Решение по дело №66/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2021 г. (в сила от 26 януари 2022 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700066
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 49

гр. Перник, 05.03.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                               СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         С участието на секретаря АННА МАНЧЕВА, като разгледа административно дело № 66/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 – 161, във вр. с чл. 107, ал. 4, във вр. с чл. 144, ал. 1 от ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ.

         Образувано е по жалба на „***“ ЕАД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. С., район ****, представлявано от В.Г.Н.– управител против изричен отказ на кмета на община Р. да уважи искането за освобождаване от заплащане на данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци, обективиран в писмо  изх. № АО-48-00-834/1/21.08.2020 г. по заявление с вх. № АО-48-00-834/30.07.2020 г.

         В жалбата са наведени твърдения за незаконосъобразност на оспорения акт. Посочено е, че с него е отказано приложението на чл. 10, ал. 2 от ЗМДТ, при наличие на предпоставките за това. Искането към съда е да отмени оспореното писмо и да изпрати административната преписка за ново произнасяне на компетентния орган.

         В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител адвокат М.*** поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспореното писмо. Заявява претенция за присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на заплатения от ответника адвокатски хонорара.

         В съдебно заседание ответникът, чрез процесуалния си представител адвокат Ж.***, оспорва жалбата. Искането към съда е да я отхвърли и да присъди направените съдебни разноски.

         Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, във вр. с § 2 от ДР на ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         Административното производство е започнало с писмо изх. № 814/30.07.2020 г., подадено от „***“ ЕАД, с което е поискано от председателя на Общински съвет – Р. и от кмета на община Р. дружеството да бъде освободено от заплащане на данък върху недвижимите имоти и от такса за битови отпадъци за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. по отношение на следните недвижими имоти: помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, земя – язовир ****, кантон – язовир ****, помпена станция „****“ – 1, земя язовир ****.

         Изложено е, че недвижимите имоти са заети от водни обекти, частна държавна собственост и поради това не подлежат на облагане с местен данък. Посочено е също, че тъй като не се извършват услугите по чл. 62 от ЗМДТ, не се дължи и такса битови отпадъци.

         С писмо изх. № АО-48-00-834(1)/21.08.2020 г. кметът на община Р. е отговорил на „***“ ЕАД, като е посочил, че визираните от тях недвижими имоти са частна, а не държавна или общинска собственост, поради което не е приложима разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от ЗМДТ. Изложил е, че такса битови отпадъци за услугите по чл. 62, т. 1 и за част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ не се заплаща за незастроени имоти или имоти, които не се ползват през цялата година и затова е подадена декларация по образец. Указал е възможността за деклариране на новонастъпили обстоятелства, от значение за определянето на местния данък.

         Писмото е връчено на жалбоподателя на 26.08.2020 г. и срещу него е постъпила жалба с вх. № 2689/16.09.2020 г., подадена по пощата на 14.09.2020 г.

В хода на съдебното производство са приобщени писмени доказателства, от които се установява, че „***“ ЕАД е подало декларации по чл. 17 от ЗМДТ/отменен/, с вх. № 14050000195/11.12.2002 г., вх. № 14050000197/11.12.2002 г., вх. № 14050000199/11.12.2002 г., вх. № 14050000201/11.12.2002 г., вх. № 14050000202/11.12.2002 г., вх. № 14050000203/11.12.2002 г., вх. № 14050000008/18.02.2004 г., вх. № **********/30.06.2010 г., вх. № **********/30.06.2010 г., и по чл. 14 от ЗМДТ, с вх. № 14050000007/27.02.2013 г., с които пред община Р. е декларирало собствеността си върху: помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, земя – язовир ****, кантон – язовир ****, помпена станция „****“ – 1, земя язовир ****.

         За всички, декларирани имоти са съставени актове за частна държавна собственост, в които е отразено, че конкретният недвижим имот е включен в капитала на търговско дружество „***“ ЕАД – клон Перник с решение № 809/03.06.1996 г. по търговско дело № 461/1996 г. по описа на Окръжен съд – Перник.

         От момента на декларирането, включително и за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. местният данък за посочените имоти е определян по реда на чл. 19 от ЗМДТ и е начислявана такса за битови отпадъци по чл. 62 от ЗМДТ.

         При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността и обосноваността на обжалвания акт, намери следното:

         Жалбата е подадена срещу отказ на кмета на община Р. да уважи искането на жалбоподателя при определяне размера на задълженията му да бъде приложена разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от ЗМДТ и да бъде съобразен чл. 62 от ЗМДТ, което по съществото е оспорване на определените му за внасяне местен данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. Процесуалният ред за това съгласно препращането на чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 9б от ЗМДТ  е чл. 107, ал. 2 – ал. 4 от ДОПК.

         Жалбата е подадена в срока по чл. 156, ал. 1 от ДОПК. Съдът счита за неоснователно направеното за първи път в писмените бележки възражение на ответника за нейната просроченост. От приложената разписка се установява, че оспореният акт е връчен на 26.08.2020 г. на Стефанова – пълномощник. В същия не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, поради което на основание чл. 140, ал. 1 от АПК, приложим на основание § 2 от ДР на ДОПК, срокът за обжалване по чл. 156, ал. 1 от ДОПК се удължава на два месеца и в настоящия случай изтича на 26.10.2020 г. Жалбата е подадена по пощата на 14.09.2020 г., поради което не е просрочена.

         Същата изхожда от лице с правен интерес – адресат на оспорения акт. Последният е издаден от кмета на община Р., който съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ в производствата по установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 4 от ДОПК.

         Предвид всичко изложено съдът приема, че жалбата, с която е сезиран е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна. Съображенията за това са следните:

         Видно от обстоятелствената част на писмо изх. № 814/30.07.2020 г., с което е сезиран административния орган, жалбоподателят оспорва определените му за внасяне данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. Твърди, че не дължи такива, тъй като декларираните от него имоти подадат в приложението на разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от ЗМДТ и по отношение на тях не се извършват услугите по чл. 62, ал. 1 от ЗМДТ. Отправя искане до кмета на община Р. да го освободи от заплащане на данък върху недвижимите имоти и към общински съвет – Р. да го освободи от заплащане на такса битови отпадъци.

         Сочените в писмото фактически обстоятелства не представляват основание за освобождаване от заплащане на местен данък и такса битови отпадъци, а за тяхната недължимост. Противоречието в обстоятелствената част и заявеното искане, води до нередовност на заявлението, с което е сезиран административния орган. То препятства възможността да се установи, каква е действителната воля на сезиращия. От него, обаче става ясно, че последният оспорва дължимостта на определените му  местни данъци и такси. Процесуалният ред за това е предвиден в чл. 107, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ. Компетентният административен орган в тези производства съгласно нормата на чл. 4, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ, във вр. с чл. 107, ал. 3 от ДОПК е определеният със заповед на кмета на община Р. служител на общинската администрация. В случая, вместо на основание чл. 31, ал. 2 от АПК, приложим на основание § 2 от ДР на ДОПК, сезираният административен орган – кмет на община Перник да препрати искането на определеният с негова заповед служител на общинската администрация, той се е произнесъл по него с оспореното писмо. Затова настоящият състав намира, че същото е издадено от некомпетентен орган, поради което е нищожно.

         Затова на основание чл. 160, ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК оспореното писмо следва да бъде обявено за нищожно, а административната преписка – изпратена на компетентния орган – служител на администрацията на община Р., определен със заповед на кмета на община Р. по реда на чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ за ново произнасяне. Преди да разгледа спора по същество, на основание чл. 30, ал. 2 от АПК, административният орган следва да даде указания на жалбоподателя за конкретизация и уточняване на искането му, с цел изясняване на същността му.

         С оглед изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, във вр. с чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него разноски в размер на 50 лв. – заплатена държавна такса и 500 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

         Мотивиран от изложеното  и на основание чл. чл. 160, ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН изричния отказ на кмета на община Р., обективиран в писмо  изх. № АО-48-00-834/1/21.08.2020 г., да уважи искането на „***“ ЕАД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. С., район ****, представлявано от В.Г.Н.– управител, направено със заявление с вх. № АО-48-00-834/30.07.2020 г., за освобождаване от заплащане на данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за недвижими имоти, както следва: помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, помпена станция ****, земя – язовир ****, кантон – язовир ****, помпена станция „****“ – 1, земя язовир ****.

         ИЗПРАЩА административната преписка на компетентния административен орган - служител на администрацията на община Р., определен със заповед на кмета на община Р. по реда на чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ за ново произнасяне.

         ОСЪЖДА Община Р. да заплати на  „***“ ЕАД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. С., район ****, представлявано от В.Г.Н.– управител сумата от общо 550 лв. /петстотин и петдесет лева/, представляваща направени съдебни разноски.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

                                               СЪДИЯ:/п/