Решение по дело №356/2019 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 49
Дата: 24 април 2020 г. (в сила от 9 април 2021 г.)
Съдия: Ивайло Йорданов Бъчваров
Дело: 20192160200356
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 49

гр.Поморие, 24.04.2020 г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Поморийски районен съд, наказателна колегия, в открито заседание на 22 януари  през две хиляди и двадесета година в състав:

 

СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров

 

при участието на секретаря Йовка Тодорова, като разгледа докладваното от районния съдия НАХД N 356 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното :

           

 

             Производството е образувано по реда на чл.59 и сл ЗАНН.

           Производството е образувано по постъпила жалба от Община Поморие, представлявана от кмета – И.А., против наказателно постановление № 13/18.03.2019 г. на Директора на РИОСВ гр.Бургас, с което на основание чл. 200, ал.1 т.2 от Закона за водите на Община Поморие е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева  за нарушение  квалифицирано като такова по чл.48, ал.1, т.11 от Закона за водите (ЗВ)

Жалбоподателят в подадената жалба излага доводи за  незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление и иска то да бъде отменено.  

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуален представител-адвокат,  подържа жалбата. Сочи  доказателства.

Представител на административно-наказващият орган ,чрез процесуалния си представител – юрисконсулт намира  жалбата за неоснователна, изразява становище, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено.  

Жалбата е подадена от лице посочено като нарушител и поради това активно легитимирано и имащо правен интерес от атакуване на наказателното постановление, предявена е в предвидените процесуални срокове , поради което е  допустима .

 

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

            Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акт за установяване на извършено административно нарушение № 13/07.03.2019 г. съставен от – А.Ж. - ст. експерт „Опазване на водите”  при РИОСВ-Бургас, след извършена проверка и съставен констативен протокол № К-9-8/11.02.2019г.  за нарушение на чл. 69  от ЗООС, в който е посочено, че отпадъчните води от поток №1 и поток №2 на изход от канализационната система на гр.Ахелой не отговарят на индивидуалните емисионни ограничения определени в разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, продължено с Решение № 144/23.12.2017г. Посоченият АУАН е съставен въз основа на проверка по документи представени от Община Поморие и съставени във връзка с осъществен собствен мониторинг на  канализационната система на гр.Ахелой, а именно: Протокол за вземане на проби Протокол за изпитване №1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г.  В АУАН е посочено, че е установено на 11.02.2019г. че община Поморие  е извършила следното: Не изпълнява условие определено в раздел „Индивидуални емисионни  разграничения по потоци и места за заустване“ на Разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, продължено с Решение № 144/ 22.12.20117г.  на Община Поморие за обект.: канализационна система в гр. Ахелой.  Посочено е по кои показатели има  превишаване от определените в разрешителното за заустване: при поток 1 - неразтворени вещества, БПК5, ХПК, нефтопродукти, ПАВ;  при поток 2: неразтворени вещества, БПК5, ХПК,  нефтопродукти, ПАВ. Посочено е че с писмо вх. № ВОД-41/31.01.2017г. на кмета на Община Поморие в РИОСВ – Бургас са постъпили резултати от  извършен собствен мониторинг на отпадъчни води от канализационната система на гр.Ахелой за второто тримесечие на 2018г. Посочено е че резултатите от изпитванията на отбраните на 13.12. - 14.12.2018г. водни проби отразени в Протокол за изпитване №1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г.  показват превишения на индивидуалните емисионни ограничения / ИЕО/, определени в раздел  „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване” на Разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за двата потока.  Като разпоредба която е нарушена е посочен чл.48, ал.1, т.3 и т.11 от Закона за водите.  

Въз основа на АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление , като в обстоятелствената част на същото   е посочена  фактическа обстановка идентична с тази в АУАН и на жалбоподателя е наложено наказание по  чл.200, ал.1, т.2 - имуществена санкция 2000 лв. за нарушение квалифицирано по чл.48, ал.1, т.3 и т.11 от ЗВ.

От показанията на актосъставителя, разпитан в качеството на свидетел не се установява различна фактическа обстановка.

 

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона направи следните правни изводи:

По повод направеното възражение относно материалната компетентност на актосъставителя да състави процесния АУАН съдът прие следното:Съгласно чл.201, ал.1 ЗВ, актове за нарушенията по чл.200, ал.1 ЗВ, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 – 41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от министъра на околната среда и водите. Процесното нарушение несъмнено попада в обхвата на посочената норма. По делото е представена заповед № РД-9/10.01.2011 г., на министъра на околната среда и водите, от която безспорно се установява, че актосъставителката А.Ж. е компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.1 ЗВ, поради което и възраженията на жалбоподателя относно компетентността на актосъставителя са неоснователни . Неоснователно е и  възражението, че наказателното постановление е издадено от лице, което не е надлежно оправомощено да съставя такива , предвид представената заповед №РД-8/10.01.2011 г., на министъра на МОСВ, с която съобразно с чл.201, ал.2 ЗВ,  директорите на регионалните дирекции по околната среда и водите са оправомощени да издават наказателни постановления за извършени нарушения по чл.200 от ЗВ .

В чл.57 от ЗАНН са предвидени изискванията към реквизитите на наказателното постановление , като липсата дори и на един от тях прави постановлението незаконосъобразно. Също така, за да е законосъобразно наказателното постановление, следва да е налице съответствие между словесното описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, посочени в обстоятелствената част на наказателното постановление и посочената правна квалификация на същото, а също така и установените с АУАН обстоятелства следва да съответстват на изложените в обстоятелствената част на постановлението, тъй като единствено в този случай нарушителят може да разбере в какво нарушение му се вменява и да упражни в пълна степен правото си на защита. В случая не са налице нарушения на формалните изисквания на ЗАНН относно съдържанието на  съставените АУАН и НП, като в този  смисъл е  решение №1931/13.11.2019 г. по НАХД №1785/2019 г. по описа на Административен съд гр.Бургас, с което делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на настоящия съд.

 

От събраните по делото доказателства не се установява, различна фактическа обстановка във връзка с извършване на пробовземането и резултатите от извършените проби, като при извършеното изследване безспорно се установява превишаване на  определените в разрешителното за заустване: при поток 1 - неразтворени вещества, БПК5, ХПК, нефтопродукти, ПАВ;  при поток 2: неразтворени вещества, БПК5, ХПК,  нефтопродукти, ПАВ, като тези констатации на АНО не се оспорват по същество от жалбоподателя. Така констатираните превишения на стойностите на посочените вещества в сравнение с изискванията поставени към тях в индивидуалните емисионни ограничения по потоци и места на заустване посочени в  разрешителното, касае неизпълнение условията на разрешителното относно качествата на заустваните отпадъчни води. Следователно несъответствието на качествата на заустваните води с ИЕО посочени в  условията на разрешителното е нарушение на предвиденото в чл.48, ал.1, т.3 от ЗВ задължение за водоползвателите и титулярите на разрешителни, какъвто е и жалбоподателят, да поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните. В случая съдът намира, че АНО неправилно е квалифицирал нарушението като такова по чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ, която предвижда задължение за водоползвателите и титулярите на разрешителни да изпълняват условията в издадените им разрешителни по ЗВ, доколкото нарушението на тази разпоредба касае неизпълнение на всички други условия вписани в  разрешителните, но не и  условията за стойностите на ИЕО конкретно посочени в разрешителното, касаещи качествата на водите, за които изрично е предвидено задължение за  спазване с разпоредбата на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ. За действително извършеното от жалбоподателя нарушение по чл.48, ал.1, т.3 от ЗВ , с оглед нарушението на определените в разрешителното емисионни норми на изхвърлените отпадни  отпадни води в точката на заустване,  е следвало да се наложи наказание съобразно с предвиденото за това нарушение в чл.200, ал.1, т.6 от ЗВ, която предвижда наказание имуществена санкция в размер от 1000 лв. до 5000 лв. за нарушител, който  изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания.  Вместо това е наложено наказание по чл.200, ал.1,т.2 от ЗВ за ползване на  водни обекти, водностопански съоръжения и системи в отклонение от предвидените условия в разрешителното, което може да се наложи при нарушение по  чл.48, ал.1,  т.11 от ЗВ, но не и при нарушение по чл.48, ал.1, т.3 от ЗВ. При това положение съдът намира, че е налице неправилно приложение на материалния закон от страна на АНО, в резултат,  на което, на жалбоподателят неправилно е наложено наказание, за нарушение, което не е извършил.

           Предвид горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН наказателното постановление следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

           Мотивиран от изложеното Поморийският районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

           ОТМЕНЯ наказателно постановление № 13/18.03.2019 г. издадено от директора  на РИОСВ гр.Бургас . 

          

          Решението подлежи на касационно обжалване пред БАдС в 14-дневен срок от съобщението.

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :