Решение по дело №159/2021 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 72
Дата: 26 март 2021 г.
Съдия: Явор Димов Влахов
Дело: 20214520200159
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 72
гр. Русе , 26.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и пети февруари, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Явор Д. Влахов
при участието на секретаря Албена А. Соколова
като разгледа докладваното от Явор Д. Влахов Административно
наказателно дело № 20214520200159 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от адвокат С.М. от АК-Русе, в качеството му на
процесуален представител на “БЦВ Транспорт”ЕООД гр.Русе до Русенския
Районен съд, против Наказателно постановление № 38-0001053/11.08.2020г.
на Директора на Регионална дирекция “Автомобилна администрация” Русе, с
което за нарушение по чл.91в, т.2 от Закона за автомобилните превози и на
осн. чл.97, ал.1, предложение последно от Закона за автомобилните превози
/ЗАПр/ на дружеството била наложена “Имуществена санкция” в размер на
5000.00лв.
Жалбоподателят моли съда да отмени наказателното постановление
като незаконосъобразно и неправилно.
За административнонакзаващият орган, редовно призовани, не се явява
законен или упълномощен процесуален представител.
Русенската Районна прокуратура, редовно призована, не изпраща
представител и не взема становище по жалбата.
За наказаното дружество, редовно призовани, се явява упълномощения
1
процесуален представител, който моли Съда да отмени наказателното
постановление като излага аргументи за наличието на съществени нарушения
на процесуалните правила.

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
На 09.07.2020г., свид.Д.Д. – инспектор в РД”Автомобилна
администрация”-Русе извършил комплексна проверка по документи на
транспортното предприятие “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе, извършващо
международен автомобилен превоз на товари за чужда сметка и притежаващо
валиден лиценз № 20686 издаден от МТИТС.
В хода на проверката, въз основа на изисканите и представени от
дружеството документи, свид.Д. констатирал, че от превозвача не се
представя информацията, извлечена от дигиталната карта на водача Е.А.Р.,
управлявал товарен автомобил „ДАФ“ с рег.№ Р 4655 КМ, стопанисван и
ползван от Дружеството, отнасяща се за времето от 00.00ч. на 01.12.2019г. до
24.00ч. на 31.12.2019г.
С оглед установеното, свид.Д. приел, че “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе е
осъществило състава на нарушението по чл.91в, т.2 от ЗАПр, за което
съставил против дружеството акт.
Въз основа на този акт, Директора на РД “Автомобилна администрация”
Русе издал обжалваното наказателното постановление, с което за
нарушението и на осн. чл.97, ал.1, предложение последно от ЗАПр наложил
на “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе “Имуществена санкция” в размер на
5000.00лв.
Тази фактическа обстановка Съдът приема за установена от събраните в
хода на настоящото производство доказателства.
Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от
легитимното за това действие лице и при наличието на правен интерес,
поради което се явява допустима, а разгледана по същество се явява
основателна.
2

Съдът констатира, че при съставяне на актът за установяване на
административното нарушение и издаване на наказателното постановление не
са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са
предпоставка за отмяна на НП само на това основание.
В акта, а в последствие и в наказателното постановление, нарушението
било описано пълно и ясно, като били посочени всички елементи от
обективната страна на състава му, както и допълнителните относими към
него обстоятелства. По този начин, била осигурена възможност на
нарушителя да разбере за извършването на какво конкретно нарушение е
ангажирана административнонаказателната му отговорност, респективно да
организира пълноценно защитата си, което в крайна сметка той сторил, в
развилото се съдебно производство.
От събраните по делото доказателства се установява по несъмнен
начин, че състава на нарушението по чл.91в, т.2 от ЗАПр е осъществен от
обективна страна от “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе.
Съобразно тази разпоредба, превозвачите, ръководителите на
предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни
да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да
предоставят за проверка от контролните органи информацията, извлечена
от паметта на дигиталния тахограф и от картата на водача.
Безспорно “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе е превозвач, извършващ
международен автомобилен превоз на товари за чужда сметка и притежаващ
валиден лиценз № 20686 издаден от МТИТС. Дружеството стопанисвало и
използвало за дейността си товарни автомобили, сред които товарен
автомобил „ДАФ“ с рег.№ Р 4655 КМ от категория „N3“, който бил снабден
със записващо оборудване – дигитален тахограф, а водачът му – Е.Р.
разполагал с карта на водача.
Установи се, че Дружеството не представило в хода на извършената на
09.07.2020г. проверка информация, извлечена от картата на водача на
процесното превозно средство за периода от 00.00ч. на 01.12.2019г. до 24.00ч.
на 31.12.2019г..
3
Несъмнено след като “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе не представило
обсъжданата информация, то осъществило състава на нарушение на чл.91в,
т.2 от ЗАПр, за което била ангажирана административнонаказателната му
отговорност.
В същото време обаче, при това описание и квалификация на
нарушението в АУАН и НП, с наказателното постановление била приложена
санкционната норма на чл.97, ал.1, пр.последно от ЗАПр, която по мнение на
Съда е неприложима за обсъжданото нарушение. Основанията за този извод
са следните:
Съгласно чл.38, ал.1, т.2 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. за
необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) №
165/2014 на Европейския парламент и на съвета, превозвачите и лицата,
извършващи превоз за собствена сметка, извличат данните от картата на
водача най-малко един път на 28 дни. Според легалното определение на чл.2
§.2 б."н" от Регламент 165/2014 на ЕП и Съвета "извличане" от дигитален
тахограф означава копиране, заедно с електронния подпис, на част или на
пълен набор от файловете с данни, записани в електронната памет на
бордовото устройство или в паметта на картата за тахограф, при условие
че при този процес не се изменят или изтриват записани данни. Същата
дефиниция за "извличане" като процес на копиране на част или на цялата
записана информация от паметта на тахографското оборудване се съдържа и
в §.1, т.8 от ДР на Наредба № 12 от 5.01.2007 г. за изискванията за
задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните
за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и
функционалните и техническите изисквания към тях. Тези правни норми, а и
формалната логика дават основание да се направи извода, че извлечената от
картата на водача информация не представлява документ, още по-малко такъв
свързан с превозната дейност, а представлява файлове с данни от
регистриращото устройство. Съгласно теорията и константната съдебна
практика документът по същество представлява писмено изявление на
конкретно лице, което е неговия автор. Видно от дефинициите цитирани по-
горе, извлечената информация от картата на водача не представлява писмено
изявление на конкретно лице, а само файлове с данни внесени на електронен
носител или изведени върху хартиен носител.
4
При тази правна и фактическа рамка, с обжалваното наказателно
постановление незаконосъобразно била приложена санкционната норма на
чл.97, ал.1, пр. последно от ЗАПр, съобразно която, който не представи за
проверка свързани с превозната дейност документи, се наказва с глоба или
с имуществена санкция от 5000 лв. Очевидно АНО неправилно е приел, че
непредставянето на информация извлечена от картата на водача на
процесното превозно средство е равнозначно на непредставяне на свързани с
превозната дейност документи, което както бе посочено и по-горе не е така.
Макар Съдът да намира за безспорно доказано, че нарушението по
чл.91в, т.2 от ЗАПр е осъществено от обективна страна от “БЦВ
Транспорт”ООД гр.Русе, не разполага с възможност да измени наказателното
постановление и приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо
престъпление, като прецизира относимата санкционна норма. Основанията за
това са следните:
При изяснената фактическа обстановка, в съответствие с приетото и от
административните органи нарушение, приложение би могла да намери
единствено санкционната разпоредба на чл.104, ал.7 от ЗАПр, според която на
превозвач или на лице по чл.12б, ал.1, извършващо превози за собствена
сметка, които не съхраняват тахографските листа, разпечатките и
извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за
период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните
органи, се налага имуществена санкция 2000 лв.
За да бъде обаче санкциониран превозвач по реда на тази правна норма
за нарушение по чл.91в, т.2 от ЗАПр е необходимо да е било установено дали
непредставянето на информацията от картата на водача се дължи на факта, че
извлечените данни не се съхраняват /първото изпълнително деяние визирано
в нормата на чл.104, ал.7 от ЗАПр/ или се съхраняват, но превозвача отказва
да ги предостави на контролния орган /втората форма на изпълнителното
деяние/. Тези обстоятелства не само не били установени в хода на
административното производство по издаване на наказателното
постановление, но и твърдение за наличието на някое от двете изпълнителни
деяние не се съдържа в описанието на нарушението в двата административни
акта.
5
В случая, за да е допустимо Съда да измени НП, като приложи
санкционната разпоредба чл.104, ал.7 от ЗАПр, е следвало наказващият орган
да е направил преценка за кое от посочените в нея две изпълнителни деяния
са събрани доказателства - за това, че “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе като
превозвач не извлича и не съхранява информацията, записана в картата на
водача Е.Р. или, че отказва да я представи за проверка при поискване от
контролните органи. Необходимо е също така приетото от АНО в тази насока
да е било включено в административнонаказателното обвинение, за да бъде
осигурена възможност на наказаното лице за пълноценно осъществяване
правото на защита по съответните факти. В настоящият случай това не било
сторено.
В случая, с оглед констатираното неправилно приложение на закона
при издаване на НП и неправилна правна квалификация на нарушението в
него, Съдът не разполага с възможност едва в тази фаза на процеса да
приложи санкционната норма на чл.104, ал.7 от ЗАПр, тъй като следва да
приема за осъществена едната от двете форми на изпълнителното деяние. При
това положение обаче би се достигнало до санкциониране по
административнонаказателно обвинение със съществено изменение на
обстоятелствената му част, по което наказаното лице не е разполагало с
възможност да се защитава нито във фазата на производство пред
административните органи, нито в съдебното производство. Доколкото по
този начин ще бъде нарушено по недопустим начин правото на защита на
наказаното лице, то за Съда не е налице правна възможност за измени НП, а
единствено да бъде постановена неговата отмяна като неправилно и
незаконосъобразно издадено.
Поради това и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 38-0001053/11.08.2020г. на
Директора на Регионална дирекция “Автомобилна администрация” Русе, с
което за нарушение по чл.91в, т.2 от Закона за автомобилните превози и на
осн. чл.97, ал.1, предложение последно от Закона за автомобилните превози,
на “БЦВ Транспорт”ООД гр.Русе, Булстат *********, била наложена
6
“Имуществена санкция” в размер на 5000.00лв.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
пред Административен съд гр.Русе.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
7