Решение по дело №3088/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 761
Дата: 13 април 2021 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20207180703088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 761

 

 

гр. Пловдив, 13 април 2021 г.

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 3088 по описа за 2021 г. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от СДРУЖЕНИЕ ТЕТРАНОКС, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Ц.А., чрез адвокат И.В., против Мълчалив отказ на Директора на Детска градина (ДГ) „Бодра смяна“ гр. Червен бряг по Заявление за получаване на достъп до обществена информация с изх. № 224/21.10.2020 г., подадено от Сдружение Тетранокс и получено в детската градина на 05.11.2020 г.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания мълчалив отказ и се иска неговата отмяна и връщане на административната преписка на ответния административен орган за произнасяне с решение по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

3. Ответникът по жалбата – Директора на Детска градина „Бодра смяна“ гр. Червен бряг, в нарочно писмено становище застъпва тезата, че не попада в кръга на задължените субекти по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. Отделно от това счита, че с оглед дефиницията на понятието „обществена информация“, по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, подобна информация би могла да бъде поискана от МОН с неговото териториално подразделение РИО - Плевен или Община Червен бряг. От друга страна е посочено, че исканата в цитираното заявление на Сдружение „ТЕТРАНОКС" информация съдържа такава, касаеща здравето, имущественото състояние и доходите на физически лица, попадаща под закрилата на Закона за защита на личните данни, което е допълнителен аргумент за това да не бъде предоставяна.

С тези съображения е обосновано искането на ответника за отхвърляне на жалбата на Сдружение „ТЕТРАНОКС".

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите и за правото: 

5. Административното производство е започнало по Заявление за достъп до обществена информация с изх. № 224/21.10.2020 г., подадено от Сдружение Тетранокс, адресирано до Детска градина „Бодра смяна“ гр. Червен бряг, с което се иска предоставяне на следната информация и документи, които да бъдат изпратени по електронен път на имейла на сдружението:

„1. Какъв е броят групи, сформирани в общинската учебните 2010/2011 г.; 2011/2012 г.; 2012/2013 г.; 2014/2015 г. г.; 2015/2016 г.; 2016/2017 г.; 2017/2018 г.; 2018/2019 г; 2019/2020 г.;

2. Какъв е броят на децата във всяка група през посочените години по т. 1;

3. Какъв е броят на децата с хронични заболявания и със специални

образователни потребности (СОП) през посочените години по т. 1;

4. Какви са диагнозите на комисията при РУО на МОН, съгласно Наредба №  01/23.01.2009 г. за обучението на деца със СОП и/или хронични заболявания на деца, приети с предимство през посочените учебни години по т. 1.

5. С какъв брой специалисти за работа с деца с хронични заболявания и СОП е разполагала общинската детска градина през съответните учебни години п от. 1;

6. Какъв е размерът на парите, изразходван от бюджета на общинската детска градина, за съответните учебни години по т. 1 за задоволяване СОП и/или хронични заболявания;

7. Какъв е средният годишен размер на получените трудови възнаграждения и заплатени осигуровки за съответните учебни години по т. 1 на специалистите в общинската детска градина;

8. Какъв е средният годишен размер на получените допълнителни трудови  възнаграждения и заплатени осигуровки за съответната учебна година по т. 1 от специалистите в общинската детска градина.“.

Заявлението е получено в детската градина на 05.11.2020 г. от С.А.на длъжност счетоводител „на безсрочен трудов договор № 68/11.10.2012 г.“ според депозираната в тази насока по делото справка вх. № 3660/26.02.2021 г. по описа на съда, от ответника.

6. Директорът на детската градина не се е произнесъл в предвидения в ЗДОИ срок. Според чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. В чл. 58, ал. 1 от АПК е предвидено, че непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. Както вече бе казано, от представената по делото административна преписка се установява, че датата, на която заявлението за достъп до обществена информация е постъпило в ДГ „Бодра смяна“ гр. Червен бряг, е 05.11.2020 г. При това положение ответният административен орган е следвало да се произнесе най-късно до 19.11.2020 г., а това в случая не е сторено.

7. Обществена информация, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Задължените субекти да предоставят обществена информация са посочени в чл. 3 от ЗДОИ и това са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. ЗДОИ се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от публичноправни субекти, различни от тези по ал. 1, включително публичноправните организации по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗДОИ, каквато е и Детската градина, като институция по смисъла на чл. 24 от ЗПУО - самостоятелно юридическо лице. В този смисъл не се споделят изложените принципни съображения на ответника, че не е от кръга на задължените субекти по  чл. 3 от ЗДОИ.

8. Мълчаливият отказ е постановен при съществени нарушения на процедурата, предвидена в ЗДОИ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор, като обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, които са задължени субекти по силата на чл. 3 от ЗДОИ. Този закон урежда обществени отношения, които са от особена значимост за една правова държава, като охраняват правата на гражданите за достъп до обществена информация.

9. В чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ са очертани възможностите за органите по чл. 3 от същия закон – “органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение”. Законодателят е предвидил задължително уведомяване на лицето, което отправя искане за достъп до обществена информация и задължително произнасяне на органите по чл. 3 от ЗДОИ по отправеното искане.

Казано с други думи, с оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимият материален закон /предметът и целта на закона/ и при изричаната разпоредба на чл. 28, ал. 2, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, както и за връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл. 3 от закона, да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация, в т.ч. и в случаите, когато не разполагат с исканата информация и нямат данни за нейното местонахождение /тогава в 14-дневен срок уведомяват заявителя/, както урежда разпоредбата на чл. 33 от ЗДОИ.

10. За пълнота следва да се добави, че ако ответният орган прецени, че предметът и/или обемът на исканата информация са формулирани общо и неясно, има възможност да приложи чл. 29, ал. 1, според който в случай, че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, като срокът по чл. 28, ал.1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация. Цитираната разпоредба е частен случай на установеното от чл. 30, ал. 2 от АПК общо правило за отстраняване на недостатъци в искането за издаване на административен акт. Задължение на административния орган в производството по ЗДОИ е да изиска от заявителя допълнителна информация, обуславяща преценката му относно съществуването на материалноправните предпоставки за нейното предоставяне.

11. Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорения мълчалив отказ, поради което същият ще следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на Директора на ДГ „Бодра смяна“ гр. Червен бряг за изрично произнасяне по Искане за достъп до обществена информация, обективирано в Заявление изх. № 224/21.10.2020 г., подадено от Сдружение Тетранокс, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение. Това налага извод за основателност на жалбата.

V. За разноските:

12. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатират в размер на 10 лв., представляващи заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство.

Така мотивиран, на основание чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

Р    Е    Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Мълчалив отказ на Директора на Детска градина „Бодра смяна“, гр. Червен бряг, за предоставяне на достъп до обществена информация по Заявление за достъп до обществена информация изх. № 224/21.10.2020 г., подадено от Сдружение ТЕТРАНОКС, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Ц.А..

ИЗПРАЩА преписката на Директора на Детска градина „Бодра смяна“, гр. Червен бряг за изрично произнасяне по Искане за достъп до обществена информация, обективирано в Заявление изх. № 224/21.10.2020 г., подадено от Сдружение ТЕТРАНОКС, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Ц.А., при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне, считано от съобщаването на Директора на Детска градина „Бодра смяна“, гр. Червен бряг, за постановяване на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Детска градина „Бодра смяна“, гр. Червен бряг да заплати на Сдружение ТЕТРАНОКС, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Ц.А., сумата в размер на 10 лв., представляваща заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: