Решение по дело №111/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 февруари 2024 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 216

гр. Габрово, 21.02.2024 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари ................. през две хиляди двадесет и четвърта година  в състав :

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : Г. КОСЕВ   

    

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА.......... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№111 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството по делото e по реда на чл. 145 и сл. АПК.

Образувано е по жалба на Е.Д. ***, чрез пр. представител- адвокат срещу Заповед № 210/27.04.2022 г. на Кмет на Община Дряново, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във вр. със Заповед №148/22.03.2022г. на Кмет на Община Дряново, Решение №507/24.02.2022г., Протокол 03/14.04.2022г. на ОЕСУТ при Община Дряново и подадено заявление №ОБА 3-38-20/23.03.2022г. е одобрил Проект за частично изменение на ПУП- ПУР.

В хода на съдебното производство са представени писмени доказателства- Акт за смърт №2381/13.10.2022г. от Община Варна и Удостоверение за наследници от 17.10.2022г. от които е видно, че на 13.10.2022г. жалбоподателката Е.Д.Д. е починала, като вместо нея като жалбоподател по делото и наследник е конституиран сина й- Р.Х.О..

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на атакувания административен акт, издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Според жалбоподателя обжалваната заповед е нищожна, в условията на евентуалност незаконосъобразна, тъй като била постановена при драстично нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Одобреното с обжалваната заповед изменение на действащия ПУР противоречало на разпоредбите на чл. 81, ал. 1, 3 и 5 от ЗУТ, като с проекта за изменение било предвидено широчината на тази задънена улица да е под 3, 5 м, каквато широчина не осигурявала транспортен достъп  до имота на жалбоподателката, вкл. на специализирани автомобили на Спешна помощ и на Пожарната. Одобреното с обжалваната заповед изменение на действащия ПУР противоречало на императивните разпоредби на чл. 134 от ЗУТ, с които били предвидени изрично основания за изменение на действащ регулационен план, като в конкретния случай нито едно не било налице.

Твърди се също, че решението за изработване на проект за изменение на действащ ЧПУП-ПУР било от некомпетентен орган- Общински съвет Дряново. Тъй като с поисканото изменение не се засягат части от други имоти и не се предвижда извършване на отчуждаване на части от засегнати имоти по реда на чл. 21, ал. 1 от ЗОбС, респ. не било налице изключението на чл. 21, ал. 7 от ЗОбС, то ОбС Дряново не разполагал с компетентност да разрешава изработването на проект за изменение на ПУР. Съгласно чл. 129а, ал. 2 от ЗУТ в този случай разрешението за изработване на проект за изменение на ПУП на част от урбанизирана територия с обхват до един квартал се давало със заповед на кмета на общината по предложение на главния архитект. По тези съображения ОбС Дряново бил некомпетентен орган в случая и приетото от него Решение №507 по протокол 50/24.02.2022г. било нищожно и не можело да послужи като основание за изработване на проект за изменение на действащия регулационен план.

Освен че нямало разрешение по чл. 129а, ал. 2 от ЗУТ на кмета на общината за изработването на проект за изменение на действащ регулационен план, липсвало и валидно одобряване на задание по чл. 125 ЗУТ, което е следвало по силата на чл. 124а, ал. 7 от ЗУТ да придружава искането за даване на разрешение за изработването на такова изменение . Одобреното с обжалваната заповед изменение било направено в нарушение на изискванията на чл. 124а, ал. 1- 6 ЗУТ.

Одобряването на изменението на действащ регулационен план без валидно разрешение за изработване на такъв план за изменение, респ. при нищожно дадено разрешение и без одобрено задание по чл. 125 ЗУТ било недопустимо. Според жалбоподателя не била спазена и разпоредбата на чл. 128, ал. 1 и ал. 3 от ЗУТ като изработения проект на ПУП не бил съобщен от общината на заинтересованите лица, засегнати от изменението. Освен разрешението за изработване на проект за изменение на ПУР и одобряването на заданието по чл. 125 ЗУТ, както изготвения проект за изменение, така и обжалваната заповед също не били съобщени на заинтересованите лица по реда на АПК, като по този начин била нарушена разпоредбата на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ.

В обжалваната Заповед липсвали мотиви- фактически и правни основания за изменение на действащия регулационен план, като същата било постановена в нарушение на чл. 134 от ЗУТ Обжалваната заповед била издадена от кмета в хода на висящо производство по прилагане на действащия ЧПУП- ПУР, в което производство кметът бил изпълнителен орган и чието бездействие било обжалвано пред съда като по жалбата било образувано АД№310/2021г. на АдС Габрово.

Действащият ЧПУП- ПУР бил изработен и одобрен през 2020г. от Общински съвет Дряново по инициатива на жалбоподателката като производството продължило близо 6 години, а настоящото производство било приключило в по- кратък срок..        

Иска се отмяна на обжалваната Заповед, като се претендират сторените съдебни и деловодни разноски.

 Жалбоподателят, редовно призован се представлява в съдебно заседание от пр. представител- адвокат, който заявява че поддържа жалбата и изложените в нея и в съдебно заседание доводи за отмяна на оспорената Заповед. Претендират се разноски- възнаграждение за вещо лице по допуснатата СТЕ и ДТ.

Ответникът – Кмет на Община Дряново, редовно призован не се явява лично в съдебно заседание. Представлява се от надлежно упълномощен пр. представител- адвокат, който оспорва жалбата като неоснователна и моли ГАС да постанови решение, с което да я отхвърли и да се присъдят направените разноски по делото.

Заинтересованата страна- Д.С.И.- М., редовно призовани се явява като оспорва подадената жалба.

По делото са събрани писмени доказателства – съдържащите се в административната преписка документи.

Административен съд Габрово, след като обсъди събраните доказателства по делото и доводите на страните, намира за установено следното:

Със заповед №210/27.04.2022г. Кмет на Община Дряново е одобрил Проект за частично изменение на ПУП-ПУР за задънена улица с о.т. 1-2-3, която попада в част от поземлен имот- ПИ с идентификатор *************, НТП- за второстепенна улица и в част от ПИ ************ с площ 44кв.м. в урбанизираната територия по кадастралната карта на с. ***************.

С Проекта за ЧИ на ПУП-ПУР се правят следните промени:

-          заличават се о.т.1-2-3 на проектираната задънена улица, който участък попада в ПИ с идентификатор ************* /за второстепенна улица/ по КК и в част от ПИ *********** по КК /частна собственост/ с площ 44кв.м.

-          уличната регулационна линия на задънената улица се премества по източната кадастрална граница на ПИ с идентификатор 20660.501.72 по КК

Описаните промени са показани в текстовата и графична част на проекта за ЧИ на ПУП-ПУР, неразделна част от заповедта.

Производството е инициирано въз основа на Искане №3-04-4/16.02.2022г. от Д.С.И.- М. за Допускане изработването на проекти за изменение на ПУП.

Представено е Становище от Гл. архитект на Община Дряново от което е видно, че така заявеното искане от Д.И.- М. е допустимо.

С Предложение №3-04-4/18.02.2022г. на Кмет на Община Дряново до Общински съвет е предложено ОбС Дряново да приеме решение на осн. чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 11 от ЗМСМА

Със Заповед №148/22.03.2022г. Кмет на Община Дряново е разрешил изработване на Проект за частично изменение на ПУП- ПУР за задънена улица с о.т. 1-2-3, която попада в част от поземлен имот- ПИ с идентификатор *********** НТП- за второстепенна улица и в част от ПИ ************ с площ 44кв.м. в урбанизираната територия по кадастралната карта на с. *********.

С Проекта за ЧИ на ПУП-ПУР се правят следните промени:

-          заличават се о.т.1-2-3 на проектираната задънена улица, който участък попада в ПИ с идентификатор *********** /за второстепенна улица/ по КК и в част от ПИ *********** по КК /частна собственост/ с площ 44кв.м.

-          уличната регулационна линия на задънената улица се премества по източната кадастрална граница на ПИ с идентификатор ************* по КК

С Решение №507 по Протокол №50/24.02.2022г. на осн. чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 11 от ЗМСМА във вр. с чл. 124а, ал. 5 и ал. 2, т. 2 от ЗУТ ОбС Дряново е дал съгласие за разпореждане с общински имот за изработването на проект за ЧПУП-ПУР за задънена улица с о.т.1-2-3- за второстепенна улица по КК на с. *************.      

С процесната Заповед №210/27.04.2022г. Кмет на Община Дряново е одобрил Проект за частично изменение на ПУП-ПУР за задънена улица с о.т. 1-2-3, която попада в част от поземлен имот- ПИ с идентификатор *********** НТП- за второстепенна улица и в част от ПИ ********** с площ 44кв.м. в урбанизираната територия по кадастралната карта на с. Денчевци, като е посочил правно основание за издаване на посочената заповед чл. 44, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 13 от ЗМСМА и чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във вр. със заповед №148/22.03.2022г. на Кмет на Община Дряново, Решение №507/24.02.2022г., Протокол №3/14.04.2022г. на ОЕСУТ при Община Дряново и подаденото Заявление №ОБА 3-38-20/23.03.2022г. на Д.С.И.- М..

Жалбоподателката Е.Д.Д., респ. нейния наследник- син Р.Х.О. се легитимира като собственик на ПИ с идентификатор *********** по КККР на с. ********* общ. Дряново, обл. Габрово въз основа на представен като доказателство по делото НА№************.   

Е.Д. е поискала с Искане вх. №2200-2115/21.12.2021г. до Община Дряново издаване на заповед по чл. 160, ал. 6, пр. 2ро от ЗУТ за прокарване на временен път до имота й, като първоначално е установен мълчалив отказ от Кмет на Община Дряново по заявеното искане. Същият, като предмет на оспорване по АД№3/2022г. по описа на АдС Габрово е отменен с Решение 038/27.05.2022г. по посоченото дело и преписката е върната на административния орган за произнасяне по заявеното искане при спазване на указанията, дадени в мотивите на постановеното съдебно решение.

