Решение по дело №742/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юли 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700742
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 275                                                24.07.2023г.                            град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на десети май през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                           

                                                                                      СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

       

при секретар   Ива Атанасова                                                                             

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия Галина Динкова административно дело № 742 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:     

                                                

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 219, ал. 1 във вр. с чл. 215, ал. 1 вр. с чл. 150, ал. 2, т. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

            Образувано е по жалба на Т.Д.Т. ***, против Заповед № 19-12-256 от 14.09.2022г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е одобрен подробен устройствен план – изменение на План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора и Разрешение за строеж № 19-639 от 14.09.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора, като части от Комплексен проект за инвестиционна инициатива /КПИИ/. В жалбата са изложени конкретни доводи за материална  незаконосъобразност на Заповед № 19-12-256/14.09.2022г на Кмета на Община Стара Загора, като се твърди, че одобреното различно конкретно предназначение на УПИ ХVІ 6745 вкв.4456 по плана на града противоречи на предвижданията на действащия Общия устройствен план на гр.Стара Загора, одобрен  с решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора. Счита, че с отреждане на имота като устройствена зона със смесено предназначение – Сж-одо /смесена жилищна, обществено и делово обслужване/, макар да са запазени показателите за застрояване, е налице несъответствие между конкретното предназначение по ПУП-ПЗ и основното по Общия устройствен план. Навежда оплаквания и за конкретни пропуски в строителните книжа, одобрени с издаденото разрешение за строеж. От съда се иска отмяна на оспорените административни актове, представляващи одобрен КПИИ и присъждане на разноските по делото, съгласно списък.

            Ответниците по делото - Кмета на Община Стара Загора  и Главен архитект на Община Стара Загора, редовно и своевременно призовани, не се явяват, не се представляват в съдебно заседание и не изразяват становище по оспорването.

            Заинтересованата страна – „Дезинтегратор“ ООД, за която оспорените административни актове са благоприятни,  чрез упълномощения процесуален представител, оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа тезата за съвместимост на конкретното предназначение на УПИ ХVІ 6745 с предназначението на зоната, в която попада съгласно действащия Общ устройствен план, като се позовава на приетото по делото заключение по извършената Съдебно-техническа експертиза от вещо лице архитект. Иска от съда да бъде отхвърлена жалбата. Претендира присъждане на разноски.

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Административното производство е започнало по повод постъпило заявление вх. вх.№ 19-06-73 от 22.02.2022г. от „Дезинтегратор“ ООД, придружено с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 72, том II, рег.№ 3464, дело № 215 от 2021г., легитимиращ дружеството като собственик на УПИ XVI-6745 в кв.4456 по плана на гр.Стара Загора, с площ от 1950кв.м. Към заявлението са приложени и други изискуеми документи – скица-предложение, техническо задание и др.

            Със Заповед № 19-13-46/ 15.03.2022г. на Главния архитект на Община Стара Загора за допускане изработване на проект за Комплексен проект за инвестиционна инициатива /л.46 по делото/, на основание чл.150, ал.1 от ЗУТ и въз основа на решение по т.1.5 от протокол № 08 от 23.02.2022г. на ЕСУТ за изработване на ПУП – изменение на План за застрояване, част от КПИИ, е разрешено на „Дезинтегратор“ ООД да възложи изработването на КПИИ: 1. ПУП – изменение на План за застрояване за УПИ  XVI-6745, кв.4456 по плана на гр.Стара Загора, като за имота отрежда смесена устройствена зона за жилищно застрояване, обществено и делово обслужване – Сж,одо – ниско-етажно, свободно основно застрояване, с височина на застрояване Н < 10 м, съгласно техническо задание и скица-предложение и 2. Инвестиционен проект за обект „Жилищна сграда с апартаменти под наем“ и „Куриерска служба с офиси“ в УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на града.

            На 04.08.2022г със заявление вх. № 19-03-431/ 04.08.2022г., подадено от „Дезинтегратор“ООД, е направено искане за съгласуване и одобряване на приложен към заявлението Комплексен проект за инвестиционна инициатива, включващ ПУП – изменение на ПЗ и инвестиционен проект по части „Архитектурна“, „Строителни конструкции“, Водоснабдяване и канализация“, „Електрическа“, „Вертикална планировка“, „Геоложки проучвания“, „Отопление и вентилации“, „Озеленяване“ и част „Технологична“. Инвестиционния проект, част от КПИИ, е представен по делото /общо 165 листа, приложени в две папки-класьор/. Приложени са към проекта становища на специализирани органи и екплоатационни дружества, вкл. становище № 4486375/ 17.11.2021г. от Електроразпределение  Юг ЕАД  за условията и начина на присъединяване към електроразпределителната мрежа и съгласуване от 01.02.2022г., отразено на скица № 98/ 14.01.2022г /л.43/,  както и изходни данни за проектиране № ТО-ИДП-083/ 21.02.2022г. за присъединяване към водопроводната и канализационна мрежа. Приложено е и писмо изх. №КОС-01-3026/28.04.2022г на РИОСВ Стара Загора, с което спрямо инвестиционното предложение на „Дезинтегратор“ООД по изграждане на жилищна сграда и куриерска служба в имот с идентификатор 68850.533.6745 по КККР на гр.Стара Загора се сочи, че не може да бъде отнесено към нито една от позициите на приложение № 1 към чл.92, т.1 ЗООС, както и Приложение № 2 към чл.93, ал.1 от ЗООС, поради което конкретното ИП не попада в обхвата на Глава шеста от ЗООС и не подлежи на регламентираните в закона процедури по екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда. С Комплексен доклад, изготвен от „Геодет“ ЕООД - лице с удостоверение по чл. 166, ал. 2 от ЗУТ, е дадено заключение, че проектът в рамките на части: ПУП – ПЗ, „Архитектурна“, „СК“, „Електро“, „ВиК“, „Геодезия“, „ЕЕ“, „ОВ“, „Технологии“, „Пожарна безопасност“ и „ИГП“, съответства на  изискванията за необходимия обем и съдържание, съгласно чл.150, ал.2, т.1 и т.2, чл.142, ал.5 и ал.6, т.2 от ЗУТ, Наредба № 4/ 2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти и Наредба № 4/ 2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания.

            Съгласно обяснителна записка към проекта на ПУП- изменение на ПЗ, част архитектурна, като съставна част от КПИИ /л. 57/, проектирането е извършено въз основа на скица № 15-973190/ 03.09.2021г., издадена от СГКК гр.Стара Загора /л.66/ и Заповед № 19-13-46/ 15.03.2022г. Посочено е, че УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора е собственост на „Дезинтегратор“ ООД, като за имота се предвижда отреждане   Сжодо – Смесена жилищна и обществено делова зона с ниско застрояване, с височина до 10м и свободно застрояване на разстояние от 3 м от вътрешните регулационни граници. Северната ограничителна линия на застрояване е разположена на 3 м спрямо външна регулационна линия, а южната на 5 м. Имотът е разположен на улици от север и юг. Посочени са следните показатели на застрояване за Сжодо:  плътност – 60%, Кинт – 1,2, етажност Н < 10м, озеленяване – 40%. Приложена е и скица – проект /л.71 по делото/, съдържаща означение на конкретното отреждане на имота, легенда, показатели за възможно допустимо застрояване и ограничителни линии на основното застрояване. 

            Изготвеният проект за изменение на ПУП – План за застрояване на УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора е бил разгледан на заседание на Експертен съвет по устройство на територията при Община Стара Загора и е взето решение за приемане на проекта за ПУП – изменение на План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора, част от КПИИ, обективирано в т.2.1 от изготвения Протокол № 32 от 10.08.2022г /л.33 по делото/.

            С оспорената Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г., издадена от Кмета на община Стара Загора /л. 22 по делото/, на основание чл. 150, ал.3 във вр. с чл.110, ал.1, т.3 от ЗУТ,  Заповед № 19-13-46 от 15.03.2022г. за разрешаване изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива, Заявление вх.№ 19-03-431/ 04.08.2022г. за съгласуване на КПИИ и Протокол № 32, т.2.1 от 10.08.2022г. на ЕСУТ при Община Стара Загора /приемане на проект за ПУП – изменение План за застрояване – част от КПИИ/, е одобрен Подробен устройствен план – изменение План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора, общ.Стра Загора, съгласно който за имота се отрежда смесена устройствена зона за жилищно застрояване, обществено и делово обслужване – Сж, одо – ниско-етажно, свободно основно застрояване, с височина на застрояване Н до 10 м и устройствени показатели: максимална плътност на застрояване – до 60%; максимален коефициент на интензивност на застрояване – Кинт – 1.2; минимална озеленена площ – 40%, съгласно приложения проект. Посочено е, че подробният устройствен план е неразделна част от Комплексен проект за инвестиционна инициатива  за обект „Жилищна сграда с апартаменти под наем“ и „Куриерска служба с офиси“ в УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на града. Графичната част на проекта за изменение на ПУП е подписана от кмета върху положен печат за одобряване (л. 59 по делото).

            На 14.09.2022г изработеният технически проект, като част от КПИИ, е бил съгласуван и одобрен и от надлежно оправомощено съгласно заповед № 10-00-1537/ 11.07.2022г. на Главния архитект на Община Стара Загора длъжностно лице, по части: „Архитектурна“, „Конструктивна“, „Водоснабдяване и канализация“, „Електрическа“, „Геодезическа“, „Енергийна ефективност“, „Паркоустрояване и благоустрояване“, „Технологична“, „ОВК“ и „Пожарна безопасност“.

            На същата дата е издадено и обжалваното Разрешение за строеж № 639/ 14.09.2022г., с което Главният архитект на Община Стара Загора е разрешил на „Дезинтегратор“ ООД да извърши строителство на  Жилищна сграда с апартаменти за отдаване под наем, куриерска служба и офиси /подобект 1: жилищна сграда – изграждане на двуетажна жилищна сграда с 2 бр. апартаменти за отданване под наем със застроена площ 160.84кв.м., разгърната застроена площ 305.50кв.м. и подобект 2: куриерска служба с офиси – изграждане на двуетажна сграда за куриерска служба с офиси със застроена площ 394.10кв.,  разгърната застроена площ 473.90 кв.м.; общо застроена площ 554.94кв.м. и разгърната застроена площ 779.40кв.м., строеж пета категория/  в урегулиран поземлен имот XVI-6745 от кв.4456 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.533.6745 по кадастралната карта. Като правно основание са посочени разпоредбите на чл.148, ал.1, ал.2, ал.4, чл.150 и чл.152, ал.1 от ЗУТ, а от фактическа страна се основава на подадено заявление вх.№ 19-03-431/ 04.08.2022г. и съгласуван и одобрен технически проект.

            До заинтересованите лица е изготвено съобщение на основание чл.150, ал.8 от ЗУТ /л.16/ за издаденото разрешение за строеж № 19-639/ 14.09.2022г. и заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г., като части от КПИИ за обект: Жилищна сграда с апартаменти за отдаване под наем и куриерска служба с офиси в УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора. Във връзка с изискана от съда информация относно датата, на която е връчено на жалбоподателя съобщението за издаване на оспорените актове,  по делото е направено изрично удостоверяване, че съобщение за издадено РС № 19-639 от 14.09.2022г. и Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г., е било връчено на ръка на Т.Д.Т. на 06.10.2022г. /л.88/.

            По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по одобряване на Комплексен проект за инвестиционна инициатива за изграждане на обект " Жилищна сграда с апартаменти за отдаване под наем“ и „Куриерска служба с офиси“ в УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора.

            От жалбоподателя са представени документи /нотариален акт за покупко продажба на недвижим имот № 7, том VII, рег.№ 10854, дело № 531/ 2006г. и заповед № 10-00-491/ 04.03.2015г/, легитимиращи го като собственик на УПИ XV – 6744 в кв.4456 по плана на гр.Стара Загора, който имот, видно от скиците по делото /л.65, л.66/, се явява съседен на собствения на „Дезинтегратор“ООД УПИ XVI-6745 в кв.4456.

            По делото е допусната, изпълнена и приета съдебна строително-техническа експертиза, заключението на която /основно и допълнително/ като компетентно и добросъвестно изготвено и в съответствие с другите доказателства по делото, съдът кредитира с доверие. От заключението на експертизата се установява, че към датата на постановяване на обжалваните актове  – 14.09.2022г., е действал Общ устройствен план /ОУП/ на гр.Стара Загора, одобрен с решение № 1779 по протокол от 30.06.2022г. на Общински съвет Стара Загора, съгласно който УПИ XVI-6745 кв.4456, попада в жилищна устройствена зона с преобладаващо ниско застрояване – Жм. Според вещото лице отредената за имота с обжалваната заповед за изменени на ПУП – ПЗ смесена устройствена зона за жилищно застрояване, обществено и делово обслужване – Сж,одо, не съответства точно и изцяло на зона Жм от ОУП, но зона Сж, одо съдържала по своята същност жилищното предназначение на зоната по ОУП и я допълвала с други функции – обществено и делово обслужване, поради което е на мнение, че новоотреденото конкретно предназначение на имота не противоречи на предназначението на зоната, в която попада според действащия ОУП. Позовава се на чл.17 от Част III Правила  и нормативи за приложение на ОУПО Стара Загора, даващ възможност за проектиране и на обществени обслужващи обекти в територии от типа Жм, При направено изчисление на предвиденото с проекта застрояване в имота, експерта дава заключение, че 60.8% от РЗП на сградите в процесния УПИ са предназначени за обществено и делово обслужване, в резултат на което преобладаващото предназначение на имота се явява за обществено и делово обслужване. Според експерта е налице взаимна съгласуваност на частите на представения по делото инвестиционен проект, като единствената част в която липсвали подписи, удостоверяващи съгласуването й от останалите проектанти, е част Паркоустройство и благоустройство“. Съгласно част „Архитектурна“ от ТП за жилищната сграда е предвидено изграждане на две паркоместа, а за подобект „Куриерска служба и офиси „ – 10 бр. паркоместа, графично изобразени на чертеж „Ситуация“ /л.49 от папката по част „Архитектурна“/ - 5 бр. паркоместа до куриерската служба с офиси, както и 6бр. паркомуста и 1бр. навес /според вещото лице вероятно за паркомясто/ до жилищната сграда.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбите оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

           

            Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г. на Кмета на Община Стара Загора за одобряване на ПУП – изменение на ПЗ и Разрешение за строеж № 19-639/ 14.09.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора, като съставни части от Комплексен проект за инвестиционна инициатива за изграждане на обект „ Жилищна сграда с апартаменти под наем“ и „Куриерска служба с офиси“ в УПИ XVI-6745 кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора. Съгласно чл. 150, ал. 2 и ал.3 от ЗУТ комплексният проект за инвестиционна инициатива съдържа следните самостоятелни съставни части: проект за подробен устройствен план, включително работен устройствен план, когато такъв е необходим, инвестиционен проект и разрешение за строеж, които се съгласуват, одобряват и съобщават едновременно по реда на чл. 149, ал. 1 от ЗУТ на заинтересованите лица по чл. 131 от с.з., с възможност за оспорване на тези актове в едно общо производство. Според чл. 131, ал. 1 ЗУТ - Заинтересувани лица в производството по одобряване на подробните устройствени планове и на техните изменения са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. В ал. 2 на същата разпоредба са посочени кои недвижими имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план, сред тях според т. 4 са и съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана. В случая УПИ ХV-6744 в кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора, собственост на жалбоподателя съгласно нотариален акт № 7, том VII, рег.№ 10854, дело № 531/ 2006г. и заповед № 10-00-491/ 04.03.2015г/, е съседен на УПИ XVI-6745 кв. 4456. Съгласно ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение №1464/11.09.2014г на Общински съвет Стара Загора /л.52 и сл. по делото/,  за имотите в кв.4456, сред които попадат и тези на жалбоподателя /УПИ ХV-6744/ и на „Дезинтегратор“ ООД /УПИ XVI-6745/ се установява жилищна устройствена зона – Жм, с параметри на застрояване: максимална плътност – 60%; максимален коефициент на интензивност на застрояването /Кинт/ - 1.2; максимална озеленена площ – 40%; свободно ниско застрояване с височина до 10м. Съгласно действащия Общ устройствен план на град Стара Загора, приет с Решение № 1779/30.06.2022г, влязъл в сила в частта за територията, в която попадат УПИ ХVІ 6745 и УПИ ХV-6744, кв.4456, е установена устройствена зона Жм – ниско жилищно, свободно или свързано застрояване височина до 10м. Предвид извършеното с процесната Заповед №19-12-256/14.09.2022г на Кмета на община Стара Загора изменение на конкретното предназначение на УПИ ХVІ 6754 в кв.4456 по ПУП ПРЗ от 2014г /от жилищно за ниско застрояване – Жм, се променя на такова за смесена устройствена зона за жилищно застрояване, обществено и делово обслужване – Сж, одо/.  Следователно имотът на Т.Д., по аргумент от чл. 131, ал. 2, т. 4, вр. с ал. 1 и във връзка с чл. 150, ал. 3 от ЗУТ, е непосредствено засегнат от предвижданията на този ПУП, като част от КПИИ, и съответно е налице правен интерес за жалбоподателя. Правото на оспорване на КПИИ е упражнено на 14.10.2022г в рамките на указания, законов и преклузивен срок от 14 дни, който тече от деня, следващ датата на съобщаването, извършено на 06.10.2022г. С оглед изложеното жалбата на Т.Д.Т. против Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г. и Разрешение за строеж № 19-639/ 14.09.2022г., като части от КПИИ, е процесуално допустима.

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

           

            Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г. е издадена от материално и териториално компетентен по смисъла на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ административен орган в лицето на Кмета на Община Стара Загора, доколкото обхвата на одобрения проект на ПУП е до един квартал и има за предмет УПИ ХV-6744, кв.4456 по плана на гр.Стара Загора. Изпълнено е изискването на чл. 150, ал. 3 от ЗУТ частите на комплексния проект за инвестиционна инициатива да се одобрят едновременно с издаването на Разрешение за строеж. В случая РС № 19-639/ 14.09.2022г. е издадено от компетентния по см. на чл.148, ал.2 от ЗУТ орган – Главен архитект на Община Стара Загора, въз основа на одобрен на 14.09.2022г. ПУП-ПЗ /с оспорената заповед/, съответно и съгласуван, и одобрен на 14.09.2022г. инвестиционен проект във фаза технически проект за обекта "Жилищна сграда с апартаменти под наем“ и „Куриерска служба с офиси“ в УПИ ХV-6744, кв.4456 по плана на гр.Стара Загора.

            Заповедта за одобряване на ПУП – изменение на ПЗ е в писмена форма и като правно основание за нейното издаване се сочат разпоредбите на чл.150, ал.3 във вр. с чл.110, ал.1, т.3 от ЗУТ. От фактическа страна е обоснована с разрешено изработване на КПИИ съгласно Заповед № 19-13-46/ 15.03.2022г., подаденото от „Дезинтегратор“ООД заявление за съгласуване на КПИИ и изразено положително становище на ЕСУТ при Община Стара Загора. Действително в оспорената заповед не е изрично посочено материалноправното основание, относимо за конкретното изменение на ПЗ. Особеностите на актовете, издавани по реда и при условията на ЗУТ, във връзка с мотивирането им, обуславя възможност за извличане на фактическите основания за издаване на крайния акт от документацията, удостоверяваща започването, движението и приключването на административното производство, включително съставената в проектната фаза за изменение на ПУП, както и актовете на колективния помощен орган - ЕСУТ. В случая представените като част от административната преписка документи съдържат фактически установявания за наличието на материалноправното основание по чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ /съгласието /искането  на собственика на имота, предмет на плана /, които могат да бъдат разглеждани като такива, възприети от административния орган като мотиви при издаването на заповедта.  В този смисъл фактическите  обстоятелства, обосновали процесното изменение на ПУП, се извличат от съпътстващите и подготвящи крайния акт документи.

            При преценка съответствието на Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г. с материалния закон, съдът съобрази следното:

            Със заповедта е одобрено изменение на План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв.4456 по плана на гр.Стара Загора, като конкретното предназначение на имота от жилищно за ниско застрояване, съгласно действащия ПУП – ПРЗ /одобрен с Решение №1464/11.09.2014г на Общински съвет Стара Загора/ става  смесено - за жилищно застрояване, обществено и делово обслужване – Сж, одо – ниско етажно, свободно основно застрояване.

            Предназначението на териториите за жилищни нужди е предвидено в чл. 4, ал. 7, т. 1 от Наредба № 7 от 22.12.2003г за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /Наредба № 7/2003г/. Според чл. 4, ал. 8 от тази наредба промяна на предназначението на територии и поземлени имоти с цел застрояване, в т. ч. изграждане на линейни обекти на техническата инфраструктура, се извършва въз основа на подробен устройствен план за съответната територия или за съответните поземлените имоти. А съгласно чл.20, ал.2 от ЗУТ сградите на основното застрояване имат предназначение, подчинено на конкретното предназначение на урегулирания поземлен имот. За да се спази това законово изискване, с оглед заявеното инвестиционно намерение за изграждане и на нежилищен обект - обект за обществено и делово обслужване /куриерска служба с офиси/, правилно с оспорената Заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г на Кмета на община Стара Загора, е процедирано изменение на ПЗ  като е променено жилищното предназначение на УПИ XVI-6745, кв.4456 по плана на гр.Стара Загора в такова за смесено – жилищно, обществено и делово обслужване /Сж, одо/, при запазване на показателите за застрояване по  действащия ПУП-ПРЗ. 

            Не може да бъде споделен релевирания порок за противоречие между одобреното обжалваната заповед на Кмета на Община Стара Загора конкретно предназначение на урегулирания поземлен имот и неговото основно предназначение по действащия Общ устройствен план.

            С общите устройствени планове /чл.103, алл.2 ЗУТ/ се определят преобладаващото предназначение и начинът на устройство на отделните структурни части на териториите, обхванати от плана и са основа на цялостното устройство на териториите, предмет на същия. С ОУП се дават само общите рамки и насоки за изграждане и развитие на съответните територии, като тези планове нямат пряко приложение върху отделните поземлени имоти, както и за разрешаване на строителството в тях /чл.104 ЗУТ/. Конкретното предназначение на всеки имот се определя с ПУП – план за регулация и застрояване, или план за застрояване, по аргумент от чл.112 от ЗУТ, независимо от това, че  може да е групиран с други имоти в устройствена зона, какъвто е настоящия случай за УПИ ХVІ 6754. Каза се, че с решение № 1464/29.05.2014г на Общински съвет Стара Загора за одобряване на ПУП –ПРЗ, УПИ ХVІ -6754, заедно с конкретно изброени още осем урегулирани поземлени имота, е групиран в жилищна устройствена зона Жм.  По действащия към 14.09.2022г Общ устройствен план, одобрен с Решение № 1779/30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора,  УПИ ХVІ-6754,  попада устройствена зона  по чл.6 ал.1 т.1 от Наредба №7/2003г за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /в ред. ДВ бр. 21 в сила от 01.03.2013г, изменена с ДВ бр.84/22г в сила от 23.11.22г./ - Жм, ниско жилищно застрояване, със следните пределно допустими нормативи за застрояване: плътност /процент/ на застрояване – П - от 30 до 60%; интензивност на застрояване – Кинт – от 0.50 до 1.2; озеленена площ – от 50 до 60%, но не по-малко от 40%; Кота корниз – най много 10 метра. С процедираното в случая изменение на ПЗ показателите за застрояване за конкретния урегулиран поземлен имот, установени с действащия ПУП – ПРЗ, не са изменени и съответстват на тези за устройствена зона Жм по Общия устройствен план.  Отреденото различно конкретно предназначение на УПИ ХVІ -6754 сочи на основанието по чл. 6 ал.2 от Наредба №7/2003г –  когато обединени в територии поземлени имоти или отделни самостоятелни поземлени имоти не могат да се отнесат към определените по ал. 1 типове устройствени зони и техните разновидности, с устройствения план за тях може да се определя собствен режим на устройство съобразно предназначението по чл. 4, ал. 7 от същата Наредба. Разновидностите на зона Ж по чл.6, ал.1, т.1 от Наредба № 7/ 2003г са посочени в чл.16 и са определени съобразно характера на застрояването, но не и според функционалното предназначение, което може да се конкретизира с подробен устройствен план. Следователно с оспорената заповед № 19-12-256/ 14.09.2022г на Кмета на Община Стара Загора за УПИ ХVІ 6754 е определен собствен режим на устройство с предназначение по чл.4, ал.7, т.18 от Наредба №7/2003г – смесено предназначение. Видно от Част ІІІ Правила и нормативи за приложение на ОУПО Стара Загора /стр.126 и сл./, за устройствена зона с преобладаващо предназначение на урегулираните поземлени имоти Жм е допустимо отделни урегулирани поземлени имоти да имат конкретно функционално предназначение, посочено в чл. 17 ал.2 от Наредба №7/2003г, цитирано и в заключението на вещото лице. Конкретното функционално предназначение на процесния УПИ е за обществено делово обслужване и сграда с жилища, които да се отдават под наем, имащи признаците по чл.17 ал.2 т.1, б.“ж“ от Наредба №7/2003г. Следователно промененото предназначение на УПИ ХVІ-6754 /Сж, одо – смесено, за жилищно застрояване обществено и делово обслужване/ е съвместимо с устройствената зона /Жм/, в която попада този имот по действащия ОУП, поради което Заповед №19-12-256/14.09.2022г за изменение на действащия ПУП-ПЗ от 2014г не противоречи на Общия устройствен план, нито одобреното различно конкретно функционално предназначение на УПИ ХVІ 6754 противоречи на нормативната уредба. Графичната част на ПУП-ПЗ, одобрен с оспорената заповед съдържа ограничителните линии на застрояване, нанесени са необходимите отстояния до регулационни линии. Предвиденото по действащия, съответно и процесния ПУП застрояване е ниско, с височина до 10м, като спрямо това застрояване изискванията предвидени в чл. 31 и сл. от ЗУТ са спазени. Графичният материал на проекта за ПУП-ПЗ е със съдържание, изискуемо по чл. 48, ал. 2 от Наредба № 8 от 14.06.2001г за обема и съдържанието на устройствените планове.

            С оглед гореизложеното съдът приема, че Заповед № 19-12-256/14.09.2022г на Кмета на Община Стара Загора, като издадена от компетентен орган, в надлежна форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и при правилно приложение на материалния закон, както и в съответствие с целта на закона, е законосъобразна. Съответно - подадената срещу посочения административен акт жалба се явява неоснователна.

            Относно твърдяната незаконосъобразност на другата оспорена част от КПИИ, а именно издаденото разрешение за строеж, е необходимо да се отбележи, че отмяната на разрешението за строеж е обусловено от основателността на оспорването на Заповед № №19-12-256/14.09.2022г. По аргумент от разпоредбата на чл. 150 ал.3 от ЗУТ, правния интерес за обжалване на КПИИ произтича от засегнати права с одобрения подробен устройствен план, а не от разрешението за строеж, което не може да се обжалва от заинтерисовано лице по см. на чл.131, ал.2 т.4 от ЗУТ. В случая жалбоподателят не попада сред категориите лица, посочени в чл.149, ал.2 от ЗУТ, поради което с издаденото разрешение за строеж не се засягат негови права и законни интереси. Въпреки това, за пълнота на изложението следва да се каже, че Разрешение за строеж № 19-639/ 14.09.2022г., като част от КПИИ, е валиден акт, при издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения и е в съответствие с приложимия материален закон. От представените по делото доказателства се установява, че изработеният технически проект е съгласуван и одобрен от компетентните лица, след писмено заявление от възложителя и след представяне на необходимите за това документи по чл. 142 и чл. 144 от ЗУТ. Одобреният инвестиционен проект има обхватът и съдържанието по Наредба № 4 от 21.05.2001 г. Отделните части от ТП са изготвени от проектанти с пълна проектантска правоспособност. Всички части на одобрения инвестиционен проект са подпечатани с печата на общинската администрация, съобразно изискването на ал. 3 на чл. 145 от ЗУТ.  Несподелимо е твърдяното от жалбоподателя нарушение на чл.8, ал.1 от Наредба № 48 21.05.2001г.  Липсата на подписи в представената по делото част „Паркоустройство и благоустройство“ от проектантите, изготвили останалите части от ТП,  е технически пропуск, който подлежи на отстраняване, поради което и не може да бъде квалифициран като съществено нарушение на нормативно установеното изискване за взаимно съгласуваност на всички части на проекта и съотв. да обуслови незаконосъобразност на изработения инвестиционен проект.  Освен това част „Паркоустройство и благоустройство“ е задължителна част от Техническия проект, когато същата е водеща, по аргумент от чл. 20, ал.1, т.5 от Наредба № 4/ 2001г., а в случая, с оглед вида и спецификата на предвидения за изграждане обект, категорично не може да се приеме, че  тази част е определяща и водеща. Следващото наведено оплакване – за нарушение на чл.144 ал.1 т.3 от ЗУТ се опровергава от съдържанието на издадената скица за проектиране, приложена на стр.43 по делото, от която е видно, че изходните данни и условията за присъединяване от експлоатационните дружества към мрежите на техническата инфраструктура е поискано с издаване на виза за проектиране по чл. 140а от ЗУТ. Следователно, дори да се приеме, че правния интерес по чл.131 от ЗУТ обхваща и проверка на разрешението за строеж, то в случая се установява, че липсват нарушения при одобряване на строителните книжа и издаденото разрешение за строеж съответства на одобреното изменение на ПУП-ПЗ, като не са допуснати сочените от жалбоподателя негови пороци.      

            По изложените съображения съдът намира, че оспорените в настоящето производство актове - Заповед № 19-12-256 от 14.09.2022г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е одобрен подробен устройствен план – изменение на План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора и Разрешение за строеж № 19-639 от 14.09.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора, като части от КПИИ, са валидни и законосъобразни, поради което подадената от Т.Д.Т. жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

            При този изход на спора и съобразно разпоредбата на чл.143, ал.4 от АПК следва да бъде уважено направеното от пълномощника на заинтерисованата страна  „Дезинтегратор“ООД искане за присъждане на направените по делото разноски в размер на 600лв., представляващи заплатен адвокатски хонорар за един адвокат.

            Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТВЪРЛЯ жалба на Т.Д.Т. ***, против Заповед № 19-12-256 от 14.09.2022г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е одобрен подробен устройствен план – изменение на План за застрояване за УПИ XVI-6745, кв. 4456 по плана на гр.Стара Загора и против Разрешение за строеж № 19-639 от 14.09.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора, като части от Комплексен проект за инвестиционна инициатива, като неоснователна.

            ОСЪЖДА Т.Д.Т.,***, да заплати на „Дезинтегратор“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, бул.“Руски“ № 4, сумата от 600лв /шестстотин лева/, представляваща разноски по делото. 

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: