РЕШЕНИЕ
№ 215
гр. Враца, 07.07.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 11.06.2020г.,
единадесети юни две хиляди и двадесета година в състав:
АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА
ВАСИЛЕВА
при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА като
разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм.
дело №61 по описа на АдмС – Враца за 2020г.,
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/
вр. чл.45 ал.3 от Закона за местното самоуправление и местна
администрация /ЗМСМА/.
Образувано е по жалба на „А.М.“ ООД *** против РЕШЕНИЕ №17 от Протокол №3 от
проведеното на 30.12.2019г. заседание на Общински съвет Димово. С това решение е прекратена процедурата за определяне на
концесионер на концесия за ползване на обект, представляващ ПИ- публична
общинска собственост, с площ от 41 234кв.м, с идентификатор 12824.4.130 по
КК и КР, с адрес *** с трайно
предназначение на територията : територия, заета от вода и водни обекти, начин
на трайно ползване: язовир.
Като мотив за вземане на решението е
посочено, че прогнозната стойност на концесията за този обект при откриването
на процедурата е под обичайните прагове за провеждане на концесионни процедури
за язовири с обем и площ като на процесния язовир.
Жалбодателят счита, че оспореният акт е
незаконосъобразен, тъй като ответникът няма компетентност да взема такова решение, а
правомощия в тази насока има съответният кмет на община съгласно чл.17 ал.3 от
Закона за концесиите, а ОбС само одобрява
решението на кмета. Заявява се, че решението не е мотивирано и вътрешно противоречиво,
тъй като не става ясно коя от двете посочени в чл.117 ал.2 от ЗК хипотези е приложена в случая. Прави се
искане за обявяване на решението за нищожно поради липса на компетентност на
издалия го орган и в условията на евентуалност, да се отмени като
незаконосъобразно. В писмено становище, депозирано от жалбодателя, се заявяват идентични съображения. Прави се
искане за присъждане на направените разноски за заплащане на държавна такса и
се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на
представителя на противната страна.
Ответната страна – Общински съвет Димово,
в с.з. и писмена защита, депозирани от процесуалния представител * Р.Д.,
оспорва жалбата, като е изложил
съображения за нейната неоснователност. Сочи се, че при вземане на решението за откриване на процедура за концесия на
язовира, финансовият и правен анализ е изготвен от управителя на жалбодателя,
без да е попълнена декларация за конфликт на интереси. Също така се изтъква, че
предвидената концесионна такса е изключително ниска и че в предложението
си единственият участник в процедурата е
повторил показателите, посочени в концесионния анализ. Прави се искане жалбата
да бъде отхвърлена и да бъдат присъдени направените по делото разноски.
Административният съд, като се запозна
с доводите на страните и доказателствата по делото и след служебна проверка
съобразно изискванията на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
С решение №358 по протокол
№56/27.09.2018г. ОбС Димово е приел План
за действие за общинските концесии, като на кмета на общината е възложено
изпълнението му. С решение №446 от протокол 67/24.06.2019г. ОбС възлага на
кмета на община Димово на основание чл.57 ал.1 от ЗК да започне подготвителни
действия за откриване на процедура за възлагане на концесия на язовир *** чрез
назначаване със заповед на екип от експерти за подготвяне на обосновка по чл.58
ал.2 от закона, съгласуване със съответните държавни органи и подготовка на
документация по чл.52 ал.2 от закона. С докладна записка изх.№РД-01-44/23.08.2019г. кметът на Община
Димово е изготвил проект на решение за откриване на процедура за
определяне на концесионер на концесия за ползване на обект – язовир в ***.
Ответникът е разгледал проекта в заседание, проведено на 29.08.2019г. и е взел
решение №460 по протокол №70, с което е одобрил предложения от кмета проект за
откриване на процедура за определяне на
концесионер, както и съдържанието на обявлението и необходимата документация.
Изготвена е обосновка по чл.58 от ЗК /концесионен анализ/, като от намиращия се
по делото екземпляр не може да се установи от кого е изготвен, тъй като не е
подписан, но от писмо вх.№СД-94
00-172/31.08.2018г. е видно, че работата е извършена от екип, включващ И.С. от ***.
Кметът на Община Димово е издал Заповед №РД-02-291/01.07.2019г., с която е
наредил да се стартира процедурата за извършване на подготвителни действия за
предоставяне на концесия за посочения по-горе язовир, като е определил
условията за това, сформирал е екип с поименно посочени лица, очертал е
предмета на подготвителните действия. Приложен е Акт №384 за публична
общинска собственост на язовира, съставен на 29.05.2018г. заедно със скица на поземления имот
№15-311793-18.05.2018г. С писмо
изх.№РД-0400-20/10.07.2019г.
кметът на община Димово е поискал съгласуване на документите от
министъра на вътрешните работи, министъра на отбраната, министъра на културата,
министъра на околната среда и водите и директора на ДА “Национална
сигурност“. Административните органи са
дали становища, с които са съгласували без забележки комплекта от документи за
предоставяне на концесия на описания по-горе язовир. Със Заповед
№РД-02-404/13.09.2019г. Кметът на Община Димово е назначил комисия с поименно
определен състав, която да проведе процедура за предоставяне на концесия за
ползване на поземлен имот – публична общинска собственост – язовир в ***. Направено
е национално обявление за откриване на процедурата, одобрена е документацията
за участие, както и методиката за оценяване на предложенията. От представения с
административната преписка входящ
регистър е видно, че настоящият жалбодател е единственото лице, подало
заявление на 11.10.2019г. в 13.48часа. Назначената от кмета на Община Димово
комисия е провела заседание на 14.10.2019г., на което е съставила протокол №1
от същата дата, на което заседание е определила правилата, по които ще работи.
В заседания, проведено на същата дата са
съставени Протокол №2 и Протокол №3, в които е отразено, че „А.М.“ ООД ***
отговаря на формалните изисквания и е допуснат до участие в процедурата, като е
насрочено публично заседание за отваряне на офертите на 17.10.2019г. от
10.30часа. Решението за допускане до участие е изпратено на жалбодателя с писмо
изх.№РД-7000-154/14.10.2019г., което няма данни да е получено от адресата.
Кметът на Община Димово с Докладна записка изх.№РД-01-56/10.12.2019г. е поискал
от ОбС Димово на основание чл.117 ал.1 от Закона за концесиите да одобри решението на кмета за прекратяване
на концесионната процедура с мотиви, че прогнозната стойност на концесията при
откриването е под обичайните прагове за
провеждане на концесионни процедури за язовири с обем и площ, както на язовир с идентификатор 12824.4.130 по КК и
КР, с адрес ***. В заседанието си, проведено на 30.12.2019г. ОбС Димово е взел
решение №17 от протокол №3 от същата дата, за прекратяване на процедурата.
Решението е изпратено на настоящия жалбодател с писмо
изх.№КС-70002/03.02.2020г. и е получено от него на 06.02.2020г., видно от
приложеното известие за доставяне.
При така установената фактическа
обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.149
ал. 4 от АПК . Предявена е от надлежен субект, съгласно чл.45 ал.3 от ЗМСМА, чиито права и законни интереси са
засегнати от оспорения административен акт, който подлежи на оспорване. Независимо, че
актовете, издавани по Закона за концесиите, подлежат на оспорване по реда,
предвиден в този специален закон, от този ред са изключени актовете по чл.156
ал.5 от същия, към които спадат и
решенията на общинските съвети. Така изложеното прави жалбата допустима.
Съобразно вменените му с чл.168 от АПК задължения,
съдът извърши служебна проверка на обжалваното решение, на всички законови
основания, включително и относно неговата валидност. От събраните по делото
доказателства се установява, че
решението е постановено от компетентен
орган, тъй като съобразно
правомощията си по чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА ОбС приема решения за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните
правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. Това дава основание да се приеме, че същото не е
нищожен акт.
Обжалваното решение обаче се явява
незаконосъобразно, тъй като при
вземането му е нарушен материалният закон. Като правно основание за
постановяване на решението на ОбС е
посочена разпоредбата на чл.117 ал.2 и ал.3 от Закона за концесиите, в която са
посочени основанията за прекратяване на обявена процедура за определяне на
концесионер по отношение на общинско имущество. Съдът счита, че не следва да
установява налице ли са предпоставките за прекратяване на обявената процедура, тъй
като специалният закон в чл.117 предвижда, че процедурата се прекратява от концедентът.
Определението за концедент е дадено в чл.17 ал.1 от Закона за концесиите и това е публичният орган, който извършва
действията по възлагане на концесия и е страна по концесионния договор.
Съгласно ал.3 от същата разпоредба правомощията на концедент за общинските
концесии се изпълняват от кмета на общината. Това означава, че прекратяването на обявената процедура за отдаване на концесия
на общински имот, става с волеизявление на кмета на съответната община, което
волеизявление съгласно чл.117 ал.3 от ЗК се одобрява от ОбС. С внесената
Докладна записка Кметът на Община Димово законосъобразно е поискал от местния
орган на самоуправление да му даде
разрешение за прекратяване на процедурата, което той
след това да стори със свой административен акт. Вземайки решението, предмет на настоящия спор,
ответникът е излязъл извън правомощията си по чл.117 ал.3 от ЗК и вместо да постанови административен акт, с
който да разреши на Кмета на общината да се произнесе относно висящата
процедура за отдаване на концесия на
общинския имот, сам е прекратил същата.
По тези съображения оспореното пред
съда решение се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
При този изход на спора и при
своевременно направено искане на жалбодателя следва да се присъдят сторените от
него разноски в размер на 50 /петдесет/
лв. за заплатена държавна такса, които следва да бъдат заплатени от Община
Димово.
Водим от гореизложеното и на основание чл.146 т.4 от АПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ
№17 от Протокол №3 от проведеното на 30.12.2019г. заседание на Общински съвет Димово,
с текст „Прекратява процедурата за определяне на концесионер на концесия за
ползване на обект, представляващ ПИ- публична общинска собственост, с площ от
41 234кв.м, с идентификатор 12824.4.130 по КК и КР, съгласно скица
№15-311793-18.05.2018г. на СГКК Видин, с адрес *** с трайно предназначение на
територията : територия, заета от вода и водни обекти, начин на трайно
ползване: язовир“.
ОСЪЖДА
ОБЩИНА ДИМОВО ДА ЗАПЛАТИ на „А.М.“ ООД *** сумата 50/петдесет/ лв. разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на
които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМ.
СЪДИЯ: