Решение по дело №428/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 331
Дата: 27 юни 2022 г. (в сила от 14 юли 2022 г.)
Съдия: Екатерина Петрова Николова
Дело: 20221210200428
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 331
гр. Благоевград, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седми юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Екатерина П. Николова
при участието на секретаря Пенка Ив. Чалъкова
като разгледа докладваното от Екатерина П. Николова Административно
наказателно дело № 20221210200428 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на К Е М. от Б , против Наказателно
постановление №244а-172/04.03.2022г., издадено от Директора на ОДМВР-Б,
с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба“ в
размер на 300.00лв. по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето, във връзка с
административно нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
С жалбата се поддържа, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй
като е издадено при нарушение на редица императивни правила по ЗАНН.
Алтернативно се застъпва становището, че ако се приеме за извършено
вмененото на жалбоподателя административно нарушение, то е маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на обжалваният акт .
Административно-наказващият орган надлежно призован не ангажира
представител по делото. В писмено становище се застъпва, че жалбата е
неоснователна, а обжалваният акт е правилен и законосъобразен и се иска
неговото потвърждаване от съда.
За РП-Благоевград, редовно и своевременно призована, не се явява
представител и не се ангажира становище по жалбата.
След като съобрази становищата на страните, събраният по делото
доказателствен материал и приложимото право, съдът приема за установено
от фактическа и правна страна следното:
1
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице с право
да обжалва НП и то е сторило това в срока по ЗАНН.
Разгледана по същество, жалбата е основателна, но по съображения
различни от тези в жалбата, а именно :
Между страните не е спорно и се установи с ангажираните гласни и
писмени доказателства, че на 19.09.2021г., длъжностно лице при РУ на
ОДМВР-Б -св.Р.Х. /полицейски инспектор/, е съставил срещу жалбоподателя
и в присъствието на колегата си –св.Я.К., АУАН №1899а-681 за това, че на
19.09.2021г. , около 02.17 часа, в Б , в дискотека “Г “, находяща се на бул.“С
“, същият е посетил този развлекателен обект след 23.00 часа, в нарушение
на т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, въведена за периода от 07.09.2021г. до 30.10.2021г. на
територията на РБ АУАН е предоставен за връчване на жалбоподателя на
датата на съставянето му и е връчен лично на К.М. срещу негов подпис.
Въз основа на този акт, на 04.03.2022г., Директора на ОДМВР-Б е издал
срещу жалбоподателя обжалваното НП№244а-172, с което за описаното в
акта нарушение, на основание чл.209а, ал.1 вр. с чл.209а, ал.4, предл.2 от
Закона за здравето, е наложил на същия административно наказание „Глоба“
в размер на 300.00лв./триста лева/. НП е връчено на жалбоподателя лично на
16.03.2022г. и срещу подпис, а в законният срок срещу него е постъпила и
жалбата по настоящото дело /21.03.2022г./
При разпита на свидетелите по акта Х. и К., двамата установяват, че на
процесната дата е извършвана специализирана полицейска акция в Б за
спазване на противоепидемичните мерки по време на обявената пандемична
обстановка в страната, заради опасност от зараза с covid-19. Акцията била
съвместна на полицейски органи, заедно със служители на други /здравни/
държавни органи, като проверявали за работещи обекти /заведения/ след
23.00 часа, във връзка с такава противоепидемична мярка и забрана с
нарочна заповед на министъра на здравеопазването. По този повод посетили и
дискотека “Г“ в Б след 23.00 часа, където установили посетители на
заведението, между които и жалбоподателя, на когото св.Х. му съставил
АУАН на място в присъствието на св.К. и той бил предоставен за връчване на
К.М.. Последният бил идентифициран след поискване и представяне на
негови лични документи за самоличност на проверяващите лица .
По делото е приложена Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на Директор
ОДМВР – Б, която удостоверява материалната компетентност на съставителя
на акта за установяване на административно нарушение.
Изведената фактическа обстановка се базира на посочените гласни и
писмени доказателства .
При тези фактически дадености, съдът приема, че обжалваното НП е
съставено в срока по чл.34 от ЗАНН. АУАН и НП са надлежно връчени на
жалбоподателя /съгласно чл.43, ал.2 от ЗАНН при връчването на АУАН и
след отказ за получаването му от титуляря и респ.лично при връчване на
2
НП/. Двата акта са съставени и от компетентни за това органи /АУАН е
съставен от надлежно упълномощено на основание чл.209а, ал.3 от Закона за
здравето лице вино от Заповед № 244з-843, издадена на 24.03.2020г. от
Директора на ОДМВР - Б , а атакуваното НП е издадено в съответствие с
разпоредбата на чл.209а, ал.4 от Закона за здравето, от Директора на
съответната областна дирекция на МВР./ В двата документа се съдържат и
всички изискуеми се за това реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както
следва: дата и място на констатиране на нарушението, дата на извършването
му, фактическо описание на вменяваното нарушение, правна квалификация на
същото, доказателства, с които се установява, дата и място на съставяне и
връчване на АУАН и НП. Ето защо съдът приема, че атакуваното НП е
процесуално законосъобразно и възраженията на защитата в обратна
насока са неоснователни.
От друга страна обаче с ангажираните по делото писмени и гласни
доказателства не се доказа по несъмнен и категоричен начин, че
жалбоподателя е извършил от обективна и субективна страна вмененото
му нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на министъра
на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
Съгласно цитираното в НП и АУАН, правило на т.15 от Заповед № РД-
01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, в сила към процесната
дата /07.09.2021г./, посещенията в заведенията за хранене и развлечения по
смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и казина, се допускат
само в часовия интервал от 07.00 ч. до 23.00 часа, при спазване на отстояние
от 1,5 метра между облегалките на столовете на съседните маси, допускане на
не повече от 6 /шест/ души на една маса и носене на защитни маски за лице от
персонала. В този контекст между страните не е спорно, че процесният
проверен обект / клуб „Г“, находящ се в Б /, представлява именно „заведение
за развлечение„ по смисъла на Закона за туризма, поради което за същото е
била приложима противоепидемичната уредба и правила на т.15 на Заповед
№ РД-01-748/02.09.2021г., издадена от министъра на здравеопазването,
заедно с всички изброени в този текст противоепидемични мерки за
ограничаване разпространението и риска от зараза с covid-19. Спорно е
дали жалбоподателя е нарушила цитираното правило на процесната дата и
при идване на контролните органи за проверка. Изхождайки от елементите на
фактическият състав на вменяваното нарушение и съдържанието и целта на
въведената противоепидемична мярка с правилото по т. 15 на Заповед № РД-
01-748/02.09.2021г., издадена от министъра на здравеопазването, адресат на
това правило е именно развлекателното заведение по смисъла на Закона
за туризма / дискотека , респ. клуб „Гоа“/, комуто се вменява да обезпечи
специални условия за посетителите в това число и отстояние между
облегалките на столовете на съседни маси, носене на предпазни маски за лица
от персонала и ограничителен режим за посетителите след 23.00 часа с
допускане в обекта на до 6 души на една маса. Посетителите на заведенията
не се явяват адресати на въпросната противоепидемична мярка, защото
3
те обективно не могат да обезпечат изискуемите се условия по заповедта
на министъра за посетителите в даден обект, който те не притежават, не
стопанисват и не управляват. (В този смисъл е и съдебната рпактика:
Решение № 272 от 8.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 106/2021 г.,
Решение № 302 от 30.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 107/2021 г.,
Решение № 879 от 30.11.2021 г. на РС - Бургас по НАХД № 4212/2021 г.,
Решение № 1969 от 11.11.2021 г. на РС - Пловдив по НАХД № 3649/2021 г.)
Като не е съобразил изложеното и е съставил обжалваното НП срещу
жалбоподателя М. за нарушение по т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г.,
издадена от министъра на здравеопазването, квалифицирайки жалбоподателя
като посетител на обекта към момента на проверката, санкционният орган е
издал материално незаконосъобразен акт, който като такъв следва да се
отмени. /Свидетелите по акта са категорични, че жалбоподателят е
санкциониран именно като посетител на заведението, а не като представител
на стопанисващата го фирма./
Мотивиран от горното основание чл.63, ал.2, т.1, във връзка с чл.58д,
Благоевградски районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 244а-172/04.03.2022г,. издадено от Директора на ОДМВР-Б
, с което на К. Е. М. с ЕГН********** и с адрес:Б , ул.“Г “№ , е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 300.00лв./триста лева/, по
чл. 209а, ал.4 от Закона за здравето, във връзка с административно нарушение
по чл.по т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
Решението може да се обжалва пред Административен съд-Б в 14 -
дневен срок, считано от съобщаването му на всяка от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4