№ 316
гр. Сливен, 02.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, I СЪСТАВ, в публично заседание на
първи ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Иван М. Димитров
при участието на секретаря Росица Н. Стоянова
като разгледа докладваното от Иван М. Димитров Административно
наказателно дело № 20212230201008 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Регионален исторически музей – Сливен,
представляван от директора Николай Танев Сираков, чрез пълномощник адв.
Г.Н. срещу НП № 9 от 13.07.2021 г. на гл. директор на Главна дирекция
„Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на
културата, с което на основание чл. 228в ЗКН му е наложено
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2500
лв., за нарушение на чл. 102 ал.5, изр. първо от ЗКН. Иска НП да бъде
отменено.
В с.з. жалбоподателят, ред. призован не се явява. Чрез своя
пълномощник иска НП да бъде отменено, изцяло като неправилно и
незаконосъобразно. Претендира за направените по делото разноски. По
делото е постъпила писмена защита.
В с.з. въззиваемата страна, административно - наказващият орган, чрез
свия представител юриск. Цветомир Шишков иска НП да бъде потвърдено.
Претендира за направените по делото разноски. По делото е представена
писмена защита.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
1
следната фактическа обстановка:
Инспектори от ГД „Испекторат за опазване на културното наследство“
към МК приели за установено, че в РИМ Сливен не е създаден и не се води
регистър на идентифицираните културни ценности.
За тази констатация АНО е приел за установено, че в периода 30.11.-
04.12.2020 г. във връзка подаден сигнал с вх. № 94-00-1594/29.09.2020 г. на
Министерство на културата била извършена проверка от инспектори в Главна
дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ на
жалбоподателя Регионален исторически музей – гр. Сливен. Проверката била
извършена по документи и на място за извършени нередности, които са
свързани с прилагането на ЗКН и подзаконовите нормативни актове по
прилагането му. Било установено, че жалбоподателят не е създал и не води
регистър на идентифицираните културни ценности. Заведен бил Дневник за
входящата и изходяща кореспонденция за заявления за идентификация на
движими културни ценности, който е бил прошнурован и с номерирани листа.
Установеното нарушение било извършено в продължителен период от април
2009 г., включително продължил и до датата на установяване на нарушението
- 04.12.2020 г., и представлявало неприлагане на реда за извършване на
идентификация на движими културни ценности, установен с чл. 102 ал.5 –
чл.107 от ЗКН и Наредба № Н-3 за реда за извършване на идентификация и за
водене на регистъра на движими културни ценности. Били установени
нарушения в процедурата по извършване на идентификация, а именно: -
заповедите за назначаване на комисии за идентификация на културни
ценности са издадени в нарушение на реда предвиден в чл.15 ал.1-2 от
Наредба № Н-3 във вр. с чл.8 ал.1-2 от същата наредба; - част от експертните
заключения от идентификация на движими културни ценности не се
съхранявали на хартиен или електронен носител с подписи на членовете на
комисията – нарушение на чл. 98 ал.1, предл. 1-во от ЗКН и чл.17 ал.5 изр. 2 и
3 и ал. 8 от Н-ба № Н-3; в музея не се водел регистър на идентифицираните
културни ценности – чл. 102 ал.5 от ЗКН. Заведен бил Дневник за входяща и
изходяща кореспонденция за заявления за идентификация на движими
културни ценности, който бил прошнурован и с номерирани листа. На гърба
на заглавния лист било поставено указание за попълване на дневника,
съдържащо указания за цвета на химикалката, с която се попълват данни за
постъпващите заявления за идентификация и документите, издадени след
2
извършването на идентификацията. Съдържанието на Дневника започвал от
лист 4. Графите на дневника били променяни, без да е приложена заповед или
друг документ за необходимостта от промяната и реда и начина на
извършването й.
До края на 2018 г. номерацията била водена от 1 до безкрайност,
независимо от датата на вписването. От началото на 2019 г. номерирането
започвало от 1 до безкрайност за съответната календарна година.
Във воденият Дневник били вписвани и идентификациите на собствени
постъпления на музея. В него се вписвал поредния номер на експертното
заключение за съответната година, данни за издадено удостоверение, датата
на издаването на експертното заключение и името на заявителя, в т.ч. и
наименованието на отдела на РИМ-Сливен, когато идентификацията се
извършва на вещи, които са постъпили в музея.
Посочените характеристики на този Дневник не отговаряли на
изискванията за водене на Регистър на движимите културни ценности,
съгласно чл. 23, ал. 1 от Наредба № Н-3: „В регистъра се вписвали следните
обстоятелства:
1. наименованието и класификацията на културната ценност или
колекцията, както и индивидуализиращи данни за нея съгласно чл. 17,
ал. 4 и 5;
2. данни за музея, извършил идентификацията: номер и дата на
експертното заключение; номер и дата на удостоверението, а за вещи,
придобити от музея - данни за вписването в инвентарната книга;
3. за културна ценност или колекция - национално богатство: номер и дата
на заповедта на министъра на културата за предоставяне на статут на
национално богатство;
4. индивидуализиращи данни за собственика и държателя на културната
ценност или колекцията. “
Поради частична липса на данните по чл. 23, ал. 1, т. 1-2 и пълна липса
на данните по т. 3 от същия чл. на Наредба № Н-3, следвало да се направи
извод, че Дневник за входяща и изходяща кореспонденция за заявления за
идентификация на движими културни ценности не представлява Регистър на
движимите културни ценности, който следва да бъде воден от националните и
регионалните музеи, които извършват идентификацията на движими
3
културни ценности, съгласно разпоредбата на чл. 102, ал. 5 от ЗКН.
- в част от издадените експертни заключения регистрационният номер
на движимата културна ценност не е попълнен изцяло и според изискванията
на чл. 21, ал. 4 от Наредба № Н-3. Експертните заключения имали пореден
номер и дата на издаване, но липсвал регистрационен номер, формиран по
реда посочен в чл. 24, ал. 4 от цитираната наредба: „При вписване в
регистъра всяка културна ценност или колекция получава регистрационен
номер, чиито цифри в последователност посочват поредността на
вписването за съответната година, годината на вписването, партидния
номер на партидата, в която то се извършва, и номера на категорията по
Приложение №12“;
- след напускането на Николина Неделчева, на длъжност завеждащ
отдел „Административна служба“ от 31.01.2020 г. не била издадена заповед за
определяне на длъжностно лице, което да извършва проверка на документите
по подадени заявления за идентификация и да води досиетата на
идентифицираните културни ценности - нарушение на чл. 12, ал. 1 и чл. 13 от
Наредба № Н-3.
- В Дневника за входяща и изходяща кореспонденция за заявления за
идентификация на движими културни ценности били посочени данни за
издадени Експертни заключения с поредни номера от № 801/29.11.2018 г. до
№ 810/29.11.2018 г., съгласно които идентифицираните културни ценности
съответстват на критериите за получаване на статут „национално богатство“.
След извършена служебна проверка в Министерството на културата се
установило, че директорът на РИМ-Сливен не е изпращал предложения до
министъра на културата за предоставяне на статут на национално богатство.
Същото е следвало да бъде изпратено в Министерството на културата в 7-
дневен срок от подписването на експертното заключение, съгласно чл. 99, ал.
1 от ЗКН.
Установените нарушения били извършени в продължителен период от
2013 г. до момента на извършване на проверката и представляват неприлагане
на реда за извършване на идентификация на движими културни ценности,
установен със ЗКН и Наредба № Н-3.
При извършването на проверката, на случаен принцип, било направено
сравнение между документите, свързани с провеждането на теренно
4
археологическо проучване на обект „Туида“ от 2019 г. и документите,
свързани с идентифицирането на находките от същото проучване в РИМ-
Сливен. Установи се, че находките, вписани в полевата инвентарна книга на
проучването са идентифицирани от комисия в РИМ-Сливен повече от шест
месеца след постъпването им в музея, съгласно Идентификационен протокол
№ 05-ИФД-04- 01/16.07.2020 г., издаден на основание Заповед № 05-ИФД-03-
29/15.07.2020 г. на директора на РИМ-Сливен. Установило се, че
идентификация е извършена само на част от постъпилите материали.
Останалите материали не били представени на идентификационната комисия,
съответно липсвало произнасяне за качествата и културната им стойност.
Нямало данни и фондовата комисия да се е произнесла с предложение за
тяхното съхранение и опазване.
За за посоченото по горе на жалбоподателят бил съставен АУАН №
7/04.03.2021 г., с който констатираното било квалифицирано като нарушение
по чл.102 ал.5, изр. Първо от ЗКН. Актът бил предявен на жалбоподателя,
който след като се запознал със съдържанието му не е направил възражение.
В законоустановеният тридневен срок са направени писмени
възражения с вх. № 94-00-1594/09.03.2021 в МК.
На основание така съставения АУАН е издадено и обжалваното НП.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
представените и събрани по делото писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност.
Съдът даде вяра на АУАН № 7/04.03.2021 г. и НП № 9 от 13.07.2021 г.,
кредитира показанията на разпитаните по делото свидетели ВЛ. Д. ИВ. и
ЛЮБК. Ж. ЯНЧ..
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е
санкционирано/. Разгледана по същество, тя е основателна.
НП е необосновано, тъй като приетата в него за установена фактическа
обстановка не се подкрепя със събраните по делото гласни и писмени
доказателства и доказателствени средства. Административно-наказателната
5
преписка е изпратена на компетентния наказващ орган, който се е произнесъл
в рамките на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.
АУАН и НП са материално и процесуално незаконосъобразни. И в
двата акта са допуснати съществени нарушения на проц. правила. Не е
посочена датата на нарушението. Изписано е, че то е извършено през
продължителен период от време от 2009г. до датата на проверката. В АУАН и
НП е следвало да се посочи датата на нарушението. В случая може само да се
гадае кога е извършено то. Не е посочено и мястото на нарушението.
От друга страна по делото е приложено копие от част на дневник за
входящата и изходящата кореспонденция за идентификация на движими
културни ценности- л.83 по описа на делото. В дневникът са описани под
номера идентифицираните от РИМ Сливен движими културни ценности,
посочено е какви са и от кого и кога са дарени. От посоченото се налага
извода, че регистър за идентифицираните от РИМ Сливен движими културни
ценности се води, въпреки, че не именуван като регистър а като дневник, но
по своята правна същност той / дневникът/ има характер на регистър,т.е. НП е
и материално незаконосъобразно, защото описаното в него деяние не е
извършено. Съдът следва да посочи, че нормата на чл.102 ал.5 от ЗКН
непрецизна, в нея не е посочено какви реквизити следва да съдържа този
регистър и в каква форма следва да е. Така както е списана нормата задължава
музеите да водят регистър за идентифицираните от тях културни ценности,
като каква ще е формата на този регистър е въпрос на организация на всеки
музей. В случая ръководството на РИМ Сливен е решило регистъра да се води
в посоченият по горе дневник.
Мотивиран от посоченото, съдът прие, че следва да отмени атакуваното
НП, ето защо:
РЕШИ:
6
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 9 от 13.07.2021 г. на гл. директор на Главна дирекция
„Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на
културата, с което на Регионален исторически музей – Сливен, с Булстат:
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. Цар
Освободител № 18, представляван от директора Николай Танев Сираков,
съдебен адрес: гр. Велико Търново, бул. България № 8, ет.1, чрез адв. Г.Н., с
което му е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ в размер на 2500 лв., на основание чл. 228в от ЗКН, за извършено
нарушение на чл. 102 ал. 5, изр. първо от ЗКН като НЕПРАВИЛНО и
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
7