Решение по дело №124/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 253
Дата: 21 декември 2020 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700124
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 21.12.2020 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 124/2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с чл.145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на М.М.К. от *** срещу Заповед № РД-09-228/ 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, обн. в ДВ, бр.21/ 27.03.2020 г., с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019 година.

Административният акт се оспорва с твърдение за незаконосъобразност поради постановяване в нарушение на материалния закон и при неспазване на административно-производствените правила. Посочва се, че оспорената заповед е издадена при неспазване на установената форма и несъответствие с целта на закона. В жалбата е изложен довод, че изводите на административния орган са необосновани и неправилни, поради неправилно тълкуване и прилагане на закона, вследствие на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила в хода на административното производство, довели до необосновани материалноправни изводи. В административния си акт административния орган не е изложил мотиви – подробни и ясни фактически и правни основания за издаването му. Не са съобразени доказателствата по административната преписка. Твърди се, че това само по себе си опорочава административното производство, защото липсва какъвто и да е документ и доказателства в подкрепа на твърденията на административния орган. Констатациите на административния орган не кореспондират с доказателствата по административната преписка.

В жалбата се посочва, че през 2019 година М. К. подал заявление за подпомагане по директни плащания на площ. Заявените него площи, които попадат извън актуалния слой „Площи, допустими за подпомагане“, подлежат на проверка от РТИ на ДФЗ-РА или на теренна проверка от ОДЗ-Кърджали/съответната ОбСЗ. През 2019 г. била извършена проверка на място от служители на РТИ - Кърджали към ДФЗ-РА. При извършената проверка била потвърдена допустимостта за подпомагане на всички заявени от М. К. площи, с изключение на една съвсем малка част с площ от 0.01 ха от парцел №***, попадащ във физически блок в землището на ***. Въпреки това, от справка в Системата за електронни услуги на ДФЗ-РА (СЕУ) установил, че проверените на място от РТИ-Кърджали парцели, не са включени с цялата си площ в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019, както и за прием на заявления за подпомагане през 2020 г. Изразява се становище, че по този начин не са спазени законовите процедури, изискванията и условията за извършването им, разписани в Закона за подпомагане на земеделските производители, Наредба №105 от 22.08.2006 г. и Заповед № РД-09-790 от 06.08.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите относно извършването на специализирани теренни проверки на физически блокове за Кампания 2019, както и други относими нормативни актове. В съответствие с изложеното, на основание чл.97, ал.1 от АПК, се прави искане да се отмени Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта й, с която не са включени в одобрения слой част от заявените за подпомагане и стопанисвани от жалбоподателя площи за Кампания 2019, като незаконосъобразна – издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. В съдебно заседание жалбата се поддържа от надлежно упълномощен адвокат.

Ответникът – Министър на земеделието, храните и горите, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок, във връзка са чл.33а, ал.6 от АПК, и от лице, което е засегнато от обжалвания административен акт.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Същият е подал заявление, с УИН *** за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019г.

Съгласно писмо, изх. № ***/ *** г. на ДФ „Земеделие“ (л.240 д.) по подаденото заявление за подпомагане по схеми и мерки за плащания на площ за 2019 година е извършена проверка на място от РТИ – Кърджали  на ДФЗ. Проверката на място обхваща 37 парцела от общо заявените за подпомагане 82 парцела.

Със Заповед № ***/ *** г. на началник отдел РТИ – Кърджали към ДФЗ са определени подлежащите на проверка 37 земеделски парцели, както следва:

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#***- ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Резултатите от извършената проверка на място са отразени в Доклад за проверка на площи.

Със заповед № РД46-485/27.11.2019 г. Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за административен контрол, е одобрил проект за специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2019 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерството на земеделието, храните и горите, съгласно чл. 15 от Наредба № 105/2006 г. Разпоредено е заповедта са се публикува на 02.12.2019 г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд "Земеделие", както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019 г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., като са посочени и начините посредством, които следва да се стори това. В заповедта е указано, че до 13.12.2019 г., включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде направено това.

Със заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която съгласно изискването на чл. 33а, ал. 2, изр. последно от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане за кампания 2019 г. Заповедта е обнародвана в ДВ бр. 21 от 13.03.2020 г.

Предмет на настоящия спор са 37 земеделски парцели, на които е извършена проверка на място от 10.09.2019 г. до 12.09.2019 г., с изключение на част от 0.01 ха от земеделски парцел с № *** в землището на ***, които не са включени в специализирания слой ПДП за кампания 2019 година.

От приетото по делото заключение на СТЕ с вещо лице геодезист се установява, че от ортофотоснимките е видно, че на процесните 37 броя земеделски парцели няма повече от 100 броя дървета и/ или храсти с височина над 0,5 м. Няма наличие на следните храсти - орлова папрат, чемерика, айлант, къпина, клек, хвойна, аморфа. Земеделските парцели са изцяло чисти и годни за паша. Не се забелязва наличие на сгради, нито на скали, скални участъци или ерозирали терени.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е основателна:

Оспорената заповед е издадена от компетентния, съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП административен орган – Министър на земеделието, храните и горите. Спазена е изискуемата писмена форма.

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с одобрения обновен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане".

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

В разпоредбата на чл.33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В ал. 2 на чл. 33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

Данните, включени в системата за идентификация на земеделските парцели са посочени в чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. В чл.24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е предвидено, че Интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. В настоящия случай проверката на място на посочените 37 земеделски парцели е извършена чрез предвидения в чл.25, ал.1, т.1 Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК начин – инспекция на земеделското стопанство. В изготвения доклад за проверка на площи е отразено действителното състояние на проверяваните парцели към 10.09.-12.09.2019 г. Съгласно този документ границите на земеделските парцели са коректно очертани и няма неподходящи за подпомагане площи. Тази констатация се потвърждава и от заключението на вещото лице.

Критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане са регламентирани в Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. С оглед заявения от жалбоподателя начин на трайно ползване на 37 земеделски парцели, а именно естествени пасища и ливади, съдът приема, че е приложим чл. 8 от Наредбата. Разпоредбата предвижда, че допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1 (пасища и ливади), когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл.10, ал.1, т.2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

При така установените факти съдът приема, че оспорената заповед е издадена в противоречие с материалноправни разпоредби. Същата е незаконосъобразна и поради липса на фактически основания за невключване в одобрения слой ПДП за кампания 2019 на процесните 37 земеделски парцели. От изложеното се налага извод, че жалбата като основателна следва да се уважи, като се отмени заповедта в частта, с която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали невключени 37 земеделски парцели, на които е извършена проверка на място от РТИ – Кърджали към ДФЗ.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя се дължи държавна такса в размер на 10.00 лв. Ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на АС – Кърджали сумата от 400.00 лв., представляваща депозит на вещото лице по приетата съдебно-техническа експертиза.

Водим от горните мотиви и на основание чл.173, ал.2, предл. 3-то АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отменя Заповед № РД-09-228/ 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали невключени следните земеделски парцели:

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***;

Парцел#*** - ***.

Осъжда Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на М.М.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 10 лв. (десет лева).

Осъжда Министерство на земеделието, храните и горите да заплати, в полза на АС – Кърджали в Обединена Българска банка АД, ***, Банков код: ***, Банкова сметка: ***, сумата от 400.00 лв. (четиристотин лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                         

                                                                 Съдия: