не е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, т.е. същото е немотивирано.

Обективираното в процесното уведомително писмо съдържание не дава яснота за това кои са фактическите и правните основания за намаляване на субсидията по схемата ДПЖСК. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 - "намаления", от Таблица 1 в УП е невъзможно да се установи еднозначно каква е действителната воля на административния орган. Посочени са няколко хипотези за намаляване и отказване на субсидията, но не е изяснено коя от тях е относима за конкретния случай, като не е ясно и дали приложение следва да намерят всички изброени или някои от тях и съответно точно кои. По отношение процесната схема от уведомителното писмо е ясен единствено размерът на исканата сума, размерът на намалението и на оторизираната сума, в случая – „0“, без да са изложени каквито и да било конкретни фактически и правни констатации. Пояснението, дадено за колона 3 "Намаления" от таблица 1 на уведомителното писмо е общо и бланкетно, и не дава ясна представа защо е отказано подпомагане по отделните схеми, в посочените в писмото размери. Напълно неясно е на кое от основанията в чл.23 от Наредба №3/17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021 и как е формирано намалението на ДПЖСК, още повече че самата разпоредба не е посочена в оспорения акт. Съобразно ал.6, чл.24 размерът на помощта по схемата се определя на брой допустими за подпомагане животни, за които земеделските стопани са изпълнили условията по ал.4 – т.1 за овца-майка и/или коза-майка от млечните породи съгласно приложение № 7 да са реализирали на пазара количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко, съответстващи най-малко на 70 кг или най-малко на 35 кг и 0,2 животни от един от двата вида, за периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември на годината на кандидатстване; 2. за овца-майка и/или коза-майка от породи, ползвани за месо, съгласно приложение № 7 да са реализирали на пазара животни от един от двата вида, съответстващи най-малко на 0,5 животни, за периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември на годината на кандидатстване; 3. за овца-майка и/или коза-майка за допустимите животни от автохтонни породи съгласно приложение № 7 да са реализирали на пазара количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко, съответстващи най-малко на 35 кг или 0,2 животни от един от двата вида, за периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември на годината на кандидатстване.

Установената съдебната практика по оспорване на актове от вида на разглеждания в настоящото производство приема, че мотивите на уведомително писмо се съдържат в таблиците и поясненията към него, но посоченото в тези таблици и пояснения следва да може да бъде проверено и потвърдено от представените по делото доказателства и административната преписка, което в случая е невъзможно, тъй като мотиви, обосноваващи волята на административния орган, не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспорения акт. В хода на настоящото съдебно производство чрез представено по делото писмено становище, както и допълнително представени доказателства, се изясняват мотиви за наложеното с акта намаление. Възприемането на такъв подход за мотивиране на административен акт обаче е недопустимо, тъй като така се ограничава правото на защита на земеделския стопанин и се възпрепятства съдебната проверка, а и по този начин се създава възможност за подмяна на съображенията, мотивирали преценката на органа. Действително от представените по делото доказателства се установява извършена проверка на място, но няма данни да се извършвани действителни проверки на изнесените във възраженията на жалбоподателя факти, а и не е ясно кои факти от установеното при проверката са послужили при формирането на извод за налични основния за извършеното намаление. За мотиви на акта в случая не може да се приемат и поясненията под таблиците на уведомителното писмо, вкл. резултатите от автоматичните проверки при подаване на заявлението. С оглед заявената схема ДПЖСК са приложими разпоредбите на чл.23 от Наредба №3/17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, но от оспореното УП и представения доклад от проверка не става ясно кои изисквания от посочените разпоредби не е изпълнил жалбоподателя. Липсата на фактически основания в акта в конкретната хипотеза не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие да намали финансирането по ДПЖСК, както и да бъде извършена последваща проверка за условията за неговото упражняване, т.е. проверка за материалната законосъобразност на акта. Допуснатото в случая нарушение на изискването за спазване на законоустановената форма на акта е съществено, доколкото препятства както преценката на съда за съответствието му с материалния закон, така и възможността на оспорващата да изгради адекватно защитата си, което е достатъчно да обоснове незаконосъобразност на акта по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

В рамките на съдебната проверка по чл. 168 от АПК, съдът проверява законосъобразността на акта, съобразно посочените в него фактически и правни основания, но не може да допълва мотивите в издадения административен акт.

По изложените съображения процесното уведомително писмо следва да бъде отменено в обжалваната му част, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма – отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК.

Предвид факта, че естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да бъде върната на ДФЗ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя в частта му на заявеното подпомагане по ДПЖСК, при спазване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта.

С оглед извода за основателност на жалбата и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски в общ размер на 1710,00 лева, от които 10,00 лева – държавна такса, и 1700,00 лева – адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх.№02-260-6500/4338 от 18.01.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба №3/17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021, издадено от Зам.изпълнителен Директор на ДФЗ - в частта, в която по схема ДПЖСК има намаление в размер на 17 585,42 лева.

ВРЪЩА преписката на Зам.Изпълнителен Директор на ДФЗемеделие за ново произнасяне по подаденото от К.С.Й. ***, заявление за подпомагане за кампания 2021, УИН 26/310521/15236 по схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол ДПЖСК в частта му на намаление  в размер на 17 585,42 лева.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие – София, да заплати на К.С.Й. ***, ЕГН **********, направените по делото разноски по делото в общ размер 1710,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Съдия: