Решение по дело №6/2023 на Районен съд - Гълъбово

Номер на акта: 11
Дата: 21 март 2023 г.
Съдия: Христо Ангелов
Дело: 20235550200006
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. Гълъбово, 21.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГЪЛЪБОВО в публично заседание на двадесет и
втори февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Христо Ангелов
при участието на секретаря Антоанета Делчева
като разгледа докладваното от Христо Ангелов Административно
наказателно дело № 20235550200006 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-156 от 15.11.2022г. на Е.С.С. -
Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което
на Община Гълъбово, ЕИК ******, представлявана от Н.Т.К. - Кмет на общината, на
основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са наложени две
административни наказания „имуществена санкция“ от по 1000 /хиляда/ лева, или общо
„имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева - за извършени нарушения по
чл.190а, ал.2, вр чл.138а, ал.3, т.5 от Закона за водите.
В жалбата си и в с.з., жалбоподателя - чрез пълномощник моли НП да бъде отменено,
тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. В с.з.изразява становище, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да се отмени.
Въззиваемата страна изразява становище, че НП е правилно и законосъобразно и
моли да бъде потвърдено. Претендира разноски.
Районна прокуратура Стара Загора, ТО Гълъбово, редовно уведомена, не е изпратила
представител и не е взела становище по жалбата.
По делото бяха събрани писмени доказателства: копие от административно-
наказателната преписка на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
(ДАМТН) гр.С., а именно: Писмо с вх.№ 85-03-190/23.11.2022г. от Гл.директор на ГД
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ гр.С. до Н.Т. – Кмет на Община
Гълъбово, гр.Гълъбово, относно връчване на препис от наказателно постановление, ведно с
плик; Наказателно постановление № НЯСС-156/15.11.2022г. в оригинал, ведно с Известие за
доставяне; Покана за съставяне на АУАН с изх.№85-00-151/11.04.2022г. от Началник на РО
НЯСС ЮЦ до Н.Т. – Кмет на Община Гълъбово, гр.Гълъбово; АУАН № 07-005/16.05.2022г.
в оригинал; Заповед № А-776/22.12.2021г. на Председателя на ДАМТН; Заповед № АП-07-
32-24/26.05.2021г. на И.Ч. – Областен управител на Област Стара Загора; Писмо с изх.№85-
01-329/29.03.2022г. от С.К., инсп.РО НЯСС-ЮЦБ до Н.Т. – Кмет на Община Гълъбово,
гр.Гълъбово; Констативен протокол № 07-03-31/15.03.2022г. от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията; Протокол №
1
67/24.08.2021г. от оглед на язовирна стана и съоръженията към нея; Акт за общинска
публична собственост № 6 за недвижим имот, находящ се в с.Обручище, обл.Хасковска,
Скица № 001574/03.10.2005г. на имот № 000332 в земището на с.Обручище с ЕКАТТЕ
53134 и Приложение № 1 към чл.10, ал.2 Класифициране по степен на потенциална опасност
съгл. чл.141б от Закона за водите.
Бяха разпитани в качеството на свидетели: актосъставителя С. Г. К., Л. И. П. и М. Ц.
Г..
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен
материал, доводите и становищата на страните, РС - Гълъбово намира за установено
следното от фактическа и правна страна:

От фактическа страна:
На 15.03.2022г., от С. Г. К. - служител в Регионален отдел „Надзор на язовирните
стени и съоръженията към тях“ - Южна Централна България /РО НЯСС- ЮЦБ/ в
присъствието на Д.М. - на длъжност старши експерт ОМП и УК към Община Гълъбово,
била извършена проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея на яз. "К." -
находящ се в поземлен имот с идентификатор 53134.258.332 в землището на с. Обручище, общ.
Гълъбово. Видно от Акт за публична общинска собственост №6/15.09.1998 г., яз. "К." е
собственост на Община Гълъбово.
Язовир "К." е класифициран в първа висока степен на потенциална опасност, съгласно
Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние.
Констатациите от извършената проверка били обективирани в Констативен протокол (КП)
№ 07-03-31/15.03.2022 год. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и
документацията за експлоатацията. Същият е изпратен с писмо с изх. № 85-01-329/29.03.2022г. и е
регистриран в деловодството на Община Гълъбово с писмо с вх.№ 12-00-62/30.03.2022 г.
В хода на проверката, извършена на 15.03.2022 г. чрез обхождане и оглед на язовирната
стена и съоръженията към нея на яз. "К.", било констатирано, че въздушният откос и водният откос
са обрасли с дървесна и гъста храстовидна растителност, която не позволява да се извършат
подробни огледи, визуални наблюдения и установяване на техническото им състояние.
По този начин било установено, че от страна на собственика не са изпълнени предписанията
дадени в Протокол №67/24.08.2021г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея на
комисия по чл. 138а, ал. 3 от Закона за водите, назначена със Заповед №АП-07-ЗД-24/26.05.2021 г.
на Областния управител на Област Стара Загора. В цитирания протокол, Раздел „IV.
Предписания“, точка 2. „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“, са дадени
следните предписания:
1. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по водния откос със срок на
изпълнение: 14.03.2022 г.
2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос със срок на
изпълнение: 14.03.2022г.
Протокол №67/24.08.2021г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея е изпратен с
писмо с изх. №АП-07-53(41)/01.09.2021г. от Областна администрация чрез Системата за
електронен обмен на документи и е регистриран в деловодството на Община Гълъбово с вх. № 06-
00-108/01.09.2021г., видно от предоставена от Областна администрация справка за
документооборота.
Въз основа на горепосоченото, било установено, че на 15.03.2022г. Община
Гълъбово, в качеството си на собственик на язовир "К." не е изпълнила дадените на
основание чл.190а, ал.1, т. 3 от ЗВ, предписания, а именно: „Да се премахне храстовидната и
дървесна растителност по въздушния откос със срок на изпълнение: 14.03.2022г.“ и „Да се
възстанови техническата изправност на долния участък на бързотока със срок на
изпълнение: 14.03.2022г.“, с което са извършени нарушения на чл.190а, ал.2 от ЗВ и бил
съставен АУАН.
2
АУАН № 07-005/16.05.2022г. бил съставен в отсъствието на представител на
санкционираното лице, тъй като такъв не се явил след надлежно връчената покана. В
законоустановения срок не били направени възражения по АУАН.
Въз основа на АУАН № 07-005/16.05.2022г. е издадено обжалваното Наказателно
постановление № НЯСС-156 от 15.11.2022г. на Е.С.С. - Председател на председател на
ДАМТН, в обстоятелствената част, на което, административно - наказващия орган напълно е
възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка.
Нарушенията били квалифицирани като такива по чл.190а, ал.2 от Закона за водите -
неизпълнение на дадените на основание чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания и
административно наказващия орган /АНО/, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от
Закона за водите е определил и наложил на Община Гълъбово, ЕИК ******, представлявана
от Н.Т.К. - Кмет на общината, административно наказание „имуществена санкция“ в размер
на 1000 /хиляда/ лева за всяко от тях.

От правна страна:
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП.
Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/.
Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По
изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да
бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен
интерес.

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Настоящото производство е от административно-наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява
административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в
НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното
постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и
изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.
Съдът намира, че актът за установяване на административно нарушение е съставен от
компетентен орган, а издалият обжалваното наказателно постановление - Е.С.С. -
Председател на ДАМТН е компетентно длъжностно лице да издава НП.
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при
издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така и
НП съдържат всички необходими реквизити съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Описаната фактическа обстановка се установява от безпротиворечиви относно
горните факти и обстоятелства, показания на свидетелите, както и от приетите с
определение писмени доказателства по делото.
Административно-наказателно производство е образувано със съставяне против
общината-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201,
ал.11 от Закона за водите. Актът е съставен в присъствието на свидетели по установяване на
твърдяните нарушения.
Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП са спазени всички изисквания по
ЗАНН - същото е издадено от компетентен орган и съдържа всички изискуеми съгласно чл.
57, ал.1 от ЗАНН, реквизити - отново са описани вменените нарушения и обстоятелствата,
при които те са извършени, посочени са датата и мястото на извършване на нарушенията. В
случая всяко от тях е извършено чрез бездействие - на датата, следваща срокът за
изпълнение на дължимото действие, съгласно дадените на основание чл.138а, ал.3, т.5 от
ЗВ, предписания. Правилно е посочена нарушената законова разпоредба - чл.190а ал. 2 от
3
Закона за водите и санкционната норма - чл.200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, въз основа
на която са наложени административните наказания.
По изложените съображения, съдът намира, че в случая не са налице никакви
формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени
процесуални нарушения, водещи до порочност на административно-наказателното
производство, респективно - до формална незаконосъобразност на съставения АУАН и/или
на издаденото въз основа на него НП.
Безспорно е, че Община Гълъбово е собственик на язовира и следва да е отговорна за
изпълнение на дадените на основание чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания на ДАМТН.
Безспорно е, че предписанията: „Да се премахне храстовидната и дървесна
растителност по въздушния откос със срок на изпълнение: 14.03.2022г.“ и „Да се
възстанови техническата изправност на долния участък на бързотока със срок на
изпълнение: 14.03.2022г.“, не са били изпълнени.
Съгласно чл.200, ал.1, т. 39 от ЗВ - Наказва се с глоба, съответно имуществена
санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице,
което не изпълни предписание по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. Предвиденото административно
наказание е по вид „имуществена санкция“ в размер от 1000 лева до 20000 лева. Съдът
счита, че настоящия случай не е маловажен и по отношение на него не са приложими
правилата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като всяко от нарушенията не разкрива необичайно ниска
степен на обществена опасност, а напротив - неизпълнението на предписанията от
собствениците на язовири и съоръженията към него, когато не отговарят на изискванията на
Закона за водите създава риск за живота и здравето на хората. В случая наказващият орган е
определил размера на имуществената санкция в размер на 1000 лева, за всяко от
нарушенията, което е законодателно определения минимум, като е отчел в достатъчна
степен предпоставките по чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗАНН. Следва да се отбележи, че
Законодателят е определил този праг на санкцията за тези нарушения, с което е подчертал
значимостта на засегнатите обществени отношения. Ето защо, съдът намира, че така
наложеният размер на всяка една от наложените санкции се явява съответна на целите на
административното наказание, визирани в чл. 12 от ЗАНН, поради което и същите се явяват
справедливи.
Воден от горното, настоящият състав счита, че обжалваното НП е правилно и
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода от делото, Съдът счита за основателна претенцията на
процесуалния представител на АНО за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на
основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН. Пред въззивната инстанция АНО е представляван от
юрисконсулт, който е представил писмено становище и направил своевременно искане за
присъждане на разноски. Възнаграждението следва да бъде определено съгласно
разпоредбата на чл.37 от Закона за правната помощ съгласно която заплащането на правната
помощ е съобразно с вида и количеството на извършената дейност и се определя от наредба
на МС по предложение на НБПП. В случая за защита в производство по ЗАНН, според
чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ се предвижда възнаграждение от 80
до 150 лева. Настоящото производство се разгледа в едно съдебно заседание по същество, с
разпит на двама свидетели, като същото не е с голяма правна и фактическа сложност,
поради което следва да се присъди минималния размер на юрисконсултско възнаграждение,
а именно 80 лева, който ще отговоря на осъщественото процесуално представителство.
Доколкото издателят на наказателното постановление се намира в структурата на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор гр. С., именно в полза на същата
в качеството й на юридическо лице (чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор) следва да бъдат присъдени разноските по
делото.
4

Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-156 от 15.11.2022г. на
Е.С.С. - Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/,
с което на Община Гълъбово, ЕИК ******, представлявана от Н.Т.К. - Кмет на общината, на
основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са наложени две
административни наказания „имуществена санкция“ от по 1000 /хиляда/ лева, или общо
„имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева - за извършени нарушения по
чл.190а, ал.2, вр. чл.138а, ал.3, т.5 от Закона за водите.

ОСЪЖДА Община Гълъбово, ЕИК ******, представлявана от Н.Т.К. - Кмет на
общината, да заплати на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - С. сумата
от 80 лв. разноски.

РЕШЕНИЕТО не е окончателно и подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Стара Загора по реда на
глава XII от АПК.

Съдия при Районен съд – Гълъбово: _______________________
5