Решение по дело №532/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 457
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20227240700532
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

457                                  20.12.2023 год.                     гр. Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

         Старозагорският административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                           

             СЪДИЯ: М. РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело №532 по описа за 2022 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, във връзка с чл. 127 ал.12  от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл.145 и сл.от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от „Акраб“ЕООД, представлявано от управителя М.И.М. с искане за отмяна на Решение №1779/30.06.2022 год. по протокол №40 на Общински съвет Стара Загора за одобряване на окончателен проект за общ устройствен план на община Стара Загора в частта му относно УПИ  IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено при съществени материалноправни и процесуалноправни пороци. Твърди се, че решението променя предназначението на имота, без обаче да е съобразено действащия за този имот ПУП. Обуславя правния си интерес, с наличието на собственост върху сгради, построени в процесния поземлен имот. По подробно изложени съображения във връзка с наведените оплаквания е направено искане за отмяна на решението и за присъждане в полза на жалбоподателя на направените от него разноски по делото.

 Ответникът – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

  Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:   

Жалбоподателят Акраб“ЕООД, представлявано от управителя М.И.М. е собственик на редица самостоятелни сгради в процесния УПИ, който е общинска собственост /АОС №17682/09.02.2018 год. – лист 97 от делото/. Върху имота, Община Стара Загора е учредила право на строеж в полза на дружеството съгласно договори №1141/07.11.2001 год. и №2359/04.12.2009 год. /лист 77-82 от делото/. Построените недвижими имоти са въведени в експлоатация с удостоверения №Уве-И 248/31.07.2007 год.;  №Уве-И 300/03.12.2008 год.; №19-12-286/14.12.2018 год.; №19-16-275/26.11.2020 год. год. на Директора на Дирекция „ТСУ“ /лист 83-87 от делото/. Въз основа на гореизложеното, дружеството се легимира като собственик на сградите с нот. Акт №45, том V, рег.№6132, по дело №626 от 21.12.2007 год. и нот. акт №84, том VI, рег.№3532, дело №656 от 29.12.2006 год. /лист 88-89 от делото/. За имота със заповед №19-12-222/21.09.2017 год. на Главния архитект на Община Стара Загора е одобрен ПУП-изменение на ПР на улици с о.т. 7-8-9-10-21-22 и о.т. 22-24-25-26-27-4-3-6-2 в кв.264 „Македонски“ и УПИ №IIза спортен комплекс, представляващ ПИ с идентификатор 68850.510.2 по КККР на гр. Стара Загора и ПЗ за новообразуваните УПИ IV6569, за спорт, атракции, жилища, обществено и делово обслужване и  УПИ II6570, за спорт, атракции, рекреация и озеленяване, к.264 „Македонски“ по плана на гр. Стара Загора.

Процедурата по приемане на ОУП на Община Стара Загора е започната по заявление за разрешаване изработване на ОУП рег.№10-61-427/13.12.2017 год., към което е приложено техническо задание /лист 170 и сл. от делото/.

С решение по т.1.7 от протокол №51/13.12.2017 год. на ЕСУТ при Община Стара Загора е прието становище, че може да бъде издадено разрешение за изработване изменение на ОУП на Община Стара Загора /лист 5 от делото/. С решение № 1322 по Протокол 28 от 18.12.2017 год. на Общински съвет Стара Загора е одобрено заданието за изработване на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината; 2. Разрешено е изработването на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината и 3. Възложено е на кмета на общината за предприеме предвидените в закона действия по възлагане изработването на ОУП, Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината /лист 6-7 от делото/. Видно от протокол №42/11.11.2020 год. на ЕСУТ при Община Стара Загора, са разгледани становища, мнения и възражения, постъпили след проведено обществено обсъждане на 20.10.2020 год. на предварителен проект на ОУП и на доклад за екологична оценка /лист 8 и сл/.

С решение по т.1.1 от протокол №06/10.02.2021 год. на ЕСУТ  при Община Стара Загора е приет проект за ОУП на Община Стара Загора – предварителен проект /лист 47 от делото/. С решение по т.6.43   от протокол №07/17.02.2021 год. на ЕСУТ при  Община Стара Загора е прието, че следва да бъдат отразени промени в окончателния проект на ОУП във връзка с прилагане на действащи ПУП-ПЗ /лист 51 и сл. от делото/. С решение по протокол №12/23.03.2022 год. на ЕСУТ при Община Стара Загора е приет проекта за ОУП на Община Стара Загора – окончателен проект /лист 48-50 от делото/. Подадено е заявление с вх.№10-33-67/23.03.2022 год. от Община Стара Загора за съгласуване и одобряване на ОУП-окончателен проект, което не е приложено по делото, но информация за него се съдържа в предложение №10-61-355/15.06.2022 год. на Кмета на Община Стара Загора до Общинския съвет Стара Загора /лист 58 от делото/ и в становището на постоянните комисии /лист 60-61 от делото/. Въз основа на него е прието оспореното Решение №1779 по протокол №40 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 30.06.2022 год. след дадени становища от постоянните комисии на съвета по т.1 и от Постоянната комисия по законност и обществен ред на заседание, проведено на 28.06.2022 год., по т.2. Гласували „за“ са 49 общински съветници, „против“ и „въздържали се“ няма /лист 57 от делото/. 

С оспореното решение общинският съвет: 1. На основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ одобрява Окончателен проект за ОУП на Община Стара Загора, с изключение на територията на парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011 год., одобрен с Решение №1158 по протокол №55 от 26.05.2011 год. на Общински съвет Стара Загора и 2. Одобрените до настоящия момент със съответни заповеди на Кмета на Община Стара Загора или с решения на Общински  съвет Стара Загора подробни устройствени планове запазват своето действие. Решението е публикувано в  ДВ бр.54/12.07.2022 год. /лист 280 от делото/.

 По делото на компакт диск са приложени доказателства за съгласуване  със заинтересуваните централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи.

По делото бе допусната съдебно-техническа експертиза, съгласно която процесния имот е предмет на ОУП, като от него е изключен само кв.“Бедечка“, не е налице пълно съответствие между отрежданията за имота с ОУП и заповедта на Кмета на Община Стара Загора №19-12-222/21.09.2017 год. Според действащия ПУП имота е с предназначение зона за спорт, атракции, жилища, обществено и делово обслужване, а според ОУП за същия е отредена устройствена зона за спорт и атракции – Са. Налице е частична промяна или по-точно намаляване възможността от изграждане различни по предназначение обекти в имота. С приемането на ОУП се ограничава възможността на жалбоподателят да изгради в имота жилищни сгради, както и сгради за обществено и делово обслужване. Заключението е прието без оспорване от страните.

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Съгласно чл.127, ал.12 във вр. с чл.215, ал.1 от ЗУТ право на обжалване на общ устройствен план имат само собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от предвижданията му. Това са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти - публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността, с цел защита на обществени интереси - опазване на околната среда или на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони -  чл.127, ал.13 ЗУТ. Видно от доказателствата по делото, а и няма спор по този факт между страните, е че жалбоподателят е собственик на сградите изградени в УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора, въз основа на договор за учредяване на право на строеж от страна на Община Стара Загора в полза на дружеството. Сградите са изградени и въведени в експлоатация. Няма документ за собственост върху обособеното УПИ IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора в полза на дружеството, а като такъв се легимира Община Стара Загора въз основа на АЧОС №№17682/09.02.2018 год. Въз основа на така установеното, съдът продължава да е на мнение, че дружеството не е активно легитимирано да обжалва ОУП по аргументи подробно изложени в определение №2237/06.12.2022 год. и №454, постановено в открито съдебно заседание на 11.07.2023 год. Доколкото закона регламентира материята относно териториалното устройство, то всички употребени термини в закона следва да се тълкуват този аспект. ЗУТ не урежда статута на недвижимите имоти по смисъла на Закона за собствеността. С оглед на факта, че и двете определения са отменени от ВАС и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия и с оглед на дадените указания, съдът приема жалбата за допустима, като подадена от заинтересовано лице.

В нормата на чл.104, ал.1 от ЗУТ е регламентирано, че общите устройствени планове са основа за цялостното устройство на териториите на общините, на части от тях или на отделни населени места с техните землища. Предвижданията на общите устройствени планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство, са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове. Това означава, че всеки ПУП следва да е съобразен с предвижданията на ОУП. Конкретно за УПИ, в който са изградени сградите на жалбоподателя, е одобрен ПУП се предвижда устройствена зона за спорт, атракции, жилища, обществено и делово обслужване, а съгласно оспореното Решение №1779 по протокол №40 от 30.06.2022 год. на Общински съвет Стара Загора, се предвижда устройствена зона за спорт и атракции, съгласно заключението на вещото лице. Действително по този начин отпада възможността за изграждането на допълнително сгради в имота, но същото не е било безусловно и преди приемането на ОУП, тъй като е необходимо и съгласието на собственика на имота в лицето на Община Стара Загора, респективно учредяването на право на строеж от собственика.

Действително съгласно т.2 от процесното решение, е предвидено запазване действието на приетите ПУП до този момент.

Ако при приемането на ОУП волята на органа е била да се запази действието на определен ПУП, то в проекта за ОУП е следвало за съответния имот да се предвиди зона или територия, съответстваща на предвижданията на съответния ПУП, който се цели да бъде запазен. В случая това не е направено, видно заключението на вещото лице и от графичната част към плана. А законовото изискване за съответствие на ПУП с ОУП, респективно възможността да се процедира нов ПУП за имотите на жалбоподателя по чл.103а, ал.3 от ЗУТ, с който да се отстрани несъответствието с ОУП,  не може да бъде преодоляно с приетата т.2 от решението, която не съответства в пълнота на действащата разпоредба на чл.103а, ал.1 от ЗУТ и има единствено декларативен характер. По тези съображения съдът намира, че жалбата на „Акраб“ЕООД като подадена в законоустановения срок по чл.127, ал.12 от ЗУТ и от лице с правен интерес срещу неблагоприятен за него и подлежащ на съдебен контрол административен акт е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е основателна.

Решение №1779/30.06.2022 год. по протокол №40 на Общински съвет Стара Загора е прието от материално и териториално компетентен орган по смисъла на чл.127, ал.6 от ЗУТ, в предвидената от закона форма, съдържа правни и фактически основания, които кореспондират помежду си с оглед съдържанието на съпътстващите административната преписка документи,  от чиято съвкупна преценка става ясно какви са фактите и причините, довели до издаване на оспорения акт. В  хода на процедурата не са допуснати съществени процесуални нарушения. Събраните доказателства както и достъпните данни на интернет страницата на общината https://www.starazagora.bg/bg/obyavleniya сочат, че са  изпълнени всички фази от процедурата по раздел III от Глава седма на ЗУТ. Направено е обществено обсъждане и е извършено съгласуване по чл.127, ал.2 от ЗУТ. Действително, по делото не е представен доклад на кмета на общината при внасяне на проекта за разглеждане в общинския съвет, но е налице негово предложение, което съдържа мотиви за основанието и изпълнението на законовите изисквания за приемане на окончателния проект на ОУП. Решението е прието с изискуемите кворум и мнозинство по чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА, необходими за решение чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА при проведено явно гласуване и е обнародвано.

Решение №1779/30.06.2022 год. по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора в оспорената му част е прието в противоречие с приложимия материален закон. Съгласно чл.103а, ал.1 изр.1 от ЗУТ, в проекта за ОУП се съобразяват предвижданията на заварените подробни устройствени планове, одобрени до датата на издаването на разрешенията по чл.124. В изр.2 от нормата е предвидено промяна на предназначението, начина и характера на застрояване на поземлените имоти, за които е налице одобрен подробен устройствен план, да се допуска само за изграждането на обекти – публична държавна собственост или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони. Забраната се отнася до всички влезлите в сила подробни устройствени планове към посочения момент, независимо дали са приложени или не –достатъчно е да са влезли в сила. Следователно при буквален прочит на  чл.103а ал.1 от ЗУТ се налага извода, че ОУП може да изменя предназначението, но начина и характера на застрояване на поземлените имоти, определени с приложен план за застрояване не може да се променят.

 В случая безспорно се установява, че зоната и предназначението на имота се променят, като са премахва предназначението за жилища и обществено и делово обслужване. Такива обаче вече са изградени в процесното УПИ законно и са въведени в експлоатация.

Решението на Общинския съвет по чл.124 от ЗУТ е прието на 18.12.2017 год., като към него момент е била приета и Заповед №19-12-222/21.09.2017 год. на Кмета на Община Стара Загора за одобряване на ПУП за процесния имот и решението за приемане на ОУП е следвало да бъде съобразена с тази заповед, както изисква законодателят. Това обаче не е сторено.

Забраната по чл.103а, ал.1 от ЗУТ не е безусловна. Възможно е да не се съобрази ОУП с одобрените до този момент ПУП, като това се допуска само за изграждането на обекти – публична държавна собственост или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони. В конкретния случай нито се твърди, а още по-малко се доказа, че с изменението на ОУП по отношение на процесния имот – частна общинска собственост се предвижда изграждането на обекти – публична държавна собственост или публична общинска собственост, нито това изменение има за цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони. След като тези предпоставки не са налице, не е било допустимо и изменението на ОУП в тази му част.

По делото е направено искане от двете страни за присъждане на разноски по делото, като при този изход основателно се явява това на жалбоподателя. По делото е представен договор за правна защита и съдействие от 18.11.2022 год. с договорено възнаграждение в размер на 1 250.00 лв. без ДДС. Същото е платено по банков път, за което са представени и съответните доказателства. Направено е възражение за неговата прекомерност, което съдът намира за неоснователно с оглед на сложността на делото и осъщественото процесуално представителство. Не на последно място е и обстоятелството, че минималното такова предвидено в чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №1 от 9.07.2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е точно 1 250.00 лв., като съгласно §2а от ДР на същата нардеба, върху така определените размери се начислява и ДДС. Заплатена е държавна такса за образуването на делото от 50.00 лв., както и три държавни такси от по 150.00 лв. по сметка на ВАС за трите подадени частни жалби, които са уважени, 20.00 лв. за обнародване в ДВ и 760.00 лв. за възнаграждение за изготвената съдебно-техническа експертиза, или общо разноски в размер на 2 780.00 лв.

Водим от тези мотиви, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Акраб“ЕООД, представлявано от управителя М.И.М. Решение №1779/30.06.2022 год. по протокол №40 на Общински съвет Стара Загора за одобряване на окончателен проект за общ устройствен план на община Стара Загора в частта му относно УПИ  IV-6569, кв.264 „Македонски“ по ПУП на гр. Стара Загора, като незаконосъобразно.

ОСЪЖДА Общински съвет Стара Загора, представлявано от председателя И.В.Л. ДА ЗАПЛАТИ на Акраб“ЕООД, ЕИК ********* представлявано от управителя М.И.М. и със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“№100, вх.В, ет.1, ап.3, сумата 2 780.00 лв. /две хиляди седемстотин и осемдесет / лева, представляваща направени разноски.

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: