№ 274
гр. Велико Търново, 04.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
при участието на секретаря СТЕФКА СТ. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20224110200597 по описа за 2022 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Жалбоподателят Г. АЛ. К., ЕГН:**********, ообл., обжалва НП
№000695/21.12.2021г. на Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в
Национално тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София,
с което на основание чл. 179ал.3 ЗДвП му е наложено административно
наказание глоба, в размер на 300.00 лв. за извършено нарушение по чл.
139ал.6 ЗДвП.
Моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно, тъй като твърди,
че имал закупена винетка. Закупуването на електронна винетка за лек
автомобил с рег.№-- е извършил с приложение на мобилен оператор А1.
Дължимата сума била преведено от сметка по банковата му карта, което било
потвърдено с СМС. При това поради технически причини това не било
отразено в информационната система на АПИ, за което не бил уведомен.
Въззиваемата страна Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в
Национално тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София,
се представлявана от юрисконсулт К.. Същата счита, че НП следва да бъде
потвърдено НП като законосъобразно, тъй като нарушението, извършено от
жалбоподателя се доказвало от събраните по делото доказателства.
1
Процесният автомобил е управляван в обхвана на републиканската пътна
мрежа, за което не била заплатена винетна такса. Водачът е следвало да се
увери дали е била налице валидна електронна винетка. За адм.нарушение е
налице генериран доклад в системата на АПИ. Претендира разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 12.06.2021год., около 15:50 часа св.А. и В. – инспектори в сектор
"Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление към Агенция
"Пътна инфраструктура" гр. София се намирали на гл. път І-4, км 137, като са
установили движението на лек автомобил „Алфа Ромео 159“ с рег.№--. От
стационарна камера преди мястото на контрол бил подаден сигнал в
служебния автомобил и съответно отразено в системата на АПИ, че за този
автомобил е засечено движение на 24.05.2021год. в 16:04 часа. Това движение
било засечено от намиращата се камера на път І-4, км 116+900 с.Момин сбор,
като за автомобила не е имало заплатена винетна такса, съгласно чл.10ал.1т.1
от Закона за пътищата/ЗП/. Водачът бил спрян за вземане на отношение по
отразеното адм.нарушение. При това било установено, че за деня на
проверката 12.06.2021год. за автомобила била налице заплатена винетна
такса. Видно от показанията на св.В. това било извършено на същата дата,
няколко часа преди спирането от контролните органи. За дата 24.05.2021год.
обаче в системата на АПИ било засечено по електронен път адм.нарушение.
На водача К. били разяснени процесуалните правила. Предложено му било да
заплати съответна компесаторна такса. Предвид отказа му да заплати такава
му бил издаден процесният АУАН №000695/24.05.2021год. от инспектор Д.А.
за адм.нарушение на чл.139ал.6 от ЗДвП, което подлежи на санкция по
чл.179ал.3 от ЗДвП. В разписката към него е вписано, че водачът може да
заплати компесаторна такса по чл.10ал.2 от ЗП по реда на чл.189е ал.3 и 4 от
ЗДвП.
На 16.06.2021год. е постъпило заявление вх.№94-00-8332 до
Национално ТОЛ управление от жалбоподателя К.. В същото твърди, че за
процесното МПС с рег.№-- е закупил електронна винетка на 24.05.2021год. в
периода 13.20-13.30 часа чрез приложение на А1. Отразено било, че парите
са преведени от сметката му, но не получил потвърждение, че винетката е
активирана. На по късен етап установил, че е сниман при управление с
2
камера на АПИ. Счита, че не следва да му се налага глоба.
Извършена е повторна проверка, като е установено, че за този
автомобил е направен опит за закупуване на ел.винетка през сайт на „А1
България“ АД на 24.05.2021год., но ел.винетка не е издадена, защото по
сметка на АПИ не е постъпвала сума.
Направено е запитване от директор ЦТУ изх.№53-00-
1814/26.10.2021год. до изп.директор на „Интелигентни трафик системи“ АД
за проверка твърденията на жалбоподателя. В отговора с вх.№53-00-
2412/03.12.2021год. е посочено, че на 24.04.2021год. за ППС с рег.№-- е
извършен неуспешен опит за закупуване на ел.винетка от уебсайта на „А1
България“ АД. К. не е получил разписка/потвърждение/ за активация тази
винетка. Сумата от 97 лева е постъпила обратно по сметката на лицето.
На основание съставения акт, било издадено НП
№000695/21.12.2021г. на Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в
Национално тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София,
с което на основание чл. 179ал.3 ЗДвП на жалб.К. е наложено
административно наказание глоба, в размер на 300.00 лв. за извършено
нарушение по чл. 139ал.6 ЗДвП.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок
за обжалване. НП е връчено на 10.01.2022год./лист 35 делото СРС/, а жалбата
е депозирана на 14.01.2022г. видно от отбелязване вх.№ на СРС.
По същество се явява неоснователна по следните съображения:
Безспорно е установено от събраните по делото
доказателства(показанията на св. А.. и В.; създадения доклад от ел.система за
събиране на пътни такси по чл.167а ал.3 от ЗДвП за установени нарушения по
чл.179ал.3-3в – извлечение и статично изображение във вид на снимков
материал на пътно превозно средство с рег.№-- – 2 бр./, а и не се спори от
жалбоподателя, че на 24.05.2021 г. по път І-4, км 116+900 с.Момин сбор е
управлявал л.а. рег.№--.
Установено е, че автомобил с peг. № -- е бил управляван в обхвата на
платената пътна мрежа, без за него да е заплатена дължимата винетна такса
според чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП. Нарушението е извършено на дата 24.05.2021г.
в 16:04 ч. на път I- 4 км. 116+900. Адм. нарушение е извършено на път 1-4 км.
3
116+900, който попада в обхвата на платената пътна мрежа и за който се
дължи винетна такса. Процесното ППС попада в обхвата на чл. 10а, ал.7 от
Закона за пътищата, а именно - пътно превозно средство е обща технически
допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона, за което съгласно чл.
10, ал.1, т.1 от Закона за пътищата се дължи заплащане на винетна такса.
Съгласно разпоредбата на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на
пътни превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, се извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата. Разпоредбата на чл. 139, ал.6 от ЗДвП вменява задължение на
водачът на пътно превозно средство преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от
Закона за пътищата, а именно - винетна такса. Посочената разпоредба ясно
указва, че дължимата винетна такса следва да бъде заплатена, като едва при
нейното заплащане водачът има право да използва платената пътна мрежа.
Именно заплащането на винетната такса дава правото да се използва
платената пътна мрежа за определения период. Следователно използването на
пътен участък, за който е дължима винетна такса, а такава не е заплатена,
представлява административно нарушение. Жалбоподателят не е изпълнил
задълженията, визирани в конкретните разпоредби на ЗП и ЗДвП. Преди
предприемане на съответното пътуване същият е следвало да се увери, че за
въпросното ППС има валидна електронна винетка и едва след това да
предприеме пътуване. Нещо повече, същият е могъл и е бил длъжен да знае
дали управляваното от него превозно средство има активна електронна
винетка или не, още повече са налице възможности за проверка по
електронен път. При всяка надлежна проверка за наличие на валидна
електронна винетка би се установило по безспорен начин, че за конкретното
ППС не е закупена електронна винетка. Незнанието, че винетна такса не е
заплатена, не изключва административнонаказателната отговорност,
доколкото лицето има задължение да се увери, че винетна такса е заплатена
преди да използва път, включен в обхвата на платената пътна мрежа. При
опита да закупи такава не е получил потвърждение за регистрирана валидна
ел.винетка. Сумата не е постъпила по сметка на АПИ, като е възстановена по
сметката му.
За извършеното административно нарушение е генериран доклад от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 167а, ал.3 от Закон за
4
движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 167а, ал.З от Закон за
движение по пътищата докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част
от системата.
Компетентността на административнонаказващия орган да издаде
атакуваното НП се доказва със Заповед № РД-11-167/08.02.2021год. на
председател УС на АПИ, а на актосъставителя със Заповед № РД-11-
486/20.04.2021год. на председател УС на АПИ.
При съставяне на АУАН са спазени изискванията на чл. 40 и чл. 43,
ал. 1 ЗАНН, както и същият има необходимото съдържание съобразно чл. 42
ЗАНН.
НП е издадено при спазване на изискванията на чл. 57 ЗАНН, като в
него в пълнота са описани и всички обстоятелства, установени от контролния
орган и обуславящи извършеното нарушение от обективна и субективна
страна. В хода на провеждане на административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които да доведат до отмяна на атакуваното НП на това основание.
Не е приложима и разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, тъй като
извършеното от жалбоподателя нарушение не се отличава с по-ниска степен
на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи на нарушения от
същия вид. Нарушението е на простото извършване, като не е необходимо да
са настъпили вредни последици като съставомерен резултат. Не се
установиха и смекчаващи отговорността на дееца обстоятелства въз основа на
които да се приеме, че извършеното нарушение се отличава с по-ниска степен
на обществена опасност.
На основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 139, ал. 6 от ЗДвП на жалбоподателя
е наложено наказание глоба в размер на 300 лв., което е в твърд размер.
Въз основа на изложеното атакуваното НП следва да се потвърди като
законосъобразно.
При този изход от делото в полза на Национално тол управление към
5
Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София следва да се присъдят разноски –
юрисконсултско възнаграждение, съгл.чл.63д ал.5вр.ал.4 от ЗАНН вр.чл.37 от
ЗПП вр.чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ в размер от
80.00 лева. Съобразени са размера на наложената глоба и това, че е проведено
едно съдебно заседание.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №000695/21.12.2021г.
на Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол
управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, с което на Г.
АЛ. К., ЕГН:**********, ообл., за извършено административно нарушение по
чл. 139ал.6 ЗДвП на основание чл. 179ал.3 ЗДвП му е наложено
административно наказание глоба, в размер на 300.00 /триста/ лева.
Осъжда Г. АЛ. К., ЕГН:**********, ообл., да заплати на Национално
тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София разноските
по делото в размер на 80.00/осемдесет лева/- юрк.възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
съобщението до страните, пред Административен съд Велико Търново.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
6