Решение по дело №150/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 290
Дата: 11 август 2021 г. (в сила от 11 август 2021 г.)
Съдия: Райна Илчева Русева
Дело: 20215440100150
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 290
гр. Смолян , 11.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на четиринадесети юли,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20215440100150 по описа за 2021 година
За да се произнесе, взе предвид следното:.
Предмет на делото са предявените искове от ищеца Б. К. М. с правната
квалификация на чл.178, , ал.1, т.3 вр. с чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, чл.181, ал.3
от ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД, срещу ответника Областна Дирекция на МВР-
Смолян за заплащане на сумите, както следва:
-сумата в размер на 1262,42 лв., представляваща неизплатено възнаграждение
за положения от ищеца нощен труд, при сумирано изчисляване на работното
време с превръщане на нощните часове в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното
работно време, за период от 11.10.2019 г. до 31.01.2021 г., ведно със законната
лихва върху сумата, считано от датата на подаване на исковата молба в съда -
04.02.2021 г. до окончателното изплащане на задължението.
-сумата в размер на 71,07 лева, представляваща обезщетение за забава върху
неизплатеното възнаграждение за положения от ищеца извънреден труд, при
сумирано изчисляване на работното време с превръщане на нощните часове в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, като началната дата
1
за изчисляване е последният ден от месеца, следващ този за тримесечието за
което се отнася, а крайната - датата на предявяване на иска в съда - 04.02.2021
г.
-сумата от 531,20 лева, представляваща левовата равностойност на безплатна
предпазна храна, полагаема се за 12-часови дежурства през периода от
01.02.2018г. до 31.01.2021 г. и
- мораторна лихва върху нея в размер на 79,62 лева, начислена за периода от
01.02,2018г, до 31.01.2021 г. /с допуснатото изменение на размера на
претенциите/.
В съдебно заседание исковете се поддържат от процесуалния представител
на ищеца адв.О., като е постъпила и писмена молба.
За ответната страна ОД на МВР – Смолян юриск.В. оспорва исковете и
поддържа становище за отхвърлянето им. Пр4едставя писмени бележки.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответната страна исковете изцяло
се оспорват с възражения, че поради спецификата на работата на държавните
служители- полицейски органи , законодателят е уредил статута им в
специален закон- ЗМВР, различен от статута на държавните служители по
ЗДСл, както и този по КТ. Ищецт е получавал допълнително заплащане за
положения нощен труд по 0,25 лв. на час, а след 01.02.2020г.- по 1,00лв. на
час. Оспорва се иска по чл.181, ал.3 от ЗМВР, като се излагат възражения, че
тази храна е с целево преднацначение и е било недопустимо заплащането й.
Поради неоснователност на главните искове, се оспорват и исковете по чл.86,
ал.1 от ЗЗД.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора на
ответника, становището на процесуалния представител на ищеца, писмените
защити на страните, и като обсъди събраните по делото писмени
доказателства, намира исковете за ОСНОВАТЕЛНИ по следните
съображения:
В разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители, работещи в МВР се състои от
основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Според
2
чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за
извънреден труд. По силата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8
часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Нормалната
продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов
период. Нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00 ч. Според ал.3 на
същата разпоредба работното време на държавните служители се изчислява в
работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –
сумирано за тримесечен период. Съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното работно време към нормалната продължителност на работното
време през нощта по ал. 1. В ал.7 на чл.187 от ЗМВР е предвидено, че
работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира
с допълнително възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа
на тримесечен период. Извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение.
В чл.187, ал.10 от ЗМВР е регламентирано, че редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето
за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи. С издадените
Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г., и
Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016 г. се предвижда работа на смени с полагане
на труд през нощта между 22. 00ч. и 6. 00ч., максимално 8 часа за всеки 24-
часов период. След посочените Наредби са издадени Наредба № 8121з-908 от
2.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни
възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните
работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за
полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за
изпълнение на специфични служебни дейности, като с последната се отменя
Наредба № 8121з-1059 от 26.09.2019г. за условията и реда за изплащане на
допълнителни възнаграждения на държавните служители за научна степен, за
3
полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на
официални празници и за времето на разположение.
Според разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г.
/в сила от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г. / при сумирано отчитане на работното
време се прилага коефициент 0. 143 на общия брой часове положен труд
между 22. 00ч. и 6. 00ч. за отчетния период. В издадените впоследствие
Наредби след отмяната на цитираните Наредба от 2015г., както и от 2016г. в
частта на посочените разпоредби в Решение №16766/10.12.201 г. по адм.д №
8601/2019 г. на ВАС и предвид това, че с Наредбата по чл.187, ал.10 от ЗМВР
не е посочен коефициента за отчитане на нощния труд, именно защото ЗМВР
препраща към Кодекса на труда и издадените въз основа на него подзаконови
нормативни актове, то следва отношенията между страните да се уреждат от
цитираната Наредба от 2014г., която както се посочи по- горе в чл. 31, ал. 2
предвижда правилото за превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент 0. 143.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд
за времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на
труда по отношение разпоредбите, отнасящи се за нощния труд и Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата, като подзаконов
нормативен акт, издаден за приложението на КТ. В ал.2 на чл.9 от цитираната
Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място. При
това, положения от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляване с коефициент 1,143 за процесния период. Ако се изключи
приложението на правилата на КТ и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи, би довело до
различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Следва да се
посочи, че съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и
4
максималните размери на основните заплати по нива и степени, размерите на
допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за
получаването им се определят с наредба на Министерския съвет и не могат да
бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Предвид горните доводи, съдът намира, че исковете подлежат на
уважаване, като изцяло следва да се възприеме приетото по делото
заключение по назначената съдебно- счетоводна експертиза. Според
заключението по експертизата Б. К. М. е служител на МВР в ОД на МВР
гр.Смолян, РУ гр.Златоград. За периода 11.10.2019г. -31.01.2021г. е
изпълнявал служебните си задължения при работа със статут на държавен
служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, като на смени, всяка с
продължителност от 12 часа, съгласно изготвени месечни графици при
сумирано отчитане на работното време.
За периода 11.10.2019 г. до 30.06.2020 г. Б. К. М. е положил общо 568 часа
нощен труд, от които 30 часа, положени на официални празници отразени по
тримесечия в Таблица1.2, к.2,3 и 8, както следва:
за периода 11.10.2019-31.12.2019 г. - 168 часа нощен труд, от които няма
положени на официални празници;
за периода 01.01.2020 - 30.06.2020 г. -530 часа нощен труд, от които 30
часа, положени на официални празници.
При извършената проверка на документи, находящи се в ОД на МВР гр.
Смолян вещото лице е констатирало, че на Б. К. М. е заплатен положеният
нощния труд, без същите часове нощен труд да бъдат превръщани в дневни,
съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ.
От м.07.2020 г. нощният труд се заплаща, съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР.
Размерът на отработените часове нощен труд, след приравняването им по
методологията в „Наредба за структурата и организацията на работната
заплата” - чл.9, ал.2 е 1132. Разликата в часовете отработен нощен труд, след
приравняването им по Наредбата е 142 часа.
Според заключението по ССчЕ общата сума на неначислените и
неизплатени възнаграждения за положен нощен труд за периода от 11.10.2019
г. до 31.01.2021 г., преизчислен съгласно „Наредба за структурата и
организацията на работната заплата” за Б. К. М. е 1 262.42 лева. Размерът на
законната лихва за забава, дължима за всеки тримесечен период върху сумата
за разликата между положения нощен труд и преизчисления, съгласно
„Наредба за структурата и организацията на работната заплата”, изчислен от
01-во число на месеца, следващ тримесечието за което се отнася до 04.02.2021
г./датата на завеждане на исковата молба/ е 71.07 лева.
Съдът възприема варианта на заключение относно размера на претенциите
НСОРЗ, предвид изложените по- горе съображения, касаещи
равнопоставеност на държания служител в МВР и спрямо работниците и
служителите, чиито правоотношения се уреждат от правните норми на
Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата.
По отношение на претенцията по чл. 181, ал.3 от ЗМВР вещото лице сочи,
че за процесния период са действали последователно Заповед 8121 з-
5
З8/19.01.2016 г., Заповед 81213-693/08.07.2016 г. и Заповед 8123з-
57/09.01.2017 г. В ОД на МВР гр.Смолян има изготвени справки за
служителите, работещи при температури < 10 и >30 градуса Целзий,
съобразени е официалните данни от НИМХ по дни съгласно чл.2, т.7 от
Наредбата, в които справки е включен и ищецът Б. К. М..
Размерът на левовата равностойност на неосигурената на ищеца храна за
положен от него труд със специфичен характер за периода от 01.02.2018 г. до
31.07.2020 г. е 345,60 лева. От 01.08.2020 г. левовата равностойност на
неосигурената храна за положен труд със специфичен характер се заплаща с
трудовото възнаграждение за месеца, за който е положен.
Размерът на лихвата върху всяко месечно задължение, считано от първо
число на месеца, следващ този, за който се дължи левовата равностойност на
полагащата се храна за процесния период до 04.02.2021 г. /датата на
предявяване на иска/ е 55,36 лева.
Размерът на левовата равностойност на неосигурените ободряващи
напитки за положен от него труд в часовия диапазон 22.00-6.00 ч. за периода
от 01.02.2018 г. до 31.07.2020 г. е 141,60 лева. От 01,08.2020 г. левовата
равностойност на неосигурените ободряващи напитки за положен труд в
часовия диапазон 22.00-6.00ч. се заплаща с трудовото възнаграждение за
месеца, за който е положен.
Размерът на лихвата върху всяко месечно задължение, считано от първо
число на месеца, следващ този, за който се дължи левовата равностойност на
неосигурените ободряващи напитки за положен труд в часовия диапазон
22.00-6.00 ч. за процесния период до 04.02.2021 г. /датата на предявяване на
иска/ е 24,26 лева.
Ответната страна не излага възражения, нито е представил доказателства
за заплащане на процесните суми в установения със заключението по ССчЕ
размер.
Предвид горните доводи на съда, ще следва исковете изцяло да бъдат
уважени в претендирания им размер, заедно със законната лихва върху
главниците след датата на предявяване на иска в съда до изплащането им.
С оглед изхода на делото на ищеца следва да се присъдят направените по
делото съдебни разноски в размер на 400,00 лева за заплатено адвокатско
възнаграждение.
С отговора на ответника се прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, претендирано от ищеца при положение, че
надвишава установените минимални размери. Ищецът претендира заплащане
на такива разноски в размер на 600,00 лева, които не надвишават установения
размер в Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения
и подлежат на присъждане, като се има предвид, че са заявени отделни
6
искове, поради което и съдът намира а неоснователно възражението на
ответника за прекомерност.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян
държавна такса върху уважените искове в размер на 150,50 лева /изчислена
върху двата главни иска и върху сумата общо за обезщетенията за забава/ ,
както и разноски за вещо лице в размер 130,00 лева, които са изплатени от
бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР- СМОЛЯН, ****,
представлявана от директора, да заплати на Б. К. М., ЕГН**********, с адрес
*****, сумата в размер на 1262,42 лева, представляваща неизплатено
възнаграждение за положения от ищеца нощен труд, при сумирано
изчисляване на работното време с превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, за период от 11.10.2019 г. до 31.01.2021
г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на подаване
на исковата молба в съда - 04.02.2021 г. до окончателното изплащане на
задължението; -сумата в размер на 71,07 лева- обезщетение за забава върху
неизплатеното възнаграждение за положения от ищеца извънреден труд до
04.02.2021 г. /датата на предявяване на иска в съда/; -сумата от 531,20 лева,
представляваща левовата равностойност на безплатна предпазна храна и и
ободряващи напитки , полагаема се за 12-часови дежурства през периода от
01.02.2018г. до 31.01.2021 г., ведно със законната лихва върху сумата,
считано от датата на подаване на исковата молба в съда - 04.02.2021 г. до
окончателното изплащане на задължението, както и сумата в размер на 79,62
лева- мораторна лихва , начислена до 04.02.2021 г. /датата на предявяване
на иска в съда/.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР- СМОЛЯН, ****,
представлявана от директора, да заплати на Б. К. М., ЕГН**********, с адрес
7
****, направените съдебни разноски по делото за адвокатско възнаграждение
в размер на 600,00 лева.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР- СМОЛЯН, ****,
представлявана от директора, да заплати по сметка на Районен съд- Смолян
държавна такса върху уважените искове в размер на 150,50 лева, както и
разноски за вещо лице по назначената съдебно- счетоводна експертиза в
размер на 120,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в
двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
8