Решение по дело №1264/2017 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 481
Дата: 10 юли 2018 г. (в сила от 12 декември 2018 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20171820101264
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 декември 2017 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Елин Пелин, 10.07.2018 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Елинпелинският районен съд, четвърти състав, в открито заседание на дванадесети юни две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТКО ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията ГЕОРГИЕВ гр. дело № 1264/2017 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. чл. 37м, ал. 4, т. 4 ЗСПЗЗ.

Пред Административен съд София област е била подадена жалба от С.З.Й., ЕИК **********, с постоянен адрес:***, срещу заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина, с която е прекратен е изцяло договор № 27/ 10.05.2013 г. за наем на имоти – земеделски земи – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване „пасище, мера“, находящи се в землището на с. Горно Камарци, за 156.00 дка идеални части от имот № 015003, целият с площ от 189.589 дка, който е бил сключен между Община Горна Малина и  С.З.Й., считано от 01.11.2016 г. В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила; противоречие с материалния закон; несъответствие с целта на закона и необоснованост – основания по чл. 146, т. 2, 3, 4, 5 АПК. Твърди се, че в нарушение на чл. 59, ал. 1, ал. 2, т. 3, т. 4, т. 5 АПК липсва адресат на акта, фактически и правни основания за издаване на акта, в т. ч. не са посочени правата и задълженията на жалбоподателя и начина на изпълнение. Твърди се, че заповедта не е мотивирана, като в нея само е описано развитието на договорните отношение между страните. Сочи се, че жалбоподателят не уведомен за започналото производство и е лишен от възможността по чл. 34 АПК да представи доказателства и възражения в производството. Твърди се, че липсват основанията по чл. 37и, ал. 1 и ал. 4 ЗСПЗЗ, като последната съдържа няколко точки, което препятства защитата на жалбоподателя. Според чл. 37м, ал. 2, т. 1 ЗСПЗЗ проверките се извършват с въз основа официална справка от БАЛХ към 01 февруари на текущата година, към която дата статусът на животновъдния обект  № 2137-0084 е „активен“. Твърди се, че Кметът на Община Горна Малина не е изпълнил задълженията си по чл. 26, 28, 34 и 35 АПК, като не предоставил възможност на жалбоподателя да се запознае с преписката и да представи доказателства за притежаваните от него животни. Твърди се, че заповедта не е мотивирана, тъй като не съдържа фактически и правни основания за издаването й по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Иска се отмяна изцяло на заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина. Направено е особено искане по чл. 166, ал. 2 АПК за за спиране на изпълнение на заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина.

С определение № 1063/22.11.2016 г. по адм. дело № 1050/2016 г. Административен съд София област е прекратено производството по делото и същото е изпратено по компетентност на РС Елин Пелин. В частта по искането за спиране на изпълнение на заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина е образувано ЧАД № 1051/2016 г. пред Административен съд София област. С решение № 109/22.06.2017 г. по гр. д. № 864/2016 г. по описа на РС Елин Пелин е била отменена заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина. С решение № 1036/ 19.12.2017 г. по КАД № 1021/2017 г. на Административен съд София област е обезсилено решение № 109/22.06.2017 г. по гр. д. № 864/2016 г. по описа на РС Елин Пелин и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав. С определение от 11.01.2018 г. по гр. д. № 1264/2017 г. на РС Елин Пелин е повдигнат спор за подсъдност пред смесен състав на ВАС и ВКС. С определение от № 47/ 25.04.2018 г. по гр. д. № 6/2018 г. на ВКС, смесен петчленен състав, е прието, че компетентен да разгледа жалбата е РС Елин Пелин.

В съдебно заседание  жалбоподателят не се явява и не се представлява.

В съдебно заседание кметът на Община Горна Малина чрез адв. Мурджева оспорва жалбата.

            Съдът, като прецени събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Представен е договор № 27/ 10.05.2013 г., сключен между Община Горна Малина чрез кмета на Община Горна Малина, като наемодател и С.З.Й., като наемател, въз основа на който наемодателят е предоставил под наем на наемателя на земеделски имоти – публична общинска собственост, находящи се в землището на с. Горно Камарци, общ. Горна Малина, както следва: имот № 016004 с площ от 43,318 дка; № 016003 с площ 57,507 дка; имот № 015003 с площ от 189.589 дка; имот № 094001 с площ от 168,996 дка и № 010001 с площ 39,079 дка. Според чл. 14 от договора същият се прекратява: 1. С изтичане на уговорения в него срок; 2. По взаимно съгласие, изразено в писмена форма; 3. При отчуждаване на земеделската земя по съответния законов ред за неземеделски нужди; 4. При промяна на начина на трайно ползване на имотите; 5. При прекратяване на страните по договора. Според чл. 15 от договора всяка от страните може едностранно да поиска прекратяване на договора при виновно неизпълнение от другата страна на поети в договора задължения.

С анекс 1/ 28.02.2014 г. страните са се споразумели договорът да се прекрати за имот № 094001.

С писмо изх. 91-00-114(12)/ 12.12.2015 г. на кмета на Община Горна Малина, получено от жалбоподателя на 18.12.2015 г., последният е уведомен, че в срок до 01.02.2016 г.  следва да приведе договорите за наем с изискванията на чл. 37и, ал. 1 и ал. 4  ЗСПЗЗ.

Представен е договор за покупко-продажба от 15.01.2016 г. според който жалбоподателят е закупил от „ВАЛ КОМЕРС ГРУП“ ЕООД 6 бр. говеда за 2260 лева без ДДС. Представена е фактура от 01.02.2016 г. за 2832 лева с ДДС. Приложен е договор за сертификация от 13.12.2011 г. на „СЕМИ ГРУП“ ЕООД и „ВАЛ КОМЕРС ГРУП“ ЕООД.

В уведомително писмо от 01.02.2016 г. жалбоподателят твърди, че отговаря на изискванията за ползватели на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд. Приложена е справка от МЗХ-БАХБ към 29.01.2016 г. от интегрираната информационна система на БАБХ за наличните животни в ОЕЗ за животновъден обект, според която жалбоподателят има 6 бр. говеда с посочени вид на ИД, номер на ИД, брой на др. ИД, вид животно, порода, цвят, пол и възраст.

Според заповед 162/18.05.2016 г. кметът на Община Горна Малина в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 и 4 ЗСПЗЗ е прекратил частично договор № 27/ 10.05.2013 г. за наем на земеделски имоти – публична общинска собственост, находящи се в землището на с. Горно Камарци, общ. Горна Малина, както следва за имот: № 016004 с площ от 43,318 дка – изцяло; № 016003 с площ 57,507 дка – изцяло; 33,589 дка идеални части от имот № 015003 с площ от 189.589 дка и № 010001 с площ 39,079 дка – изцяло.

Представена е жалба от 30.05.2016 г. на „Ангус Месно Говедовъдство България“ ЕООД, в която се твърди, че „ГРИЙН ЛЕНД ФОРЕСТ“ ЕООД, „ЕВРОПА 7“ ЕООД и С.З. Йончевска нямат налични животни и справка от ветеринарния лекар в региона, като лишават „Ангус Месно Говедовъдство България“ ЕООД да ползва пасища и мери по предназначение.

Според констативен протокол от 06.07.2016 г. при посещение на зададените GPS координати не се установили признаци за съществуване на животновъден обект  № 2137-0084.

Със заповед №  1447/08.07.2016 г. на директора на ОБДХ София област считано от 08.07.2016 г. е пременен статуса в интегрираната информационна система на БАБХ  на животновъдния обект № 2137-0084 в землището на с. Долно Камарци, общ. Горна Малина, собственост на С.З.Й. от „активен“ в „неактивен“, поради установени нарушения на ветеринарномедицинските изисквания и връчен АУАН 00000912/06.07.2016 г. на С.З.Й.. Според известие за доставяне е била получено от жалбоподателя на 15.07.2016 г.  Според писмо от 13.09.2016 г. заповедта №  1447/08.07.2016 г. на директора на ОБДХ София област не е обжалвана е била връчена на 13.07.2016 г. и е в сила от 28.07.2016 г.

Представено е становище № 07-893/ 06.10.2016 г. на зам. мин. на земеделието и храните, според което следва да се прекратят договорите за наем на ПМЛ с „ГРИЙН ЛЕНД ФОРЕСТ“ ЕООД, „ЕВРОПА 7“ ЕООД и С.З. Йончевска.

Видно е от обжалваната заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина, че същата е издадена на основание чл. 38, ал. 1 и чл. 44, ал. 1, т. 1 ЗМСМА, чл. 20а, ал. 2, предл. посл. от ЗЗД, пар. 15, ал. 3 вр. ал. 1 ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 61 от 2015 г.), чл. 37м, ал. 1 и ал. 4 , т. 4  вр. чл. 37и, ал. 1 и ал. 4  ЗСПЗЗ, чл. 15, ал. 3, вр. чл. 14, ал. 7 ЗОС, пар. 19, ал. 1 ПЗР на ЗИД на АПК, като със същата е прекратен изцяло договор № 27/ 10.05.2013 г. за наем на имоти – земеделски земи – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване „пасище, мера“, находящи се в землището на с. Горно Камарци, който е бил сключен между Община Горна Малина и  С.З.Й., за 156.00 дка идеални части от имот № 015003, целият с площ от 189,589 дка, считано от 01.11.2016 г. Изложени са мотиви, че след сключване на договора е изменен ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 61 от 11.08.2015 г.), като до 1 февруари 2016 г. е следвало наемателят да приведе договора в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 ЗСПЗЗ. Изложение са мотиви, че от 08.07.2016 г. е заличена регистрацията на животновъдния обект в съответното землище – същият е неактивен, поради което договорът за наем следва да се прекрати от кмета на общината на основание чл. 37м, ал. 4, т. 4 ЗСПЗЗ. Направено бил запитване до МЗХ с оглед релевантната дата 1.02.2016 г. според  чл. 37м, ал. 2, т.1 ЗСПЗЗ, като от там било изразено становище за прекратяване на сключения договор.

Според служебна бележка от 16.11.2016 г. животновъдният обект  № 2137-0084 в землището на с. Долно Камарци, общ. Горна Малина, е с променен статус със заповед №  1447/08.07.2016 г. на директора на ОБДХ София област считано от 08.07.2016 г. в интегрираната информационна система на БАБХ от „активен“ в „неактивен“, като към момента тече процедура за проверка и възстановяване статуса на обекта.

С оглед на така приетото за установено от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването - от участник в административното производство срещу акт, с който се засягат негови законни права и интереси. В случая е налице активната и пасивната процесуална легитимация на страните в процеса.  Съдът приема, че жалбата е депозирана в законоустановения 14- дневен срок по чл. 149, ал.1 АПК. Заповедта е била връчена на жалбоподателя на 03.11.2016 г. и е била обжалвана на 16.11.2016 г. с жалба, изпратена по пощата.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 АПК, съдът дължи произнасяне по законосъобразността на обжалвания административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материално - правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона / чл. 146 АПК/. При своята преценка, съдът изхожда от правните и фактически основания, посочени в административния акт. Съгласно чл. 168 АПК във връзка с чл. 142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Компетентен да издаде акт на основание чл. 37м, ал. 4, т. 4 ЗСПЗЗ е кметът на Общината.

Процесната заповед е изготвена в установената от закона писмена форма.

В случая обжалваната заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина е издадена на основание чл. 38, ал. 1 и чл. 44, ал. 1, т. 1 ЗМСМА, чл. 20а, ал. 2, предл. посл. от ЗЗД, пар. 15, ал. 3 вр. ал. 1 ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 61 от 2015 г.), чл. 37м, ал. 1 и ал. 4 , т. 4  вр. чл. 37и, ал. 1 и ал. 4  ЗСПЗЗ, чл. 15, ал. 3, вр. чл. 14, ал. 7 ЗОС, пар. 19, ал. 1 ПЗР на ЗИД на АПК. След сключването на договора е била изменена разпоредбата на  чл. 37и от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ДВ, бр. 38 от 7 май 2014 г.). Според изменения текст, пасищата и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти на Българската агенция по безопасност на храните, в съответната или съседна област, пропорционално на броя и вида на регистрираните животни, по пазарна цена, определена от независим оценител. Съгласно § 15 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ДВ, бр. 61 от 2015 г.) ползвателите, сключили договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г., са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на  чл. 37и, ал. 1 и 4. По силата на тази разпоредба, за жалбоподателя, чийто договор е сключен преди 24 февруари 2015 г., е възникнало задължение да регистрира животновъден обект, за да изпълни изискванията на закона.

Според пар. 15, ал. 3 ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ, договорите за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд, които не са приведени в съответствие в срока по ал. 1 или 2, се прекратяват от кмета на общината, съответно директора на областната дирекция „Земеделие“. пар. 15, ал. 1 ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ предвижда, че ползвателите, сключили договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г., са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 и 4. Според разпоредбата на пар. 15, ал. 2 ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ ползвателите, които са одобрени по направлението по чл. 3, т. 3 от Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ДВ, бр. 16 от 2015 г.), сключили са договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г. и всичките им отглеждани пасищни селскостопански животни и пасища са одобрени за подпомагане, са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 при спазване съотношението за минимум 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията.

Според чл. 37м, ал. 1 ЗСПЗЗ, кметът на община, съответно директорът на областна дирекция „Земеделие“, ежегодно извършва проверки за спазване на условията по чл. 37и, ал. 4 по сключените договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд. Спазването на условията по ал. 1 се установява въз основа на изготвена и предоставена от БАБХ официална справка за всички регистрирани към 1 февруари на текущата година в Интегрираната информационна система на БАБХ: 1. животновъдни обекти; 2. собственици или ползватели на регистрирани животновъдни обекти; 3. пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти (чл. 37м, ал. 2 ЗСПЗЗ). Справката по ал. 2 се утвърждава със заповед на изпълнителния директор на БАБХ и се публикува на интернет страницата на агенцията. чл. 37м, ал. 4 ЗСПЗЗ когато при извършването на проверките се установи, че: 1. в животновъдния обект броят на регистрираните пасищни селскостопански животни е с над 30 на сто по-малък от броя им към сключването на договорите за наем или аренда, договорите се изменят, като площта се определя в съответствие с процентното намаление на броя на животните;  2. в животновъдния обект няма регистрирани пасищни селскостопански животни, договорите за наем или аренда се прекратяват от кмета на общината, съответно директора на областната дирекция „Земеделие“; 3. е настъпила промяна на условията по чл. 37и, ал. 1, договорите за наем или аренда се прекратяват от кмета на общината, съответнодиректора на областната дирекция „Земеделие“; 4. е заличена регистрацията на животновъдния обект в съответното землище, договорите за наем или аренда се прекратяват от кмета на общината, съответно директора на областната дирекция „Земеделие“.

В случая е допуснато съществено нарушение на административно - производствените правила, тъй като издаването на индивидуалния административен акт не е предшествано от извършването на всички необходими действия при стриктно спазване на посочената в закона процедура по  чл. 37м ЗСПЗЗ. Съгласно разпоредбата на  чл. 37м, ал. 1 ЗСПЗЗ, Кметът на Общината, съответно Директорът на Областна дирекция „Земеделие“, ежегодно извършва проверки за спазване на условията по чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ по сключените договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд. Спазването на условията по сключените договори, съгласно ал.2 на чл. 37м от ЗСПЗЗ, се установява въз основа на изготвена и предоставена от БАБХ официална справка за всички регистрирани към 1 февруари на текущата година в Интегрираната информационна система на БАБХ: 1.животновъдни обекти; 2.собственици или ползватели на регистрирани животновъдни обекти; 3.пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти. Справката се утвърждава със заповед на Изпълнителния директор на БАБХ и се публикува на интернет страницата на агенцията. Законът е предвидил реда и начина за събиране на информацията относно спазването на условията по сключените договори и това е официална справка от БАБХ в Интегрираната информационна система. Задължение на кмета на общината е да изпълни изискването на закона и да прекрати договорите, ако към датата по закон 01.02.2016 г., жалбоподателят няма регистриран обект.

Видно от справка на интегрираната информационна система на БАБХ жалбоподателят е регистриран като собственик или ползвател на животновъден обект към 01.02.2016 г. Със заповед №  1447/08.07.2016 г. на директора на ОБДХ София област считано от 08.07.2016 г. е пременен статуса в интегрираната информационна система на БАБХ  на животновъдния обект. Констатацията за заличена регистрацията на животновъдния обект в землището на с. Гайтанево е направена към 08.07.2016 г., а не към 1 февруари на текущата година, като по този начин е нарушена посочената в закона процедура по чл. 37м ЗСПЗЗ.

Становището на зам. мин. на земеделието и храните е ирелевантно и не влияе върху законосъобразността на административната процедура.

С оглед изложеното обжалваният административен акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден при неспазване на административно производствените правила, поради което следва да бъде отменен.

При този изход на делото, с оглед правилото на чл. 143, ал. 1 АПК административният орган следва бъде осъден да заплати на оспорващия направените по делото разноски в размер на 300 лева, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение.

С оглед на изложеното съдът и на основание чл. 172, ал. 2 АПК

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 404/ 25.10.2016 г. на кмета на Община Горна Малина.

ОСЪЖДА Община Горна Малина, представлявана от кмета, да заплати на С.З.Й., ЕИК **********, с постоянен адрес:***, сумата от 300 лева, направени разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд София област в 14 дневен срок от съобщението.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: