Присъда по дело №117/2024 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 25
Дата: 8 май 2025 г.
Съдия: Николай Борисов Борисов
Дело: 20243330200117
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 28 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 25
гр. Разград, 08.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на осми май през две
хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ
СъдебниСЕСИЛ Б. САБРИ

заседатели:СЕХЕР ИДР. ЧАУШЕВА
при участието на секретаря СРЕБРЕНА СТ. РУСЕВА
и прокурора В. Илк. С.
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ Наказателно дело от
общ характер № 20243330200117 по описа за 2024 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия С. Ч. А. (**), роден на **********г. в гр.**
румънски гражданин, с висше образование, работи, неосъждан, адрес за
призоваване: гр.** за ВИНОВЕН за това, че: на 03.01.2020г., по път I-2
(гр.Варна-гр.Русе) км.47+300 м., в участъка между разклона за с.Езерче и
гр.Цар Калоян, обл.Разград, при управление на моторно превозно средство -
лек автомобил „Фолксваген Бора“ с рег.№ IF 75 SAI, е нарушил правилата за
движение по пътищата, визирани в:
-чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата: С
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява
имуществени вреди“;
-чл.20, ал.2 от ЗДвП: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозваният товар, с характера и интензивността на движението,
с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“;
-чл.21, ал.1 от ЗДвП: „При избиране скоростта на движение на водача на
1
пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на
скоростта в км/ч: за пътно превозно средство от категория „В“ в извън
населено място - 90 км/ч“.;
-чл.21, ал.2 от ЗДвП: „Когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен
знак - ограничение на скоростта до 70 км/ч.“; и по непредпазливост е
причинил средна телесна повреда на повече от едно лице, а именно:
-А.-Й. С. (**) от Р Румъния, изразяваща се в: 1.Счупване на трети и
четвърти поясен прешлен, по отделно и в съвкупност, обуславя трайно
затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец; 2.Счупване на
напречните израстъци на първи, втори и четвърти поясен прешлен, в
съвкупност, обуславят трайно затруднение в движението на снагата за срок
повече от 1 месец; 3.Счупване на 6-то, 9-то и 11-то ребро в дясно, обуславят
трайно затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец;
4.Счупване на малкия пищял на десен крак, обуславят трайно затруднение в
движението на десния долен крайник за срок повече от 1 месец; 5.Контузия на
белия дроб, обуславя разстройство на здравето с временна опасност за живота;
6.Излива на течност в коремна кухина и малкия таз, обуславя разстройство на
здравето с временна опасност за живота; 7.Кръвонасяданията на
тестикуларните торбички (скротум) и кръстцова област, охлузвания по
лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица, обуславят болка и
страдание, и на
-В.-М. П. (**) от Р Румъния, изразяваща се в счупване на дясна
седалищна кост и счупване на кръстцовата кост, по отделно и в съвкупност,
обуславят трайно затруднение в движението на долните крайници за срок
повече от 1 месец - престъпление по чл.343, ал.3, пр.4, б.“а“, пр.2 във вр.с ал.1,
б.„б“, пр.2 във вр.с чл.342, ал.1 от НК (като са нарушени чл.5, ал.1, т.1; чл.20,
ал.2 и чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП), поради което и на основание чл. 54 и чл. 36
от НК му НАЛАГА наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА в размер на ДВЕ
ГОДИНИ, като на основание чл. 66, ал.1 от НК ОТЛАГА изтърпяване на
наказанието за изпитателен срок в размер на ТРИ ГОДИНИ.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 343г, вр. с чл.343, ал.3, пр.4, б.“а“, пр.2 във вр.с
ал.1, б.„б“, пр.2 във вр.с чл.342, ал.1 от НК НАЛАГА на подсъдимия С. Ч. А.
(**), роден на **********г. в гр.** наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА
УПРАВЛЯВА МПС за срок в размер на ДВЕ ГОДИНИ.
НА основание чл. 189, ал. 3 от НПК осъжда С. Ч. А. (**), роден на
**********г. в гр.** да заплати по сметка на ОДМВР Разград сумата в размер
на 1126,80 лева (хиляда сто двадесет и шест лева и 80 ст.) лева,
представляваща разноски на досъдебното производство, а по сметка на
Районен съд гр. Разград сумата 2976,00 лева /две хиляди деветстотин
седемдесет и шест/ лева, представляваща разноски в съдебното производство.
ПРИСЪДАТА подлежи на обжалване и протестиране в 15-дневен срок
от днес пред Окръжен съд Разград.
2
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
3

Съдържание на мотивите


МОТИВИ към Присъда № 25 постановена по НОХД № 117/ 2024г. по
описа на РС- Разград

Повдигнато е обвинение срещу С. Ч. А. (**), роден на **********г. в
гр.** за това, че: на 03.01.2020г., по път I-2 (гр.Варна-гр.Русе) км.47+300 м., в
участъка между разклона за с.Езерче и гр.Цар Калоян, обл.Разград, при
управление на моторно превозно средство - лек автомобил „Фолксваген Бора“
с рег.№ ***, е нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в:
-чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата: С
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява
имуществени вреди“;
-чл.20, ал.2 от ЗДвП: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозваният товар, с характера и интензивността на движението,
с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“;
-чл.21, ал.1 от ЗДвП: „При избиране скоростта на движение на водача на
пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на
скоростта в км/ч: за пътно превозно средство от категория „В“ в извън
населено място - 90 км/ч“.;
-чл.21, ал.2 от ЗДвП: „Когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен
знак - ограничение на скоростта до 70 км/ч.“; и по непредпазливост е
причинил средна телесна повреда на повече от едно лице, а именно:
- А.-Й. С. (**) от Р Румъния, изразяваща се в: 1. Счупване на трети и
четвърти поясен прешлен, по отделно и в съвкупност, обуславя трайно
затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец; 2. Счупване на
напречните израстъци на първи, втори и четвърти поясен прешлен, в
съвкупност, обуславят трайно затруднение в движението на снагата за срок
повече от 1 месец; 3. Счупване на 6-то, 9-то и 11 -то ребро в дясно, обуславят
трайно затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец; 4.
Счупване на малкия пищял на десен крак, обуславят трайно затруднение в
движението на десния долен крайник за срок повече от 1 месец; 5. Контузия
на белия дроб, обуславя разстройство на здравето с временна опасност за
живота; 6. Излива на течност в коремна кухина и малкия таз, обуславя
разстройство на здравето с временна опасност за живота; 7. Кръвонасяданията
на тестикуларните торбички (скротум) и кръстцова област, охлузвания по
лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица, обуславят болка и
страдание,
и на
1
- В.-М. П. (**) от Р Румъния, изразяваща се в счупване на дясна
седалищна кост и счупване на кръстцовата кост, по отделно и в съвкупност,
обуславят трайно затруднение в движението на долните крайници за срок
повече от 1 месец - престъпление по чл.343, ал.3, пр.4, б.“а“, пр.2 във вр.с ал.1,
б.„б“, пр.2 във вр.с чл.342, ал.1 от НК (като са нарушени чл.5, ал.1, т.1; чл.20,
ал.2 и чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП.
В съдебно заседание подс. С. Ч. А., редовно призован се явява лично.
Производството по делото се развива в условията на чл. 269, ал. 3, т.4, б. в от
НПК.
Защитникът на подсъдимия, счита обвинението за недоказано и моли
съда да оправдане подсъдимия по повдигнатото обвинение, алтернативно, да
определи наказание към минимално, посочения в НК размер.
Прокурорът счита обвинението за безспорно доказано и предлага на съда
да наложи на подсъдимия наказание „лишаване от свобода” в размер около
средния, предвиден в НК, изтърпяването, на което, да бъде отложено за
изпитателен срок от 3 години. Предлага на съда на основание чл. 343г от НК
да наложи на подсъдимия наказание „ лишаване от право да управлява МПС „
за срок от три години.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, ценени в
съвкупност и поотделно, доводите и възраженията на страните, приема за
установено от фактическа страна следното:
Подс. С. Ч. А. (**) е роден на **********г. в гр.** румънски гражданин,
с висше образование, работи, неосъждан, адрес за призоваване: гр.***.
През 2019г. подс. С. Ч. А. решил да посети Р Турция за новогодишните
празници, заедно с приятелката си В.-М. П. и приятелите им А.-Й. С. и
неговата приятелка А.М. П.. Компанията пътувала с лек автомобил,
собственост на бащата на А.- Й. С. - Д.С. - „Фолксваген Бора“ с рег.№ ***.
След като изкарали новогодишните празници в Р Турция, около полунощ на
02.01.2020г. тръгнали да се прибират през Р България за Република Румъния.
Първоначално при тръгването от Р Турция А.-Й. С. управлявал автомобила,
като в Р България водачите се сменили на около 200 км. преди гр. Букурещ и
подс. С. Ч. А. започнал да управлява автомобила. А.-Й. С. се возел в дясно до
водача А., а на задната седалка били приятелките на двамата. Първоначално
водача и приятеля му разговаряли, но по-късно св. С. и возещите се на задната
седалка техни приятелки заспали. След като преминал покрай гр. Разград,
подс. С. Ч. А. продължил да управлява автомобила по път 1-2 (гр.Варна-
гр.Русе) посока гр. Букурещ. В близост до разклона за с. Езерче, управлявайки
автомобила „Фолксваген Бора“ с рег.№*** по сух асфалтов участък на плавен
ляв завой, движейки се с около 93 км/ч., подс. А. изгубил контрол върху
управлението на лекия автомобил, който навлязъл в десния затревен банкет,
след което се ударил в крайпътно дърво със скорост 78,8 км/ч. Причина за
2
възникналото ПТП е обстоятелството, че подс. С. Ч. А. не е съобразил
скоростта на движението на управлявания от него автомобил с конкретната
пътна обстановка, поради което при такава възникналата опасност не е успял
да намали скоростта и да спре. Отделно от това обвиняемият е управлявал
автомобила с повече от разрешената скорост за движение извън населено
място.
Следствие на възникналото ПТП били причинени телесни увреждания на
пътуващите в автомобила А.-Й. С. и В.- М. П., на които била оказана
медицинска помощ. Непосредствено след възникване на ПТП на мястото на
произшествието спрял свид.Е. В. от гр. Разград, който съобщил за
възникналото ПТП на ЕЕН 112 и възприел непосредствено обстановката на
възникналото ПТП. Мястото на произшествието било посетено и от
свидетелите Д. В. и Л. М. - мл.автоконтрольори при ОДМВР-Разград.
Свидетелите извършили проверка за наличие на алкохол на подс. С. Ч. А.,
която била отрицателна, след което свид. М. съставил констативен протокол за
настъпилото ПТП.
От заключението на вещото лице по назначената и извършена в хода на
ДП съдебно-медицинска експертиза, от данните по ДП и приложената
медицинска документация на името на А.-Й. С., изслушано и прието в хода на
съдебното следствие, се установява, че при ПТП от 03.01.2020г. пострадалият
е получил:
- многофрагментна фрактура на тялото на ЛЗ (трети поясен прешлен); -
фрактура на лявата дъга на Л4 (четвърти поясен прешлен);
- фрактури на десни напречни израстъци Л1 и Л2 (първи и втори
поясен прешлен);
- фрактура на двата напречни израстъка на Л4 (четвърти поясен
прешлен); -фрактура на малкия пищял на десен крак в далечната трета
(рентгенологично);
- контузия на белия дроб (рьо гръдна клетка 06.01.2020);
- наличие на свободна течност в дясно поддиафрагмално и по-изразено
в малък таз (ехография на коремни органи 05.01.2020);
- фрактури на 9-то, 10-то и 11-то ребро в дясно (КТ на к орем
05.01.2020); -фрактура на VI дясна ребрена дъга (рьо гръдна клетка
06.01.2020); -кръвонасядане на тестикуларните торбички (скротум) и
кръстцова област (консулт с уролог);
- охлузвания по лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица
(наблюдение на болния, 03.01.2020);
По своята медико-биологична характеристика:
3
- счупването на трети и четвърти поясен прешлен, по отделно и в
съвкупност, обуславя трайно затруднение в движението на снагата за срок
повече от един месец;
- фрактурите на напречните израстъци на първи, втори и четвърди
поясен прешлен, в съвкупност - трайно затруднение в движението на снагата
за срок повече от един месец;
- счупванията на 6-то, 9-то, 10-то и 11 -то ребро в дясно - трайно
затруднение в движението на снагата за срок повече от един месец;
- фрактурата на малкия пищял на десен крак - трайно затруднение в
движението на десния долен крайник за срок повече от един месец;
- контузия на белия дроб - разстройство на здравето с временна
опасност за живота;
- излива на течност в коремна кухина и малкия таз - разстройство на
здравето с временна опасност за живота;
- кръвонасяданията на тестикуларните торбички (скротум) и кръстцова
област, охлузвания по лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица -
болка и страдание.
Установените телесни увреждания е възможно да бъдат получени при
ПТП - травма в купето на автомобила и са резултат на удар/и, притоудар/и,
сгъване/разгъване, завъртане, притискане, сътресение.
От заключението на вещото лице по назначената и извършена в хода на
ДП съдебно-медицинска експертиза, от данните по ДП и приложената
медицинска документация на името на В.-М. П. е установено, че при ПТП от
03.01.2020г. пострадалата е получила:
фрактура на дясна седалищна кост и
фрактура на кръстцовата кост.
По своята медико-биологична характеристика счупването на дясна
седалищна кост и счупването на кръстцовата кост, по отделно и в съвкупност,
обуславя тайно затруднение в движението на долните крайници за срок повече
от един месец.
Експертизата счита, че:
- фрактурата на дясна седалищна кост е получена по непряк механизъм
- компресия в предно/задно направление;
- фрактурата на кръстцовата кост - по директен механизъм - удар,
притискане или падане на седалище.
За първата фрактура обездвижването (постелен режим) е за срок 5-6
седмици, а работоспособността се възстановява след 10-12 седмици.
За втората- постелен режим за 30 дена с възстановяване на
4
работоспособността след 5-12 седмици, според тежестта.
Счупванията на таза е възможно да бъдат получени при ПТП - травма в
купето на автомобила.
От заключението на вещото лице по назначената и извършена в хода на
ДП допълнителна съдебно-медицинска експертиза, от данните по ДП и
приложената медицинска документация на името на А.-Й. С. за провеждано
лечение в болнични заведения в Р Румъния е установено, че пострадалият е:
- претърпял оперативна интервенция за налагане на външна
остеосинтеза на счупването на десния глезен - малък пищял;
- хирургична интервенция (доколкото се възприема от превода) -
реоперация за гръбначна стабилизация с шини и винтове на 12-ти гръден и 2-
ри, 3-ти и 4-ти поясен прешлени);
- провежда рехабилитация за възстановяване на невромоториката.
За описаните:
- перианален хематом с диаметър около 10 см. и
- хематом на лявата бедрена кост, слепен до нивото на скротума от
лявата страна.
Експертизата счита, че се касае за т.нар.“миграция“ на хематома на
скротума и сакрума, установен при хоспитализацията в Клиника по
неврохирургия при МБАЛ „Св.А. Варна“ АД гр.Варна (консулт с уролог).
Декубиталните рани (т.нар.“пролежанки“) на гърба са резултат от
продължителното залежаване. Вероятно и описаната повърхностна рана с
дължина 2 см. в дясно перианално (около анална област) е получена по
същата причина.
Частичната парализа (параплегия) с мускулна хипотония са резултат от
получената травма на гръбначния стълб и продължителното обездвижване.
От цялата медицинска документация, приложена по ДП се установява,
че при ПТП от 03.01.2020г. А.-Й. С. е получил:
- многофрагментна фрактура на тялото на ЛЗ (трети поясен прешлен); -
фрактура на лявата дъга на Л4 (четвърти поясен прешлен);
- фрактури на десни напречни израстъци Л1 и Л2 (първи и втори поясен
прешлен);
- фрактура на двата напречни израстъка на Л4 (четвърти поясен
прешлен); -фрактура на малкия пищял на десен крак в далечната трета
(рентгенологично);
- контузия на белия дроб (рьо гръдна клетка 06.01.2020);
- наличие на свободна течност в дясно поддиафрагмалко и по-изразено в
5
малък таз (ехография на коремни органи 05.01.2020);
- фрактури на 9-то, 10-то и 11-то ребро в дясно (КТ на корем
05.01.2020); -фрактура на VI дясна ребрена дъга (рьо гръдна клетка
06.01.2020); -кръвонасядане на тестикуларните торбички (скротум) и
кръстцова област (консулт с уролог);
- охлузвания по лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица
(наблюдение на болния, 03.01.2020);
и развили се в резултат на продължителното залежаване и обездвижване
на:
- декубитални рани (т.нар.“пролежанки“) на гърба и повърхностна рана
вдясно перианално (около анална област);
- частична парализа (параплегия) с мускулна хипотония.
По своята медико-биологична характеристика:
- счупването на трети и четвърти поясен прешлен, по отделно и в
съвкупност, обуславя трайно затруднение в движението на снагата за срок
повече от един месец;
- фрактурите на напречните израстъци на първи, втори и четвърти
поясен прешлен, в съвкупност- трайно затруднение в движението на снагата за
срок повече от един месец;
- счупванията на 6-то, 9-то, 10-то и 11-то ребро в дясно — трайно
затруднение в движението на снагата за срок повече от един месец;
- фрактурата на малкия пищял на десен крак - трайно затруднение в
движението на десния долен крайник за срок повече от един месец;
- контузия на белия дроб - разстройство на здравето с временна
опасност за живота;
- излива на течност в коремна кухина и малкия таз - разстройство на
здравето с временна опасност за живота;
- декубиталните рани на гърба и повърхностна рана в дясно перианално
- временно разстройство на здравето неопасно за живота на пострадалия;
- частичната парализа (параплегия) с мускулна хипотония - временно
разстройство на здравето неопасно за живота на пострадалия;
- кръвонасяданията на тестикуларните торбички (скротум) и кръстцова
област, охлузвания по лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица -
болка и страдание;
Всички описани увреждания са в пряка причинно - следствена връзка с
настъпилото ПТП.
При такава множествена травма оздравителният период може да
6
продължи около 1 година.
След приключването му следва да се направи нова експертна оценка за
късни последици от получените травми.
Установените телесни увреждания е възможно да бъдат получени при
ПТП- травма в купето на автомобила и са резултат на удар/и, противоудар/и,
сгьване/разгъване, завъртане, притискане, сътресение.
От заключението на вещото лице по назначената и извършена в хода на
ДП автотехническа експертиза, прието в хода на съдебното следствие се
установява, че:
1. Място на удара на л.а.“Фолксваген Бора“ с рег.№ *** при ПТП станало
на 03.01.2020г., на път 1-2, при км.47+300, в землището на гр. Цар
Калоян, с параметри на първоначалния контакт:
-по дължина - на около 29,00ч. след ор.1;
-по широчина - на около 3,70м. в дясно от десния край на платното за
движение.
Ударът на лекия автомобил е настъпил в крайпътно дърво и по характер
е бил челен, ексцентричен.
2. Скоростта на движение на л.а “Фолксваген Бора“ с рег.№*** управляван
от Ц.А.С. от Р Румъния:
- непосредствено преди произшествието станало на 03.01.2020г. - Va =
93,0 км/ч.
- в момента на удара в крайпътното дърво — Vy = 78,8 км/ч.
3. На 03.01.2020г., около 05,45ч. на път 1-2 (гр.Русе-гр.Варна) при
км.47+300, в землището на гр.Цар Калоян, се е движил л.а.“Фолксваген
Бора“ с рег.№ ***, в посока от гр.Варна към гр.Русе, със скорост 93 км/ч.
Движението се е извършвало през нощта на фарове, по сух
асфалтобетонов участък от платно за двупосочно движение.
При км.47+300, в землището на гр.Цар Калоян, по необясними от
техническа гледна точка причини л.а.“Фолксваген Бора“ с рег.№ ***,
навлизайки в участък на лява хоризонтална крива, с наличието на лек
надлъжен наклон при спускане, на около 39,50м. преди крайпътното дърво е
излязъл с десните си гуми от платното за движение и плавно е навлязъл в
десния затревен банкет, с оставяне на следи от търкаляне върху него. След
около 17,3Ом. лекият автомобил е навлязъл и с левите си гуми в десния банкет
и е продължил първоначалното си праволинейно движение с включена
предавка. Движейки се около 12м. изцяло по банкета, след което движението
му е продължило през овраг (скат), обрасъл с храсти и се е ударил с предната
си дясна част в крайпътно дърво и се е установил там в неподвижно състояние.
7
Ударък на лекия автомобил „Фолксваген Бора“ в крайпътното дърво е с
параметри на първоначалния контакт - по дължина - на около 29,00м. след ОР-
1 и по широчина — на около 3,70м. в ляво от десния край на платното за
движение. Ударът е бил челен, ексцентричен.
При конкретната пътна обстановка водачът на л.а.“Фолксваген Бора“ с
рег.№ *** е имал техническа възможност да възприеме характерните
признаци за вида и състоянието на участъка от път 1-2, при км.47+300
(хоризонтален и вертикален профил на пътния участък, на влизане в плавен
ляв завой с наличен положителен вираж и незначителен надлъжен наклон на
пътя и състоянието на пътната настилка) и да предотврати настъпването на
произшествието, като не създаде предпоставки за възникването му чрез
запазване контрол върху управлението на автомобила.
Причините за възникването на ПТП, станало на 03.01.2020г., около
05,45ч. на път 1-2 (гр.Русе-гр.Варна), при км.47+300, в землището на гр. Цар
Калоян, не са от техническо естество. В следствие на произшествието са били
нанесени материални щети на л.а.“Фолксваген Бора“ с рег.№ **и телесни
увреждания на пътниците в автомобила - А.-Й. С. и В.-М. П., граждани на Р
Румъния.
4. При конкретната пътна обстановка водачът на л.а.“Фолксваген Бора“ с
рег.№ ** е имал техническа възможност да възприеме характерните
признаци за вида и състоянието на участъка от път 1-2, при км.47+300 -
(навлизане в зоната на плавен ляв завой при суха настилка) и да
преодолее завоя, по траектория на масовия център на автомобила на
разстояние 1,8 м. в ляво от десния край на платното за движение, без
загуба на напречна устойчивост и да предотврати сблъсъка в
крайпътното дърво, чрез запазване контрола върху управлението на
лекия автомобил.
5. Причините за възникването на ПТП станало на 03.01.2020г., на път 1-2,
при км.47+300, в землището на гр. Цар Калоян не са от техническо
естество.
6. По данни от материалите по ДП и въз основа на резултатите от
изследването в настоящата експертиза, е изготвена мащабна скица на
местопроизшествието на ПТП, станало на 03.01.2020г., около 05,45ч. на
път 1-2 (гр.Русе-гр.Варна) при км.47-300, и е приложена към настоящата
АТЕ.
Подс. С. Ч. А. е неосъждан.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна
съдът намира следното: Д.ието на подсъдимия е съставомерно по чл.343, ал.3,
8
пр.4, б.“а“, пр.2 във вр.с ал.1, б.„б“, пр.2 във вр.с чл.342, ал.1 от НК (като са
нарушени чл.5, ал.1, т.1; чл.20, ал.2 и чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП /.
От обективна страна - на инкриминираната дата подс. С. Ч. А. по път I-
2 (гр.Варна-гр.Русе) км.47+300 м., в участъка между разклона за с.Езерче и
гр.Цар Калоян, обл.Разград, при управление на моторно превозно средство -
лек автомобил „Фолксваген Бора“ с рег.№ **, е нарушил правилата за
движение по пътищата, визирани в:
-чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата: С
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява
имуществени вреди“;
-чл.20, ал.2 от ЗДвП: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозваният товар, с характера и интензивността на движението,
с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“;
-чл.21, ал.1 от ЗДвП: „При избиране скоростта на движение на водача на
пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на
скоростта в км/ч: за пътно превозно средство от категория „В“ в извън
населено място - 90 км/ч“.;
-чл.21, ал.2 от ЗДвП: „Когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен
знак - ограничение на скоростта до 70 км/ч.“; и по непредпазливост е
причинил средна телесна повреда на повече от едно лице, а именно:
- А.-Й. С. (**) от Р Румъния, изразяваща се в: 1. Счупване на трети и
четвърти поясен прешлен, по отделно и в съвкупност, обуславя трайно
затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец; 2. Счупване на
напречните израстъци на първи, втори и четвърти поясен прешлен, в
съвкупност, обуславят трайно затруднение в движението на снагата за срок
повече от 1 месец; 3. Счупване на 6-то, 9-то и 11 -то ребро в дясно, обуславят
трайно затруднение в движението на снагата за срок повече от 1 месец; 4.
Счупване на малкия пищял на десен крак, обуславят трайно затруднение в
движението на десния долен крайник за срок повече от 1 месец; 5. Контузия
на белия дроб, обуславя разстройство на здравето с временна опасност за
живота; 6. Излива на течност в коремна кухина и малкия таз, обуславя
разстройство на здравето с временна опасност за живота; 7. Кръвонасяданията
на тестикуларните торбички (скротум) и кръстцова област, охлузвания по
лицето, горните крайници, корема, лява подбедрица, обуславят болка и
страдание,
и на
- В.-М. П. (***) от Р Румъния, изразяваща се в счупване на дясна
седалищна кост и счупване на кръстцовата кост, по отделно и в съвкупност,
9
обуславят трайно затруднение в движението на долните крайници за срок
повече от 1 месец.
От субективна страна – подс. С. Ч. А. като правоспособен водач на
МПС, придобил съответната квалификация и умения, като не е предвиждал и
целял настъпването на обществено опасните последици – причиняването на
средни телесни повреди на пострадалите лица, но като е бил длъжен да ги
предвиди, защото е управлявал процесното МПС, нарушавайки посочените
разпоредби от ЗДвП и ППЗДвП, което нарушение неминуемо е довело до
настъпването на вредоносния резултат, е осъществил по непредпазливост
процесното Д.ие.
По този начин същият е осъществил от обективна и субективна страна
състава на цитираното по-горе престъпление.
В подкрепа изводите на съда са всички събрани и проверени по реда на
НПК доказателства по делото – показанията на свидетелите Д.С., Е. К. В., Л.
М. М., Д. А. В., както и от заключенията на вещите лица по назначените и
извършени в хода на ДП съдебномедицински и автотехнически експертизи от
писмените доказателства по ДП, приобщени по реда на чл.283 от НПК,
биографична справка, справка за съдимост и декларация.
С оглед предвиденото в този текст наказание и възможностите за
постигане целите на наказанието, визирани в чл.36 от НК, съдът намира, че
следва да определи такова в размер на средния предвиден в закона – две
години „лишаване от свобода „. Действително относително младата възраст на
подсъдимия и явно недостатъчния стаж като водач на МПС, от една страна,
могат да бъдат посочени като смекчаващи отговорността обстоятелства. От
друга страна обаче грубите нарушения на ЗДвП, склонността на подсъдимия
да управлява МПД несъобразявайки се с огрениченията на скоростта, дават
основание на съда да приеме, че личността на подс. С. Ч. А. е с повишена
обществена опасност и по отношение на същият следва да бъде определена
една по интензивна наказателна санкция, която да осъществи своите цели –
определеното наказание. Изтърпяването на наказанието, съдът на основание
чл.66, ал.1 от НК, отложи за изпитателен срок от три години. Относно
комулативно даденото наказание, съдът намира с оглед характера на
престъплението, мотивите и подбудите за осъществяването му, че следва да
бъде определено в по продължителен срок, поради което и на основание
чл.343г вр. чл. 49, ал.2 НК му наложи наказание лишаване от право да
управлява МПС, за срок в размер на две години.
С оглед изхода на делото, съдът осъди С. Ч. А. (**), роден на
**********г. в гр.** да заплати по сметка на ОДМВР Разград сумата в размер
на 1126,80 лева, представляваща разноски на досъдебното производство, а по
сметка на Районен съд гр. Разград сумата 2976,00 лева, представляваща
разноски в съдебното производство.
По изложените съображения съдът постанови решението си.
10


РАЙОНЕН СЪДИЯ:
11