О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 972
Бургас, 21.06.2022 г.
Бургаският административен съд, ХХ-ти състав, в
закрито заседание на двадесет и първи
юни две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ
след като разгледа докладваното от съдията ч. адм.
дело № 1014 по описа за 2022 г. за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл. 60, ал. 5 - 8 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/,
вр. чл.188 от Закона за данъка върху
добавената стойност /ЗДДС/.
Образувано е по жалба на "Картал - 55" ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: с. Манолич, общ. Сунгурларе, обл. Бургас, чрез
адв. Р.Д. ***, против разпореждане за предварително изпълнение на Заповед № 281/16.06.2022
година на Кмета на община Сунгурларе.
В жалбата се твърди, че оспореното разпореждане за предварително изпълнение
е неправилно и незаконосъобразно, постановено в противоречие с
материалноправните норми. Твърди се още, че разпореждането в заповедта не е надлежно
мотивирано. Моли се съдът да отмени разпореждането за предварително изпълнение
на издадената заповед и да присъди разноски, за което се прилага списък.
Ответникът
- Кмета на община Сунгурларе представя административната преписка по издаване
на оспорената заповед, като изразява становище за неоснователност на жалбата и
излага съображения в тази насока.
Административен съд - Бургас след като се запозна с доказателствата по
делото приема, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена от надлежна
страна, имаща право и интерес от обжалването в рамките на определения в чл. 60, ал. 5 от АПК срок.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
С обжалваната заповед № 281/16.06.2022 година на Кмета на община Сунгурларе
е обявено класирането на участниците, подали оферти за извършване на комплекс
от дейности - за извършване на услуга – сеч, извоз до временен склад, товарене,
транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на
територията на Община Сунгурларе от ОГТ за населените места: гр. Сунгурларе и
селата – Есен, Пчелин, Манолич, Велислав, в обект № 2205/2022 г., обявен със
заповед № 247/30.05.2022 г. на кмета на Община Сунгурларе. В заповедта, с
изрично разпореждане, е допуснато предварителното й изпълнение, на основание
чл. 23, ал. 3 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на
дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за
ползването на дървесина и недървестни горски продукти /Наредбата/ вр. чл. 60, ал. 1, предл. 1 и предл. 2 от АПК.
Разпореждането за предварително изпълнение е включено в т. 7 от заповедта,
за което са посочени следните мотиви, а именно: В предмета на проведения
конкурс се включва сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и
разтоварване на 8865 прогнозни пространствени куб. метра дърва за местно
население на територията на Община Сунгурларе от ОГТ, за около 1000 домакинства
от конкретно изброените в заповедта населени места. Посочено е, че
своевременното извършване на дейностите по сеч, извоз, сортиране на
дървесината, както и доставянето й в кратки срокове, преди започване на
отоплителния сезон, който започва в тези населени места през месец септември е
от изключително значение, с оглед защитата на обществения интерес и здравето на
населението, като предвид значителното количество дърва за огрев, което трябва
да се добие, натовари, транспортира и разтовари, срокът на изпълнение на
дейностите е кратък – пет месеца и допускането на предварително изпълнение с
оглед на това е от изключително значение. Цитирана е заповед № 145/04.04.2022
г. на кмета на Община Сунгурларе, издадена на основание решение №
215/25.02.2022 г. на Общински съвет Сунгурларе, която касае съставянето на
списъци за правоимащите и събирането на сумите за доставяне на дървата за
огрев.
С оглед така установената фактическа обстановка съдът намира, че разпореждането,
с което е допуснато предварително изпълнение на заповедта, е законосъобразно,
поради следните съображения:
Съгласно нормата на чл. 23, ал. 1 от Наредба за условията и реда за
възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска
собственост, и за ползването на дървесина и недървестни горски продукти
/Наредбата/ /изм. ДВ, бр. 26 от 2019 в сила от 29.03.2019 г. /, процедурата
завършва със заповед на възложителя обявяване на класирането и определяне на
изпълнител. Алинея 3 на същата разпоредба предвижда, че възложителят може да
включи в заповедите за определяне на изпълнител или за прекратяване на
процедурата разпореждане за предварителното им изпълнение при условията и по
реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Редът по АПК за допускане на предварително изпълнение е този по чл. 60.
В нормата на чл. 60, ал. 1 от АПК е регламентирана
възможността административният орган да включи в административния акт
разпореждане за предварителното му изпълнение, ако това се налага, за да се
осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни
държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на
изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по
искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В този
смисъл, в тежест на административния орган е да изложи конкретни съображения за
наличието на някоя от изброените предпоставки, които да обуславят постановяване
на разпореждането му за предварително изпълнение, като преценката му следва да
се направи и да бъде изложена под формата на мотиви за постановяване на
разпореждането.
Следва да се има в предвид, че когато законодателят с норма в закона
допуска предварително изпълнение на някоя категория административни актове, той
предпоставя, че за тази категория актове, с оглед техния предмет и обществените
отношения, които охраняват, се презумира наличието на една или няколко от предпоставките
на чл. 60, ал. 1 от АПК. Само в тези
случаи може да се обобщава, че всеки административен акт от тази категория
защитава особено важни интереси – държавни и обществени и именно това налага
неговото предварително изпълнение. Във всички останали случаи административният
акт подлежи на изпълнение след влизането му в сила, тоест принципа е, че
административните актове се изпълняват след като влязат в сила, а хипотезата,
при която на акта е придадено предварително изпълнение със закон е изключение,
като в тежест на органа е да докаже наличието на сочената от него предпоставка.
От регламентираните в чл. 60, ал. 1 от АПК хипотези се
вижда, че такова разпореждане може да бъде постановено само в изключителни
случаи, при наличието на една или повече от предпоставките. Т. е., органът
следва не само да разпореди предварително изпълнение, но и да обоснове
необходимостта от него, като изложи фактическите обстоятелства, които
обосновават този извод и съответно да представи доказателства, установяващи
тези обстоятелства.
В случая, кметът на община Сунгурларе е обосновал акта по чл. 60, ал. 1 от АПК с необходимостта
от защита на обществения интерес и здравето на населението. Видно от
съдържанието и характера на заповед № 281/16.06.2022 година на кмета на община
Сунгурларе, както и от доказателствения материал по делото, проведения конкурс
е с цел осигуряване на дърва за огрев в значително количество за местното
население на община Сунгурларе, за предстоящия отоплителен сезон. Не е спорно
по делото, че в тази връзка е издадена заповед № 145/04.04.2022 г. на кмета на
Община Сунгурларе, издадена на основание прието решение № 215/25.02.2022 г. на
Общински съвет Сунгурларе за съставяне на списъци на правоимащите и събиране на
сумите за доставяне на процесните дърва за огрев.
При тези факти настоящият съдебен състав прави извода, че заложените цели
на процесния открит конкурс, изисква дейностите по сеч, извоз до временен
склад, товарене, транспорт и разтоварване, вкл. доставка на дървата на
правоимащото местно население, да стартират своевременно, за да приключат до
началото на отоплителния сезон, поради което допуснатото предварително
изпълнение на заповедта е изцяло съобразено с обществения интерес населението
да бъде осигурено с дърва за огрев до началото на м. септември, а срокът от 3
месеца кореспондира с характера на извършваните дейности.
С оглед на изложеното съдът намира, че допуснатото предварителното
изпълнение на заповед № 281/16.06.2022 година на Кмета на община Сунгурларе е
надлежно мотивирано от административния орган с нуждата от защита на обществените
интереси. Особената важност на тези обществени интереси се извежда от
значимостта на засегнатите обществени отношения в областта на осигуряване на населението с твърдо гориво за отопление през предстоящия отоплителен
сезон, и в конкретния казус нормата на чл. 60 от АПК е приложена правилно.
В този смисъл са Определение № 7527 от 22.06.2021 г. на ВАС по адм. д. №
6213/2021 г., V о., докладчик съдията Емил Димитров и Определение № 8158 от
6.07.2021 г. на ВАС по адм. д. № 6214/2021 г., V о., докладчик председателят
Виолета Главинова, като следва да се има предвид, че в казусите предмет на
цитираните дела, разпорежданията за предварително изпълнение е по отношение на
заповеди, които са с по-ранна дата от процесната – 08 април.
Предвид
изхода на спора и липсата за искане за разноски от ответника, такива не следва
да се присъждат.
Водим от горното, на основание
чл. 60, ал. 6 и 7 от АПК, съдът
О П
Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалба на "Картал
- 55" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Манолич,
общ. Сунгурларе, обл. Бургас, чрез адв. Р.Д. ***, против разпореждане за
предварително изпълнение на Заповед № 281/16.06.2022 година на Кмета на община
Сунгурларе.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в
седемдневен срок от връчването му на страните.
СЪДИЯ: