Решение по дело №297/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 421
Дата: 8 декември 2020 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700297
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 421

 

гр. Враца,  08.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 02.12.2020 г. /втори декември две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 297 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 54, ал. 6 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).

Образувано е по жалба на А.А.Х. *** против Заповед № 18-4693/03.06.2020 г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) гр.Враца, с която е одобрено изменението на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с.Л., общ.Мездра, ЕКАТТЕ 44745, одобрена със Заповед № РД-18-1629/19.09.2018 г. на изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в: промяна в границите на съществуващи обекти в КККР, съгласно скица-проект № 15-456605/03.06.2020 г.

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при съществено нарушение на административно-производствените правила и в противоречие с материалния закон. Иска се отмяната й, както и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, чрез процесуалният си представител и в представените по делото писмени бележки поддържа жалбата, с подробно изложени аргументи.

Ответникът, Началника на СГКК гр.Враца, редовно призован, чрез процесуалният си представител ангажира становище за неоснователност на жалбата, поддържа и съображения, развити в депозирания отговор по същата. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Заинтересованата страна -  Д.И.М. ***, редовно призована, явява се лично и с адв. Д.. Оспорват жалбата, поддържат развитите в отговора по жалбата доводи за неоснователност на същата. Претендирани са сторените по делото разноски.

Заинтересованите страни: Кмета на Община Мездра; Д.Ц.К. ***; Л.Г.М. *** и Г.Х.В. ***, редовно призовани, не се явяват, не се представляват и не ангажират становище по жалбата.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е адм. дело №438/2017 г. по описа на АдмС-Враца и заверено копие от образуваната пред административния орган преписка. Допусната е и е изслушана от съда СТЕ, чието заключение не е оспорено от страните и е прието от съда.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

            Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акта, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл. 149, ал. 1 от АПК. Видно от разписката върху оспорената заповед, същата е получена от адресата на 10.06.2020 г., а жалбата против нея е депозирана чрез органа на 23.06.2020 г., с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

            Разгледана по същество, е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

            Със Заявление вх. № 01-138698/19.03.2020 г. (л. 34), заинтересованата страна Д.М. ***, издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) за поземлен имот с идентификатор 44745.501.495 в с.Л., общ.Мездра. Към заявлението са приложени проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, обяснителна записка, скица-проект, копие на кадастралната карта в цифров вид, без данни за собственост.

            СГКК – Враца е издала Удостоверение № 25-78219/20.03.2020 г. – л. 35 от делото, за приемане на проект за изменение на КККР за обект: отстраняване на непълноти и грешки за п. и. с идентификатори 44745.501.494; 44745.501.495; 44745.501.496; 44745.501.498 и  44745.501.774 в с.Л., общ.Мездра.

            Със Заявление вх. № 01-145951/30.03.2020 г. – л. 52, заинтересованата страна Д.М. ***. нанасяне на установени непълноти и грешки или ЯФГ в КККР за обект - поземлен имот с идентификатор 44745.501.495 в с.Л., общ.Мездра и 2. Нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за същия обект.

            По повод на подаденото Заявление вх. № 01-145951/30.03.2020 г., Началника на СГКК – Враца, с писмо изх. № 20-23556/02.04.2020 г. (л. 60), на основание чл. 34 от АПК е предоставил възможност на заинтересованите страни да направят писмени искания и възражения, в случай на несъгласие с исканото изменение.

            С писмо рег. индекс № 13-00-164/18.05.2020 г. (л. 68) и във връзка с писмо изх. № 20-23556/02.04.2020 г. на Началника на СГКК – Враца, Кмета на Община Мездра е уведомил Началника на СГКК – Враца, че предложеното изменение на кадастралната граница от север към уличната регулация засяга съществуваща улица, публична общинска собственост и е необходимо съобразяване на проекта за изменение на КККР за поземлен имот с идентификатор 44745.501.495 в с.Л., общ.Мездра да бъде съобразен с имотните граници по ПУП, които минават по действащата регулация и не засягат уличната мрежа.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 18-4693/03.06.2020г. на Началника на СГКК гр.Враца, на основание чл. 54, ал. 4, във вр. чл. 54, ал. 1 и чл. 51, ал. 1. т. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър, Заявление вх. № 01-145951/30.03.2020 г. на Д.И.М. и Удостоверение № 25-78219/20.03.2020 г. – л. 35 от делото, за приемане на проект за изменение на КККР е одобрено изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Л., общ.Мездра, одобрена със Заповед № РД-18-1629/19.09.2018 г. на Изпълнителния директор на АГКК и съгласно скица-проект № 15-456605/03.06.2020 г., състоящо се в промяна на граници на съществуващи обекти в КККР.

С решение №  10794/16.07.2013 г., постановено по адм. дело № 2313/2013 г. на ВАС, Второ отделение е отменено Решение № 34/20.12.2012 г., постановено по адм. д. № 343/2012 г. по описа на Административен съд Враца и вместо него е постановено друго, с което е отменена Заповед № 270/29.05.2012 г. на Кмета на Община Мездра, с която е одобрено изменение на действащия застроителен и регулационен план (ЗРП), подробен устройствен план (ПУП) на с. Л., общ.Мездра, одобрен със Заповед № 725/17.11.1990 г. в обхват: ПР на парцел (УПИ) ІІІ пл. № 493, 494 кв. 49, поради неприложен ПУР в законоустановения срок по чл. 208 ЗУТ в частта, с която се запазва уличната регулационна линия на УПИ ІІІ, пл. № 493, 494 в кв. 49, определяща границата му с проектираното уширение на прилежащата обслужваща, засягаща северната част от имоти ПИ №№ 493, 494 и
преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в отменената част на Заповед № 270/29.05.2012 г. на Кмета на Община Мездра в съответствие с мотивите на решението.

В изпълнение на цитираното решение на ВАС, Кмета на Община Мездра е издал Заповед №328/3.05.2017 г., с която е одобрено частично изменение на ПУП – ПР за УПИ ІІІ, пл. №493, 494, кв.49 по плана на с. Л., поради неприложен план за улична регулация в законоустановения срок по чл. 208 от ЗУТ.

Заповед №328/3.05.2017 г. е оспорена по съдебен ред, като с Решение № 435/22.11.2017 г., постановено по адм. дело № 438/2017 г. по описа на АдмС – Враца жалбата на Д.И.М. *** против Заповед №328/3.05.2017 г. на Кмета на Община Мездра е отхвърлена. Решение № 435/22.11.2017 г., постановено по адм. дело № 438/2017 г. по описа на АдмС – Враца е оставено в сила с Решение № 12746/22.10.2018 г. на ВАС, Второ отделение.

Съгласно заключението на вещото лице, разликата между регулационните граници на имотите е в северната част на УПИ III—493,494, кв. 49 и в южните граници на УПИ ІІІ - 493,494 и IV - 495 кв.49. Според вещото лице, на място няма точно приложена регулация и по двата плана, няма ограда по регулационните граници по плана от 1968 година в северната част към улицата. По план от 1990 година частта към улицата е по граници на жилищна сграда в УПИ III и по съществуваща ограда в северозападния ъгъл на УПИ IV, всички в кв.49, като няма и данни за другото условие за приложена регулация - да има доказателства за изплатени придаваеми части към УПИ-та. Улицата - тупик в южната част на УПИ IV и III кв.49  не съществува реално на място - не е прилагана.

При измерванията на съществуващите граници на поземлен имот 44745.501.495 вещото лице е констатирало разлики с експерта, предложил измененията на кадастралните граници, като приема, че те са в рамките на допустимите по кадастрална карта. Според експертизата, на място на тази граница има ограда с телена мрежа на бетонова основа, която основа фиксира местоположение. В северозападната част тази граница преминава в портал от метални елементи собственост на Д.М..

Съгласно същото заключение, в Община Мездра има две заповеди за изменения на регулацията на имот УПИ ІІІ - 493,494, кв.49 по плана от 1990 година : Заповед №270/29.05.2012 година, с която се премахва улицата-тупик в южната част на имота, в съответствие с регулационен план от 1968 година, като в северната част не се изменя регулацията и Заповед №328/03.05.2017 година, с която се изменя регулацията в северната част на имота, като се привежда равна на действащата регулационна линия по план 1968 година.

Заповедите са обжалвани, като в сила е заповедта от 2017 година, по която е последно утвърдената регулация между двата спорни имота, за които се предлага изменение на кадастралните граници.

В двата регулационни плана и в заповедите на Кмета на Община Мездра няма промяна на кадастрални граници на имота, линията между УПИ ІІІ-493,494 И УПИ IV-495 кв.49 е права линия, в която в южната част е изчертана подпорна стена /бетонова основа/.

Със заповед № РД-181629/19.09.2018 г. на Изпълнителния директор на АГКК е одобрена кадастралната карта на с.Л., Община Мездра. За имоти с кратки номера 495 и 494 е записано корекция със заповед №18-3339/01.04.2020 г. на Началника на СГКК Враца.

В съдебно заседание, вещото лице пояснява, че достъпът в имот 495 се извършва нестандартно и се влиза от имот 498, което е чужд имот. На лице е голяма денивелация на терена и откъм улицата, денивелацията вече пада и до имота на Д.М. има достъп откъм улицата, който вход към момента е затворен с камъни, за да не може да се влиза, тъй като е влязла в сила заповедта на кмета на Община Мездра, която заповед премества регулационната граница. Спора между страните касае границата между точки 2 и 3 в червено – скица-съпоставка – л. 153 от делото, от където се осъществява достъпът до имот 495, при положение, че улицата-тупик в южната част на имотите не съществува.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

            Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореният в настоящото производство акт е издаден от компетентен административен орган по чл. 54, ал. 4, изр. първо от ЗКИР, в рамките на предоставените му правомощия.

Заповед № 18-4693/03.06.2020г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Враца е издадена в изискуемата писмена форма, подписана е от издателя си и съдържа ясна мотивационна и разпоредителна част, в заповедта е посочена изрично приложимата норма на чл. 51, ал. 1, т. 2 ЗКИР, и при спазване на административнопроизводствените правила,.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения акт обхваща преценката налице ли са установените от административния орган релевантни юридически факти, изложени като мотиви в акта и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване норма. Предмет на съдебната проверка е не дали изобщо са налице някакви фактически и правни основания за издаването на акт със съдържание на разпоредените правни последици идентични с тези на оспорения акт, а налице ли са посочените в обжалваната заповед фактически обстоятелства и правилно ли са квалифицирани като материалноправно основание за упражняване на регламентирано в закона административно правомощие при прилагането на посочената в заповедта нормативна разпоредба. Следователно материалната законосъобразност на административния акт се преценява в рамките на неговото фактическо и юридическо формулирано съдържание.

Не се спори между страните, че кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Л., общ.Мездра са одобрени със Заповед №РД-18-1629/19.09.2018г. на изпълнителния директор на АГКК.

По материалната законосъобразност на заповедта съдът намира следното: Съгласно чл. 54, ал. 1 от ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти. По смисъла на разпоредбата задължителна материално-правна предпоставка за одобряването на кадастрално изменение при условията и по реда на чл. 54 от ЗКИР е наличието на непълнота или грешка, което предвид даденото с § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР легално дефиниране на понятието означава, че трябва да е налице несъответствие в данните за недвижимите имоти в кадастралната карта и регистър по чл. 30, ал. 1, т. 1 от ЗКИР спрямо действителното им състояние към момента на одобряване на картата и регистъра. Съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗКИР, в кадастралната карта се нанасят и в кадастралните регистри се записват данни за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти на територията на страната, данни за правото на собственост и за ограничените вещни права върху тях и данни за държавните граници, границите на административнотериториалните единици, землищните граници и границите на територии с еднакво трайно предназначение.

В случая допуснатото несъответствие се дължи на несъобразяването в одобрената със Заповед №328/3.05.2017 г. на Кмета на Община Мездра кадастрална граница между имоти с ПИ 494 и 495, съответно е променена регулационната граница между УПИ ІІІ-493,494 И УПИ IV-495 кв.49 по плана на с.Л., общ.Мездра. Вярно, че в заповедта е написано, че същата е издадена на основание 134, ал. 2 от ЗУТ, но видно от диспозитивна й част, чрез нея се променя кадастралната граница между посочените по-горе имоти. Съдът не може да осъществява косвен съдебен контрол върху издадения административен акт. Неговата законосъобразност е била проверена в нарочно съдебно производство

Наличието на констатираната непълнота или грешка по смисъла на § 1, т. 16 ДР от ЗКИР е предпоставка за одобряване на кадастралното изменение при условията и по реда на чл. 54 от ЗКИР с цел отстраняването й и съобразяването на кадастралните данни с действителното положение на имотите, каквото са имали още при одобряването на картата и регистъра

Съдът намира, че в случая не е налице предвидената с чл. 54, ал. 2 ЗКИР отрицателна материално-правна предпоставка, представляваща пречка за одобряване на изменението в кадастъра.

Началникът на СГКК гр.Враца правилно е одобрил поисканото кадастрално изменение.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Съобразно изхода от спора, на ответника и заинтересованата страна Д.М. следва да бъдат присъдени направените съдебни разноски по представените доказателства и списък на разноските.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на А.А.Х. *** против Заповед № 18-4693/03.06.2020г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Враца.

 

ОСЪЖДА А.А.Х. *** ДА ЗАПЛАТИ на Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Враца направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 900,00 лева.

 

ОСЪЖДА А.А.Х. *** ДА ЗАПЛАТИ на Д.И.М. *** направените по делото разноски в размер на 500,00 лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: