Решение по дело №218/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 462
Дата: 10 април 2020 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040700218
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 462                  Година 10.04.2020                Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на дванадесети март две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.Веселин ЕНЧЕВ 

                                                                                             2.Димитър ГАЛЬОВ

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор Х. Колев

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 218 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Л ЛИМ” ООД с ЕИК *********, представлявано от управителя Л.К.Й. срещу решение № 1462/28.11.2019г., постановено по н.а.х.д. № 3709 по описа за 2019г. на Районен съд Бургас. Счита, че решението противоречи на материалния и процесуалния закон. Прави искане за отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът – Регионална инспекция по околната среда и водите гр.Бургас, редовно уведомен, не изразява становище по касационната жалба.

Прокурорът от Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила на първоинстанционното съдебно решение.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е основателна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е потвърдил наказателно постановление № 60/07.08.2019г., издадено от директора на РИОСВ гр.Бургас, с което за нарушение на чл.24 от Закона за защитените територии (ЗЗТ) и на основание чл.83, ал.1, т.1 от ЗЗТ, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева. За да постанови решението си, съдът е приел по същество, че е осъществен състава на установеното нарушение, като това се потвърждава от събраните по делото писмени и гласни доказателства, поради което правомерно е ангажирана отговорността на санкционираното дружество за извършване на дейност в нарушение на забраната, установена в чл.24 от ЗЗТ. Съдът е преценил, че размера на имуществената санкция е правилно определен в съответствие с високата степен на обществена опасност на деянието.  

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Възраженията на касатора са основателни.

С наказателно постановление № 60/07.08.2019г. издадено от директора на РИОСВ гр.Бургас за нарушение на чл.24 от ЗЗТ и на основание чл.83, ал.1, т.1 от ЗЗТ, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева. В наказателното постановление е прието, че касаторът е разположил на 27.05.2019г. в границите на природна забележителност „Пясъчни дюни между  къмпингите „Златна Рибка“ и „Градина“, в поземлени имоти с идентификатори 67800.1.79 и 67800.1.36 по КККР на гр.Созопол, изключителна държавна собственост, НТП Крайбрежна плажна ивица - 52 каравани, свързани с временни връзки за вода и електричество, с което е изменен естествения облик на местността. 

Съгласно чл.24 от ЗЗТ, в природните забележителности се забраняват дейности, които могат да нарушат тяхното естествено състояние или да намалят естетическата им стойност.

Съгласно чл.83, ал.1, т.1 от ЗЗТ, наказва се с глоба, съответно с имуществена санкция, от 1000 до 10 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което осъществява дейност в защитена територия в нарушение на режима, определен с този закон, в заповедта за обявяване или в утвърдени планове и проекти по глава четвърта.

В случая от събраните по делото доказателства не се установява безспорно, че дружеството е извършило вмененото му административно нарушение.

На 27.05.2019г. е съставен констативен протокол № 015644-П7-15-17 от служители на РИОСВ гр.Бургас, в присъствието на В.А.Я., за извършена проверка на ПЗ „Пясъчни дюни „ между къмпинг „Златна рибка“ и „Градина“, в землището на гр.Созопол, смесена собственост. В протокола е посочен следния текст „Навлиза с впрегнати 2 коня и каруца и доставя дървени маси предназначени за поставяне в каравани стопанисвани и поставени по разпореждане на собствениците на „Баш Бар“ по гласни данни на В.А.Я., с ЕГН …., постоянен адрес …..“.

На 27.05.2019г. е съставен и втори констативен протокол № 015644-П7-15-18, за извършена проверка на ПЗ „Пясъчни дюни“ между къмпинг „Златна рибка“ и „Градина“, в землището на гр.Созопол, смесена собственост. Направени са констатации за няколко имота, като по отношение на имот с идентификатор 67800.1.79 е посочено, че са разположени 17 бр. каравани, а по отношение на имот с идентификатор 67800.1.36 са поставени 35 каравани. В протокола липсват констатации от кого са поставени тези каравани.

АУАН № 60/24.06.2019г. е съставен на „Л Лим“ ООД, за това, че на 27.05.2019г. в границите на природна забележителност „Пясъчни дюни между  къмпингите „Златна Рибка“ и „Градина“, в поземлени имоти с идентификатори 67800.1.79 и 67800.1.36 по КККР на гр.Созопол, изключителна държавна собственост, НТП Крайбрежна плажна ивица е разположил 52 каравани, свързани с временни връзки за вода и електричество, с което е изменен естествения облик на местността. 

В случая не става ясно как точно е установено, че дружеството е извършило вмененото му административно нарушение, тъй като такива констатации липсват в съставените констативни протоколи. Съответно в представената административнонаказателна преписка липсват доказателства въз основа на които би могъл да се направи обоснования извод, че именно „Л Лим“ ООД е поставило тези каравани.

Поставянето на караваните от касатора, не са установява и от събраните по делото гласни доказателства. В проведеното пред първоинстанционният съд открито съдебно заседание на 04.11.2019г. е разпитан актосъставителя, но неговите показания възпроизвеждат констатациите отразени в съставените констативни протоколи и от тях също не се установява, защо е прието, че именно това дружеството е поставило процесните каравани.

В случая единственото евентуално логично обяснение, защо е прието, че дружеството е поставило караваните, е че то е наемател на плажната ивица, която попада в част от имоти с идентификатори 67800.1.79 и 67800.1.36 по КККР на гр.Созопол, на което обстоятелство обаче наказващият орган не се позовава. Въпреки това, обстоятелството, че „Л Лим“ ООД е наемател на плажната ивица, също не води до еднозначния извод, че именно то е поставило караваните.

При съставянето на констативните протоколи, а и в цялото производство по издаване на наказателното постановление липсват констатации къде точно са поставени тези каравани. Не става ясно, как е установено че те попадат точно в имоти с идентификатори 67800.1.79 и 67800.1.36 по КККР на гр.Созопол, тъй като липсват данни за извършени геодезически или други замервания. Съответно не е изготвена схема на разположението на караваните, за де се установи в коя част от имотите са разположени. Съобразно представената по делото заповед № РД-536/30.09.2016г. на министъра на околната среда и водите в границите на природната забележителност попада част от имот с идентификатор 67800.1.36, целият с площ от 101,852 дка., като по делото не се установява, че процесните каравани се намират в тази част от имота, която е обявена за природна забележителност. Също така, при извършена служебна справка на интернет страницата на Министерството на туризма, се установява, че съгласно заповед № Т-РД-16-128/17.05.2016г. на министъра на туризма, „Л ЛИМ“ ООД е определен за спечелил проведения търг за отдаване под наем на морски плаж „Градина-Централен-част 2“, с идентификатор 67800.1.36, с активна плажна площ в размер на 36 140 кв.м., върху която площ наемателя упражнява правата и задълженията си, съгласно публикувания проекто-договор. Видно от изложеното в случая, касаторът има правото да ползва единствено активната плажна площ от 36 140 кв.м., която е обособена част от имот с идентификатор 67800.1.36 по КККР на гр.Созопол, като той не е наемател на целият имот. Същевременно по делото липсват доказателства и не се установява, че караваните са разположени именно в тази ползвана част от имотите, за да се приеме, че дружеството би могло да има някаква съпричастност към извършването на нарушението.

Видно от изложеното, в случая е ангажирана отговорността на дружеството без в хода на производството да са събрани каквито и да е доказателства и да е безспорно установено, че то действително е извършило посоченото административно нарушение. Констатациите на проверяващите и на административнонаказващия орган почиват изцяло на предположения, поради което не може да се направи еднозначния извод, че административното нарушение действително е извършено от санкционираното дружество и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.

На следващо място, дружеството е санкционирано на основание чл.83, ал.1, т.1 от ЗЗТ, за нарушение на чл.24 от ЗЗТ и т.“е“ от заповед за обявяване № 2109/20.12.1984г. на КОПС. Посочените норми на ЗЗТ са бланкетни и за да бъде ангажирана отговорността на едно лице, на това правно основание, е необходимо да бъдат изрично посочени както неговите действия, така и съответния съставомерен резултат от тях.

В случая, е прието, че дружеството е поставило 52 бр. каравани, като е посочено, че „Разполагането на каравани изменя естествения облик на местността“. С така извършеното описание, не се установява дружеството да е извършило вмененото му нарушение на чл.24 от ЗЗТ. За да е налице това нарушение е необходимо в резултат на поставянето на караваните да се е нарушило естественото състояние на природната забележителност или да се е намалила нейната естетическа стойност. Такива констатации липсват както в съставения АУАН, така и и в издаденото НП, като изменението на естествения облик на местността е неотносимо.

Така извършеното описание не води до извода и за нарушение на т.“е“ от заповед за обявяване № 2109/20.12.1984г. на КОПС, в която е предвидено, че в границите на природните забележителности се забраняват: „разкриване на кариери, провеждане на минногеоложки и други дейности, с които се поврежда или изменя както естествения облик на местността, така и на водния и́ режим“. С оглед систематичното място на тази точка в заповедта и при нейното тълкуване, съобразно другите предвидени забрани, следва да се приеме, че тя касая единствено дейности свързани с разкриването на кариери, минногеоложки дейности и други дейности свързани с тях, а не каквито и да е дейности. Също така, анализът на тази точка, сочи, че за да бъде нарушена, е необходимо посочените дейности да имат за последица едновременно както повреждане или изменение на естествения облик на местността, така и на водния и́ режим, каквито констатации в случая липсват.

Като е стигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ № 1462/28.11.2019г., постановено по н.а.х.д. № 3709 по описа за 2019г. на Районен съд Бургас и вместо него постановява

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 60/07.08.2019г. издадено от директора на РИОСВ гр.Бургас, с което за нарушение на чл.24 от Закона за защитените територии и на основание чл.83, ал.1, т.1 от Закона за защитените територии на „Л ЛИМ”ООД с ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  ЧЛЕНОВЕ: 1.                           2.