По делото е допусната СТЕ от едно вещо лице, като заключението по същата е оспорено от пр. представител на жалбоподателя и прието от съда като доказателство по делото. В заключението вещото лице отговаря на поставените му въпроси, като дава допълнително уточнения по експертизата в открито съдебно заседание. Вещото лице заявява, че в случая не следва да намери приложение разпоредбата на чл. 81 от ЗУТ тъй като имота на жалбоподателя не е урегулиран и в този случай не следва да намери приложение посочената разпоредба на ЗУТ досежно ширината на улицата. Достъпът до имота на жалбоподателя според експерта е труден, но възможен с МПС.

  При така установената фактическа обстановка и в рамките на съдебната проверка, съгласно чл. 159 от АПК и чл. 168 от АПК, във вр. с чл. 146 от АПК, Габровски административен съд прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е в законоустановения срок, от надлежна страна, имаща правен интерес да обжалва подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност ИАА. В случая подлежащ на съдебен контрол е крайния акт, с който завършва тръжната процедура, а именно Заповедта на Кмета за одобряване на проект за частично изменение на ПУП- ПУР на с. ************.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Обжалваната заповед е издадена от материално, териториално и по степен компетентен орган – Кмет на Община Дряново, който надлежно оправомощен компетентен орган, съгласно чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА.

Атакуваният административен акт е в предвидената от закона писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК.

В разпоредбата на чл. 134 от ЗУТ са посочени изрично случаите при които влязъл в сила ПУП и ОУП може да се измени. В случая, постановявайки процесната Заповед не е конкретизирано в същата на което точно основание се одобрява частично изменение на ПУП- ПУР на с. *************. В този смисъл доводите изложени в жалбата за липса на фактическо и правно основание при постановяване на оспорената заповед са основателни. При преценка на изложеното в процесната заповед, а и от събраните по делото писмени и гласни доказателства не се установява да е налице нито едно от посочените в чл. 134 от ЗУТ основания за изменение на ПУП. Независимо, че е в писмена форма и съдържа разпоредителна част, разглежданата заповед е постановена при липса на мотиви. Съдът възпре аргументите на жалбоподателя в тази насока. Основанието, което се сочи в заповедта е различно от разпоредбата на чл. 134, ал. 2 от ЗУТ. Така посоченото основание не кореспондира с материалите, касаещи настоящия спор. Те не сочат фактическите основания, даващи възможност да се приеме, че е налице цитираната хипотеза. Установява се личен интерес на заявителката Д.С.И.- М., но не са посочени такива фактически обстоятелства, които законодателят е предвидил в посочената по- горе разпоредба на ЗУТ. Такива не са изложени, както в атакуваната заповед, така и в останалите приложени писмени доказателства. Съдът не споделя становището на административният орган, че заповедта е мотивирана. Дори да се тълкува в съвкупност с останалите документи по преписката, мотивите налагащи изменението не могат да се приемат за установени по един ясен и категоричен начин. Съображенията, свързани с целесъобразност на изменението, изложени в обяснителната записка към проекта, също не обосновават обстоятелства по смисъла на чл. 134, ал. 2 ЗУТ. При липсата на фактически основания за издаването й, заповедта, с която е одобрен ПУП – ПРЗ, е постановено без мотиви. Това е формален пропуск, който опорочава административния акт и е самостоятелно основание за неговата цялостна отмяна, без да се разискват въпросите по същество на правния спор.

Споделят се и изложените мотиви в жалбата, че не е спазена разпоредбата на чл. 128, ал. 1 и ал. 3 от ЗУТ- изработеният проект на ПУП не е съобщен на заинтересованите лица, засегнати от изменението. По делото а и в предходни производства по одобряване на ПУП за същия имот е налице списък със заинтересовани страни, които не са уведомени в настоящото производство, тъй като искането изменение засяга и обслужва и техните имоти.

Въз основа на така изложените мотиви, с оглед събраните по делото писмени и гласни доказателства и преценка на изложените в жалбата оплаквания, настоящият съдебен състав на АС Габрово намира че Кмет на Община Дряново е постановил неправилен и незаконосъобразен административен акт- Заповед №210/27.04.2022г., който като такъв следва да бъде отменен. 

 При този изход на делото, а именно отмяна на обжалвания административен акт, основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски. Такива в случая представляват възнаграждение за вещо лице размер на 400 лева и ДТ общо в размер 25 лева и следва да бъдат понесени от ответния Кмет на Община Дряново.

Воден от горното, съдът

             

Р  Е  Ш  И  :

           

ОТМЕНЯ Заповед №210/27.04.2022г. на Кмет на Община Дряново, като неправилна и незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Кмет на Община Дряново да заплати на Р.Х.О. *** сума в размер на 425 лева, представляваща разноски по делото- възнаграждение за вещо лице и ДТ. 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС по реда на чл. 211 от АПК в 14- дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

 

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ :