Определение по дело №90/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 65
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20237100700090
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

                  О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                      ……..,гр. Добрич, 07.02.2023 г.

 

                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

      Административен съд - Добрич, в закрито заседание на седми февруари, две хиляди двадесет и трета година, V състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

      като разгледа докладваното от председателя частно адм. д. № 90 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 и, ал. 6 от АПК.

Делото е образувано по жалба на Областният управител на област Добрич против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Решение №587, взето с протокол № 51 от 26.01.2023 г. на Общински съвет - Каварна, с което Общинският съвет е взел следните решения:

" І. Общински съвет Каварна приема повторно свое решение №559 по Протокол №50/30.12.2022 г., във връзка със Заповед №АдК-04-2 на Областен управител на област Добрич по следния начин:

ІІ. На осн. чл.60, ал.1 от АПК се допуска предварително изпълнение на решението предвид защита на особено важни обществени интереси и предотвратяване забавата на изпълнението, което може да доведе до настъпване на значителни или трудно поправими вреди, както и загуби за общинския бюджет.“

В жалбата се посочва, че допуснатото предварително изпълнение на решението е незаконосъобразно, немотивирано и не отговаря на основанията, посочени в чл.60, ал.1 от АПК.

Излагат се съображения, че разпореждането е постановено при липса на мотиви и при липса на материалноправните предпоставки. Твърди се формално позоваване на разпоредбата на чл.60, ал.1 от АПК, като липсват доказателства за нито една от законовите хипотези на разпоредбата. Не става ясно какви ще са вредите, от какво ще последват и дали изобщо ще има такива.  Сочи се също, че тъй като решението е върнато за повторно разглеждане, то повторното прието отново е незаконосъобразно, поради което и се счита, че не следва да се изпълнява административен акт, който е върнат за ново обсъждане поради незаконосъобразност. Иска се от съда да бъде отменено разпореждането за допускане на предварително изпълнение на решението.

Ответната страна в срока посочен от съда е представила преписката, касаеща оспорваното разпореждане. Няма становище по искането на областния управител за отмяна на допуснатото разпореждане от общинския съвет на повторно приетото решение.

Съдът като взе предвид постъпилата жалба и приложената към нея преписка на Общински съвет – Каварна във връзка с приетото решение, както и след извършена служебна справка в сайта на община Каварна приема за установено следното от фактическа страна:

С Решение №559 по Протокол №50 от заседание на общински съвет Каварна, проведено на 31.12.2022 г. се приема План-сметка за разходите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждането на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2023г. в размер на 2 585 413,27 лв. (Два милиона петстотин осемдесет и пет хиляди четиристотин и тринадесет лв. и 27 ст.). Със същото решение в табличен вид /Таблица 3 и 4/ е определена таксата за битови отпадъци за 2023 г. пропоционално върху данъчна основа/отчетна стойност и е определена данъчна основа за облагане на ТБО.

Със Заповед №АвК-04-2/13.01.2023 г. Областния управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане, посоченото по-горе решение с подробно изложени мотиви в заповедта.

С Докладна записка от инж. Йордан Стоянов – Председател на общинския съвет до Общински съвет Каварна е направено предложение, същият отново да приеме повторно свое решение №559 по Протокол №50/30.12.2022 г. и на осн. чл.60, ал.1 от АПК да се допусне предварително изпълнение на решението.

Процесното предложение е било разгледано от Комисията по икономическо развитие – екология, туризъм, земеделие и търговия на 20.01.2023 г., като е предложено да се не приеме предложението на вносителя. Същото предложение е разгледано и от Комисията по здравеопазване, спорт и социални дейност, Комисията по образование, култура и младежки дейности, които също са изразили становище за неприемане на предложението на Председателя на общинския съвет. Комисията по териториално развитие и инвестиционни дейности е прила становище, че следва да се приеме предложението на вносителя. За неприемане на предложението са изразили становище и Комисията по законност, етика и установяване на конфликт на интереси и Комисията по бюджет, финанси, данъчна политика и еврофондове.

На 26.01.2023 г. е проведено  заседание на Общински съвет - Каварна, обективирано в Протокол № 51/26.01.2023 г., на което е взето решение №587, с което Общински съвет Каварна приема повторно свое решение №559 по Протокол №50/30.12.2022 г., във връзка със Заповед №АдК-04-2 на Областен управител на област Добрич по следния начин.  На осн. чл.60, ал.1 от АПК се допуска предварително изпълнение на решението предвид защита на особено важни обществени интереси и предотвратяване забавата на изпълнението, което може да доведе до настъпване на значителни или трудно поправими вреди, както и загуби за общинския бюджет.  Решението е прието с 9 гласа „за“, 3 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“. В решението като мотиви за допускане на предварително изпълнение са възприети и възпроизведени мотивите на вносителя.

На 02.02.2023 г. Председателят на Общински съвет-Каварна изпратил на Областния управител на област Добрич Решение №587, взето с протокол № 51/26.01.2023 г., ведно с преписката.

При така установената фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от АПК, в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

Съдът намира, че относно допустимостта и основателността на жалбата на областния управител, следва да се има в предвид предходното решение №559, на общински съвет Каварна, което е отново прието с  решение №587, по Протокол №51 от заседание на 26.01.2023 г..

Оспорването по отношение на допуснатото предварително изпълнение на решение №587 в частта по т. 1 от Решение №559 а именно: „приема План-сметка за разходите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждането на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2023г. в размер на 2 585 413,27 лв." се явява недопустимо по следните съображения:

За да е налице право на искане за спиране на изпълнението на един акт е необходимо първо да се определи характера на акта, подлежи ли той на оспорване по съдебен ред или не. Не може да се иска от съда и съдът да се произнася по искане за спиране на изпълнението на акт, който не подлежи на оспорване по съдебен ред.

Одобрената план-сметка за разходите за битови отпадъци представлява необходима предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци и е елемент от процедурата по приемане на решението на общинския съвет за определяне размера на ТБО. С план-сметката не се създават права или задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица, поради което същата не представлява общ административен акт по чл. 65 от АПК. Оспореното решение в посочената част представлява волеизявление на административен орган от категорията на посочените в чл. 21, ал. 5 от АПК, направено в производство по издаване на общ административен акт и одобрената план-сметка за определяне разходите на общините подлежи на проверка от Сметната палата, съгласно чл. 66, ал. 3, т. 3 от ЗМДТ.

Следователно, след като оспореното решение в частта по т. 1 от решение №559 не представлява акт, който да подлежи на оспорване по съдебен ред, искането за спиране изпълнението на допуснатото предварително изпълнение на повторно приетото решение в тази част се явява недопустимо и жалбата следва да бъде оставена без разглеждане.

По отношение на решение №559 в частта, с която в табличен вид е определена таксата за битови отпадъци за 2023 г. и данъчната основа за облагане на ТБО оспорването е допустимо, като насочено срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на решение на Общински съвет - Каварна, изходящо от оправомощен за това орган, с оглед правомощията на Областния управител по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, в предвидения срок по чл. 60, ал. 5 от АПК.

Разгледано по същество, оспорването се явява неоснователно.

Вярно е, че в Решение №587 са изложени като мотиви за допуснатото предварително изпълнение само защитата на важен обществен интерес и предотвратяване забавата на изпълнението, което според съветниците може да доведе до настъпване на значителни или трудно поправими вреди, както и загуби за общинския бюджет, като липсват мотиви  какви ще бъдат вредите за бюджета, и ако има такива дали те ще са трудно поправими.  Съдът обаче счита, че тъй като се  касае за  своевременното изготвяне на бюджета на общината, осигуряване на своевременно и ефективно събиране и транспортиране на битовите отпадъци, осигуряване на необходимите съдове за битови отпадъци, както и поддържане чистотата на уличните платна и другите територии за обществено ползване, то това е достатъчно основание, за да се приеме, че с допуснатото предварително изпълнение на решението се защитава обществения интерес  както на общината, така и на гражданите й, а едно неприемане в срок на бюджета на община би довело  до несигурност в нейното функциониране. Предвид изложените съображения жалбата в тази си част, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Воден от горното, Административен съд Добрич, V състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Областният управител на област Добрич против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Решение №587, взето с протокол № 51 от 26.01.2023 г. на Общински съвет Каварна, с което е прието повторно решение №559 по Протокол №50 от 30.12.2022 г.  в частта по т. 1, в която се приема План-сметка за разходите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждането на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2023г. в размер на 2 585 413,27 лв. (Два милиона петстотин осемдесет и пет хиляди четиристотин и тринадесет лв. и 27 ст.), като недопустима и ПРЕКРАТЯВА производството по ч.адм. д. № 90/2023 г. по описа на Административен съд - Добрич в тази част.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Областният управител на област Добрич против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Решение №587, взето с протокол № 51 от 26.01.2023 г. на Общински съвет Каварна, с което е прието повторно решение №559 по Протокол №50 от 30.12.2022 г. в частта в която в табличен вид /Таблица 3 и 4/ е определена таксата за битови отпадъци за 2023 г. пропоционално върху данъчна основа/отчетна стойност и е определена данъчна основа за облагане на ТБО, като неоснователна.

Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

 

                                                СЪДИЯ: