Определение по дело №174/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 май 2022 г. (в сила от 12 юли 2022 г.)
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20227160700174
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

136

 

гр. Перник, 05.05.2022 г.

 

         Административен съд – Перник, в закрито заседание на пети май две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: Мария Христова

 

         като разгледа докладваното от съдията-докладчик по административно дело № 174/2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по повод жалба на И.Д.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, срещу акт за общинска собственост (АОС) № ***г. съставен от Кмета на Община Перник.

         В жалбата се твърди, че незаконосъобразно се актува частен имот, като общинска собственост, поради което АОС следва да бъде отменен.

         Административен съд – Перник, след като се запозна с материалите представени по делото и изложеното в жалбата, по повод на която е образувано настоящето производство, както и допълнението към нея, прие за установено следното:

         Община Перник е актувала, като общинска собственост ТЕРЕН, представляващ поземлен имот с идентификатор ***с площ 402 кв.м., съгласно кадастрална карта и кадастрални регистри, одобрени със Заповед РД-18-91/13.10.2008 г. на изп. директор на АГКК, последно изменение със Заповед КД-14-14-164/25.07.2011г.на началник на СГКК Перник, с адрес на имота: гр. ***, с трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване и номер по предходен план: ***, за който съгласно регулационния план на *** е отреден УПИ- „***.         Съставеният акт е № ***г. е вписан по надлежния ред в Службата по вписванията при РС гр. Перник с вх.рег. № 290, Дв.вх. № ***., Акт № ***, том *, дело № ***г., имотна партида ***.

         С молба вх. № 22/ОС-31 от 28.02.2022г. жалбоподателката е поискала от Кмета на Община Перник да издаде заповед на основание чл. 64, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОбС), с която да деактува процесния недвижим имот като неправилно актуван като публична общинска собственост. В отговор на постъпилата молба, кметът на Община Перник е постановил отказ обективиран в писмо № 22/ОС-31/14.03.2022г. В законоустановения срок е депозирана жалба пред Административен съд – Перник против отказ от Кмета на Община Перник за деактуване на АОС № ***. С оглед необходимостта от конкретизиране на отправеното искане, с разпореждане от 01.04.22 г., на съдията докладчик е указано на жалбоподателката да уточни същото. С молба Вх. № 1211/11.04.2022г., е конкретизиран предмета на настоящото съдебно производство, а именно искане за постановяване на решение с което да се отмени АОС № 12174/2018 г., като неправилно съставен и същият да се деактува чрез отписване от актовите книги на Община Перник.

         Съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 1, т. 1 от АПК на административните съдилища са подведомствени дела по искания за издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове. При това положение, абсолютна положителна процесуална предпоставка за съдебно оспорване е наличие на административен акт, който да подлежи на контрол.

         Актът за общинска собственост, предмет на настоящото производство, не притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. По определение на чл. 21, ал. 2 от АПК индивидуални административни актове са волеизявленията, с които се декларират и констатират вече възникнали права и задължения. Актът за общинска собственост няма правопораждащо действие за правото на собственост, съгласно чл. 5, ал. 3 от ЗОбС. Този акт представлява официален писмен документ по чл. 5, ал. 2  от ЗОбС и затова има обвързваща доказателствена сила за удостоверените в него обстоятелства: относно основанието за актуване на имота като общински, видът на собствеността, който се определя от предназначението, граници, бивши собственици и т.н.

         Актът за общинска собственост не съдържа волеизявление по смисъла на чл. 21, ал. 2 от АПК, поради което не представлява индивидуален административен акт, който да подлежи на съдебен контрол. Това съображение е основание да бъде оставена жалбата без разглеждане, и да бъде прекратено производството по делото.

         За прецизност следва да се отбележи, че дейността по актуване и деактуване (дейността по чл. 56 и чл. 64 от ЗОбС ) на имотите - общинска собственост е дейност по управление и отчитане на тези имоти. Актът за общинска собственост в съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал. 3 от ЗОС няма правопораждащо действие. По своя характер той представлява официален писмен документ, съставен от длъжностно лице по ред и форма, определени в закона. С него не се засягат права или законни интереси на заинтересовани лица и правни субекти.

         Собствеността на държавата, респективно на общината, върху недвижими имоти предмет на такива актове, не възниква и не се погасява от тях. Това става по силата на определени юридически факти или обстоятелства, които не са обусловени от наличието или липсата на акт за общинска собственост. В актовите книги се регистрират само обстоятелства във връзка със собствеността, настъпили въз основа на тези юридически факти или обстоятелства. Регистрацията в тях има само декларативно действие спрямо собствеността и не я обуславя. В същите се отразяват само данни относно движението и промяна на собствеността. Лицата и органите, чиито права и законни интереси биха били засегнати от действия по актуването или отписването могат да ги защитят по общия исков ред, а не по пътя на административното обжалване. С други думи жалбоподателят, който претендира права върху актуваният имот, може да ги установи като оспори доказателствената сила на акта за общинска собственост по пътя на общото исково производство, но не и пред административния съд.

         Наличието на годен за обжалване административен акт е предпоставка за допустимост на образуваното съдебно производство. Липсата му, прави жалбата недопустима, а производство образувано въз основа на нея следва да бъде прекратено.

         По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Перник

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.Д.С., ЕГН: **********, срещу акт за общинска собственост № ***., като недопустима.

         ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 174/2022 г. по описа на Административен съд – Перник.

         ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: /п/