Решение по дело №1766/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 654
Дата: 1 април 2021 г. (в сила от 27 април 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701766
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 654/1.4.2021г.

Гр. Пловдив, 01.04.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, V състав, в публично съдебно заседание на втори март, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

при секретаря В.К., като разгледа докладваното адм. дело № 1766/ 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на Глава X от АПК, във връзка с чл. 30а, ал. 3 от ЗООРПСМ.

Жалбоподателят  А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес *** чрез адв.А. оспорва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-2376 – 0062/25.06.2020 г. на Началника на Първо Районно управление – София при СДВР, с която се налага  забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и чужбина за срок от една година.

В жалбата, както и писмената защита / л. 33/ на адв. А. се излагат доводи за незаконосъобразност на атакуваната заповед поради допуснати съществени процесуални нарушения, както и нарушения на материалния закон. Твърди се липса на мотиви, обосноваващи налагането на оспорената ПАМ , неправилно посочване датата на нарушението и непосочване на правното й основание.

Направено е и особено искане за спиране на допуснатото ех 1е§е предварително изпълнение на същата, както и се претендират съдебни разноски.

Ответникът по жалбата - Началника на Първо РУ при СДВР , в становище/ л. 19 / от главен юрисконсулт Б.П. моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Твърди се, че същата е издадена от компетентен орган при условията на обвързана компетентност и при спазване на всички относими процедурни правила. Излагат се доводи за материалната й законосъобразност, като изрично се подчертава, че фактическата обстановка, при която е извършена процесната хулиганска проява, е установена по достатъчно ясен и конкретен начин. Претендира и присъждане на разноски, както и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Пловдивският административен съд, в настоящия състав по допустимостта на жалбата   констатира, че процесната   заповед (лист 9, по ад.6384/20 на АССГ/) е връчена на 25,06,2020. на жалбоподателя, а от своя страна, жалбата (лист 4) постъпва в деловодството на ответника на 01,07,20г. или в рамките на законоустановения срок. Следва да се приеме , че жалбата е подадена от лице с правен интерес, поради което се явява допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Въз основа на събраните и приетите по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна на следното:

На 24,0б,2020г. около 20,40ч. в гр. София , на стадион „Българска армия" се е състояла  футболна среща между отборите на „ЦСКА-София" и „Ботев (Пловдив)". Спортното мероприятие е било с начален час 20:30 ч. В 20,40ч. жалбоподателят е прескочил оградно съоръжение , намиращо се в спортната зона на стадиона, без да му бъде извършена проверка. След края на срещата лицето е установено , като А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, висок около 186 см , късо подстриган , с къси  сиви панталони, червени маратонки и черна фланелка.

Във връзка неговото поведение Б. е бил задържан по реда на ЗМВР и му бил съставен АУАН / л. 7-12/  за извършено нарушение по чл. 21, т. 3 ЗООРПСМ. Въз основа на АУАН е издадено и НП № 2376 от 25,0б,2020г. с което му е  наложена глоба в размер на 1000 лева, което е влязло в сила.

На 25,06,2020г. на Б. е издадена и процесната Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №20-2376-0062/25.06.2020 г., издадена от Х.Б.в качеството му на началник на Първо РУ-СДВР, с която на основание чл. 41, вр. чл. 30, ал. 1, т. 1, пр.2, вр. чл. 21, т. 3 от  ЗООРПСМ му е наложена ПАМ -забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и чужбина за срок от една година.

Така описаната фактическа обстановка се установява по категоричен начин от приложените в административната преписка материали - АУАН, докладни записки, протоколи за писмени показания на свидетели, заповед за задържане по реда на ЗМВР, протокол за личен обиск по реда на ЗМВР, сведение, подписано от жалбоподателя и др.

Първоначално жалбата е подадена до Административен съд - София град (АССГ), който с определение  № 5114/09.07.2020 г.  по ад. № 6384/2020г.  е оставил без разглеждане искането на А.Д.Б. за спиране на предварителното изпълнение на ЗППАМ № 20-2376-0062/25.06.2020 г. , прекратил е  производството и същото е изпратено по подсъдност на Административен съд – Пловдив.

С Определение № 1207/24.07.2020 г. по адм.дело № 1766/2020 г. на Административен съд Пловдив е оставено  без уважение искането за спиране на предв. изпълнение.

С Определение № 11685/16.09.2020 г. по описа на ВАС, Пето отделение по адм.дело № 9533/2020 г. е обезсилено Определение № 1207/24.07.2020 г. постановено по адм.дело № 1766/2020 г. по описа на Административен съд Пловдив и е прекратено производството по искане на предварителното изпълнение.

 В мотивите си ВАС е посочил, че  чл. 44, ал. 2 ЗООРПСМ урежда предварително изпълнение на индивидуални административни актове единствено в случаите, когато е наложена ПАМ „спиране на използването на спортен обект за провеждане спортни мероприятия" съгласно чл. 41, т. 2 ЗООРПСМ, но не и в случаите, когато е наложена ПАМ „забрана за посещение на спортни мероприятия в страна и чужбина" съгласно чл. 41, т. 1 ЗООРПСМ. Следователно процесната заповед въобще не подлежи на предварително изпълнение ех 1е§е и спрямо нея е приложимо общото правило за суспензивния ефект на жалбата по чл. 166, ал. 1 АПК. Поради това ВАС е постановил, че искането на жалбоподателя за спиране на предварителното изпълнение е било изначално недопустимо, а производството в тази връзка -безпредметно.

Въз основа на така приетите факти и в съответствие с чл. 168, ал. 1 АПК при служебна проверка за законосъобразността на атакуваната заповед, съдът стигна до следните изводи от правна страна:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, Съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материално-правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Процесната заповед е издадена от компетентен административен орган, като това се удостоверява от приложеното на л. 20 от съдебното производство доказателство, в рамките на 24-часовия срок, установен в чл. 30, ал. 1, т. 1 ЗООРПСМ , в случая началникът на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението :

Оспорената заповед е достатъчно мотивирана и в нея е установена по достатъчно ясен и подробен начин фактическата обстановка по случая. Административният орган достатъчно подробно е описал датата и часа на процесния инцидент,  , т.е. че жалбоподателят е прескочил оградно съоръжение , намиращо се в спортната зона на стадиона, без да му бъде извършена проверка. След края на срещата лицето е установено , като А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, висок около 186 см , късо подстриган , с къси  сиви панталони, червени маратонки и черна фланелка.

 Заповедта позволява поведението на жалбоподателя, послужило като основание за нейното издаване, да се индивидуализира в достатъчна степен и в този смисъл покрива критериите за законосъобразност и мотивираност.

Съдът не намира за основателни възраженията на жалбоподателя във връзка с липсата на мотиви относно целесъобразността на наложената ПАМ и срока на същата. Видно от чл. 30, ал. 1, т. 1 ЗООРПСМ, налагането на ПАМ от посочения вид е задължително във всички случаи, когато се установи нарушение по чл. 21, т. 1-10 с. з. В случая административният орган действа в условията на обвързана компетентност, а не на оперативна самостоятелност. Следователно заповедта не се нуждае от мотивиране в частта относно целесъобразността на наложената ПАМ, доколкото налагането й следва пряко и задължително от закона. Не представлява съществен порок и липсата на мотиви относно срока на последната. В случая е постановен минималният възможен срок от 1 година, т.е. налице е възможно най-благоприятният за нарушителя резултат. Излагане на подробни мотиви в частта относно срока би било необходимо единствено ако процесната ПАМ бе наложена за по-дълъг от минималния срок.

Относно становището на жалбоподателя, изложени във фазата по същество, относно различните дати -25.06.2020 г. и 24.06.2020 г., фигуриращи съответно в АУАН и в атакуваната заповед от една страна и в доказателствените материали по преписката от друга страна. Съдът приема , че не е налице техническа грешка предвид факта, че в оспорената заповед е изписана дата 24.06.20г. , около 20,40ч. , която дата и час съответства в установеното  в другите писмени доказателства.

В оспорената заповед се сочи правно основание за издаването й и това са нормите на чл. 42, вр. чл. чл. 30, ал. 1, т. 1 ЗООРПСМ, както и чл. 22 ЗАНН.

Относно материалната законосъобразност на заповедта, съдът намира за вярна правната квалификация, дадена на поведението на жалбоподателя. Обосновано органът е приел, че става въпрос за спортно хулиганство по смисъла на ЗООРПСМ и нарушението не представлява маловажен случай. Видно от установената фактическа обстановка, жалбоподателят е  прескочил оградно съоръжение , намиращо се в спортната зона на стадиона, без да му бъде извършена проверка.

Налице са всички признаци на визираното в чл. 21, т. 3 ЗООРПСМ нарушение и полицейските органи правилно са преценили, че поведението на жалбоподателя разкрива достатъчна степен на обществена опасност, за да се прибегне до съставяне на АУАН, въз основа на който съответно е издадена и атакуваната заповед.

В обобщение на гореизложеното, съдът приема, че с поведението си на процесиите дата и място жалбоподателят е осъществил състава на административното нарушение по чл. 21, т. 3 ЗООРПСМ. Законосъобразно, на база на съставения АУАН, компетентният административен орган, действайки в условията на обвързана компетентност, на основание чл. 42, вр. чл. 30, ал. 1, т. 1, вр. чл. 21, т.3 ЗООРПСМ е наложил ПАМ „забрана за посещение на спортни мероприятия в страна и чужбина за срок от една година".

Изложеното по-горе налага да се приеме че жалбата е неоснователна , а  съобразно изхода на спора в полза на СДВР следва да бъдат присъдено  юрисконсултско възнаграждение в размер  на 100 лв.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Пловдив, V състав

 РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес *** срещу  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-2376 – 0062/25.06.2020 г. на Началника на Първо Районно управление – София при СДВР, с която е наложена  забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и чужбина за срок от една година.

ОСЪЖДА -  А.Д.Б., ЕГН **********, с постоянен адрес ***  да заплати на СДВР-МВР-София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.     

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: