Решение по дело №50/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200050
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 58                                     16.06.2020 г.                            град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На втори юни                                                 две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           

Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 50 по описа на съда за 2020 г. за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от М. **В., ЕГН **********, против електронен фиш (EФ), серия К, № 3070327 на ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева.

Жалбоподателят М. **В., представляван от адв. Х.Р. *** моли електронния фиш да бъде отменен по посочените в жалбата съображения.

Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора, моли електронния фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

С обжалвания ЕФ жалбоподателят М. **В., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв., за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 11.09.2019 г. в 09.26 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 190, управлявал в посока към гр. Бургас, лек автомобил **с регистрационен номер **, при ограничение на скоростта 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ, със скорост 122 км/ч при отчетен толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 32 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.

В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ. Съгласно т. 2 на цитираната заповед – л. 26 от делото, ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор „ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ.

По делото са представени Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., процесната Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. като във всички тях изрично е отбелязано, че същите влизат в сила след като копие от протокола по т. 2 от заповедта се представи в Агенция „Пътна инфраструктура“.

По делото е представен Констативен протокол за приемане на временна организация на движението от 24.09.2018 г. – л. 19 от делото, в който изрично е отбелязано, че същия е съставен на основание и във връзка със Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., която е с действие до 10.00ч. на 26.09.2018 г. – л. 32 от делото.

Въз основа на служебното начало съдът е изискал от санкциониращия орган да представи доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 190, в платното за движение към гр. Бургас, съгласно Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, но такива не са представени от санкциониращия орган. В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“, при км. 190, към датата на извършване на санкционираното нарушение. Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила (В този смисъл е постоянната практика на касационната инстанция, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за 2019г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г. двете на Административен съд – Стара Загора, и др.). В случая, представените доказателства не установяват релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение.

В тази връзка следва да се посочи също така, че не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че процедурата по ограничението на скоростта на АМ Тракия в процесния участък е била проведена по законоустановения ред - чл. 79, вр. с Приложение 16 към чл.79, ал.2 от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци (редакция от 15.05.2015 г.), действаща към датата на твърдяното нарушение - 04.10.2018 г.,  съгласно който „Когато скоростта се ограничава с повече от 20 km/h, тя неколкократно се намалява с 20 km/h, като пътен знак В26 се поставя на разстояния съгласно приложение № 16“. Въведено ограничение е необосновано, тъй като не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че водачите са били уведомени с допълнителна указваща табела за причината за въвеждане на ограничение от 90 км/ч на автомагистралата (ремонт на пътния участък, заради лоши метеорологични условия в участъка, неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДВП).

На следващо място, от приобщената в хода на съдебното следствие справка от „ТИНЕЛ Електроникс“ ООД, производител на мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ТFR1-М се установява, че точката с координати ЕL: 25.45000° и NL: 42.28333° се намира по пряка линия, перпендикулярно на около 580 метра до най-близката точка на АМ Тракия, и от нея е невъзможно АТСС № ТFR1-М 657 да измери скорост на МПС, движещо се по АМ Тракия – л. 57 от делото.

Установените факти водят до правен извод, че процесното нарушение е недоказано, тъй като от точка с географски координати ЕL: 25.45000° и NL: 42.28333°, посочена в клип № 13426 – л. 6 от делото и обозначаваща местоположението на АТСС № ТFR1-М 657, на 11.09.2019 г. не е било възможно да се извършва измерване на скоростта на превозни средства, движещи се по АМ Тракия, в частност на скоростта на процесния лек автомобил **с регистрационен номер **.

По изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

В хода на съдебното производство от жалбоподателя са били сторени разноски в размер на 350 (триста и петдесет) лева, представляващи адвокатско възнаграждение, което е било заплатено, удостоверено с вписване на направеното плащане в договора за правна защита и съдействие (л. 4 от делото), съобразно Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК.

С оглед изхода на делото, както и изрично стореното от процесуалния представител на жалбоподателя искане (л. 62 от делото), при липсата на възражение за прекомерност от насрещната страна, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва да бъде осъдена ОДМВР – Стара Загора, да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 350 (триста и петдесет) лева, представляващи платено адвокатско възнаграждение. 

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯВА електронен фиш, серия К, № 3070327 на ОДМВР - Стара Загора, като незаконосъобразен.

ОСЪЖДА ОДМВР – Стара Загора да заплати на М. **В., ЕГН **********, представляван от адв. Х.Р. ***, съдебен адрес:***, пл. „Съединение“ № 3, офис 407, сумата от 350 (триста и петдесет) лева, направени разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд - Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: